Kun menet Stoccan Herkkuun, tunnetko olevasi yläluokan seurassa ostoksilla?
Kommentit (61)
Se on entinen työpaikkani. Olin siellä neljä vuotta töissä opiskeluaikoinani.
kaikenmaailman WT-ihmisiä siellä hilluu.
...poikkean läheisessä K-supermarketissa. Että voikin asiakaskunnassa olla eroa! Viimeksi kun olin siellä, kassajono venyi, venyi ja venyi, koska kassalla oleva asiakas riiteli tuotteiden alennusprosenteista ja lopulta jätti suuren osan jo kassaan lyödyistä tuotteista ostamatta, kun ei saanut niitä niin halvalla kuin luuli.
sellaisia ihmisiä, joille rahalla ei ole niin väliä, oli sitä tai ei. Toki ehkä vähän enemmän vanhempia naisia kuin muualla. En ole kokenut että kyse olisi varallisuuserosta vaan pikemminkin erosta suhteessa rahaan - Stockalla käyvät ne, joita eivät hinnat kiinnosta, vaan jotka haluavat kaiken samasta paikasta helposti.
Itse käyn Stockalla vain jos en haluamaani tuotetta muualta halvemmalla saa tai sitten jos on joskus hirveä kiire. Kuulun varmaan ylempään keskiluokkaan, omaisuutta yli miljoonan arvosta ja perheen vuositulot noin 150 000 euroa brutto vuodessa.
Sen sijaan saan kulttuurishokin aina itähelsinkiin mennessäni - enkä suinkaan maahanmuuttajien, vaan ihan supisuomalaisten takia. Viimeksi kun kävin siellä pari viikkoa sitten, niin törmäsin itäkeskuksessa alle tunnissa näihin:
- kaksi pultsaria istui kaupan sohvalla juomassa taskumatista
- narkkaripariskunta tuli liikkeeseen kovaan ääneen melskaten siitä, että heidät oli heitetty viereisestä kaupasta pihalle vaikkeivät he olleet tehneet mitään ja nyt he haluavat, että heille esitellään kokovartalopeilejä
- arviolta 5-6-vuotias omin jaloin kävelevä, normaalisti äitinsä kanssa puhuva tyttö joi maitoa tuttipullosta
- humalainen mies seurasi minua alle metrin päässä muutoin lähes tyhjässä kaupassa, kunnes vedin olkalaukkuni tiukasti kainaloon, jolloin mies kääntyi toiseen suuntaan
- kauppojen varashälyttimet soivan kolmeen kertaan tunnin aikana
- plus, että tietysti se humalaisten, narkkareiden ja muuten huonokuntoisten määrä siinä Tallinnanaukiolla on aina yhtä hämmentävää.
Käyn Itäkeskuksessa harvoin, mutta joka kerta se on espoolaiselle pahempi kulttuurishokki kuin ulkomaille meno konsanaan. Yleensä siellä on pakko jossain vaiheessa mennä joko Stockalle tai Haloselle, koska ne ovat ainoat paikat, jotka tuntuvat edes jotenkin normaaleilta.
ostin pajuniemen metsästäjän makkaraa ja sanoin myyjälle että on meidän suosikkia, vieressä vanhempi 60+ nainen joka sitten sanoi omalle myyjälleen, otan tuota lauantaimakkaraa KOIRALLENI ja vilkaisi minua ;D en voinut kuin virnistää hänelle ja pasmat meni ihan sekaisin täti paralla...
Suomessa on yläluokka lähinnä niiden mielestä, jotka ei ole missään käyneet. Suomessa ei ole kuin keskiluokkaa ja muutama rikkaampi suku/perhe. Ja tuon espoolaisen juttu oli lähinnä säälittävän lapsellinen. Itä-Helsingissä on Kulosaaresta Ramsinniemeen saakka asuinalueita, joihin ei tavallisella espoolaispulliaisella ole varaa edes unissaan. Vai oletko joku idiootti provoilija Leppävaarasta?
Ainakaan Turussa Stockan Herkussa ei ole mitään kehumista. Mieluummin sitä käy Wiklundin ruokakaupassa, jossa on laajemmat valikoimat ja vähän isommat tilat ilman, että olisi silti mikään hehtaarihalli.
Ainakaan Turussa Stockan Herkussa ei ole mitään kehumista. Mieluummin sitä käy Wiklundin ruokakaupassa, jossa on laajemmat valikoimat ja vähän isommat tilat ilman, että olisi silti mikään hehtaarihalli.
Ja se keskustan Stockan herkku on kooltaankin suunnilleen yhtä iso kuin provinssien "tavaratalot" keskimäärin.
eivät käy ostoksilla Itäkeskuksessa. He menevät ostoksille Helsingin keskustaan.
