Kutsumaton vieras ilmottautui häihin.
Voi auttakaa hyvät palstalaiset mitä teen?
Lähetimme kutsun perheelle, jossa asuu 3 lasta, näistä kaksi jo täysi-ikäisiä. Kutsussa luki kaikkien perheenjäsenten nimet erikseen (ei siis mitään Matti Virtanen perheineen- tyyliä..) Nyt kun ilmottautumisaikakin on jo ohitse monta viikkoa, oli anoppi saanut puhelun, että tämän perheen pojan tyttöystävä tulee myös mukaan häihin. Anoppi ei ensinnäkään vastaa ilmottautumisista millään tavalla.. Mitä ihmettä minä teen? Ollaan tarkasti mietitty ketä halutaan häihimme kutsua. Esimerkiksi omia tätejä ja setiäni jätin kutsumatta, ihan sen takia, etteivät häät pursuisi äyriään myöten porukkaa ja miksi kutsua sellaisia joiden kanssa ei ole tekemisissä? Harmittaa tuo vieraiden käytös, mutta jos asian otan puheeksi, saan minä itse moukan maineen kun kiellän tulemasta. Miten näihin asioihin pitää suhtautua? Ei tullut mieleenikään häitä suunnitellessa että näin voisi käydä. Tuntuu siltä, että varpaillemme tahdotaan tahallaan astua.
Kommentit (73)
Valitettavasti tässä vaiheessa ei ole enää mahdollista ilmoittaa lisävieraita, kun kerta ilnoittautumisraja oli jo monta viikkoa sitten.
Minusta on eri asia ilmoittaa tuo ilmoitautumisajan sisällä, jolloin ehtii vielä miettiä ja järjestää, mutta nyt kun kaikki on jo sovittu ja ilmoitettu niin ei teidän tarvitse ottaa kutsumattomia vieraita vastaan. Luulisi kaikkien ymmärtävän tämän, sinulla on muutakin tekemistä.
Ihmiset tuppaavat ajattelemaan itsekkäästi, että mitä nyt yhdellä ylimääräisellä vieraalla, mutta jos lupa annetaan kaikille niin sittenhän vieraita olisi kaksinkertainen määrä!! Johonkin se raja on vedettävä ja te vedätte sen!
Tässä on kyse sinun häistäsi ja vaikka maailma ei tähän yhteen vieraaseen kaatuisikaan, ei ole kenekään muun asia päättää kuin sinun ja miehesi, miten homman hoidatte.
Voithan myös esimerkiksi sanoa, että lasku on jo hoidettu tietylle henkilömäärälle.
Että pistää vihaksi sun puolesta vaikkei ehkä iso juttu ookkaan!
Meillä kävi "vastaavasti", että paria viikkoa ennen häitä miehen hyvä ystävä soitti, että hän haluaisi tuoda myös tyttöystävän mukanaan. Minusta oli kuitenkin ilo järjestää hänellekin paikka, kun kerta varovasti KYSYI ja selitti tilannetta.
Eli minä olisin periaatteestakin vastaan sinun tapauksessasi, koska hitti vie aikuisten ei kuulu hoitaa asioita noin!
Jos en tunne häistä ketään niin ei siellä viihdy yksinkään eli en sitten menisi.
Hirvee hoosaus yksistä häistä, kun niissä nyt on yleensä tylsää.
Perheelle voi ilmoittaa, että tyttöystävä ei voi tulla, niin voi sitten se nuori mieskin jäädä kotiinsa.
Sen ymmärrän että lapsia vaikka ei kutsuta. Tosin sekin taas on yksi asia jos kutsuu kaikkien perheet kokonaisuudessaan ja naapuripöydässä istuu pari jonka lapset jätettiin kutsumatta.
Me kutsuimme häihimme ihan tasan ne ihmiset, keitä halusimme. Tämä toki kattoi useimpien ihmisten avecit, vaikkemme heitä olisi tunteneet, mutta emme kutsuneet kaikkien ihmisten lapsia. Kutsuimme (nimeltä) vain ne lapset, jotka ovat meille läheisiä ja jotka -halusimme- häihin (parhaiden ystävien lapset sekä sukulaislapset), mutta useita kutsuja lähti vain vanhemmille (nimeltä nämäkin). Me emme tunne niitä lapsia (eikä siellä häissä niihin ehdi tutustua) joten emme kaivanneet heitä myöskään häihimme.
Kas kummaa, kaikki kutsutut tulivat, myös nämä vanhemmat ILMAN lapsia eikä kukaan mama raivostunut, ettei heidän pilttiä oltu kutsuttu...
Eihän sitä yleensä ihmiset huomaa näitä asioita kuin vasta juhlapaikalla. Kuka kehtaisi enää lähteä pois kun tilanne on päällä?
Varmasti kaikki kehui häänne ja niistä jäi kaikille paska maku suuhun.
Mutta se tästä provosta. En jaksa enää aikaani sinuun tuhlata. Hei vaan.. ;)
Ilmoitat joko että kutsu ei ollut tarkoitettu tyttöystävälle tai sitten ilmoitat että valitettavasti ette voi ottaa vastaan näin myöhäisiä ilmoittautumisia.
on oikeus kutsua häihinne ne vain ketkä haluatte. Tuntemattomille ihmisille ei tarvitse tarjota mitään eikä heitä tarvitse ottaa vastaan.
Minä soittaisin ja ilmoittaisin että anoppi ei vastaa häihin ilmoittautumisesta. Ketä siis teiltä oli tulossa?
Jos tyttöystävä tulisi esille tässä listassa, ilmoittaisin että huomasittehan että kutsu ei kata aveceja, sillä olemme tarkoin valinneet keiden kanssa haluamme viettää hääpäiväämme ja sen mukaan olemme myös valinneet tilat ja ruoat.
Jos tästä tulisi jotain napinaa, toteaisin vain että jos tämä tyttöystävä on minulle täysin vieras, ja olen kutsunut häihini vain minulle läheisiä ihmisiä.
Jos vielä tästäkin tulisi sanottavaa, toteaisin vain että jo kutsusta oltiin jätetty avecit pois, ja joten tämän ei pitäisi olla mikään kynnyskysymys. Oletteko nyt kuitenkin muu perhe tulossa?
Vastauksen mukaan kiitos ja hei.
Not.
Miten voi noin hirmuinen ahdistus tulla _yhdestä_ kuokkavieraasta? Itse ottaisin tiedon vastaan ilahtuneena siitä, että nuori, mahdollisesti hehkeä nainen on tulossa sulostuttamaan juhliamme ja lisäämään viihtyvyyttä tuon perheen pöydässä (vai onko teillä tehty sellaiset typerät istumajärjestykset, että perhe ei saa istua yhdessä?). Aivan sama, onko tieto tullut "viralliselle" ilmoittautumisia vastaan ottavalle henkilölle vai ei.
Ei voi olla yhden henkilön lisääminen niin vaivalloista, että sen vuoksi kannattaa noin kovasti ahdistua.
Minä soittaisin ja ilmoittaisin että anoppi ei vastaa häihin ilmoittautumisesta. Ketä siis teiltä oli tulossa?
Jos tyttöystävä tulisi esille tässä listassa, ilmoittaisin että huomasittehan että kutsu ei kata aveceja, sillä olemme tarkoin valinneet keiden kanssa haluamme viettää hääpäiväämme ja sen mukaan olemme myös valinneet tilat ja ruoat.
Jos tästä tulisi jotain napinaa, toteaisin vain että jos tämä tyttöystävä on minulle täysin vieras, ja olen kutsunut häihini vain minulle läheisiä ihmisiä.
Jos vielä tästäkin tulisi sanottavaa, toteaisin vain että jo kutsusta oltiin jätetty avecit pois, ja joten tämän ei pitäisi olla mikään kynnyskysymys. Oletteko nyt kuitenkin muu perhe tulossa?
