Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetatteko te lapsillenne toisenlaisia totuuksia kuin mitä koulussa opetetaan?

Vierailija
05.09.2012 |

Mistä asioista teette näin?

- Keskustellaan koulupäivästä. Lapsi kertoo, että opettajan mielestä, joku juttu on tietyllä tavalla. Hän kysyy, että eikös se olekaan... Vastaat, että minun mielestäni on... mutta osan suomalaisista mielestä taas... - Vai miten?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luki, että murrosiässä alkaa kiinnostua vastakkaisesta sukupuolesta. Kerroin, että on myös ihan normaalia kiinnostua samasta sukupuolesta.

Vierailija
2/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi uskonnon suhteen. Mun lapset ovat uskonnon tunneilla koska on niin pieni koulu ettei siellä ole et- opetusta. Olen sanonut että jotkut ajattelevat ja uskovat niin, minä en ajattele niin ja uskontoja ja ajattelutapoja on monia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanooko lapsesi joskus, että ei halua omaksua jotain asiaa, niin kuin opettaja on sen esittänyt? Tai ei halua kertoa opettajalle henkilökohtaisiksi kokemiaan asioita, niin avoimesti, kuin opettaja haluaisi luokassa keskusteltavan. Kertooko lapsesi silloin ns "korrekteja vastauksia tai muunnettua totuutta", koska ei halua paljastaa todellisia tunteitaan tai mielipiteitään?

Lapsesi ikä?

Esim meidän lapsi ei pidä yhtään suihkupakosta koulun liikuntatunneilla, mutta yrittää kärsiä hiljaa.

ap

Vierailija
4/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kerrottu että kaikki jeesusteluhommat ja jumalapuheet on jonkun kauan kauan keksimää tarinaa. On puhuttu siitä että jotkut uskoo jumalaan, jotkut allahiin tms. jotkut ei usko mihinkään.

Vierailija
5/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa aikalailla samanlaisia opetuksia opetan. Paitsi uskonnon suhteen. Mun lapset ovat uskonnon tunneilla koska on niin pieni koulu ettei siellä ole et- opetusta. Olen sanonut että jotkut ajattelevat ja uskovat niin, minä en ajattele niin ja uskontoja ja ajattelutapoja on monia.

Vierailija
6/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi uskonnon suhteen. Mun lapset ovat uskonnon tunneilla koska on niin pieni koulu ettei siellä ole et- opetusta. Olen sanonut että jotkut ajattelevat ja uskovat niin, minä en ajattele niin ja uskontoja ja ajattelutapoja on monia.

joku konkreettinen esimerkki tästä. Minusta kun nuo koulun uskonnon tunnit ovat kuitenkin aika yleismaailmallista höpötystä esim. moraalista, kiusaamisesta, erilaisuuden hyväksymisestä, maailman uskonnoista, Rooman historiasta (Jeesuksen elämä) jne...

Vierailija
7/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppilas kysyy, onko Jumala olemassa, niin siihen ei voi kukaan opettaja vastata, että kyllä on. Vaan siihen vastataan, että luterilaiset uskossa elävät ihmiset uskovat niin, mutta on myös muita uskontoja jne...

Uskonnon opetus ei ole tunnustuksellista. t.ope

Vierailija
8/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppilas kysyy, onko Jumala olemassa, niin siihen ei voi kukaan opettaja vastata, että kyllä on. Vaan siihen vastataan, että luterilaiset uskossa elävät ihmiset uskovat niin, mutta on myös muita uskontoja jne...

Sikäli se on tunnustuksellista.

Jos lapsi kysyy, ovatko tarinat tosia, niin sanotaanko myös että eivät, ne ovat vertauskuvallisia?

Vierailija
9/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä mä silloin kerron lapselleni, että nykyään tutkimus on kyllä todennut että asiat onkin näin, mutta että kokeessa pitää silti vastata niin että näkyy, että on lukenut kirjankin. Että tiede etenee ja tieto muuttuu ja että niin kuuluukin olla. Pahimmat esimerkit tästä on olleet historiankirjoissa, jotka mun lapsen kohdalla on olleet noin 10 vuotta vanhoja sarjoja, mutta ihan uusistakin koulukirjoista löytyy käsittämättömän vanhentuneita teitoja, koska koulukulirjat ei ylipäänsä edusta mitään tieteen uusinta uutta.

Vierailija
10/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä mä silloin kerron lapselleni, että nykyään tutkimus on kyllä todennut että asiat onkin näin, mutta että kokeessa pitää silti vastata niin että näkyy, että on lukenut kirjankin. Että tiede etenee ja tieto muuttuu ja että niin kuuluukin olla. Pahimmat esimerkit tästä on olleet historiankirjoissa, jotka mun lapsen kohdalla on olleet noin 10 vuotta vanhoja sarjoja, mutta ihan uusistakin koulukirjoista löytyy käsittämättömän vanhentuneita teitoja, koska koulukulirjat ei ylipäänsä edusta mitään tieteen uusinta uutta.

lapsen fysiikan kirjassa Pluto esitettiin vielä planeettana, mutta opettajakin oli kyllä asiasta kertonut, että näin ei enää ole.

Vierailija
11/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mukaan maa on pallo ja kiertää aurinkoa!

Vierailija
12/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kysyy, ovatko tarinat tosia, niin sanotaanko myös että eivät, ne ovat vertauskuvallisia?

Raamatusta kerrotaan nimenomaan, että se on kristittyjen pyhä kirja, jonka kertomuksiin toiset uskovat ja toiset eivät välttämättä usko. Korostan vielä, että uskonnon opetus suomalaisessa peruskoulussa ei ole tunnustuksellista. Kannattaa aina paneutua asiaan ennenkuin alkaa huutelemaan kaikenmaailman juttuja kovaan ääneen. terv. se ope aiemmasta viestistä

Vierailija
13/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mukaan maa on pallo ja kiertää aurinkoa!

kauhea homma iltaisin väsätä kotona pahvimalleja litteästä maapallosta ja yrittää lapselle selittää, että tämä on se oikea malli.

Vierailija
14/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatusta kerrotaan nimenomaan, että se on kristittyjen pyhä kirja, jonka kertomuksiin toiset uskovat ja toiset eivät välttämättä usko. Korostan vielä, että uskonnon opetus suomalaisessa peruskoulussa ei ole tunnustuksellista. Kannattaa aina paneutua asiaan ennenkuin alkaa huutelemaan kaikenmaailman juttuja kovaan ääneen. terv. se ope aiemmasta viestistä

Me asutaan pienellä paikkakunnalla ja lapset ovat pienessä kyläkoulussa, jossa touhu oli todella uskonnollista ihan viime vuosiin asti.

Vanhan rehtorin aikana jopa joulu- ja kevätjuhlat olivat välillä kuin jumalanpalveluksia, oli virsien veisausta ja välillä piti jopa nousta ylös seisomaan kuin kirkossa.

Vasta kun rahtori jäi eläkkeelle ja tuli uusi rehtori, touhu muuttui järjelliseksi.

Ei se joka paikassa mene noin vaikka taatusti pitäisi.

Vierailija
15/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan pienellä paikkakunnalla ja lapset ovat pienessä kyläkoulussa, jossa touhu oli todella uskonnollista ihan viime vuosiin asti.

Vanhan rehtorin aikana jopa joulu- ja kevätjuhlat olivat välillä kuin jumalanpalveluksia, oli virsien veisausta ja välillä piti jopa nousta ylös seisomaan kuin kirkossa.

NO, tuollaisestahan voi ja pitääkin valittaa jonnekin ylemmillä tahoille.

Vierailija
16/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ainoa joka valitti siitäkin. Touhu muuttui tasan siksi aikaa kun minun lapseni olivat siellä, sitten siellä taas alkoi entinen meno. Ihmiset ei vaan tehneet valituksia, vaikkeivat kaikki tuollaisesta tykänneetkään. Pieni paikkakunta ja kauheasti uskovaisia.

Vierailija
17/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ainoa joka valitti siitäkin. Touhu muuttui tasan siksi aikaa kun minun lapseni olivat siellä, sitten siellä taas alkoi entinen meno. Ihmiset ei vaan tehneet valituksia, vaikkeivat kaikki tuollaisesta tykänneetkään. Pieni paikkakunta ja kauheasti uskovaisia.

onks tää jotain pohjanmaan lesta-aluetta?

Vierailija
18/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onks tää jotain pohjanmaan lesta-aluetta?

Vierailija
19/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopetus ei periaatteessa ole tunnustuksellista, mutta käytännössä uskonnon opettajat ovat usein uskovaisia ja tekevät tunneistaan oman näköisiään. Turha kuvitella että joku himouskovainen opettaja pystyisi suhtautumaan asiaan ilman että tuo omia näkemyksiään mukaan.

Vierailija
20/56 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopetus ei periaatteessa ole tunnustuksellista, mutta käytännössä uskonnon opettajat ovat usein uskovaisia ja tekevät tunneistaan oman näköisiään.

Niin, harvassa taitaa olla ateistit ja agnostikot, jotka lähtevät teologiaa lukemaan. On niitä toki, mutta ei montaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä