Kutsumaton vieras ilmottautui häihin.
Voi auttakaa hyvät palstalaiset mitä teen?
Lähetimme kutsun perheelle, jossa asuu 3 lasta, näistä kaksi jo täysi-ikäisiä. Kutsussa luki kaikkien perheenjäsenten nimet erikseen (ei siis mitään Matti Virtanen perheineen- tyyliä..) Nyt kun ilmottautumisaikakin on jo ohitse monta viikkoa, oli anoppi saanut puhelun, että tämän perheen pojan tyttöystävä tulee myös mukaan häihin. Anoppi ei ensinnäkään vastaa ilmottautumisista millään tavalla.. Mitä ihmettä minä teen? Ollaan tarkasti mietitty ketä halutaan häihimme kutsua. Esimerkiksi omia tätejä ja setiäni jätin kutsumatta, ihan sen takia, etteivät häät pursuisi äyriään myöten porukkaa ja miksi kutsua sellaisia joiden kanssa ei ole tekemisissä? Harmittaa tuo vieraiden käytös, mutta jos asian otan puheeksi, saan minä itse moukan maineen kun kiellän tulemasta. Miten näihin asioihin pitää suhtautua? Ei tullut mieleenikään häitä suunnitellessa että näin voisi käydä. Tuntuu siltä, että varpaillemme tahdotaan tahallaan astua.
Kommentit (73)
minä olisin varmaan jättänyt kutsumatta tuon ikäisiä, jos eivät olisi todella läheisiä perheen lapsia. Ei tuon ikäisiä kiinnosta pönöttää häissä. On varmasti pyytänyt tyttöystävää seurakseen, että on joku tuttu kenen kanssa jutella :P
Kun omiin häihini ensin ilmoittautui enoni perheineen, että 5 henkeä on tulossa. No siskoni, joka on serkkuni läheinen ystävä, sai kuulla että tämä serkkuni olisi tuomassa poikaystäväänsä häihimme, jota ei oltu kutsuttu, eikä ilmoitettu etukäteen. Siskoni ilmoitti onneksi suoraan, että ei oo muuten tulossa se poikaystävä niihin häihin, eikä tullutkaan. Serkku tottakai suuttui, mutta nyt puoli vuotta myöhemmin serkku on eronneena tästä poikaystävästä, niin itseäni ei lainkaan haittaa, että rajasin tämän tuntemattoman henkilön pois juhlastani.
Myös kaaso-siskoni ja bestmanin meille tuntemattomat seurustelukumppanit eivät saaneet kutsua. Molemmilla kuitenkin oli paljon muita tuttuja häissä, sekä velvollisuuksia, jolloin taas nämä avecit, ketkä eivät tunteneet ketään häistä olisivat jääneet yksin pöytään. Bestman tästä varsinkin oli nyreissään, kun olisi kuukauden kestänyttä seurustelukumppaniaan esitellä - ikisinkku tyyppinen ressukka. Molemmat parit ovat nyt eronneet.
Itse morsiamena kyllä koin, että minulla ja miehelläni on täysi oikeus valita, keitä häihin kutsumme, mehän ne juhlat maksoimmekin. Ei ollut rahasta kiinni, vaan siitä, keiden kanssa haluamme jakaa häämme. Jos joku kehtaa loukkaantua siitä, että tuntematon "kohta erotaan"-avec ei saanutkaan kutsua ja vielä kielletään kun asiasta useampaan kertaan vingutaan, niin loukkaantukoon. Jättäköön vaikka kutsumatta omiin häihinsä.
Ja taas päästään siihen että keitä sitä ihminen nyt kutsuu, alkujaan pitää muistaa että jollain joka ei ole avioliitossa voi olla joku jota rakastaa.
Tätä sinä tietenkään et itseesi rinnasta. Sinä varmaan olet viettänyt ekat joulut yms. niin kumppanisi kanssa ettette ole samassa paikassa.
Joku sitten olettaa että koska itse näin tekee, ei muitakaan kiinnosta olla vapaapäivänään sen TUOREENKAAN rakkauden kanssa.Just.