Vastauksen mukaan kiitos ja hei.
Minä varmaan jättäisin menemättä tuollaisen nipon häihin. En usko, että siellä voisi olla hauskaa, jos asenne on tuollainen. Toki jokaisella on _oikeus_ toimia kuten haluaa. Samoin on kutsutuilla oikeus jättää väliin, jos touhu ei vaikuta mukavalta.
Sitten tuohon "kutsumme vain meille läheisiä ihmisiä" -läppään: jos minä kutsuisin johonkin tilaisuuteen OIKEASTI itselleni läheisiä ihmisiä, niin ilman muuta kutsuisin myös heidän puolisonsa. En pysty mitenkään päin kuvittelemaan, että toimisin mitenkään muuten. Haluanhan minä, että nämä minulle läheiset ihmiset, joista välitän, viihtyvät tilaisuudessani.
Ts. olisin jättänyt kutsumatta tuon perheen, tai sitten perheen lapset, kun selvästikään eivät ole siinä määrin läheisiä että kutsuja välittäisi heidän tunteistaan pätkän vertaa.
Mä miettisin niin vieraita kootessani että ihminen joka on sinkku voi seurustella ja tahtoisi tuoda kumppaninsa. Itse ottaisin sen huomioon heti alkujaan.
Sitten kun kutsut lähtee ja alkaa ilmottautua niin silloin se viimekädessä pitää sopia.
On melko outoa jos vaikka kuvitellaan juhlapaikka jonne mahtuu 150 vierasta, että pari ajattelee kaikkien kutsuttujen ensinnäkään tulevan.
Eli vierasmäärä ei ole se tasan 150 vaan sä teet kutsut niille 140 jotka toivot paikalle ja otat huomioon että sinne voisi tulla muutama avec!Ja tästä kutsutusta 140 kaikki ei välttämättä pääse: eli sinne ei tule TASAN 150 vaan 127.
Minä en ymmärrä miten joku voi kuvitella että kaikki 150 ilmestyy paikalle ja ettei he tahtoisi ottaa itselleen rakasta ihmistä.
Nyt ei puhuta siitä että sinne TE valitsette 150 täysin sopivaa vaan siellä on niitä teidän toivottuja kaikki, jätätte vaikka kumppaneita kutsumatta jos ei naama kelpaa.
On olemassa tiettyjä sääntöjä joitten puitteissa toimitaan, ettei nyt ihan lähdetä pilaamaan tunnelmaa sillä että kummitäti on ihana ja saa tulla muttei kumppani. Jos kummitäti ei ole naimisissa niin kyllä viisas ihminen ottaa huomioon että hän voisi itse ottaa kumppaninsa mukaan jos niin toivoisi. Kuin sinä sen päätät.
On todella junttimaista ajatella vieraita jonain esineinä, joita itse sitten määräilee ja käskyttää miten tahtoo. Pelivaraa pitää jättää suuntaan jos toiseenkin, ja hyväksyä se että elämässä ei voi kaikkea kontrolloida viimeiseen pisteeseen asti.
Tai pakkohan ei koskaan ole suhtautua näin, mutta väittäisin että häät ovat kymmenen kertaa hauskemmat, jos järjestäjä osaa ottaa hieman vähemmällä pingottamisella.
...jos on vaikka sotaan lähdössä tmv.
Mutta jos on tarkoitus viettää yhdessä hauskat JUHLAT, niin aika outoa on ettei kutsuttu saisi ottaa puolisoaan sinne mukaan.
Mikä teidän nipojen käsitys yleensä juhlimisesta on? Onko teille ihan samantekevää, viihtyvätkö vieraanne juhlissa? Mistä syystä te oikein niitä juhlia sitten järjestätte? Onko tärkeintä jonkinlainen näyttäytyminen ja filmaus?
En tajua.
niin ujuttaisin sen vaan jonnekin istumaan, ja en miettisi enempää. Teille tulee olemaan helpompaa jos vain mahdutatte tämän tyttöystävän jonnekin.
