***TOUKOSET UUTEEN VIIKKOON 28.11.***
Kommentit (51)
toukokuu20:
Eli löytyiskö kiinnostuneita tulla juomaan glögit ja juttelemaan puolen vuoden kuulumiset Helsingin Sanomataloon ja Wayne' s kahvilaan? Olisko sopiva aika ens VIIKON perjantai (9.12.) klo 14?
Mites muut?
Oli illalla kyllä tosi ihanan näköistä kun lunta oli puissa ja maassa varmaan 10 cm ainakintäällä Satakunnassa. Mutta hiukan mun intoa vähensi se, että onmeidän talonmiesvuoro mein taloyhtiössä ja sitä lunta tosiaan tuli sitten pariin otteeseen kolattua tuolla pihalla ja aina kun työn lopetti, alkoi näyttää jo samalta kuin ennen kolaamisen aloittamista. Ja tänään tuossa kun ensin lykin vaunuja tuolla loskassa kunnes tyttö nukahti, jouduin vielä heittelemään sitä autojen sotkrmaa räpäskää pihasta pois. Ikinä ei ole ollut lihakset näin kipeenä että kirjoittaminenkin sattuu. Varpaat kastui ja kaikki talvikengät on märkinä kun en sitten älynnyt talveksi saappaita ostaa. Tänään kyllä haen, näytin kuinka pöljältä vaan vaunulenkillä kumisaappaat jalassa... ;-D
Veekulla oli eilen se 6 kk-hammaslääkäri. Näytti kauniisti kahta hammastaan hammashoitajalle ja hoitaja sanoi että kyllä huomaa että tytön hampaita on pesty jo, kuulemma lapset joita ei ajoissa totuteta hampaiden harjaukseen, ovat tosi vaikeita sitten hammaslääkärissä kun eivät ole tottuneet siihen että suuta hoidetaan. Veekku oli kyllä tosi innoissaan reissusta. Oli vaihtelua kotona olemiseen vissiin.
Ostin tytölle vauvapulkan joululahjaksi, mutta koeajettiin se jo eilen. Tyttö nauroi kikatti kun äiti hiki päässä kiskoi pulkkaa perässään. Samalla neiti söi haalarille laskeutuvia lumihiutaleita ja lopulta oli kasvot taivasta kohti kieli ulkona suussa ja odotti että hiutaleet laskeutuu kielelle :-)
Voi räkä, tyttö heräsi. Pitää rientää palvelemaanja jatkan kirjoittamista taas myöhemmin.
Kaisu ja Veekku
Meillä meinaan meni viime viikko sairastellessa.. Ei nukuttu päivällä eikä yöllä hyvin. Kyllä nyt onkin sit ihanaa ku nukutaan paremmin. Rytmi on palannut. Mä ainakin koen, et on ihanaa tietää koska on väsy/nälkä tms. Ja kun laittaa pihalle nukkumaan tietää et nyt nukutaan pari tuntia. Meillä Dani kyllä edelleenkin herää pari kertaa yössä tisulle, mutta ei haittaa. Kyllä ne heräilyt sit varmaan loppuu viimeistään, ku imetyksen lopettaa vuoden tienoilla. Mites muut äidit, kuinka kauan aiotte imettää?
Kyllä on kauniin ja raikkaan näköistä kun on lunta tullut oikein kunnolla. Toivottavasti vaan ei sulaisi pois. Tästä on hyvä alkaa odottamaan joulua, kun luontokin on jouluinen!! Mä oon tänä vuonna ollut ihan saamaton, ku ei joulujutut oo vielä paikoillaan. Täytyy nyt tällä viikolla laittaa verhoja ja jouluvaloja. Perinteisesti meillä on jouluvalot laitettu ensimmäiseksi adventiksi. Nyt oltiin reissussa niin jäi. Jouluvalot ovat niin piristäviä ja kauniita pimeässä.
Eipäs muuta, Ninni-pinni & Dani 6½kk
täällä pohjanmaalla lunta on tulvillaan ja tulee koko ajan lisää, ihanaa =)
Joku kyseli kiinteiden aloituksesta 6 kk ikäisenä, meillä alussa aristeli lusikkaa, mutta jo viikon päästä hyväksyi sen ja nyt menee jo parin teelusikallisen sijaan jo puoli purkkia, oikeen rääkyy kuin linnunpoikanen kun näkee lusikan =)
Tyttö on nyt 6 kk + viikon ja on maistellut kiinteitä pari viikkoa. Aloitin porkkanalla, sit peruna ja sit sekotin jo uudet soseet perunaan, eli meillä menee nytsemmonen puoli purkkia kasvissosetta tai lihasosetta ja illalla melkein desi puuroa. Ei ole vaikuttanut yhtään yöuniin.
5 kuukauden ikäisenä alkoi hyvin nukutun kauden jälkeen taas heräilemään jopa 2-3 kertaa yössä. Ongelmana tässä huushollisssa on tämä myöhäinen iltanukutus, eilenkin nukahti puolenyön maissa. Tässä ei väliä nukkuuko iltaisin puoli vai parituntia.
Päivisin nukkuu taas aivan mahtavasti, aina vaunuissa. Eilen nukkui 6 tuntia putkeen, tänään nukahti 10.30 ja nukkuu siis nyt 3:tta tuntia, oletetusti nukkuu vielä tunnin pari. Sitten illalla nukkuu 1-2 vielä. Ja olen tietysti yrittänyt pitää hereillä illalla, antanut vain nukkua puolituntia sylissä, ja sama lopputulos, yliväsyneenä huutaa. Eli nyt odotan vain, ehkä yösyömisten loppumisen jälkeen saadaan jotain tolkkua neidin nukkumaanmenoaikoihin. Nukkuu kyllä paljon, mutta nukahtaa myöhään ja nukkuu pitkään, saisi olla toisin päin. yöunet ovat n. 9-10 tuntia ja päiväunet yhteensä 6-7 tuntia.
Kovasti yrittää jutella, ja nauraa periaatteessa koko ajan, oikea hymytyttö =)
Kiitos hönttä ihanasta kirjoituksestasi !
eli imetystä ajattelin jatkaa n. 10-12 kk ikäiseksi, edellistä imetin 10 kk, lopetin kun sai ekan hampaan ja alkoi puremaan. Nyt tällä tytöllä on jo 2 hammasta ja puree melkein joka imetyskerta!, ja se kyllä harmittaa ja voi tehdä senkin että lopettelen aiemmin kun olin ajatellut, sen verran kauheaa se kyllä on.
Imetys on ihanaa ja vaivatonta, mutta pureminen ei. Kovasti yritän vaan estää sen puremisen kaikilla konsteilla, ehkä se helpottaa. Mut päivä kerrallaan.
eli imetystä ajattelin jatkaa n. 10-12 kk ikäiseksi, edellistä imetin 10 kk, lopetin kun sai ekan hampaan ja alkoi puremaan. Nyt tällä tytöllä on jo 2 hammasta ja puree melkein joka imetyskerta!, ja se kyllä harmittaa ja voi tehdä senkin että lopettelen aiemmin kun olin ajatellut, sen verran kauheaa se kyllä on.
Imetys on ihanaa ja vaivatonta, mutta pureminen ei. Kovasti yritän vaan estää sen puremisen kaikilla konsteilla, ehkä se helpottaa. Mut päivä kerrallaan.
Mekin voitais tulla sinne tapaamiseen... en ole koskaan käynyt missään vastaavassa ja vähän jänskättää tulla. Onko ok, jos tullaan glögille?
Meidän vauva taitaa potea myös sitä eroahdistusta. Heti, kun häviän näkyvistä alkaa lapsi huutamaan ja rauhottuu, kun tulen näkyviin.
Viime viikon torstaina tuli 6kk täyteen. Olin mieheni ja parin kaverin kanssa teatterissa ja kummitäti tuli hoitamaan lasta. Olin luottavaisin mielin, koska kummitätillä on paljon lapsenhoitokokemusta. Mutta kyllä mua aika paljon jännitti lähteä, kun ekaa kertaan jätin vauvan " vieraalle" . Kaikki meni hyvin. Kummi oli saanut tytön nukahtamaankin :D. Oli aika hassu olo kulkea kaupungilla miehen kanssa ilman vauvaa. Käytiin jopa (mulla oli jo kiire vauvan luo) kaljalla teatterin jälkeen. Jos vaan pääsette ja saatte vielä lippuja, menkää ihmeessä katsomaan Ryhmäteatterin Paniikki. Oli tosi hauska!
Meidän pitäis aloittaa keittiöremontti ja saada se valmiiksi ennen joulua... huhhuh. Miten mulla on jotenkin sellainen tunne, että sen aloitus siirtyy seuraavan vuoden puolelle... Olis vaan niin ihana syödä jouluateriaa uudessa keittiössä. Niin, me aiotaan olla omassa kotona kolmistaan, kun se joulu on niin lyhyt ja miehen pitää mennä välipäiviksi töihin. Loppiaisena mennään sit mun vanhempien luo. Mun lapsuudenystävä/naapurintyttö tulee amerikasta vauvansa kanssa. Aivan ihana nähdä niitä. Olen siellä sit viikon, niin ehditään kunnolla jutella.
Mukavaa joulun odotusta kaikille :)
Vähän kiukutteluksi meni kun koitan nyt vihdoin saada tytön nukkumaan päikkäreitä myös sisällä, kun aina ei tuo ulkoilu vaunujenkanssa innosta (siis äitiä). Harmi vaan, että yleensä sisällä nukuttaminen menee siihen että nukahtaa rinnalle. Joskus sylissä kantamalla. Koitan kyllä laskea sänkyyn kun tyttö on melkein nukahtanut, mutta monasti vielä hätkähtää ja alkaa kiljua kuin syötävä. Lähinnä tuo hoitoon meno mietityttää, että mitenkäs siellä tuon päikkäreille nukahtamisen kanssa mahtaa mennä kun tädeillä ei ole aikaa nukutella tuntitolkulla...
Eroahdistuksesta: Välillä tyttö alkaa parkua kun katoan näkyvistä, mutta enemmän se on kiinni siitä onko neidillä joku kiinnostava leikki menosssa vai alkaako väsymys hiipiä. Väsyneenä siis alkaa kaivata. Yksi viikonloppu alkoi parkua kun äitini katosi kesken leikin paikalta ja yksi ilta alkoi parkua siskoni perään. Iltaisin onenemmän isänsä perään. On kyllä päässyt varisemaan luulot että olisi vain äidin tyttö ;-D
Imetyksestä: Olen miettinyt tuota että missä vaiheessa lopetan imetyksen, mutta en oikein osaa vielä sanoa. Varmaan alan vähentää imetyskertoja tammikuussa kun helmikuun lopulla on se töihin meno edessä. Ajattelin hiljalleen lopettaa, eli en ihan kertarysäyksellä jätä kaikkia imetyskertoja pois. Aamulla ja illalla suunnittelin imettäväni ja jätän sen päivätissittelyn pois. Olen kolmivuorotyössä ja olen miettinyt paljon sitä miten rinnat mahtaa sopeutua siihen epäsäännöllisyyteen. No, nähtäväksi jää miten lopulta toimin. Todennäköisesti tyttö juo päivämaitonsa sitten nokkamukista. Nytkin jo juo ruokailun aikana vettä nokkamukista ja sen myötä on unohtanut kokonaan miten tuttipullosta juodaan. Jos maito riittää harvenneista imetyskerroista huolimatta, aion imettää tuonne 10-12 kk ikään asti. Riippuu ihan tytöstä, eli kelpaako vai alkaako juoda mukista myös iltaisin ja aamuisin. Vaikeaa suunnitella tätä imettämistä edelleen, kun olen koittanut mennä päivä kerrallaan tähän asti. Odotusaikanakaan en miettinyt kertaakaan koko imettämistä joten todennäköisesti huomaan vaan jossain vaiheessa että nyt on imettäminen jäänyt huomaamatta pois :-)
Voi räkä, täällä alkoi taas pyryttää lunta. Tätä talonmies Pikkaraista alkaa jo sapettaa. Taidan nauttia lumesta täysin siemauksin vasta kun talkkarivuoro loppuu, sitten vaan katselen ikkunasta kun naapuri puurtaa. No, pitää ottaa liikunnan kannalta. Siksi olen hoitanut tuon kolaamisen miehen sijaan. Siinä tulee rasitettua vähän eri lihasryhmiä kuin normaalisti jos vaikka haba vielä kasvaisi. Naapurin miehet varmaan ihailee, kuinka hyvin mies on vaimonsa kouluttanut kun mies on sisällä lapsen kanssa ja vaimo kolaa hiki päässä pihaa, heh.
Aah, kahvi tippui, nyt nauttimaan lehdestä ja kupillisesta.
Kaisu
Jos tässä nopeasti kirjoittelisin kuulumisia...
Olen pitänyt vähän nettikirjoittelutaukoa, kun alkoi kirjoittaminen rasittaa.
