Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille joilla on hammasimplantteja

Vierailija
07.09.2012 |

Montako on ja mitkä hampaat korvattu?

Itselläni ns. synnynnäinenpuutos eli rautahampaita ei kaikkia ikinä ole ollutkaan. Nyt maitohampaat rupeaa vetelemään viimisiä ja implantteja ruvetaan suunnittelemaan. Niitä tulisi yhteensä 7 kappaletta korvaamaan maitohampaita.

Olisi kiva kuulla kokemuksia implanteista, oli syy sitten niille mikä tahansa! Jännittää paljon se ruuvin poraaminen luuhun..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Operaatio kuulostaa paljon pahemmalta kuin onkaan. Minulla on yksi implantti. Se jouduttiin laittamaan, koska yhden maitohampaan tilalle ei koskaan tullut rautahammasta. Maitohammasta paikkailtiin ja juurihoidettiin useaan kertaan. Lopulta se alkoi murenemaan pois. Hammas oli kolmas hammas poskesta, joten se ei ollut kovin näkyvällä paikalla. Minulle oli kehittynyt hammaslääkäripelko, enkä oikeasti käynyt varmaan 15 vuoteen hammaslääkärissä! Sitten uskaltauduin, koska halusin hoidattaa hampaat ennen raskautta kuntoon.

Menin yksityiselle hammaslääkärille, joka oli erikoistunut pelkopotilaisiin. Ihme kyllä minulla oli vain yksi paikattava reikä ja poistettavia viisaudenhampaita. Samalla tuli puheeksi tuon puuttuvan hampaan korvaaminen. Uskaltauduin operaatioon sen jälkeen kun viisuri oli poistettu onnistuneesti. Työpaikalla parikin ihmistä oli ottanut implantin ja vakuuttelivat, että on ihan piece of cake.

Jännitti kyllä niin vietävästi, että ilmoitin aikaa varatessa, että otan sitten esilääkityksenä rauhoittavan. Tulin paikalle 30 min ennen ja sain napin suuhun. Ja voi kun rennosti meni! En juuri muista mitään muuta kuin, että aika meni nopeasti.

Leukaluun poraaminenhan ei puudutuksella tuntunut kummemmalta kuin hampaan poraaminen vähän enemmän tärisevällä poralla. Poraaminen ei siis ollut mitään. Inhottavinta oli ekana vuorokautena, kun tikeistä vuosi verta. Jouduin palaamaan päivystykseen ottamaan lisätikkejä, mutta ei sen pahempaa. Muistaakseni minulle ei tullut minkäänlaista mustelmaa, ja turvotuskaan ei ollut paha. Tuon jälkeen kävin läpi raskauden ja synnytyksen. Täytyy sanoa, että hammaslääkäripelko on poissa. Onhan se suussa operoiminen ihan kivutonta verrattuna synnytykseen!

Voithan ottaa ensin yhden ja katsoa sitten, haluatko ottaa loput yhdellä rysäyksellä. Kallista puuhaahan se on, mutta sinulle ehkä voidaan tehdä julkisella, kun hampaita puuttuu noin paljon. Tärkeää onkin laitattaa hampaat kuntoon. Jos hampailla ei ole vastapurijaa, saattaa ajan saatossa menettää lisää hampaita.

Vierailija
2/7 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suosittelen! Laitto ei ollut ollenkaan niin paha kuin pelkäsin, olin yksin ja ajoin operaation jälkeen kotiin. Nyt ovat olleet paikoillaan muutaman vuoden ja ovat ihan kuin omatkin hampaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat poskihampaita.

Vierailija
4/7 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös kolme implanttia puuttuvien rautahampaiden takia. Maitohampaat revittiin kyllä pois jo ala-asteikäisenä, kun korjattiin syväpurentaa. Implantit laitettiin 19-vuotiaana, kun luiden kasvu oli pysähtynyt.