Olen kuule käynyt molemmissa, itse asiassa yksi erittäin hyvä ystäväperhe asuu Kulosaaressa kieltämättä varsin komeassa talossa (komeampi kuin meidän). Heidän kanssaan pystyy kyllä puhumaan tästäkin aiheesta - Itäkeskus kun sattuu heidänkin mielestään olemaan kulttuurishokki ;-) Samaten yksi tuttavaperhe asuu Karhusaaressa. Hekin käyvät ostoksilla keskustassa, edes Jumbo Vantaalla ei kelpaa heille, vaikka itse käyn kyllä sujuvasti Jumbossa ohi ajaessani.
t. 6
kun menen Suomilomalla Stockmannin herkkuun tai Siwaan, tunnen vain sääliä siitä, että ihmisten pitää joka päivä maksaa niin järjettömiä hintoja ruuasta.
Samoin ajattelen Suomen asuntohintatasosta.
Ja se keskustan Stockan herkku on kooltaankin suunnilleen yhtä iso kuin provinssien "tavaratalot" keskimäärin.
Totta puhut. Ihmetellä kyllä silti täytyy, miten Stockmann ei ole puuttunut Turun Herkkunsa alennustilaan. Se on oikeasti ihan karmea klaustrofobinen loukko.
Tuo torin toisella laidalla oleva Wiklundin ruokakauppa on vielä virallisesti S-market ja lyö paikallisen Herkun laudalta. Toki se on paljon parempi S-market kuin yleensä. Lisäksi Turun Stockan kanssa kilpailee leipomo- ja lihatuotteista viereinen kauppahalli.
Juntti-Jumboon en kyllä jalallani astu. Aivan hirveä paikka!
t. marjaniemeläinen
Suomessa on yläluokka lähinnä niiden mielestä, jotka ei ole missään käyneet. Suomessa ei ole kuin keskiluokkaa ja muutama rikkaampi suku/perhe. Ja tuon espoolaisen juttu oli lähinnä säälittävän lapsellinen. Itä-Helsingissä on Kulosaaresta Ramsinniemeen saakka asuinalueita, joihin ei tavallisella espoolaispulliaisella ole varaa edes unissaan. Vai oletko joku idiootti provoilija Leppävaarasta?
siellä tehdään itsestään juntteja 4 tähden illallisella. Ennen sarjaa kuka ei edes tuntenut tätä urheilijaa ja tollasen kukkoilun jälkeen kaikki tietää yhden idiootin lisää.
Sopii loistavasti sinne itä-helsingin slummeihin tollanen pölvästi.
nimimerkillä 1 piste
pss katsopa oikotieltä asuntojen hintoja. Siellä on ihan edukkaitakin kämppiä, vain prosentti on kalliita
Stockan herkussa olen asioinut kanta-asiakkaana vuosikymmeniä aivan pää pystyssä kaikkien muiden asiakkaiden tavoin, olivat he sitten Eirasta tai Kaivopuistosta itse olen helsingin Kalliosta.
Herkun alasajo kyllä on harmillinen juttu vaikka meille niin vakuuteltiin ettei mikään muutu monipuolisuus ja lippulaiva-maine tulee säilymään, vaan kuinka kävi alas tuli ja kovaa.
Kaipaan Stockann herkun ystävällistä ilmapiiriä ja tasokkaan tarjonnan kirjoa, joka on supistunut S-market tyyliin.
Muutoksia voi tulla mutta ei tuote supistuksia, ymmärrän kyllä nämä kommentit Stockann alasajosta.
Eihän se ole enää Stockkan herkku. Nimi vaihtui juuri.
Stockmann tulee jäämään vain kiinteistöyhtiöksi joka vuokraa tilojaan halpahalleille.
Minä kävin eilen Food Market Herkussa tietämättä, että se oli ollut 4 kk rempassa. Katsoin vain, että on eri oloinen sitten viime käynnin - varmaan kaksi-kolme vuotta sitten.
Mun mielestä se oli tosi upea ja kokemisen arvoinen paikka. En tajua mitä siellä olisi vielä pitänyt olla tarjolla!? Siellä tuntui olevan Kaikkea ja vähän enemmänkin. Ja se, että se oli enemmän kuin kauppa. Ihan kuin jossain luki, se on yhdistelmä kauppahallia, bistroa, toria ja kauppaa.
En käy Stockmannilla, koska minua alkaa ahdistaa osin itse kuvittelemani luokkayhteiskuntahenki. Ollessani nuori ja köyhä myyjät kohtelivat minua siellä hyvin ylimielisesti. Nykyään olisin kyllä asemaltani ja varallisuudeltani sinne "kelpaava".
Itse käyn hakemassa sieltä asioita, jotka eivät ole yhtä hyviä tai joita ei ole muualla. En isommin piittaa, keitä muita kaupassa asioi.