Vinkkejä omenasadon tuhoamiseen?
Meillä on miljoona kirpeää omenaa puissa. Minusta nuo ovat sen verran pahaa lajiketta etten ihan paljaaltaan saa syötyä. Ideoita mitä noista tekisi?
Ei varmaan mehumaijalla voi keittää mehua? Omena sosetta jo tein ja sitä on kyllä nyt vuodeksi eteenpäin joten sitäkään ei enempäänsä viitsisi tehdä.
Kommentit (5)
Anoppi viipaloi omenat ja kuivaa kuivurissa, todella hyvää naposteltavaa ja säilyy pitkään tuo kuivattu omena. Ainakin viimevuonna myytiin mm. Lidlissä kuivuria ihan muutamalla kympillä.
Itse olen leiponut urakalla omenapiirakkaa ja pakastanut. Hyvä vierasvara ottaa pakastimesta ja sulattaa kun vieraita tulee :)
Anoppi viipaloi omenat ja kuivaa kuivurissa, todella hyvää naposteltavaa ja säilyy pitkään tuo kuivattu omena. Ainakin viimevuonna myytiin mm. Lidlissä kuivuria ihan muutamalla kympillä.
Itse olen leiponut urakalla omenapiirakkaa ja pakastanut. Hyvä vierasvara ottaa pakastimesta ja sulattaa kun vieraita tulee :)
Taidanpa vain odottaa niitä yöhalloja ja kylmempiä päiviä että saa laittaa tulet leivinuuniin ja kokeilla kuivattamista siinä. Pitääkö noihin laittaa sokeria?
Omenapiirakkaa teen myös, meillä vain nuo ei koskaan säily siihen saakka että vieraita tulisi :D
Lisää ideoita jos jollakin tulee vielä uusia juttuja mieleen. Noita on todella paljon!
Ap
Meidän lähellä mehuasemalla saa omenoista tehtyä pastöroitua omenamehua, joka hanapakkauksissa säilyy vuoden huoneenlämmössä! Ei tosin ollut ihan halpaa, kun otti asemalta myös ne pakkaukset, mutta tuli tosi hyvää ja taatusti luomua. Ja säilytysongelma ratkesi (pakaste on jo täynnä).
Lisäksi olen tehnyt hilloa, jossa on sen verran sokeria, että säilyy (tietysti huolellisesti säilöttynä) jääkaapissa. Hilloa voi tehdä eri makuja; esim. omena-kaneli on huippuhyvää. Teen kauniita purkkeja, joita annan myös lahjaksi. Jonkin verran pakastan sokerittomana soseena, jota voi hillon tavoin käyttää puuron, jogurtin ym. kanssa.
Kuori, pilko ja pakasta. Näistä paloista teet sitten joskus helposti omenapiirakkaa.