Lapsi valittaa usein kurkku-, maha- tms. kipua eikä lähde kouluun
Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Lapsella on tosi usein kyllä flunssaa, kuumetta ei sen sijaan nouse kuin ehkä kerran vuodessa. Muuten flunssa on kovaa yskää ja nuhaa, jolloin koulusta joutuu olemaan poissa. Nyt ei suostunut lähtemään kouluun, koska kurkku on omasta mielestään niin kipeä, samoin maha ja on huono olo. Olin sitä mieltä, että kurkkukivun takia ei kotiin jäädä, mutta en yksinkertaisesti saanut lasta lähtemään kouluun. Mahakipua ja huonoa oloa on vaikea sanoa todeksi ja jäinkin epäilemään, valehteliko lapsi niissä.
Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Annatteko lapsen jäädä kotiin, jos vain kurkku kipeä? Entä mahakivut ja yleinen huono olo, joista on vaikea tietää, pitävätkö paikkaansa vai eivät? Flunssahan tuolle lapselle on todennäköisesti taas tulossa, on sen verran kalpeakin. Silti olisi mielestäni ollut tänään vielä koulukunnossa. Pitäisikö tällaisessa tilanteessa olla vain tiukkana ja viedä lapsi vaikka kantaen kouluun, mikä käytännössä olisi ollut ainoa vaihtoehto tänään meillä, kun ei itse suostunut lähtemään. Lapsi on alakoululainen.
Koko päivän lapsi on nyt lukenut sängyssään kirjaa. Ei vaikuta erityisen kipeältä, välillä niistää kyllä, mutta ei selvästi ihan tervekään ole. Kommentteja!
Kommentit (31)
Epämääräiset hengitystieoireet voisivat kertoa myös sisäilmaongelmasta - onko sellaisesta ollut puhetta teidän koulussanne?
Silti hänelle iskee mystisesti tosi usein aina koepäivinä, niitä sairauksia. Haluaa saada aina hyviä numeroita ja jos ei ole varma osaamisestaan, niin kotiin jää.
Silti ei lähtenyt. Itki vaan, että mahaan sattuu, on huono olo ja oksettaa. Ei ole koko päivänä pystynyt mitään syömään ja siitä olen päätellyt, että ehkä mahassa sitten onkin joku vialla. Vai olisiko niin ovela, että olisi syömättä koko päivän, että varmasti uskoisin mahakipuun..?
Koetta ei tänään ollut eikä mitään muutakaan erityistä. Esiintymistä lapsi rakastaa, joten niiden jännittäminenkään ei ole hänellä syy kotiin jäämiselle. Tiedän tämän varmasti, koska lapsi on aina vapaaehtoisena kaikissa esiintymisissä.
Mutta siis, miten saatte sen lapsen lähtemään sinne kouluun, jos ei itse haluaisi lähteä? Haluaisin tähän konkreettisen neuvon, jonka toteutan ensi kerralla, kun epäilen lapsen todellista olotilaa.
ap
Ottaisin puhelimeen, soittaisin yksityiselle lääkärille jossa käytämme lapsia. Sairasvakuutus ei maksa mitään tuon ikäselle: sinne vaan ja täysi verenkuva_ kiitos.
Ja jos verestä ei mitään löydy niin varaamaan aikaa koulupsykologille, tai mikä teillä siellä nyt työkseen näitä tekee.
Oikeastiko USKOT mitä lapsesi puhuu?
Sitten viet sen lääkäriin ja verenkuvaan. Leikki sikseen.
Tässä maassa on oppivelvollisuus, ei koulupakko. Opeta vaikka itse jos lapsesi on niin sosiaalinen että ei sinne kouluyhteisöön TAHDO.
Raahannut lääkäriin. Monesti jo se saa lapsen lupaamaan mennä kouluun, kun alkaa soittamaan aikaa lääkäristä.
Mutta vasta illaksi saimme. Ei tuo lääkärille meno ainakaan saanut lasta lähtemään kouluun. Ehkä meillä on vain kovapäinen lapsi. Usein lääkärikin on todennut vastaavissa tilanteissa, että flunssaa on ja että vaikea sanoa, miten kipeäksi lapsi itsensä tuntee, ts. onko koulukuntoinen vai ei. Tällöin lääkärikin ikään kuin "siunaa" lapsen kotipäivän.
ap
Useamman vuoden lapsi valitti kurkkukipua, väsymystä, pahaa oloa, vatsakipua, päänsärkyä.
Koulu oli homeessa, ongelmasta ei tiedotettu vanhemmille. Koulunvaihdon jälkeen lapsella ei ole em oireita ollut lainkaan.
Ja lisäyksenä vielä, ettei lasta todellakaan kiusattu tms, ja että koulussa useat aikuisetkin reagoivat samalla tavoin.
Jos lapsella on huono olo, älä pakota kouluun, vaan ota selvää syystä. Tunnet itse lapsesi parhaiten, omani kohdalla tiesin kyllä, ettei lapsi valehtele, vaikkei lääkäri mitään konkreettista syytä pahoinvoinnille löytänytkään.
pitäisin ainakin huolen siitä, että kotona ei ole liian hauskaa. Jos lapsi jää koulusta kotiin, vaikka sairaudesta ei ole selviä todisteita, niin kotipäivä - tai ainakin merkittävä osa siitä - käytetään tietenkin koulutehtävien tekemiseen. Sitten on tietenkin eri asia, jos lapsi näyttää selvästi kipeältä.
Sinne kurkkuun voi myös katsoa taskulampun kanssa. Kipeä kurkku on selvästi punaisempi kuin normaali.
on ollut liikkeellä kuumeetonta kurkkukipua. Ite pakotin lapsen kouluun, kun valitti vain kurkkukipua ja minusta vaikutti aivan liian pirteältä jäädäkseen kotiin. No koulus sattui olemaan samana päivänä lääkärin tarkastus, josta näkyi kurkun olevan aivan punainen. Ja seuraavana päivänä lapsi sit olikin ihan veto pois ja tosissaan sairas.
Tästä kokemuksesta viisastuneena olen ajatellut jatkossa luottaa lapsen tuntemuksiin enemmän. Etenkin kun hän ei jännitä koulua, ei ole koulukiusattu, eikä ole mitään muutakaan syytä oireilla psykosomaattisesti. En mä alunperinkään ajatellut, että lapsi valehtelee/liioittelee, mutta mulla on periaate, että pikkuvaivojen takia ei pidä jäädä kotiin, ettei lapsi opi, että jos on vähänkin huono olo oikeutaa jäämään kotiin. Mut ehkä ei ole multa oikein päätellä lapsen vointia ihan vain silmämääräisesti (vaikutti päällepäin terveemmältä kuin mitä oli) vaan pitää vähän paremmin uskoa myös lapsen puheita.
kova kurkkukipu, pääkipu ei välttämättä kuumetta. Meillä on molemmat lapset kotona. Toisella kuumetta toisella ei. Mutta kun on kova pää- ja kurkkukipu niin on peruste olla kotona sairastamassa.
ja sopineet, että jos huono-olo jatkuu tai pahenee, sopii opettajan tai terkkarin kanssa kotiinlähdöstä.
Lisäksi jos näyttää siltä, että sairastelu on AINA niinä päivinä kun on jotain tiettyjä tunteja (liikkaa, kieliä) tai kokeita tai muuta esim joutuu kulkemaan joinain päivinä tiettyjen lasten kanssa, niin hälytyskellot soisivat.