Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kateus kolmannesta lapsesta

Vierailija
06.09.2012 |

Minulla on sellainen tilanne, että kotoa löytyy 2,5 -vuotias, yksivuotias ja nyt olen raskaana viikolla 16. Viimeiset vuodet ovat olleet raskaita, erityisesti esikoinen on vaikea lapsi ja olen monta kertaa pettynyt vanhemmuuteen. Olemme kuitenkin pärjänneet, kaikkien parhaaksi päätimme ottaa esikoiselle kunnallisen päiväkotipaikan koska hän tuntui sellaista tarvitsevan. Onneksi päiväkotipaikka löytyi läheltä ja nyt kun tämä nuorempi on täyttänyt yksi, haimme hänelle paikkaa samasta päiväkodista. Meille ei sellaista luvattu, mistä olen aika pahoillani ja pettynyt, mutta toisesta kaupunginosasta (jonne on pitkä matka julkisilla) irtoaisi päiväkotipaikka. Luultavasti otamme tämän vastaan ja anomme siirtoa myöhemmin. Uskon että yksivuotias sopeutuu parin kuukauden päästä tarhaan oikein hyvin, sehän on ihan normaali aloitusikä.

Tässä on sitten tosiaan tämä minun raskauteni. Suunnitelmissa oli hakea työpaikkaa mutta kun nuorempi alkoi lähentyä vuotta, minuun iski ihan kamala vauvakuume. Mieskin suostui pitkien keskustelujen jälkeen ja tulin heti ensi yrityksestä raskaaksi (kuten noiden edellistenkin kanssa, on kyllä ihanaa olla näin helposti hedelmöittyvä kun tetää ettei se välttämättä ole näin helppoa kaikilla). Työsuunnitelmat painuivat hamaan tulevaisuuteen ja nyt odotellaan sitten sitä uutta ihanaa vauvelia. Se miksi haen päiväkotipaikkaa myös nuoremmalle on, että tämä kolmas raskaus on vienyt ihan totaalisesti mehut minusta. Olo on aneeminen ja väsynyt, liitoskivut vaivaavat kovasti, lonkka vihoittelee jne. Tarvitsen siis ihan tosissani sitä omaa aikaa, mielestäni olen ansainnut lepoa ja rauhaa masuvauvan kanssa kunnes rumba alkaa taas uudelleen.

Tätä ratkaisua, että vanhemmat lapset ovat päiväkodissa (ja tullaan todella pitämään kun kolmas vauveli syntyy) ja minä "kotona" eivät sitten kaverit, tai "kaverit" hyväksy. En voi uskoa millaisia möläyksiä ja törkeyksiä olen kuullut leikkipuistossa kertoessani ratkaisustani. Ja myös lähiystäväni suhtautuvat ihan kummallisesti. Tiedän kyllä että tämä helppo raskautumiseni ja "saan kaiken"-tilanne herättää kirvelevää kateutta monissa lapsettomissa tai yhden lapsen äideissä, mutta silti mieleni on tosi paha. Ihan kuin tätä omaa masuvauvaani ei kukaan haluaisikaan tähän maailmaan ja minut leimataan vastuuttomaksi ja mukavuudenhaluiseksi vaikka yritän ajatella kaikkien parasta.

Miten ihmeessä saan ystävät ymmärtämään että tämä on meidän ratkaisu ja toimii? Minusta tulee kolmen lapsen äiti, suurperheen mamma ja olen siitä onnellinen. Nautin siitä että olen ollut koko ajan raskaana tai imettävänä, mielestäni siinä on jotain suorastaan alkukantaista. Miksi en saisi nauttia tästä? Miksi ihmiset loukkaavat minua kateuksissaan? Eivät lapseni ole heiltä pois!

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni yksi lapsi ja en halua tehdä sisaruksia hänelle pienellä ikäerolla juuri sen takia, että en jaksaisi itse montaa pientä hoitaa.. lapseni on nyt kolme ja olen alkanut miettimään, että jos vaikka parin vuoden päästä.. Sä mielummin kasvatutat lapses tarhatädeillä, ok. Mutta pääasia, että sait kolme lasta pienillä ikäeroilla? Ja luulet muiden olevan kateellisia vielä tästä? Hahhaha

Ehkä voisi ihmiset olla kateellisia jos reippaana siellä hoitaisit kaikkia lapsia kotona ja puuhastelisit ties mitä mammajuttuja... Huhuh, olet aika erikoinen.

Mä ymmärrän, jos vie vaikka 2,5v lasta päiväkerhoon pariksi tunniksi, mutta ihan 2,5v ja 1v kokopäivähoitoon, että saat maata raskaana kotona, ei helkkari mimmosia ihmisiä :D

Mutta ei muuta kun hyvää syksyä, ihmettelen vaan... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla