Lastensuojeluilmoitus
Olisin kysellyt vähän, miten käytännössä tämä lastensuojeluilmoitus tehdään? Mihin pitää ottaa yhteyttä? Ja voi kyllä, olen niin tyhmä etten tiedä.
Olen lähtöisin perheestä, jossa henkistä ja fyysistä väkivaltaa ei säästellä. Olen itse päässyt muuttamaan sieltä pois, mutta kaksi nuorinta asuvat vielä vanhempieni kanssa. En tiedä, käytetäänkö heihin fyysistä väkivaltaa, mutta tuntuvat oireilevan ja sitä haukkumista ja jatkuvaa alistusta siellä ainakin on.
Vanhempani ovat alkoholisteja ja isälläni on todettu mielisairauksia, äitini on kait ihan terveen papereissa toistaiseksi. Äitini on täysin tunnekylmä ihminen, eikä häntä kiinnosta sisarukseni yhtään. Välillä ei ole kotona ruokaa, äitini saattaa pyöriä ryyppäämässä ja nämä alaikäiset sisarukseni ovat ties missä yöaikaankin. Kotona on todella pelottavaa, koska vanhempani saavat hirveitä raivokohtauksia milloin mistäkin. Minulla itsellä tulee joka vierailun jälkeen kamala ahdistus, joka kestää viikkoja.
En osaa oikein kokonaisuutta selittää, mutta siellä kotona on hirveät oltavat. En tiedä tekikö kukaan ilmoituksia kun itse siellä helvetissä elin, en mitään muuta toivonut kuin pois pääsyä. Aina sain pelätä ja äiti saattoi heittää pakkasellakin ulos kotoa. Onneksi oli kaverit kenen luona sain yöpyä. Vanhempani myös harrastavat julkisilla paikoilla toistensa hiplaamista alapäästä ja kotona saattavat harrastaa seksiä vaikka keittiönpöydällä jne, eivätkä välitä jos joku tulee paikalle. Itse olen liian monta kertaa mennyt kotiin, kun he nussii siellä, enkä usko että näille nuoremmillekaan tilanne on sen parempi.
Tahtoisin, että sisarukset otettaisiin niiltä ihmishirviöiltä pois, mutta en tiedä miten voin auttaa. Olen joskus puhunut sosiaalitoimistossa ja sanoivat seurailevansa. En tiedä onko mitään tapahtunut, ainakin muksut asuu kotona. Miten voin auttaa heitä? Eivät varmaan itsekään uskalla hakea apua, äiti ja isä uhkasi itsemurhalla kun meinasin kerran yläasteella ilmoituksen tehdä. Pelkäsin, miten he pärjää jos meidät viedään.
Mihin pitäisi nyt ottaa yhteyttä? Riittääkö tämä edes ilmoituksen tekoon, vai pitääkö olla todisteet fyysisestä pahoinpitelystä? Sisarukset ei puhu näistä asioista mitään, mustelmilla ovat usein, mutta kuulemma tulleet harrastuksista.
Kommentit (6)
Kiitos ekalle vastaajalle.
Niin ja siis mähän en väittänyt, että täältä sais apua vaan kysyin mistä sitä hakis. En oikein ole jostain kumman syystä perillä tällaisista perusasioistakaan! Ei ole ollut niitä vanhempia neuvomassa ja kertomassa.
Asioista olen kertonut sisarusten paikkakunnan sossuille, kävin siellä ihan paikan päällä juttelemassa vähän aika sitten!
vaan lapset pitäisi huostaanottaa.
Karmeeta luettavaa.
Tee ls-ilmoitus.
että miten sitä tehdään lastensuojeluilmoitus...
Minkä ikäisiä ne nuoremmat ovat?
Parempi olisi hakea johonkin esim. sisäoppilaitokseen, jos ovat peruskoulun käyneet. Huostaanotto ei yleensä auta ja olot voi olla vielä pahemmat kuin kotona.
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…
Ota yhteyttä kuntasi sosiaalitoimistoon. Jaksamista!
oteta vastaan lastensuojeluilmoituksia, mutta tuon saman voit esittää ihan suullisesti ja nimettömänä
esimerkiksi, sosiaalipäivystykseen, sos.toimistoon,
terveyskeskukseen, poliisille, jos et muuta keksi vaikka 112:teen. Siellä heillä on virkavelvollisuus puuttua asiaan. Voit tietysti tulostaa kirjoituksesi
ja lähettää se vaikka nimettömänä em. viranomaisille, olisi syytä tietysti myös mainita
kohde, jossa epäilet olevan lastensuojelun tarvetta,
niin osaavat sitten sen avun kohdentaa, ajoissa.