Olen 37v. odottaja.
Jatkuvasti saan kuulla kuinka vanha tähän raskauteen olen. Mitä teille muille tämän ikäisille on sanottu? Onko kukaan kommentoinut ikääsi?
Kommentit (55)
Ketkä väittää että olet liian vanha, ovat kateellisia ja ilonpilaajia. Tunnen äidin, joka sai vauvan 48-vuotiaana. Hän on hyväkuntoinen,urheilutausta ja vauva terve ja äiti voi hyvin. Amerikassa on paljon julkkiksia, jotka saa ekann lapsen vasta 40-vuotiaana mm. Jennifer Lopez, eikä lehdet kirjoita että onpa vanha synnyttäjä..
35v ylöspäin alkavat riskit nousta aika jyrkästi.
Mutta sehän ei tarkoita etteikö kaikki voisi hyvin mennä.
aikarajat milloin lapsi "kuuluisi" saada ja sitten arvostelevat niitä jotka toimivat eri aikataululla. Usein sanojat odottavat että muidenkin pitäisi toimia kuten he itse ovat toimineet, eli jos he itse ovat saaneet lapset nuorena, vanha äiti on paha juttu, ja jos vanhana, niin nuori äiti on olevinaan paha juttu.
Itse sain lapseni 40- ja 42-vuotiaana eikä sitä kyllä kukaan kauhistellut. Joskus kun vanhemmalle sukulaiselle itse sanoin että saa nähdä miten näin vanhana jaksaa, hän sanoi että höpö höpö vanha, ennenvanhaan lapsia vaan tuli niin kauan kuin hedelmällisyyttä riitti halusi tai ei, ja silloinkin ihmiset jaksoi vaikka olivat huonon ravinnon ja rankan työn takia jo paljon vanhemman oloisia samassa iässä.
Mä olen 21-vuotias odottaja ja saan kuulla jatkuvasti, miten nuori olen. Yllättävää kuittailua tulee myös siitä, miten aion elättää lapseni tuilla... Niin, onneksi kukaan vanhempi äiti ei nosta vanhempainrahaa ja kotihoidontukea. Hohhoijaa! Miksei ihmisten vain anneta tehdä lapsia silloin, kun hyvältä tuntuu?
Aika taikuri olet, jos tuohon summaan saat vuokra, ruuat, sähkön, matkat, terveydenhuollon, puhtauden jne.
Asutko ap syrjäseudulla ja olet huonosti koulutettu? Ei tuota muuten voi selittää.
ja kyllä esim appivanhempani jatkuvasti jankkasivat miksemme aikaisemmin hankkineet.
Juttu oli vaan nini että emme saaneet, niin minkä sille voi.
luomusti. Eka oli (ja vika) eikä kukaan kommentoinut ikääni ja kaikki meni ihan kuin oppikirjoissa. Niin raskaus, kuin itse synnytys ja siitä toipuminenkin. Kannattaa jättää typerät kommentit omaan arvoonsa
ollut. Ja se varmasti syynä tähän kauhisteluun... Asun virkeällä paikkakunnalla, ja olen amk koulutuksen saanut. Joku kyseli tuossa äsken sitä, siksi tämän kerron :)
Asutko ap syrjäseudulla ja olet huonosti koulutettu? Ei tuota muuten voi selittää.
Kukaan ei ikinä kommentoinut ikääni.
Enkä siis usko, että pari vuotta siihen päälle olis mitenkään niin paljon enemmän, että sitä pitäis päivitellä?
Vai?
Täällä Helsingissä on ainakin niin kovin tavallista, että lapsia saadaan yli nelikymppisinäkin, ettei kyllä 37-vuotiasta jaksa kukaan hämmästellä. Mulla on tosi monta tuttua, jotka ovat saaneet ensimmäisen lapsensa vasta +35 vuotiaina.
JOs mennään pois pääkaupunkiseudulta, tilanne muuttuu kyllä radikaalisti.
Esim. omat n. 40v tuttuni ja sukulaiseni muualla Suomessa ovat lähes kaikki saaneet lapsensa 20-25vuotiaina ja nyt + nelikymppisinä monet ovat jo ehkä opiskelleet uudet ammatit tai ovat kohta uransa huipulla, asuvat puolet vuodesta ulkomailla, perustavat yrityksiä, nousevat kaikin tavoin uuteen kukoistukseen; uskaltavat lopettaa väljähtyneen avioliiton, alkavat elää ikään kuin "uutta elämää" - jne -
eli tekevät kaikkea sellaista, mihin pienten lasten vanhemmilla ei olisi aikaa - no, tuskin tosin haluakaan, mutta eipä siihen olisi enää mahdollisuuttakaan.
Eikä sitä mahdollisuutta ikinä tulekaan, koska lasten lähtiessä kotoa meikäläiset liippailee jo eläkeikää.
Enpä tullut ajatelleeksi sitä, kun jätin lasten hankkimisen näin myöhäiseksi...
( No, eipä mulla olis ollut hyvää miestäkään aikaisemmin, eikä tietenkään juuri näitä lapsia - joten onnekas ja onnellinen olen tästä kaikesta, aamen ).
37-vuotias ei nykyaikana todellakaan ole liian vanha odottaja.
Ensimmäinen tuli 21v, toinen 32v ja nyt tämä iltatähti. Ei kukaan mitenkään arvostele kun ilmaisen itse jo valmiiksi että vanhoilla päivillä vielä yksi..
ja yritämme pakastetun alkion siirtoa. En ole lääkäreiltä kertaakaan saanut kommenttia että olisin liian vanha. Ensisynnyttäjäksi toki olisin siinä rajoilla, mutta eiköhän vasta yli 40v ole ensisynnyttäjäksi riskiluokassa ja voisi sanoa `vanhemmaksi` :) onneksi me naiset voimme valita koska olemme valmiita äideiksi ja päättää elämästämme. Oli se sitten 25v tai 45v :)