Tän on pakko olla vitsi. X'D
Ja taas päästään siihen että keitä sitä ihminen nyt kutsuu, alkujaan pitää muistaa että jollain joka ei ole avioliitossa voi olla joku jota rakastaa. Tätä sinä tietenkään et itseesi rinnasta. Sinä varmaan olet viettänyt ekat joulut yms. niin kumppanisi kanssa ettette ole samassa paikassa. Joku sitten olettaa että koska itse näin tekee, ei muitakaan kiinnosta olla vapaapäivänään sen TUOREENKAAN rakkauden kanssa. Just.
että kalliiden juhlien vieraslistaa ei voi venyttää loputtomiin. On ihmisiä, joilla on valtavan suuria sukuja, kymmeniä serkkuja ja näiden perheitä, tätejä setiä isovanhempien sisaruksia jne. Raja tulee vastaan ja ymmärrettävästi se tulee vastaan siinä, kuka on ollut morsiusparille läheisin.
Häihin ei mennä kuin Esson baariin.
Raja tulee vastaan ja ymmärrettävästi se tulee vastaan siinä, kuka on ollut morsiusparille läheisin.
Kuvittelepa ihminen, joka on sinulle todella läheinen. Kuvittele nyt, että kutsut hänet häihisi. Minä en voi kuvitellakaan, että tuossa tilanteessa jättäisin tämän läheisen ihmisen kumppanin kutsumatta! Jos olisi hiljattain rakastunut, sitä suuremmalla syyllä haluaisin kutsua kumppaninkin. Siis kun on kysymys minulle LÄHEISESTÄ ihmisestä.
Sitten jos kutsuisin jonkun kumminkaiman pojan juhlatilan täytteeksi, saattaisin ajatellakin että toivottavasti ei yritä tuoda jotain minulle yhdentekevää avecia paikalle tekemään minulle lisää laskua tarjoiluista.
Ymmärrätkö, mitä ajan takaa? Minusta tuo kutsuttu poika ei voi olla erityisen läheinen ap:lle, jos tyttöystävän kutsuminen ei kiinnosta. Siinä tapauksessa ap:na olisin jättänyt sen pojankin kutsumatta. Mutta kun kerran tulin kutsuneeksi, niin kärsisin tekemäni virheen hiljaisuudessa, enkä suinkaan lähtisi tuon pojan perhettä ja tyttöystävää siitä rankaisemaan.
miten ihmiset on niin kiinni puolisoissaan?...
en siis toden totta ymmärrä miksi kaikesta pitää aina loukkaantua niin herkästi. mielensäpahoittajasakkia. :D
Minä olen vapaa-ajalla "kiinni" miehessäni siksi, että meillä on kummallakin erittäin vähän vapaa-aikaa. Viihdymme hyvin yhdessä mutta ehdimme viettää sitä yhteistä aikaa liian vähän siihen nähden mitä haluaisimme. En todella lähtisi vieraaksi häihin, joihin miestäni ei olisi kutsuttu, koska mieheni seura menee ilman muuta muiden ihmisten seuran edelle.
Ja en todellakaan pahoittaisi mieltäni, jos joskus tuollaisen kutsun saisin, josta mieheni on jätetty pois. En uhraisi asialle juuri ajatustakaan, kunhan vain ilmoittaisin että en ole tulossa ja jatkaisin elämääni.
Olemme mieheni kanssa haluttuja vieraita suvun ja ystävien juhlissa, joten luulenpa että minut kutsunut henkilö tuossa joutuisi olemaan pahoillaan, jos joku (ei olisi ensimmäinen kerta kun joku pahoittaa mielensä siitä, että emme osallistu). Mutta minulla on oikeus jäädä pois sellaisista häistä, joihin puolisoani ei ole kutsuttu, aivan kuten juhlien järjestäjillä on oikeus olla kutsumatta miestäni. Tuossa tilanteessa käyttäisin tätä minulle suotua oikeutta. :)
on, jonka partneri on tulossa kuokkimaan ja kuinka pitkään he ovat olleet yhdessä? Jos tapaus on ihan tuore ja pariskunta kovin nuori, niin sitten vaan yliystävällisesti selitätte, että voi harmi kun meidän pöytäjärjestelyihin ei nyt vaan millään mahdu yhtäkään ylimääräistä henkilöä blaa blaa. Jos taas suhde on selvästi vakavaa laatua, niin antakaa tulla. Siinäkin tapauksessa ottaisin yhteyttä ja sivulausessaa huomauttaisin siitä, että häntähän ei oltu kutsuttu, mutta tulkoon nyt sitten.
so what ei se maailma siihen kaadu
Ehkei sitten kannata järjestää juhlia, jos ei ole varaa maksaa...