Vieraat saattavat myös protestoida ja se aiheuttaa enemmän päänvaivaa juhlissa.
Meidän häihin kutsuttiin avecit mukaan, mutta piti ilmoittautua ajoissa tietenkin. Eräs ystävätär ilmoitti tulevansa yksin. Sitten puolitoista viikkoa ennen häitä hän soittikin, että poikakaveri tulee mukaan. Jouduin nolona sanomaan, etten saa häntä enää mahdutetua minnekään, kun kaikki tuolit on varattu ja pöytäjärjestys tehty. (saliin mahtui tasan 75 ei enempää). No hän nähätävästi suuttui tästä. Tuli häihin autolla ja suureen ääneen ilmoitti kello 20 aikaan, että hän lähtee nyt kotiin, kun poikaystävä odottaa siellä kun ei saanut tulla häihimme mukaan.. Hoh hoijaa..
periaatteessa mahdollistivat suuremman määrän. Pöytäkortit oli tehty sen mukaan, keitä olimme kutsuneet, ei sen mukaan keitä oli tulossa.
Niinpä se 5 ylimääräistä ja kutsumatonta vierasta ohjattiin sujuvasti sivuhuoneeseen keskenään. Muutama yritti vetää sivummalta tuolin avecinsa viereen, mutta tarjoilija meni kohteliaan päättäväisesti ohjaamaan pois. Yksi ei suostunut siirtymään, hänelle ei tarjottu ruokaa lainkaan, koska ei ollut lautasta ja laseja. Tarjoilija osoitti paikan ruokailulle, se ei sopinut, joten siinäpä istui nälissään.
häihin ilmottautui pari päivää ennen miehen sukulaisia jotka asuvat ruotsissa. Ei olla todellakaan missään tekemisissä, itse en ollut koskaan edes tavannut, saati tiennyt tällaisten ihmisten olemassaolosta. Hekin siis ilmottaneet anopille, joka ilmotti mulle tekstiviestillä. Sanoin anopille että ei ole yksinkertaisesti tilaa. Itse jätin kutsumatta omaa sukuani tästä syystä. No, kas vain sieltä pölähtää hääpäivänä joku täti ihminen lapsineen, sekä lasten likkakaverit. Hävetti aivan helkkaristi kun pöytien päihin jouduttiin kantamaan tuoleja kutsutuille vieraille, kun nämä valtasivat paikat. Kaiken lisäksi ei mitään käytöstapoja. Kävivät esimerkiksi leikkaamassa hääkakusta ennen morsiusparia. Samoin alkoholijuomat katosivat alta aikayksikön. Eikö ihmiset oikeasti tiedä miten käyttäydytään. Jo alkuillasta oli käytävä sanomassa että kutsumattomien vieraiden on nyt aika poistua.
Lukekaa nyt tuokin AP:n viesti kunnolla. On täysin eri asia, puhutaanko "puolisosta", henkilöistä, jotka esim asuvat yhdessä ja ovat pitkään seurustelleet, verrattuna "tyttöystävään" jonka kanssa kyseinen nuori ei todennäköisesti ole vielä siinä vaiheessa edes seurustellut, kun se kutsu on alunperin tullut.... Tällaisia "viime viikolla"- tavattuja aveceja ei voi ketään velvoittaa kutsumaan.
periaatteessa mahdollistivat suuremman määrän. Pöytäkortit oli tehty sen mukaan, keitä olimme kutsuneet, ei sen mukaan keitä oli tulossa.
Niinpä se 5 ylimääräistä ja kutsumatonta vierasta ohjattiin sujuvasti sivuhuoneeseen keskenään. Muutama yritti vetää sivummalta tuolin avecinsa viereen, mutta tarjoilija meni kohteliaan päättäväisesti ohjaamaan pois. Yksi ei suostunut siirtymään, hänelle ei tarjottu ruokaa lainkaan, koska ei ollut lautasta ja laseja. Tarjoilija osoitti paikan ruokailulle, se ei sopinut, joten siinäpä istui nälissään.