Prosessi oli pitkä, alkoi muistaakseni joskus maaliskuussa röntgen-kuvien ja muottien otolla. Sen jälkeen menin vielä näyttäytymään hoitavalle lääkärille ja katsottiin millaisia implantteja laitetaan ja kuinka monta. Ruuvit iskettiin leukaluuhun joskus touko-kesäkuun vaihteessa. Itse operaatio ei tuntunut missään. Kivuliainta oli puudutuspiikkien laittaminen. Toki epämukavaa oli maata pitkään suu ammollaan, kun toimenpiteessä kuitenkin kesti jonkin verran. Minulle ei edes tullut mitään kipuja puudutuksen loppumisen jälkeen. Tikit sulivat suuhun itsestään parin viikon aikana, eikä ruuvit haitanneet elämää mitenkään. Hyvä, että niitä edes huomasi.

Ruuvien laiton jälkeen leukaluun piti antaa parantua kunnolla. Homma on yksilöllistä mutta siihen menee noin puolisen vuotta. Itse sain hampaat jouluksi. Varsinaisten implanttien laittaminen oli jälleen hieman epämukavaa, muttei lainkaan kivuliasta. Koko projektissa epämiellyttävintä oli niiden maitohampaiden poistaminen.

Minulla oli jokaisella hoitokerralla mukana kuski, koska puudutusaineiden takia oli suositeltavaa olla ajamatta pariin seuraavaan tuntiin. Jokaisen operaation jälkeen käytin myös kylmähaudetta kipua ehkäisemässä. On ollut kyllä mukavin hammaslääkärikokemus ikinä ja tekisin saman milloin tahansa uudelleen. Minulla on korvattu alaleuasta ensimmäinen poskihammas kulmahampaan vierestä oikealta ja vasemmalta sekä vasemmalla on vielä toinen implantti ennen oikeita poskihampaita. Implantit ainakin minulla helpottivat syömistä kovastikin ja olivat myös esteettinen juttu, kun hymyillessä näkyi puuttuvat hampaat. Kunta vielä maksoi koko lystin, koska oli synnynnäinen vika.

Vierailija
5/7 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja muuten, minusta tuo viisurin poistaminen vetämällä oli paljon ikävämpi operaatio, sillä siitä seurasi turvotusta. Implantin poraamisesta taas ei.

Tilanne on tietysti aina yksilöllinen, mutta minulla homma eteni nopeasti. Marraskuun lopussa ruuvi leukaan ja jo tammikuun puolivälissä sain tulla ottamaan valokset hammaskruunua varten. Hammaskruunun sain sitten viikon päästä siitä. Toki tämä riippuu korvattavasta hampaasta ja siitä, onko kuinka paljon hammasluuta. Minulla oli hyvin hammasluuta, mutta lääkäri laittoi jotain keinoluuta vielä ruuvin asennuksessa. Vanhempi työkaveri joutui odottamaan luutumista kuukausia pidempään.

Vierailija
6/7 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kerroit kokemuksestasi!

Saan hampaat valtion kustantamana kun minulta tosiaan puuttuu tarpeeksi monta. Kuulemma todella harvinaisesti minulta puuttuvat myös seiskat, mutta niitä ei laiteta kun ilmankin kuulemma pärjään ja olenhan pärjännyt tähänkin asti.

Ehkä selviää sitten mikä on järkevin tapa edetä uusien hampaiden kanssa, onko se vaikka yksi maitohampaan jämä pois ja implantti tilalle ja sitten taas uusi operaatio..

Jotenkin 7 implantin laitto tuntuu kauhealta ajatukselta yhdellä kertaa ja silloin joutuisin olemaan ilman minkäänlaisia hampaita! Nythän on erittäin viimisiä vetävät maitohampaat, mutta hampaat kuitenkin.

Olkaa iloisia te joilla on omat hienot rautahampaat.. oli ne siten paikatut, vinot tai värjääntyneet. Ilmeisesti kun implanteista ei voi sanoa aivan varmasti, että ne ovat sitten pysyvät vaan voi tulla ongelmia, joten saan kuitenkin stressata loppuelämän pysyykö ne lujasti luussa kiinni.

Nyt kuitenkin pelottaa itse operointi eniten!

Vierailija
7/7 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni pysyvät nykyään hyvin kiinni.Ruuvin laittaminenhan se on se operaatio, ja itse kruunua on iisiä kiristää, jos alkaa heilua. Kruunu on myös helppo korvata, jos jostain syystä rikkoutuu. Operaatio ei oikeasti ole paha. Huomaat sen sitten kun se on tehty. Sinuna ottaisin yksi tai kaksi kerrallaan, en kaikkia seitsemää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä