Lasten kuljetus etävanhemman luo, kumpi hoitaa?
Lasten isän kanssa on sovittu että hän näkee lapsia kahdesti viikossa arki-iltaisin ja lisäksi joka toinen viikonloppu. Nyt isä muuttaa n.10 kilometrin päähän ja ilmoitti että minun on hoidettava puolet kuljetuksista. Minulla ei ole autoa ja bussilla hakureissun tekemiseen menee noin tunti, kun laskee mukaan pysäkille kävelemisen, bussimatkat yms. Joudun siis hakemaan lapset isältään kahtena iltana viikossa ja viemään tai hakemaan viikonloppuisin.
Viikonlopun reissuista vielä selviän, mutta en voi kuvitellakaan että vien lapset ensin aamulla päiväkotiin, menen itse töihin, teen yhdeksän tunnin työpäivän (niinä päivinä kun etä on lasten kanssa, teen pidemmän päivän koska omina hakupäivinäni en ehdi päiväkodin aukioloaikojen puitteissa tehdä kahdeksaa tuntia), matkustan töistä suoraan etän luo ja olen lasten kanssa kotona puoli kahdeksan aikaan. Missä välissä ehdin käydä kaupassa, tehdä ruokaa tai tehdä kotitöitä? Miten ihmeessä jaksan?
Toisella lapsista on lisäksi vielä hoitoa vaativa perussairaus, jonka vuoksi joudun olemaan ajoittain pois töistä, ja korvaamaan työtunteja tekemällä töitä iltaisin tai viikonloppuisin.
Olen myös sitä mieltä että lasten olisi parempi olla isällään yötä yhtenä arki-iltana sen sijaan että heitä raahataan paikasta toiseen harva se päivä. Eksän mielestä hänellä on kuitenkin oikeus nähdä lapsiaan useammin ja kuulemma yökyläily arkena on hänelle liian rankkaa, kun pitäisi jaksaa seuraava työpäiväkin.
Kun sovimme lasten huollosta lastenvalvojalla, meillä oli parista asiasta erimielisyyttä. Lastenvalvojalta ei niiden sopimiseen saanut oikein mitään mielipidettä tai apua, ainoastaan kehotuksen varata uusi aika jos sopua ei löydy. Mistä ihmeestä saan apua asian selvittelyyn? Yksi suurimmista eron syistä oli eksän loputon itsekkyys, joten tiedän että häntä on turha yrittää saada ymmärtämää minun kantaani tai suostumaan mihinkään muuhun kuin häntä itseään miellyttävään ratkaisuun. Eksä on sitä mieltä että minä voin kyllä kärsiä kunhan lapset eivät kärsi, eikä suostu myöntämään että myös minun hyvinvoinnillani olisi vaikutusta lasten hyvinvointiin. Hänen mukaansa syy, miksi en haluaisi ryhtyä näihin haku- ja vientireissuihin on vain ja ainoastaan laiskuuteni.
Tässäkin asiassa eksä vetoaa oikeudenmukaisuuteen ja tasapuolisuuteen. Hänellä on auto, mutta aikoo myydä sen koska ei tarvitse sitä tällä hetkellä työmatkoihin ja minä tulen hoitamaan puolet kuljetuksista.
Kommentit (50)
Joudun ajamaan 1x kk 200x2km viedäkseni lapset puoliväliin, josta exä hakee muksut. Sunnuntaina sitten samat kilometrit 2x200km.
Näillä bensan hinnoilla on helppo laskea, että kalliiksi tulee. Oisko noin 100€.
Exä on erittäinn hyvätuloinen , mutta onnistui puhumaan minimielarit....
Meille lastenvalvoja suositteli tätä. Jos jaksaisin, yrittäisin saada papereihin, että exähakeelapset kotoa
ei niitä puhumalla setvitä, vaan ihan tulojen mukaan...
Kuskaukset kuuluu mennä puoliksi, vaikka kuinka heittäytyisit katkeraksi vinkujaksi. Ihan sama kuinka paljon valitat, niin et voi tässä taistossa voittaa, jos mies ei ole halukas hoitamaan kaikki kuskauksia.
etävanhempi kuskaa, mutta se huomioidaan elatusmaksuissa.
lähtökohtaisesti kuljetukset hoidetaan puoliksi. Jos tästä poiketaan, toinen korvaa: eli vaikka niin että etäisä hoitaa kuljetukset aina, tämä huomiodaan sitten niin että elatusmaksu on pienempi...
ex maksaa 60€ elareita kuussa, loput saan kelasta. eli yhteensä minimielarit n.150€
Ex saa kuitenkin sosiaalitoimistosta joka kuukausi 70€ rahaa lapsen tapaamisiin.
Hän itse muutti kauemmas asumaan ja meinasi alkaa vaatimaan, että minä olisin ottanut osaa matakustannuksiin, kun hänen autonsa vie niin paljon bensaa ja on kallista ajaa.
