Laihtuminen- Onko ihmisellä jokin peruspaino, jonka alle keho ei tahdo päästää?
Olen pienestä pitäen ollut ennemminkin pullukka kuin laiha. Kun vaaka näytti taannoin 77kg päätin pudottaa painon normaaliin ruokavaliota muuttamalla ja liikuntaa lisäämällä.
Mitään tehorääkkiä en halunnut, vaan tarkoitus oli jatkaa hoikkaa elämää uusine elämäntapoineen loppuelämän ajan.
Välillä pidin herkkupäiviäkin ja iloisin mielin paino alkoi tippumaan kilo kilolta.
66 kg on kuitenkin raja, jonka alle en tahdo päästä en sitten millään. Paino on junnannut 66.2 ja 66.7 välillä monta viikkoa. Ihan samalla lailla syön ja liikun kuin kilojen 66-77 välillä, paino vaan ei ikäänkuin halua enää tippua, vaan pinnistää vastaan.
Voiko ihmisellä olla joku luontainen paino, mihin keho pyrkii ja mihin sopeutuu hyvin ja sen alle meneminen tarvitsee jonkun ekstrapuristuksen kehon vastustaessa painon laskua enempää?
Tavoitteeni oli päästä 62 kiloon. Olen 166cm.
Kommentit (59)
Tosin kyllä minä painon siitä allekin saan jos vaan sinnikkäästi kärsin nälkää ja kamalaa oloa, mtuta tosiaan, aina jos yritän painoani alle 58 kilon, jopa hidas laihdutus siitä alaspäin saa aikaan nälkää, heikotusta, palelua, päänsärkyä. Eli keho selvästi sanoo että ei enää, tästä laihempi on jo nälänhätä. Tuohon asti laihtuminen sujuu ilman epämielllyttäviä oireita kunhan ei liian nopeasti kitukuurilla yritä. Olen 161 cm pitkä joten mikään laiha en ole 58 kg painossa vielä, makkaraa on vatsalla, mutta olen hyväksynyt sen että tämä on minun kroppani valitsema paino.
Mutta jatkamalla on päästy niistä ohi. Ehkä jumit on vain sattuneet sopivast tai jotain. Mutta joka tapauksessa kun vain jatkaa rauhallisesti niin paino pompsahtaa taas reilusti alas ja jatkaa taas tasaisesti sen jälkeen. Eli jumista huolimatta paino putoaa suunnitellusti.
Olen itse 170 cm pitkä ja paino vaihtelee 70-72 kilon välillä. Alle 70:n kilon en ole päässyt kuin paastoamalla, mutta hyvin nopeasti se kohoaa takaisin 70:een normaalilla syömisellä.
Totta kai, jos panostaisin elämäntapoihini vielä enemmän, urheilisin enemmän, tarkkailisin enemmän syömisiäni, niin saisin sen varmasti alle 70:n ja pysymäänkin siellä, mutta tarkoitan, että "normaali laihduttamisella" ja omilla elämäntavoillani 70 on ja pysyy.
Elämästä on tullut helppoa, kun sen on hyväksynyt ja itsensä tämän painoisena. =)
66kg lasten jälkeen monta vuotta, kaikesta treenistä ja rääkistä huolimatta. Nyt on sitten ihan itsestään lähtenyt 10kg pois ja olen ns. normaalimitoissa, joissa ennen lapsia.
normaalinkulutuksen mukaan ja siten taas yrität laihduttaa. Ehkä sun kehosi ei "ymmärrä" enää että pitäisi laihtua vaan on säästöliekillä.
Olen itse 170 cm pitkä ja paino vaihtelee 70-72 kilon välillä. Alle 70:n kilon en ole päässyt kuin paastoamalla, mutta hyvin nopeasti se kohoaa takaisin 70:een normaalilla syömisellä. Totta kai, jos panostaisin elämäntapoihini vielä enemmän, urheilisin enemmän, tarkkailisin enemmän syömisiäni, niin saisin sen varmasti alle 70:n ja pysymäänkin siellä, mutta tarkoitan, että "normaali laihduttamisella" ja omilla elämäntavoillani 70 on ja pysyy. Elämästä on tullut helppoa, kun sen on hyväksynyt ja itsensä tämän painoisena. =)
Luuleto että paasto on joku laihdutusmenetelmö, jolla saadaan rasva palamaan? Siinä lähtee nesteet ja läskit jää, pahimmassa tapauksessa menetät lihastakin ja laihtuminen on näin vielä hankalampaa.
Kun on tarpeeksi vähällä ruoalla niin kyllä se paino tippuu. Läskit ne täällä puolustelee kilojaan.
Kun on tarpeeksi vähällä ruoalla niin kyllä se paino tippuu. Läskit ne täällä puolustelee kilojaan.
Vähällä ruualla en ole koskaan ollut ja olen laihtunut 20kiloa. Joskus yritin vähällä ruualla olla ja sain enintään pari kiloa pois jotka tuli korkojen kera takaisin.
Tai siis on selvää, että jos oikein kovasti yrittää laihtua niin laihtuu, vrt. nyt vaikka anorektikot.
Mutta itselläni ainakin 68 on sellainen paino johon pääsen suht vaivattomalla laihdutuksella (olen 168 pitkä), sen alle en sen sijaan ole päässyt vielä koskaan vaikka yritystä on ollut. Mutta jos lihon muutaman kilon niin tuohon pääsen taas takaisin ilman suurempia ongelmia.
Eli kysymys on siinä, kokeeko sen laihtumisen niin tärkeäksi että on valmis tekemään suuria uhrauksia ja kärsimään nälkää sen eteen. Itse en ole, kun kuitenkin normaalipainossa olen nytkin.
Olen itse 170 cm pitkä ja paino vaihtelee 70-72 kilon välillä. Alle 70:n kilon en ole päässyt kuin paastoamalla, mutta hyvin nopeasti se kohoaa takaisin 70:een normaalilla syömisellä. Totta kai, jos panostaisin elämäntapoihini vielä enemmän, urheilisin enemmän, tarkkailisin enemmän syömisiäni, niin saisin sen varmasti alle 70:n ja pysymäänkin siellä, mutta tarkoitan, että "normaali laihduttamisella" ja omilla elämäntavoillani 70 on ja pysyy. Elämästä on tullut helppoa, kun sen on hyväksynyt ja itsensä tämän painoisena. =)
Luuleto että paasto on joku laihdutusmenetelmö, jolla saadaan rasva palamaan? Siinä lähtee nesteet ja läskit jää, pahimmassa tapauksessa menetät lihastakin ja laihtuminen on näin vielä hankalampaa.
Totta kai paastolla palaa rasvaa. Aina kun elimistön energiansaanti alittaa kulutuksen, elimistö alkaa käyttää omia rasvavarastojaan energianlähteenä eli rasvaa palaa. Ensimmäiset muutamassa päivässä lähtevät jopa 3-4 kiloa toki on pääosin nestettä mutta kyllä esim. viikon paastolla oikeastikin laihtuu painosta riippuen 1,5-2,5 kg.
Tuo lihasmenetys on toki totta mutta se ei koske vaan paastoa vaan sitä tapahtuu aina laihdutuksessa, ja se on suoraan suhteessa laihdutuksen nopeuteen: nopea laihdutus syö lihasta vaikka kuinka yrittäisi mättää proteiinia tms ja hitaassa laihdutuksessa menetetyn lihaksen suhde menetettyyn rasvakudokseen taas on pieni. Paasto ei toki ole hyvä laihdutuskeino mutta lähinnä sen takia, että sitä ei voi montaa viikkoa noudattaa terveyssyistä jolloin sen painonpudotusvaikutus on varsin pieni. VLCD-kuurit on suunniteltu sitten erittäin pienienergiseen nopeaan laihtumiseen ja ne kyllä toimivat. Käytetään ihan virallisen lääketieteen piirissäkin niitä eli eivät aiheuta mitään järin vaarallista ihmiselle.
Totta kai paastolla palaa rasvaa. Aina kun elimistön energiansaanti alittaa kulutuksen, elimistö alkaa käyttää omia rasvavarastojaan energianlähteenä eli rasvaa palaa. Ensimmäiset muutamassa päivässä lähtevät jopa 3-4 kiloa toki on pääosin nestettä mutta kyllä esim. viikon paastolla oikeastikin laihtuu painosta riippuen 1,5-2,5 kg. Tuo lihasmenetys on toki totta mutta se ei koske vaan paastoa vaan sitä tapahtuu aina laihdutuksessa, ja se on suoraan suhteessa laihdutuksen nopeuteen: nopea laihdutus syö lihasta vaikka kuinka yrittäisi mättää proteiinia tms ja hitaassa laihdutuksessa menetetyn lihaksen suhde menetettyyn rasvakudokseen taas on pieni. Paasto ei toki ole hyvä laihdutuskeino mutta lähinnä sen takia, että sitä ei voi montaa viikkoa noudattaa terveyssyistä jolloin sen painonpudotusvaikutus on varsin pieni. VLCD-kuurit on suunniteltu sitten erittäin pienienergiseen nopeaan laihtumiseen ja ne kyllä toimivat. Käytetään ihan virallisen lääketieteen piirissäkin niitä eli eivät aiheuta mitään järin vaarallista ihmiselle.
edes laihduttamisena juuri sen takia. Se on vain vippaskonsti.
Totta kai paastolla palaa rasvaa. Aina kun elimistön energiansaanti alittaa kulutuksen, elimistö alkaa käyttää omia rasvavarastojaan energianlähteenä eli rasvaa palaa. Ensimmäiset muutamassa päivässä lähtevät jopa 3-4 kiloa toki on pääosin nestettä mutta kyllä esim. viikon paastolla oikeastikin laihtuu painosta riippuen 1,5-2,5 kg. Tuo lihasmenetys on toki totta mutta se ei koske vaan paastoa vaan sitä tapahtuu aina laihdutuksessa, ja se on suoraan suhteessa laihdutuksen nopeuteen: nopea laihdutus syö lihasta vaikka kuinka yrittäisi mättää proteiinia tms ja hitaassa laihdutuksessa menetetyn lihaksen suhde menetettyyn rasvakudokseen taas on pieni. Paasto ei toki ole hyvä laihdutuskeino mutta lähinnä sen takia, että sitä ei voi montaa viikkoa noudattaa terveyssyistä jolloin sen painonpudotusvaikutus on varsin pieni. VLCD-kuurit on suunniteltu sitten erittäin pienienergiseen nopeaan laihtumiseen ja ne kyllä toimivat. Käytetään ihan virallisen lääketieteen piirissäkin niitä eli eivät aiheuta mitään järin vaarallista ihmiselle.
kun paastoat kaksi viikkoa, saat 5kg pois ja palaat aikaisempiin ruokailutottumuksiin? Olet tosi timmi ja rasva on lähtenyt?
Pari vuotta sitten ylen kanavalta tuli hyvin mielenkiintoinen ohjelma ihmisen painosta ja sen määräytymisestä. Amerikkalainen yliopisto oli tehnyt tutkimuksen, kuinka paino määräytyy ja miksi osa ihmisistä ovat pullukampia kuin toiset. Tutkimuksessa kävi ilmi että monilla on todellakin "oma paino" johon keho pyrkii. Jos haluaa painaa alle sen, se onnistuu, mutta joutuu olemaan jatkuvasti pienessä nälässä. Tutkimuksessa oli koeryhmä joka joutui syömään tietyn määrän kaloreita päivässä ja liikkumista tarkkailtiin askelmittareilla jotta kaikkien testattavien liikuntamäärä olisi vertailukelpoinen. Kaloreita piti syödä paljon (en muista kuinka paljon, mutta tyyliin 3000-4000 kcal päivässä, eli todella paljon). Tulokset olivat hämmästyttäviä, osa ihmisistä lihoi paljon, osa vain tosi vähän. Ja kun "pakkosyöminen" oli ohi, osa ihmisistä laihtui takaisin ilman laihduttamista, osan piti laihduttaa päästäkseen takaisin alkupainoonsa. Muutenkin tutkimus antoi tietoa siitä että ihmiset eivät todellakaan ole samalla viivalla painoasioissa, osa vaan lihoo helpommin ja osa ei millään.
Jokaikinen täällä voi painaa esim.45kg jos osaa vaan laihduttaa oikein.
Hohhoijaa, vai että rasva palaa paastolla. No mitäs tapahtuu kun paastoat kaksi viikkoa, saat 5kg pois ja palaat aikaisempiin ruokailutottumuksiin? Olet tosi timmi ja rasva on lähtenyt?
Multa lähti 7 kg mutta viikon sisällä syömään alkamisesta poistunut neste palasi eli 3 kg tuli takaisin. Sen sijaan 4 kg lähti pysyvästi. En tosin paastonnut laihtuakseni vaan kehon puhdistuskuurina, mutta kyllä sillä laihtui.
Toki kuten kaikessa laihdutuksessa menetelmästä huolimatta, jos palaa täsmälleen entisiin painavamman ihmisen ruokailutottumuksiinsa, ajan myötä paino palaa samalle tasolle kuin ennen. Mutta näinhän ei toki kannata tehdä jos laihtua halaua vaan palata vähän entisiä keveämpiin ruokailutapoihin. Se on usein helpompaa paaston tai VLCD:n jälkeen koska esim. ruokariippuvuudet ja -himot ovat saaneet pakkokatkaisun ja ihmisellä on tunne siitä että pystyy hallitsemaan ruokailemistaan, koska onnistuihan se paasto tai VLCD-kuurikin.
Pari vuotta sitten ylen kanavalta tuli hyvin mielenkiintoinen ohjelma ihmisen painosta ja sen määräytymisestä. Amerikkalainen yliopisto oli tehnyt tutkimuksen, kuinka paino määräytyy ja miksi osa ihmisistä ovat pullukampia kuin toiset. Tutkimuksessa kävi ilmi että monilla on todellakin "oma paino" johon keho pyrkii. Jos haluaa painaa alle sen, se onnistuu, mutta joutuu olemaan jatkuvasti pienessä nälässä. Tutkimuksessa oli koeryhmä joka joutui syömään tietyn määrän kaloreita päivässä ja liikkumista tarkkailtiin askelmittareilla jotta kaikkien testattavien liikuntamäärä olisi vertailukelpoinen. Kaloreita piti syödä paljon (en muista kuinka paljon, mutta tyyliin 3000-4000 kcal päivässä, eli todella paljon). Tulokset olivat hämmästyttäviä, osa ihmisistä lihoi paljon, osa vain tosi vähän. Ja kun "pakkosyöminen" oli ohi, osa ihmisistä laihtui takaisin ilman laihduttamista, osan piti laihduttaa päästäkseen takaisin alkupainoonsa. Muutenkin tutkimus antoi tietoa siitä että ihmiset eivät todellakaan ole samalla viivalla painoasioissa, osa vaan lihoo helpommin ja osa ei millään.
vaikuttaa aineenvaihduntaan, vaikka lääkityskin olisi kunnossa. Olen aiemmin pysynyt kuosissa ihan vaan normaalilla syömisellä ja liikkumisella, sairastumisen jälkeen en saa painoa alas sitten millään. Treenaan ja liikun ja syön fiksusti ja paino on tippunut 200g 2kk aikana... Että mikä tässä mättää kun kaiken tekee kuin oppikirjoissa...huoh
kulutus ja energian saanti on avainasemassa. Kulutusta lisäämällä tai energian saantia pudottamalla paino putoaa. Liian pienellä energiamäärällä tarvitsee olla vain tarpeeksi kauan, jotta nälkämaaefekti katoaa. Eli kun elimistö saa erittäin niukasti energiaa se pyrkii keräämään varastoa, jotta pärjäisi aineenvaihdunnassa tapahtuu muutoksia, siksi minimaalisella kalorimäärällä sinnitellessä paino ei putoa. Pitää syödä riittävästi mutta silti alle kulutuksen.
Hohhoijaa, vai että rasva palaa paastolla. No mitäs tapahtuu kun paastoat kaksi viikkoa, saat 5kg pois ja palaat aikaisempiin ruokailutottumuksiin? Olet tosi timmi ja rasva on lähtenyt?
Multa lähti 7 kg mutta viikon sisällä syömään alkamisesta poistunut neste palasi eli 3 kg tuli takaisin. Sen sijaan 4 kg lähti pysyvästi. En tosin paastonnut laihtuakseni vaan kehon puhdistuskuurina, mutta kyllä sillä laihtui. Toki kuten kaikessa laihdutuksessa menetelmästä huolimatta, jos palaa täsmälleen entisiin painavamman ihmisen ruokailutottumuksiinsa, ajan myötä paino palaa samalle tasolle kuin ennen. Mutta näinhän ei toki kannata tehdä jos laihtua halaua vaan palata vähän entisiä keveämpiin ruokailutapoihin. Se on usein helpompaa paaston tai VLCD:n jälkeen koska esim. ruokariippuvuudet ja -himot ovat saaneet pakkokatkaisun ja ihmisellä on tunne siitä että pystyy hallitsemaan ruokailemistaan, koska onnistuihan se paasto tai VLCD-kuurikin.
Se että 4kg lähti pysyvästi ei kerro sitä mistä se lähti. Minusta kuitenkin olisi järkevämpää laihduttaa hitaasti ja maksimoida tällä se, että se rasva lähtee, ei lihakset.
niin 73kg kuin treenauksen tuloksena 51kg. Ja kaikkea siltä väliltä.