Milloin lasta ei tarvitse joka käänteessä enää muistuttaa pissalla käymisestä?! (ov)
2.5-vuotian on nyt oppinut päiväkuivaksi. Koskaan ei kysyttäessä sano, että on pissahätä, vaan vasta, kun pissa on jo melkein housuissa ja kiire vessaan. Käytän potalla säännöllisesti vähintään parin tunnin välein.
Milloin lapset oppivat sanomaan luotettavasti, että heillä ei oikeasti ole pissahätä?
Kommentit (8)
veikaan että siinä lähempänä 4vuotta alkavat varmuudella itse sanoa ja varsinkin jos ovat päivähoidossa.
Mutta. Jos on jotain hauskaa kesken, niin sitten pitää kyllä käskeä. Voi nimittäin viivyttää pissalle menoa loputtomiin eikä pissaa housuunsa. Ei edes tiputtele.
oppi kuivaksi suunnilleen saman ikäisenä tai vähän aiemmin. On nyt 3v. ja edelleen on niin että menee pissalle vasta kun on kova hätä ja kiire vessaan. Ei siis auta vaikka muistuttaisin, koska ei suostu menemään ennen kuin on kunnon hätä. Siksi olen lakannut muistuttamasta. En siis enää oikeastaan käytä lasta vessassa muuta kuin silloin jos ollaan lähdössä johonkin ja iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Muuten menee itsekseen silloin kun menee.
oma tyttäreni on vielä 4-vuotiaana silloin tällöin lirauttanut housuun, kun ei malta jättää leikkiä kesken vessareissun takia. Eli, matkalla vessaan tulee osa pissasta housuun.
Ei sen jälkeen tarvinnut juuri huomauttaa muulloin kun ulos lähtiessä jokusen vuoden
meillä 2,5v menee aina itse vessaan, kun tarvitsee. Ennen uloslähtöä puistoon tai kaupunkiin tietenkin kehotan käymään potalla, ettei tarvitse kyykkypissalle mennä tai alkaa etsiä yleisvessaa kaupungissa.
muistuttelin häntä noin puolen vuoden ajan, kun meinas leikkiessä unohtua. Mutta alta kolmivuotiaana osas jo täysin itsenäisesti mennä tarvittaessa, nyt 5v eikä oo koskaan sen jälkeen housuun lirahtanut.
Sen sijaan kaksi poikaamme (nyt jo isoja koululaisia) olivat samanikäisinä niin leikkiensä lumoissa, että jouduin välillä muistuttamaan vielä eskari-iässäkin vessassakäymisestä kun alkoi vääntelehtiminen muttei maltettu mennä vessaan.. Ja joskus tuli tosi kiire.
että kuuden vuoden päästä helpottaa.