Lupasin maksaa, mutta samalla sanoin, että lakkaan allekirjoittamasta hänelle lappuja siitä kuinka usein hän lapsen kanssa on, joten hän menettäisi tuon 70€. Jopas alkoi olla bensa huomattavasti halvempaa hänelle.
Tuo ap:n mies on juuri samanlainen kiusankappale kuin minunkin exäni. Henkistä väkivaltaa yritti vielä pitkään minuun käyttää erottuamme. Vihdoin olen saanut itsetuntoni rippeet kasaan, enkä välitä enää yhtään mitä solvauksia hän milloinkin ilmoille heittelee.
Tsemppiä ap:lle, pidä pääsi, äläkä anna exän kiusata. Usein nuo kiusankappaleet taipuu, kun huomaavat itse saavansa rahallisia menetyksiä.
Miksi ihmeessä kuljetukset kuuluisi yksin kummallekaan vanhemmalle, eikö ole päivän selvää että ne hoidetaan puoliksi?
Oa tosiaan ap yhteyttä noihin aiemmin mainittuihin tahoihin niin saatat saada asianmukaista tietoa, täältä et sitä näytä saavan.
Ap:n tapauksessa en kuljetusten lisäksi ymmärrä sitä miksi ihmeessä mies ei jaksa pitää lapsia keskellä viikkoa yötä mutta naisen pitää se jaksaa. Eikö se ole yhtä rankkaa molemmille viedä lapset päiväkotiin ennen töihinmenoa?
Kannattaako tehdä lapsia jos eroaa? Tässä tähän yhteiskuntaan hyvä kysymys! Tämä on mennyt ihan järjettömälle mallille. Sitten vielä mietitään kuka kuskaa ja miten. Ja tieten näitä mietitään lasten kuullen. Voi hyvä Jumala sentään. Meillä kaksi pientä lasta, kuivahko parisuhde, mutta olemme tehneet päätöksen että jos uskallamme hankkia lapsia uskallamme ottaa myös vastuun toisistamme niin kauan kuin lapset isoja. Näin me mennään. Ottakaa opiksi aikuiset.
Mutta entä sitten kun on luullut, että ollaan sovittu samalla tavalla kuin te, ja sitten selviää, että toinen pettää ja valehtelee? Elämä ei mennyt niin kuin luuli ja halusi.
että isä hakee suoraan hoidosta ja aamulla vie hoitoon.
Sama jos hakee lapset perjantaisin, hakee perjantaisin hoidosta ja palauttaa maanantaina hoitoon.
Perustele että sulla ei ole autoa ja näytä kuinka kauan sulla menee aika julkisiin.
Tätä tapaa tekee oikeesti tosi moni pk-seudulla.
Jos mies ehdottelee tota kyläilyä, voit tehdä selvityksen PAPERILLE kuinka kauan lapsilla menee ihan turhaan siihen että viettävät aikaa julkisilla.
Harjoittele puhe moneen kertaan peilin edessä, sitten ystävän kanssa ja mieti mitä kaikkea paskaa ex voi sinulle huutaa.
Kun yrität pysyä kylmänrauhallisena ja sulla on faktat paperilla, voi hommasta tullakin jotain.
Jos ex vaatii sua viikolla kuljettaa, ilmoitat ettei käy ja jos hän ei suostu itse noutoihin ja vienteisin, sitten saa olla näkemättä lapsiaan, jos ei ton vertaa viitsi nähdä vaivaa.
Matkakustannuksia saa vähentää jos menee yli 120 e kuussa muuten ei saa vähentää elareista. Jos lähillä ei autoa ja etällä on ja lähi hoitaa kaikki koulumatkat, eikö ole ihan normia, että etä hakee ja tuo lapsen. Turha etän tapella periaatteista,koska lähi tekee arjessa sen lapsen eteen jo paljon enemmän kuin puolet. Etälle on pieni vaiva hakea esim joka 2. vkonloppu lapsi ja palauttaa autolla.
Kannattaako tehdä lapsia jos eroaa? Tässä tähän yhteiskuntaan hyvä kysymys! Tämä on mennyt ihan järjettömälle mallille. Sitten vielä mietitään kuka kuskaa ja miten. Ja tieten näitä mietitään lasten kuullen. Voi hyvä Jumala sentään. Meillä kaksi pientä lasta, kuivahko parisuhde, mutta olemme tehneet päätöksen että jos uskallamme hankkia lapsia uskallamme ottaa myös vastuun toisistamme niin kauan kuin lapset isoja. Näin me mennään. Ottakaa opiksi aikuiset.
voi sitä hakea oikeudesta. Lastenvalvoja ei tosiaan voi kuin sanoa, että vanhemmat keskenään sopivat. Oikeus määrää.
Meillä kuljetukset puoliksi, tosin matkaakin 150km