Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuminen- Onko ihmisellä jokin peruspaino, jonka alle keho ei tahdo päästää?

Vierailija
07.09.2012 |

Olen pienestä pitäen ollut ennemminkin pullukka kuin laiha. Kun vaaka näytti taannoin 77kg päätin pudottaa painon normaaliin ruokavaliota muuttamalla ja liikuntaa lisäämällä.

Mitään tehorääkkiä en halunnut, vaan tarkoitus oli jatkaa hoikkaa elämää uusine elämäntapoineen loppuelämän ajan.

Välillä pidin herkkupäiviäkin ja iloisin mielin paino alkoi tippumaan kilo kilolta.

66 kg on kuitenkin raja, jonka alle en tahdo päästä en sitten millään. Paino on junnannut 66.2 ja 66.7 välillä monta viikkoa. Ihan samalla lailla syön ja liikun kuin kilojen 66-77 välillä, paino vaan ei ikäänkuin halua enää tippua, vaan pinnistää vastaan.

Voiko ihmisellä olla joku luontainen paino, mihin keho pyrkii ja mihin sopeutuu hyvin ja sen alle meneminen tarvitsee jonkun ekstrapuristuksen kehon vastustaessa painon laskua enempää?

Tavoitteeni oli päästä 62 kiloon. Olen 166cm.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen aika taipuvainen uskomaan tuohon.

Mulla se paino tuntuu olevan noin 70 kg. Olen 171 cm pitkä ja periaatteessa ihan tyytyväinen painooni. Painoin neljä vuotta sitten lähes 90 kg ja tähän painoon sain laihdutettua aika vaivattomasti. Nyt olen pari vuotta ollut tässä painossa. En ole tokikaan millään kitukuurilla yrittänytkään mutta mielestäni osaan laihduttaa koska 20 kg lähti. Tässä kuitenkin jumitan :D

Vierailija
22/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti jokainen terve ihminen voi olla hoikka/normaalipainoinen jos on terveelliset elämäntavat. En usko mihinkään "syön ja liikun todella terveellisesti ja silti olen lihava".

Pari vuotta sitten ylen kanavalta tuli hyvin mielenkiintoinen ohjelma ihmisen painosta ja sen määräytymisestä. Amerikkalainen yliopisto oli tehnyt tutkimuksen, kuinka paino määräytyy ja miksi osa ihmisistä ovat pullukampia kuin toiset. Tutkimuksessa kävi ilmi että monilla on todellakin "oma paino" johon keho pyrkii. Jos haluaa painaa alle sen, se onnistuu, mutta joutuu olemaan jatkuvasti pienessä nälässä. Tutkimuksessa oli koeryhmä joka joutui syömään tietyn määrän kaloreita päivässä ja liikkumista tarkkailtiin askelmittareilla jotta kaikkien testattavien liikuntamäärä olisi vertailukelpoinen. Kaloreita piti syödä paljon (en muista kuinka paljon, mutta tyyliin 3000-4000 kcal päivässä, eli todella paljon). Tulokset olivat hämmästyttäviä, osa ihmisistä lihoi paljon, osa vain tosi vähän. Ja kun "pakkosyöminen" oli ohi, osa ihmisistä laihtui takaisin ilman laihduttamista, osan piti laihduttaa päästäkseen takaisin alkupainoonsa. Muutenkin tutkimus antoi tietoa siitä että ihmiset eivät todellakaan ole samalla viivalla painoasioissa, osa vaan lihoo helpommin ja osa ei millään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä miksi asiasta mitään tietämättömät heittelee tänne jotain keskitysleirijuttuja tai haukkuu läskiksi. Jos jollain (kuten mulla) on omakohtaista kokemusta, se kertoo enemmän kuin mikään muu.

Vierailija
24/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

painossaan" pysynyttä

joten ei oikein sopiva vertaus tässä asiassa....

Vierailija
25/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos 70kg niin tuosta on vielä hyvin vara tiputtaa.

Kyllä mä olen aika taipuvainen uskomaan tuohon.

Mulla se paino tuntuu olevan noin 70 kg. Olen 171 cm pitkä ja periaatteessa ihan tyytyväinen painooni. Painoin neljä vuotta sitten lähes 90 kg ja tähän painoon sain laihdutettua aika vaivattomasti. Nyt olen pari vuotta ollut tässä painossa. En ole tokikaan millään kitukuurilla yrittänytkään mutta mielestäni osaan laihduttaa koska 20 kg lähti. Tässä kuitenkin jumitan :D

Vierailija
26/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tainnut olla keskitysleirillä yhtään "omassa painossaan" pysynyttä

Vierailija
27/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä miksi asiasta mitään tietämättömät heittelee tänne jotain keskitysleirijuttuja tai haukkuu läskiksi. Jos jollain (kuten mulla) on omakohtaista kokemusta, se kertoo enemmän kuin mikään muu.