Sinä, joka tämän kirjoitit, oliko hauskat juhlat? (Toivon että oli provo.)
Tottakai voi kysyä, mahtuuko sen ja sen tyttöystävä myös, mutta se tehdään ennen kuin ilmoittautumis aika menee umpeen.
Häät maksavat kuitenkin paljon, monta tonnia pahimmassa tapauksessa ja ruokakin tehdään sille määrälle mikä on kutsuttu. Jos useampi tuo kutsumattoman vieraan, voi oikeasti tulla ruoan ja tilan kanssa ongelmia.
Lukekaa nyt tuokin AP:n viesti kunnolla. On täysin eri asia, puhutaanko "puolisosta", henkilöistä, jotka esim asuvat yhdessä ja ovat pitkään seurustelleet, verrattuna "tyttöystävään" jonka kanssa kyseinen nuori ei todennäköisesti ole vielä siinä vaiheessa edes seurustellut, kun se kutsu on alunperin tullut.... Tällaisia "viime viikolla"- tavattuja aveceja ei voi ketään velvoittaa kutsumaan.
Eihän kukaan VELVOITA ihmisiä kutsumaan häihinsä yhtään ketään! Ei siitä ole kysymys, vaan vieraiden viihtymisestä. Jos poika haluaa tuoda tyttöystävänsä mukaan, suhde on riittävän vakava että kannattaa suostua. Ei häiden järjestäjä voi tuomita vasta alkanutta suhdetta liian kevytmieliseksi omiin häihinsä, ellei halua saada vieraan (aiheellisia) antipatioita osakseen.
Minä jättäisin menemättä häihin, joihin puolisoni ei olisi tervetullut, ja näin olisin toiminut silloinkin kun olimme vasta tavanneet. Minullakin kun on oikeus itse päättää siitä, miten vietän vapaa-aikani, ja ensisijainen toiveeni on että se tapahtuu yhdessä kumppanini kanssa.
Täytyy tosiaan ihmetellä, mitkä ihmeen juhlat sellaiset ovat, joissa isäntäväki lähinnä tylyttää vieraita ilmoittautumissääntöjen noudattamatta jättämisestä ja rankaisee siitä että hyvin yhdessä viihtyvät pyrkivät istumaan yhdessä (kuten edellä kerrottiin). Haloo?? Juhlissa olisi tarkoitus olla hauskaa, ainakin omasta mielestäni. Sen kanssa sopii erittäin huonosti yhteen tuollainen opettajatarmainen nipottaminen ja pilkunviilaus.
Ymmärtäisin, että järjestäjällä on ongelma, jos kuokkavieraita olisi tulossa esim. yli 10%. Mutta YKSI henkilö ei voi olla ylivoimainen vastaanotettava juuri mihinkään häihin, paitsi jos häät ovat todella pienet - esim. noin 10 vieraan häät, jolloin yksikin lisää aiheuttaa jo tuon 10% ylityksen.
Jos useampi tuo kutsumattoman vieraan, voi oikeasti tulla ruoan ja tilan kanssa ongelmia.
...ei useammasta.
Muut kutsutut eivät saa mitenkään tietää, keitä kaikkia oli kutsuttu ja ketkä ovat ilmoittautuneet kutsumatta, joten tämän yhden ylimääräisen hyväksyminen ei aiheuta mitään "meiltä tulee sitten myös" -ilmiötä. Kyllä yksi ylimääräinen aina mahtuu mukaan, etenkin jos suhde on niin tuore, ettei pyydettyyn ajankohtaan mennessä vielä olisi voinut (tai ei tullut mieleen) ilmoittaa tätä avecia mukaan.
Ei ollut perhettä vaan seurustelukumppaneita, joita tulee ja menee.
Harvapa nyt sisarustensa lapsiin pitää yhteyttä lasten kasvettua, ihan oikeasti!