Ehkäpä tila on vain niin rajallinen, että on kutsuttu vain se määrä ihmisiä, joille varmuudella on paikka. Toki usein jokunen jääkin aina pois, mutta ei ihmisiä voi kutsua paikoille, joita ei ole olemassa, sillä ajatuksella, että "ei ne varmaan kaikki tule kuitenkaan".
Meidänkin häihin tuli muutama ylimääräinen, keitä ei selvästi oltu kutsuttu, mutta koska tilaa oli (ja RAHAA! =p ), niin toivotimme tervetulleeksi.
Mä miettisin niin vieraita kootessani että ihminen joka on sinkku voi seurustella ja tahtoisi tuoda kumppaninsa. Itse ottaisin sen huomioon heti alkujaan.
Sitten kun kutsut lähtee ja alkaa ilmottautua niin silloin se viimekädessä pitää sopia.
On melko outoa jos vaikka kuvitellaan juhlapaikka jonne mahtuu 150 vierasta, että pari ajattelee kaikkien kutsuttujen ensinnäkään tulevan.
Eli vierasmäärä ei ole se tasan 150 vaan sä teet kutsut niille 140 jotka toivot paikalle ja otat huomioon että sinne voisi tulla muutama avec!
Ja tästä kutsutusta 140 kaikki ei välttämättä pääse: eli sinne ei tule TASAN 150 vaan 127.
Minä en ymmärrä miten joku voi kuvitella että kaikki 150 ilmestyy paikalle ja ettei he tahtoisi ottaa itselleen rakasta ihmistä.
Nyt ei puhuta siitä että sinne TE valitsette 150 täysin sopivaa vaan siellä on niitä teidän toivottuja kaikki, jätätte vaikka kumppaneita kutsumatta jos ei naama kelpaa.
On olemassa tiettyjä sääntöjä joitten puitteissa toimitaan, ettei nyt ihan lähdetä pilaamaan tunnelmaa sillä että kummitäti on ihana ja saa tulla muttei kumppani. Jos kummitäti ei ole naimisissa niin kyllä viisas ihminen ottaa huomioon että hän voisi itse ottaa kumppaninsa mukaan jos niin toivoisi. Kuin sinä sen päätät.
siihen aikaan mennessä mikä on pari ilmoittanut.
Vaikka soittaa kutsutuille että tuleeko tai jättää suoraan paikat täyttämättä jos ei mitään kuulu ilmoituspäivään mennessä.
Tuo ihmismäärä on tarpeeseen ihan juhlien järjestäjille: montako paikkaa katetaan ja montako ihmistä syö leivoksia jne. Ties mihin kaikkeen tahdotaan nuppimäärä.
28
On melko outoa jos vaikka kuvitellaan juhlapaikka jonne mahtuu 150 vierasta, että pari ajattelee kaikkien kutsuttujen ensinnäkään tulevan.
Eli vierasmäärä ei ole se tasan 150 vaan sä teet kutsut niille 140 jotka toivot paikalle ja otat huomioon että sinne voisi tulla muutama avec!
Ihan käsittämätön ajatus minulle, ettei aikuiset ihmiset voi olla yhtä iltaa ilman niitä "rakkaita" muutama viikko sitten tavattuja "puolisoitaan".
Oli juhlat kuin juhlat, niin järjestäjät päättävät ketkä on kutsuttu. Siinä ei ole kutsutuilla mussuttamista, eikä kellekään kuulu onko syynä tila vai raha vai mikä tahansa.
Mutta siinä vaiheessa meinasi hymy hyytyä, kun vanhempani hautajaisiin olisi ollut tulossa kaikki serkut kumppaneineen, joita emme me tai vainaja olleet koskaan tavanneetkaan. Eikä olla sen jälkeenkään nähty.
Ja kun kutsuttuja oli alle 20, niin puolentusinaa kuokkavierasta olisi todellakin näkynyt ja tuntunut.
Mutta siinä vaiheessa meinasi hymy hyytyä, kun vanhempani hautajaisiin olisi ollut tulossa kaikki serkut kumppaneineen, joita emme me tai vainaja olleet koskaan tavanneetkaan. Eikä olla sen jälkeenkään nähty. Ja kun kutsuttuja oli alle 20, niin puolentusinaa kuokkavierasta olisi todellakin näkynyt ja tuntunut.
Niin, sitä tarkoitin.
Mutta et sinä voi oikeasti MÄÄRÄTÄ toisen kumppanista. Se on hänen elämää ja hänen valintaa loppukädessä.
Siksi sä voit kutsua sen 140 koska otat huomioon että kutsut mahdollisia lisäihmisiä ja näistä muodostuu 150 henkiä, se maksimi tilaan.
Ei siis todellakaan niin että sinä päätät kuka tulee ja kuka ei? Mitä se parisuhde on ja milloin se on jopa niin että avopari vaikka on pariskunta eikä kaksi tapailevaa? Tähän ei ole mitään sääntöä mutta se on ihan selvää että sinä et sitä oikeasti päätä miten vakava suhde toisella: kuten kummitädillä on?
Hän on saattanut elää 10 vuotta jonkun kanssa tai 10 kk. Miksi sinä olet sanomaan ettei voi tulla kuin yksi?
Sen ymmärrän että lapsia vaikka ei kutsuta. Tosin sekin taas on yksi asia jos kutsuu kaikkien perheet kokonaisuudessaan ja naapuripöydässä istuu pari jonka lapset jätettiin kutsumatta. Sanon että tuo on samaa luokkaa aveckien kanssa. Pitää huomioida jo kutsuessa tämä.
Et sinä millään saa 150 tiettyä ihmistä juhliisi ottamalla yhden ihmisen jostain suhteesta, kaksi toisesta ja jättää osan lapsista pois ja kutsua osan toisten ihmisien lapsista. Ymmärrätkö jo mitä kirjoitan?
Se vaan pitää käsittää että aveckit kuuluu osana elämää ja sinä et voi päättää että tuleeko sinne joku naama jota et mahdollisesti edes tunne tai hänestä pidä. Ihmeellistä kontrollinhalua.
28
Ihan normaalia että haluaa naisensa ottaa käsikynkkään kun tulevat.
Olisihan se vähän hassua/inhottavaa jos sinä vaan kutsut sen miehen sinne yksinään seilailemaan ja tämän naisen jätät sitten ulkopuolelle.
Toki näinkin voi tehdä.
Mutta yleensä pariskunnat tulee pariskuntana, eikä eritellen.
Joten relaa vähän ja anna tulla. :)
Jos kutsuu vain serkkuja muttei heidän kumppaneita niin ihmettelen vahvasti miksi niin pitää tehdä.
Ei ole se vainajakaan pahemmin nähnyt niitä kutsuttaja ihmisiä jos heillä on perhe jota ei ole tavannut.
Miksi heidät sinne sitten kutsuakaan?
Kyllä tärkeää on nimenomaan se että he surevat ja saavat tukensa perheeltään.
Tuo 31 on todella hämärää käytöstä.
Miksi ei sitten vaan kutsua niitä jotka on olleet kuolleen elämässä mukana? Ei olisi ollut vieraita jos ei olisi kutsunut "serkkuja"KAAN?
Ei paljoa vainajaa kiinnostanut heidän elämä ja päinvastoin.
että kaikki täysi-ikäiset saa avec-kutsun. Ehkäpä tässä voi miettiä sitäkin, mitä kutsuttu haluaa. Jakaa tärkeän hetken rakkaansa kanssa. Jossain hautajaisissa olisi ihanaa, että olisi oma olkapää vieressä.
Kyse ei ole siitä, etteikö pärjäisi paria tuntia ilman poikkista tai tyttistä, vaan ihan siitä, että alusta asti myös vierasta kunnioitetaan.
Tulee mieleen siskoni anoppi, joka päästi siskoni tyttärensä häihin, mutta osoitti, että paikka on sitten kirkon viimeisessä penkissä, koska eivät ole naimisissa. He olivat olleet kahdeksan vuotta yhdessä.
Mutta siis kukin tavallaan. Jokainen pitää näköisensä häät, mutta jos multa kysytään, niin junttia on laittaa ei avec-kutsu. Ja jos joku kuitenkin ilmoittautuu, niin olla päästämättä. Joku peruu ihan varmasti, niin ei mene sitten sekään ruoka hukkaan. Eri asia tietty, jos häissä tyyliin 10 vierasta.
Mutta muuten voithan soittaa ko. perheeseen ja kysyä että ketä kaikkia onkaan tulossa, kun "anoppi ei hoida näitä asioita".