Apua,raskauden seerumiseula "hälytti".Mitä nyt? Olen ihan paniikissa :(
Niskaturvotus oli ultrassa sallitun rajoissa,sikiön nenäluu näkyi hyvin(ilmeisesti down-sikiöillä ei näy),kaikki näytti muutenkin sikiössä normaalilta.
Mutta nyt tuo seula sitten hälytti,ikää minulla alle 30v enkä suoraan sanottuna tällaista tulosta uskonut saavani.
En saanut edes siihen vastausta että mitkä kaikki häiriöt tuossa seulassa hälyttävät paitsi tuo down,hoitaja vain puhui tosiaan downin syndroomasta.
Menisin jatkotutkimuksiin mutta pelottaa se keskenmenoriski,ainahan sekin jollekin tapahtuu.
Entä jos en mene,voiko siihen päästä rakenneultran jälkeen jos sikiössä näkyy jotain epänormaalia?
Olisin kiitollinen kaikista vastauksista!
Kommentit (28)
Sanoi vaan että 90% syntyvistä on terveitä vaikka seula hälyttää.
Ekassa ultrassa la siirtyi viikon eteenpäin,omien laskelmieni mukaan se ei ole mahdollista edes.
ap
eli sikiö oli isompi kuin menkkojen mukaan laskettuna.ap
Taisin puhua kaikenlisäksi väärästä seulasta..siis kyseessä tämä alkuraskauden yhdistelmäseula,eli se verikoe+np-ultra joista lasketaan joku tilastoarvo.
Eikö kellään muulla ole kokemuksia? ap
Jos et tekisi, niin sitten ainakaan ei kannata mennä jatkotutkimuksiin. Riskejä on aina raskaudessa. Sisareni sai hälyn, mutta terve tytär synty. Keskenmenoa ei tullut lapsivesipunktiossa, mutta sen riskihän on aika merkittävä, 1/100 muistaakseni.
onhan sullakin paljon suurempi tdnk että vauva terve.
minäkin ehkä menisin tarkempaan ultraan ensin/ennemmin kuin punktioon.
Trisomia-seulassa on vääriä hälytyksiä 3-5 prosenttia eli voi olla hyvin mahdollista, että sinullakin on väärä hälytys. Kuinka paksu nt sikiöllä on? Minun asiakkailla suurimmalla osalla on ollut väärä hälytys. Kun on mennyt jatkotutkimuksiin, on paljastunut terve lapsi. Terv. ä-neuvolan th
löytyi. Lapsivesitutkimus kertoi kaiken olevan kuitenkin kunnossa. Terve vauva ja nyt teini.
Lapsi voi vammautua ihan synnytyksessäkin, näin kävi tutulle.
Eikö sun kanssa kukaan puhunut siellä enemmän kun olet noin poissatolaltasi.
Moikka,
mulla oli ihan samanlainen tilanne vuosi sitten. Hälytys tuli ilmeisesti jostakin veriarvosta...
Halusin ehdottomasti testeihin ja valitsin Lapsivesipunktion(pienempi keskenmenon riski vaikkakin joutui odottamaan muutaman viikon pidempään). Testi jännitti kamalasti, mutta ei ollut kivulias ja kaikki meni hyvin. Lepäilin sen päivän sohvalla ja pari viikkoa otin omasta tahdosta iisisti ettei vauvalle kävisi mitään(olisin kai jo aiemminkin saanut lähteä taas juoksemaan jne...)Testi tulos tuli muistaakseni viikossa ja kaikki oli hyvin :) Nyt meillä leikkii tuossa leikki matolla täysin terve, aivan ihana hymytyttö :) Itse halusin ehdottomasti tietää, en olisi pystynyt olemaan rauhallisin mielin synnytykseen saakka... Ymmärrän hyvin tunteesi, minulle se oli tosi tosi raskasta aikaa ja itkin paljon ja vasta sen jälkeen uskalsin kertoa vauvasta mutta olen sitä mieltä, että oli sen väärti käydä testeissä... Ja riskihän on keskenmenoon kai tosi tosi pieni lapsivesipunktiossa... Mutta pidän peukut pystyssä ja toivottavasti on vaan väärä hälytys. Rankkaa aikaa on varmasti mutta koita jaksaa ja pysyä positiivisena :) Minusta saat juttukaverin jos haluat, laita vaikka mailiosoitteesi niin voin sinne kirjoitella jos kaipaat enemmän tietoa:)
neuvolakortista nt lukema ja riskisuhde. Kerro se meille.
Seulahan "hälyyttää" vaikka riski olisi todella pienikin, muistaakseni raja-arvo on 1:250 eli yhdessä tapauksessa kahdestasadastaviidestäkymmenestä tuloksena olisi kehityshäiriöinen vauva. Kääntäen siis on 249 tapauksessa 250:stä tuloksena terve vauva.
Itselläni riskiarvo oli todella suuri, 1:5 ja olin aivan murtunut. :) Silloinkin oli 80 prosentin todennäköisyys että vauva on terve, vaikka itselle se tilanne tuntui ihan epätoivoiselta. Kävin lapsivesipunktiossa jossa lapsi todettiin terveeksi, ja terveenä tuo syntyikin. Ei suotta siis kannata panikoitua, vaikka vaikea on pysyä rauhallisena, tiedän.
Puhui vaan että 90% on terveitä eli onko suhdeluku sitten 1:10 eli aika iso?
Niskaturvotus oli 2,8 ja sitä oli vaikea mitata koska sikiö ei pysynyt paikoillaan.
Voiko uusintaultrassa selvitä jotain lisäinfoa?Jos kävisi vaikka yksityisellä.ap
;eillä oli samantyyppinen tilanne. Ikää äidillä 34 vuotta, niskaturvotusultrassa ei turvotusta eikä downin markkereita. Silti yhdistelmäseulassa häly suhdeluvulla 1:180. Veriseulasta johtui hälytys, tai ainakin riski oli suurempi, kuin ikäriski yksinään.
Me päädyimme lv-punktioon, joka meni hyvin ja tuloksena oli tutkittujen trisomioiden osalta normaalit kromosomit. Meillä saattoi seulahälytys johtua alkaneesta kaksosraskaudesta, on mahdollista, että toinen meni alkuvaiheessa kesken. Käsittääkseni myös alunperin väärin arvioitu raskauden kesto voi noita verikokeen hälyjä aiheuttaa. Mitään et kuitenkaan voi varmaksi tietää ilman tuota punktiota.
Kysymys kuuluukin vain, voitko elää epätietoisuudessa vai et. Itse otin asian niin, että saimme mahdollisuuden tutkimukseen, jota ei kaikille tarjota. Totta hitossa pelotti, että menee kesken, varsinkin, kun meilläkin suhdeluku oli aika pieni ja kutakuinkin samoissa, kuin keskenmenon riski. Onneksi meidän osalta kaikki meni kuitenkin hyvin.
En siis kyllä tosiaan yritä neuvoa, mitä sinun pitäisi tehdä. Mutta kokemuksia kyselit, joten tässä sellainen on. Itse en ole luonteeltani lehmänhermoinen ollenkaan, joten koko loppuraskaus olisi mennyt muuten murehtiessa. Punktion ollessa ajankohtainen toivoin todella, että sietäisin epävarmuutta paremmin.
Muistaisin kuulleeni että yli kolmekymppisillä noita hälyttäviä lukemia tulee niin paljon, että eivät välttämättä edes suosittele sitä yhdistelmäseulaa vaan pelkän niskaturvotuksen mittauksen.
Itsellä ekan lapsen riskiluku oli joku 1:5700, ikää minulla 27v. Toisen kohdalla riskiluku oli n. 1:1000, ikää minulla 29 v ja niskaturvotus oli molemmilla kerroilla alle millin. Sitä en tietenkään tiedä mitä seerumista mittattavien komponenttien tulokset riskilukuun vaikuttivat. Lapsivesipunktiota tai istukkabiopsiaa tarjotaan kuitenkin tehtäväksi vasta kun niiden aiheuttaman keskenmenoriski on pienempi kuin saatu kehitysvamman riskiluku.
Pääsin seuravan päivänä sikiötutkimusyksikköön, jossa kerrottiin lapsivesitutkimuksetsa, seerumiseulan arvoista, riskeistä. Lisäksi pääsin lääkärin tekemään ultraan.
Minulla raskaus oli 16 pv nuorempi, joten lääkäri totesi että seerumiseuran tulos ei silloin ole paikkansapitävä. Sanoi että se pitää ottaa juuri tiettynä aikan raskautta ollakseen loutettava. Koska olin kuiteskin jo 38 v lääkäri sanoi kyllä tekevänsä lapsiveipunktion jos haluan. Mutta sanoi, että ultrassa näkynyt mitään hälyttävää. En sitten ottanut punktiota. Lääkäri totesikin, ettei sikiötutkimus ole kellosepäntyötä, eli vaikka kuinka tutkittaisiin, niin ei voi taata tervettä lasta.
Meille syntyi terve poika.
tiesin että murehtisin itseni kuoliaaksi, enkä kuitenkaan keskeyttäisi raskautta, tuli mitä tuli.
Downin voi saada minkäikäinen vain, ei se iästä kiinni ole. Kysymys kuuluukin, oletko valmis siihen että saat mahdollisesti vammaisen lapsen vai oletko valmis keskeyttämään tai ottamaan keskenmenoriskin jatkotutkimuksista?
ultran jälkeen sitten parani tuloksiin 1:110, en käynyt punktiossa. Terve tyttö syntyi.
mulla ikää 35 v ja riski downiin 1/67 000
lapsista syntyy terveinä ilman mitään tutkimuksiakin.
Eli ei tuo saamasi lukema kuulosta hirveän hälyttävältä.
Toisaalta mikään tutkimus ei _takaa_ että lapsi on terve, riski vammasta tai sairaudesta on aina olemassa.
Sikiödiagnostiikkaan erikoistuneen lääkärin tekemä (oikein ajoitettu) rakenneultra lienee parhain menetelmä tutkia syntyvän lapsen terveydentilaa ennakkoon.
Itsellä muutama vuosi sitten seerumiseula hälytti en muista lukemia. Ultrattiin uudestaan ja lääkärin mukaan oli suurempi riski saaha keskenmeno lisätutkimuksista kuin "sairas" lapsi. Terve tyttö tuli:) Häiriöita tulokseen voi aiheuttaa esim. väärin arvioitu laskettuaika, mittavirhe ekassa ultrassa jne. Tästä ilmeiseti oli kyse omalla kohdallani koska tokassa ultrassa sikiön koko vastasi viikkoa pienempää mitä alunperin arvioitu ja kuulema se voi vaikuttaa seerumiseulan tulokseen.