Vierailija
28/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on varaa tiputtaa mutta en mä halua miksikään nälkäkurjeksi. Alle 65 kilon en missään nimessä halua.

Ja samoilla Kiloklubin metodeilla olen jatkanut mutta ei tunnu tippuvan.

Vierailija
29/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on varaa tiputtaa mutta en mä halua miksikään nälkäkurjeksi. Alle 65 kilon en missään nimessä halua. Ja samoilla Kiloklubin metodeilla olen jatkanut mutta ei tunnu tippuvan.

läski olotila. 58kg on mulle sopiva ja mä vielä treenaan salilla, joten siinä on lihastakin. Ja syön 4-6 kertaa päivässä, ei tartte olla nälässä..

Vierailija
30/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis mun tarkoitus ei ollut ruikuttaa painostani vaan vastasin lähinnä ap:lle että oman kokemukseni mukaan olen hänen kanssaan samaa mieltö.

En kaipaa läski-haukkuja tai "asiantuntijakommentteja" siitä kuinka mulla on vielä vara laihduttaa.

Vierailija
31/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miksi ei kaikille neuvota paastoa rasvan polttamiseen?

Se että 4kg lähti pysyvästi ei kerro sitä mistä se lähti. Minusta kuitenkin olisi järkevämpää laihduttaa hitaasti ja maksimoida tällä se, että se rasva lähtee, ei lihakset.

Sitä ei toki neuvota, koska paastoa ei voi harjoittaa pitkään ilman että kehittyy ravinnepuutoksia. Niinpä se toimii tosiaan muutaman kilon pudottamiseen mutta ei mitenkään vaikka 20-30 kilon pudottamiseen koska kukaan ei voi puutostauteihin sairastumatta paastota sen pudottamiseen vaadittua aikaa.

Toisaalta kyllä lähes yhtä nopeaa pudotusta, VLCD:tä, suositellaan vaikeasti ylipainoisille ihan virallisessa terveydenhuollossa. Sairaaloissa on laihdutusryhmiä joissa ihmiset pudottavat nopeasti painoaan syömällä pelkkiä pussijuomia, joista saa vain 500 kcal / päivä, mutta toisin kuin paastossa, näihin juomiin on lisätty keinotekoisesti kaikki kehon välttämättä tarvitsemat vitamiinit, kivennäiset, rasvahapot, proteiinia riittävästi jne. Siksi niillä pystyy laihduttamaan pitkiä aikoja ilman puutostiloja.

Olen itse laihduttanut aikanaan 22 kiloa Nutriletteilla ja kyllä se minulle oikein hyvä keino oli. Sitä ennen olin yrittänyt varmaan kymmeniä kertoja tavallista rauhallista laihdutusta mutta aina sortunut mässyyn enkä laihtunut. Lopulta päätin että nyt tulee stoppi ja en syö muuta kuin niitä pussijuomia kunnes olen tavoitepainossa. Ja se onnistui. No menikö lihaksia? Ehkä, mutta mitä sillä on väliä kun mistään sitä ei huomaa. Ei minusta tullut heikkoa eikä erityisen heiveröistä, ja lihaksiahan saa takaisin kuntoilemalla myös. Pudotettu paino on myös pysynyt pois kohta 6 vuotta jo.

Vierailija
32/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihdutettaessa menetetään aina lihasta, mikäli menetettyä lihasmassaa ei korvata proteiineilla ja liikunnalla. Tällöin uudestaan laihtuminen on edelliskertaa vaikeampaa, koska kehon energiankulutus pienentyy lihasmassan vähetessä

Vierailija
33/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on varaa tiputtaa mutta en mä halua miksikään nälkäkurjeksi. Alle 65 kilon en missään nimessä halua. Ja samoilla Kiloklubin metodeilla olen jatkanut mutta ei tunnu tippuvan.

läski olotila. 58kg on mulle sopiva ja mä vielä treenaan salilla, joten siinä on lihastakin. Ja syön 4-6 kertaa päivässä, ei tartte olla nälässä..

Vierailija
34/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös energiankulutus pienenee. Mitä enemmän laihtuu, sitä vähemmän pitää syödä laihtuakseen edelleen. Jossain kohtaa energiankulutus alkaa olla sen verran pientä, että pitää ihan tosissaan miettiä, mitä suuhunsa pistää pitääkseen kuitenkin nälän loitolla. Tähänhän se suurimmalla osalla tyssää, kun laihtuminen ei olekaan enää helppoa. Voihan sitä itselleen toki perustella jollain ominaispainolla tai vaikka millä, mutta fakta on se, että laihtuminen on aina vaikeampaa mitä vähemmäksi läski käy.

Vierailija
35/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin siellä on lihasta.

Vierailija
36/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläraja. En ole ikinä "päässyt" yli 88 kg:n, vaikka olen jatkanut samoja surkeita elämäntapojani joita olen noudattanut painon noustessa 70 kilosta 88 kiloon...

N. puolessa vuodessa olen yleensä kyllästynyt 88 kilon painooni ja laihduttanut takaisin 70 kiloon. Hetken olen jaksanut elää niinkuin pitäisi ja sit olen taas palannut mun huonoihin tapoihin. Paino noussut pikkuhiljaa takaisin 88 kiloon, mutta ei yhtään yli.

Outoa.

Vierailija
37/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin olla, että meillä kaikilla on se tietty paino, jossa pysyminen on vaivattominta. Olen aina ollut suurinpiirtein samankokoinen. Teininä laihdutin itseni pahimmillaan mittoihin 168 cm/45 kg, mutta koko aikuisiän painoni on vaihdellut raskautta lukuunottamatta 60-64 kilon välillä. En tiedä onko takana mitään fysiologista, vai onko asia psyykkinen. En päästä itseäni kokoa 38 isommaksi, mutta toisaalta motivaatiota ei ole lähteä siihen, että joutuisin jatkuvasti katsomaan jokaista suupalaa. Elämästä pitää nauttia, ja minulla nautintoihin kuuluvat hyvä ruoka ja viini. Olen hyväksynyt, että tällä asenteella en voi olla langanlaiha. Tällä hetkellä olen kokojen 36 ja 38 välillä.

Vierailija
38/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pätee sekä laihtuessa että lihoessa.

Sellaisesta "kynnyspainosta" paino ei helposti muutu ylös eikä alaspäin. Vaatii duunia päästä toiselle "kynnykselle" missä paino taas sitten helposti pysyy.

Vierailija
39/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kyllä minä painon siitä allekin saan jos vaan sinnikkäästi kärsin nälkää ja kamalaa oloa, mtuta tosiaan, aina jos yritän painoani alle 58 kilon, jopa hidas laihdutus siitä alaspäin saa aikaan nälkää, heikotusta, palelua, päänsärkyä. Eli keho selvästi sanoo että ei enää, tästä laihempi on jo nälänhätä. Tuohon asti laihtuminen sujuu ilman epämielllyttäviä oireita kunhan ei liian nopeasti kitukuurilla yritä. Olen 161 cm pitkä joten mikään laiha en ole 58 kg painossa vielä, makkaraa on vatsalla, mutta olen hyväksynyt sen että tämä on minun kroppani valitsema paino.

junnapaino 58kg,olen 160cm pätkä. Tuon alas ei tahdo lähteä millään,ja jos saan putoamaan niin tulee tosi herksti takas.

No mutta onneksi olen tyytyväinen tuohon 58 painoon, se on mulle ihan hyvä kun lihaksiakin on.

Vierailija
40/59 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tarpeeksi vähällä ruoalla niin kyllä se paino tippuu. Läskit ne täällä puolustelee kilojaan.

Tyhmät ne täällä muistaa aina huudella, että tulevat huomatuiksi. Juu juu - on se pää ihan tyhjä ja sydän musta, ei sitä tartte aina mainostaa.

Muuten minäkini uskon siihen, että jokaisella on jonkinlainen "oma paino" olemassa. Tokihan sitä laihtuu vaikka luuragoksi jos ei syö lainkaan, mutta jos syö kaloreita sen verran kuin normaalipainoisen aikuisen pitäisi, niin lopputuloksena on siltikin erikokoisia ja erilaisia ihmisiä - niin pitääkin.

Itse en lakkaa ihmettelemästä lapsiani. Paljon syövä tyttäreni on laiha ja pitkä, ja keikkuu nipin napin käyrillä, poika on pitkähkö ja roteva, vaikka syö vähemmän kuin tyttö. Meillä lapset eivät saa karkkeja ja limsoja lainkaan, mehua joskus erikoistapauksessa ja joskus rusinoita. Leivonnaisia ja keksejä saavat ehkä pari kertaa kuussa jossain kyläpaikassa tai kotona, jos on vieraita.

He vain ovat erilaisia, sekä luustoltaan että aineenvaihdunnaltaan. Mekin olemme kaikki erilaisia, ja niin pitää ollakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä