Lasten kuljetus etävanhemman luo, kumpi hoitaa?
Lasten isän kanssa on sovittu että hän näkee lapsia kahdesti viikossa arki-iltaisin ja lisäksi joka toinen viikonloppu. Nyt isä muuttaa n.10 kilometrin päähän ja ilmoitti että minun on hoidettava puolet kuljetuksista. Minulla ei ole autoa ja bussilla hakureissun tekemiseen menee noin tunti, kun laskee mukaan pysäkille kävelemisen, bussimatkat yms. Joudun siis hakemaan lapset isältään kahtena iltana viikossa ja viemään tai hakemaan viikonloppuisin.
Viikonlopun reissuista vielä selviän, mutta en voi kuvitellakaan että vien lapset ensin aamulla päiväkotiin, menen itse töihin, teen yhdeksän tunnin työpäivän (niinä päivinä kun etä on lasten kanssa, teen pidemmän päivän koska omina hakupäivinäni en ehdi päiväkodin aukioloaikojen puitteissa tehdä kahdeksaa tuntia), matkustan töistä suoraan etän luo ja olen lasten kanssa kotona puoli kahdeksan aikaan. Missä välissä ehdin käydä kaupassa, tehdä ruokaa tai tehdä kotitöitä? Miten ihmeessä jaksan?
Toisella lapsista on lisäksi vielä hoitoa vaativa perussairaus, jonka vuoksi joudun olemaan ajoittain pois töistä, ja korvaamaan työtunteja tekemällä töitä iltaisin tai viikonloppuisin.
Olen myös sitä mieltä että lasten olisi parempi olla isällään yötä yhtenä arki-iltana sen sijaan että heitä raahataan paikasta toiseen harva se päivä. Eksän mielestä hänellä on kuitenkin oikeus nähdä lapsiaan useammin ja kuulemma yökyläily arkena on hänelle liian rankkaa, kun pitäisi jaksaa seuraava työpäiväkin.
Kun sovimme lasten huollosta lastenvalvojalla, meillä oli parista asiasta erimielisyyttä. Lastenvalvojalta ei niiden sopimiseen saanut oikein mitään mielipidettä tai apua, ainoastaan kehotuksen varata uusi aika jos sopua ei löydy. Mistä ihmeestä saan apua asian selvittelyyn? Yksi suurimmista eron syistä oli eksän loputon itsekkyys, joten tiedän että häntä on turha yrittää saada ymmärtämää minun kantaani tai suostumaan mihinkään muuhun kuin häntä itseään miellyttävään ratkaisuun. Eksä on sitä mieltä että minä voin kyllä kärsiä kunhan lapset eivät kärsi, eikä suostu myöntämään että myös minun hyvinvoinnillani olisi vaikutusta lasten hyvinvointiin. Hänen mukaansa syy, miksi en haluaisi ryhtyä näihin haku- ja vientireissuihin on vain ja ainoastaan laiskuuteni.
Tässäkin asiassa eksä vetoaa oikeudenmukaisuuteen ja tasapuolisuuteen. Hänellä on auto, mutta aikoo myydä sen koska ei tarvitse sitä tällä hetkellä työmatkoihin ja minä tulen hoitamaan puolet kuljetuksista.
Kommentit (50)
ja niihin liittyvät kustannukset,jos matka on kohtuullinen.kysyin sitten mikä se kohtuullinen matka on,itse kun muutin 80km päähän lapsen isästä,niin lastenvalvoja sanoi, että kohtuulliseksi matkaksi voidaan katsoa 100km.Joten eksä joutui hoitamaan lapsen hakemiset ja tuomiset,kun halusi tavatakin.kyllä mä sitten välillä hyvää hyvyyttäni kuskasin,kun mulla oli auto.mutta näin sanoi vantaan lastenvalvoja.
että kehotan sinua ottamaan yhteyttä vaikkapa Mannerheimin lastensuojeluliittoon
http://www.mll.fi/perheille/
Sieltä osaavat varmasti neuvoa paremmin mistä saat asianmukaista tietoa.
Sosiaalivirastonkin pitäisi pystyä auttamaan mutta kun taso on mitä on.
Apua on oikeasti hirveän vaikea saada. Silloin kun kaipaa tietoa yms.
ÄLÄ kuitenkaan usko kaikkea mitä av-palstalla kirjoitetaan.
Tsemppiä ja voimia!
ps. sinun ei kuulu maksaa matkakustannuksia, eikä kuljettaa lapsia isänsä luokse!
Kieltäydyt hakemasta? Ex joutuu joko tuomaan tai pitämään lapset yötä itsellään.
lapset ja haukkui samalla minut monin eri sanoin. Kerroin että ei ole reilua lapsia kohtaan, että pitkän hoitopäivän jälkeen joutuvat istumaan vielä pitkiä aikoja julkisissa, ja isällä vietetty aika on arki-iltoina maksimissaan puolitoista tuntia. Eksä ei ymmärtänyt mitä yritin sanoa vaan jatkoi syyllistämällä siitä että itsehän olen tämän elämän valinnut (ottanut eron) ja saan kantaa vastuuni, ja olen säälittävä kun käytän lasta välikappaleena siinä että haluan vain tehdä asiat hankalaksi. Koitan kuulemma hallita miestä pakottamalla hänet ostamaan halvemman auton tms. Ja säälittäväkin olen, ja hän itse ajattelee vain lasten parasta. Idiootti mies ei vieläkään ymmärrä ettei noin puhuta lasten edessä ja asioiden selvittely voidaan hoitaa vaikka puhelimitse lasten mentyä nukkumaan.
Kiitos vastaajille, on jo vähän parempi mieli. Huomenna soitan eroneuvontaan ja MLL:llekin jos tarvitsee. Taisin myös tajuta mistä kenkä puristaa. Olen tapaillut erästä miestä vapaaviikonloppuinani kolmen kuukauden ajan ja asia selvisi eksällekin muutama viikko sitten. Minulla ei ole ollut eromme jälkeen uusia suhteita, eksällä taas on kierroksessa jo kolmas naisystävä. Silti eksän käytös on muuttunut hiljalleen hankalammaksi siitä asti kun uuden miehen olemassaolo selvisi hänelle. On kyllä aika halpamaista purkaa pahaa mieltään niin että se vaikuttaa lastenkin elämään.
ONHAN se törkeää, että olet itse jättänyt miehen ja nyt pakotat sen maksamaan autokuluja sun muuta, ihan ku et ite vois sitä autoa hankkia. Mietis omalle kohdalle.
Hyvin voivat matkustaa yksin taksissa tuon ikäiset. Naapurin erityislapsi kulki yksin taksilla päiväkotiin alle nelivuotiaasta lähtien. Minä luulin ensin, että kyseessä on joku vauva ja taapero. Sellaisia ei taksikuskikaan ehkä välttämättä ottaisi mielellään kyytiin. Mutta kyllä ne tuon ikäiset kuskaa noin lyhyen matkan ongelmitta.
Joten se taksivaihtoehto on vielä voimassa sekin.
kiusaamisena, joka on peruste sinulle hakea yksinhuoltajuutta.
On se lapsillekin rankkaa arki-iltoina vaihtaa kotia. Joko yöpyvät isällään arkitapaamisella tai sitten se ympätään viikonloppuun. Vaihdot päiväkodin kautta.
Älä suostu vaatimuksiin!
Varaa uusi aika lastenvalvojalle.
Exäsi on törkeä.
Ja seuraava sukupolvi on entistä häiriintyneempi...
Kerro ex-miehesi käyttävän psyykkistä väkivaltaa. Laita paperille asiat, joita haluat esittää, että ne tulee varmasti julki.
Kuvailemasi arkitapaaminen ei tee lapsille hyvää, rasittaa vain.
Ehdota, että jos ex haluaa tavata lapsia viikolla, hakee heidät päiväkodista ja vie aamulla sinne. Ei ramppaamista. Siinä ei ole mitään järkeä. Ammattitaitoinen ja kokenut lastenvalvoja ymmärtää tämän.
lastenvalvoja oli sitä mieltä että kulut pitäisi laittaa puoliksi. Näköjään kovasti erilaisia tulkintoja.
hoitaa KAIKKI tapaamisiin liittyvät kuljetukset. Ajatelkaa nyt jumaliste omalla järjellännekin vähän asioita! Ei lähivanhemmalla ole niitä kuskauksia jo aivan riittävästi muutenkin - juuri niitä kuskauksia, joita etävanhemmat eivät käytännössä koskaan hoita (poikkeuksiakin toki on); siis arjen kuskaamisen tarhaan, kouluun, harrastuksiin, lääkäriin...
On se nyt saatana jos ei etävanhempi edes tapaamisia hoida ilman lähivanhemman apua ja osallistumista!
huomaa kyllä, kenellä tässä ketjussa ei ole mitään käsitystä lähivanhemman arjesta.....
Ap, pysy tiukkana ja vaadi lastenvalvojaa puolellesi. Meidän tapauksessamme lastenvalvoja nimenomaan sanoi, että lähivanhempaa ei voida velvoittaa enää osallistumaan tapaamiskuljetuksiin, koska se kaikki muu roudaus on lähin harteilla.
lastenvalvojien suositus on, että matkakulut/kuljetukset puoliksi, on kuulema se yleisin ja suositeltavin käytäntö.
Ja kieltämättä ihan maalaisjärjellä ajateltuna myös se reiluin.
Sinuna ap yrittäisin sellaista, että arkitapaaminen muuttuu yön yli tapaamiseksi - ja jos tämä ei isälle käy niin vain yksi tapaaminen.
Toisaalta ole iloinen, että isä haluaa nähdä lapsiaan noin paljon, se on lapsille todella tärkeää! Meillä ex-mies viitsii tavata lapsia vain muutaman kerran vuodessa.
jos siis oikeuteen mennään - siksi suurin osa lastenvalvojistakin suosittelee 50/50-periaatetta.
kyl ne kuskaukset puoliks menee. En yhtään ihmettele, että joitakin isejä ei kiinnosta lapsiensa tapaamiset, kun niiden äiteinä on vittumaisia vinkuvia akkoja, kuten tähän ketjuun vastanneista tuntuu muutama olevan..
Jos exäsi haluaa nähdä lapsia useimmin hän pitää autonsa ja hakee lapsensa. Sinulla ei ole autoa mutta oma elämä kyllä.
Normaalisti lapset käyvät etävanhemmallaan joka toinen viikonloppu. Lomilla sitten tietysti pidempään. Lastenvalvojan tehtävä on saattaa teidät vanhemmat tästä sopuun. Ja sitten allekirjoitatte paperin ja asia on sillä selvä.
Saatat tietysti joutua maksamaan kuljetuksista ja ehkä hoitamaankin niistä osan mutta joka ikinen viikko kaksi kertaa viikossa ja vielä viikonloppunakin, ei käy.
Varaa aika lastenvalvojalle, valmistaudu hyvin, perustele ja tyydy lopputulokseen. Muuta et voi tehdä.
Joudun ajamaan 1x kk 200x2km viedäkseni lapset puoliväliin, josta exä hakee muksut. Sunnuntaina sitten samat kilometrit 2x200km.
Näillä bensan hinnoilla on helppo laskea, että kalliiksi tulee. Oisko noin 100€.
Exä on erittäinn hyvätuloinen , mutta onnistui puhumaan minimielarit....
Meille lastenvalvoja suositteli tätä. Jos jaksaisin, yrittäisin saada papereihin, että exähakeelapset kotoa
ONHAN se törkeää, että olet itse jättänyt miehen ja nyt pakotat sen maksamaan autokuluja sun muuta, ihan ku et ite vois sitä autoa hankkia. Mietis omalle kohdalle.
Onhan se törkeää. Olisihan lasten ollut paljon parempi elää huutamisen, riitelyn ja sodan keskellä. Pariterapiassakin käytiin, muttei auttanut.
että jos pitää lapset yönyli, se vähentää elatusmaksua. Mutta jos haetaan iltamyöhällä, niin ei. Meillä ex ei suostunut jättämään tämän vuoksi yöksi, niin lapset eivät tulleet sitten arkisin ollenkaan, kun olisi pitänyt valvottaa niitä turhan myöhään.
jos sinä pärjäät ilmankin? Tarkoitan siis, että miehen on turha syyllistää sinua siitä, että hän JOUTUU pitämään auton lasten kuljetusten takia. Ei sillä ole aikomuskaan myydä sitä, kunhan haluaa aiheuttaa sinulle lisää mielipahaa.
Meillä homma meni oikeuteen (oli siinä paljon muutain vääntöä kuin kuljetukset) ja oikeuden ratkaisu oli että kuljetukset hoidetaan puoliksi.