Meille kuuluu ihan hyvää. Sisu on iso poika, kasvaa hyvin ja kohta tulee 6kk täyteen (10.12.). Maitoallergiaa epäiltiin, mutta ei onneksi ollut. Sisulla menee nyt tuttelimaitoa (tai oikeastaan maissivelliä) eli ollaan opittu tuttipulloa syömään, lisäksi maistuu mangosose, maissi ja porkkana-peruna. Ollaan maisteltu vähän kaurapuuroa ja pari päivää lihasosetta, mutta siitä tulee selvästi mahavaivoja. Lisäksi öisin rintamaitoa ja vähän päivälläkin (mitä nyt jaksaa). Kohta kyllä lopetan yötissittelyt, sillä Sisu ei enää oikeastaan tarvitse ruokaa yöllä (ei syö paljon) ja jos syö yöllä niin sitten ei jaksa soseita päivällä, mistä äiti ei tykkää...
Kovasti sisu pyörii napansa ympäri lattialla ja " leikkii" jo sisarusten kanssa eli kaikki heidän tekemisensä on huippuhauskoja.
Nyt pitää taas mennä, joulunodotusta!
LiiniLii ja Sisu 5,5kk
Kiitti tosiaan hönttä ihanasta tekstistä:)
Aika hurja, et tässä jotku puoli-vuotiaat jo nousee seisoon, ku meillä pyöritään korkeintaan ympyrää. Eikä hampaan hammasta oo näkyvissä --- mikä oikeastaan ei niinkään harmita ku lukee tissin pureemisesta;) -sorri teille
Meil edellään hereillään yöllä monta kertaa. Tuntuu, et tissiä syödään enemmän yöllä kuin päivällä. Tässä yritän opettaa tyttöä tuttipullolle, ku näyttää se taito unohtuneen täysin. Lähinnä toivoisin, et likka söisi enemmän kerralla - just noi ilta- ja yösyötöt, jos ottais esim. vellin pullosta.
Luulin alussa, ettei velli sopinut tytölle, mut selviski, et pullo oli se ongelma. Nyt oon sit aamuvellin antanut nokkamukista:) Nokkamuki on kiva juttu, se otetaan jopa omaan käteen:D Illalla syö sit puuroa, se maistuu.
Joku puhui vauvan juttelusta, olen kans huomannu, et äänen käyttö on kovasti muuttunut. Nyt tulee oikeesti juttua (tavuja) ja äänen volumikin on noussut huimasti!
Glöki-tapaaminen kuulostaa hyvältä. Tullaan kyl mukaan, ellei tule esteitä..
crobin ja Y 6,5kk
Heipä hei toukot! On kyllä tosiaan ihanaa kun ulkona on lunta, satoi eilen illalla ja viime yönä aika reilustikin. Heti tulee jotenkin jouluinen tunnelma. Mulla on vielä joulukoristeetkin laittamatta, just tänä aamuna olen pikkuhiljaa koittanut valoja laitella.
Tänään meillä on muskarikavereiden kesken pikkujoulut =). Sovittiin et ostetaan vauveleille pienet lahjat ja laitetaan tonttulakit yms. Varmasti tulee kiva päivä.
Meilläkin on ilmiselvää eroahdistusta ollut jo muutaman viikon. Neiti alkaa kamalan mekkalan heti kun lähden näköpiiristä ja ei tosiaan vessaan pääse ilman huutokonserttia jos ei ota tyttöä mukaan... Toivottavasti tämä vaihe ei kestäisi kovin kauaa. Jää kyllä kaikki kotihommat vähän niin ja näin. Minäkin olisin kiinnostunut jos joku usemman lapsen äiti osais sanoo et kauanko tämmöinen vaihe suunnilleen kestää.
Meidän neiti syö yleensä kaksi kertaa yössä 1-2 ja 4-5 välillä. Nyt testaan sellaista noihin meidän mahdottoman huonoihin öihin, että annan välillä ihan kaupan valmisruokia, kun minusta tuntuu että Ericalla on ilmavaivoja ja jostain luin et kun tekee omatekoisia eväitä varsinkin sähkövehkeillä et niihin tulee helposti ilmaa. No minä sitten päättelin et jos ne vaivat vähenis jos koittais syödä välillä kaupan ruokia. Saa nähdä miten käy. Nyt ollaan kaksi päivää oltu näin ja paremmin on kyllä yöt nukuttu. Otan kyllä vinkkejä vastaan et miten vois tehdä isompia annoksia itse ruokaa ilman ilmaa!!!
Lumista ja jouluista loppuviikkoa.
Toivoopi Hemu ja Erica 6 kk 2 vk