Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa nyt suoraan te pakkoruotsifanit, että onko suomenkielisten velvollisuus

Vierailija
04.09.2012 |

mielestänne todellakin uhrata oma kielitaitonsa sen vuoksi, että voisi valmistautua palvelemaan ruotsiksi 5% ruotsinkielistä vähemmistöä, joka osaa hyvin myös suomea?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olen sitä mieltä että yleissivistys ei koskaan ole pahasta.

Ja kun et tiedä lapsesi elämänpolkuja, ehkä se vie Ruotsiin tai Norjaan joskus, niin ei ole ollenkaan pahasta opetella ruotsin kieltä.

Tunnen paljon suomenruotsalaisia, sekä pk-seudulta että pohjanmaalta, ja ne eivät kaikki todellakaan osaa suomea. Mutta en pitäisi juuri heidän palvelemistaan syynä "pakko"ruotsiin.

Jos SINUA ei kiinnosta ruotsin kieli, tai kielet ylipäätään, älä kuitenkaan ole jarruna lapsen sivistykselle.

Vierailija
2/9 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asun itärajalla... Ruotsi on helppo kieli, eikä vaadi kovin paljon panostusta, että sitä oppii edes kohtalaisesti. Asuinpaikastani huolimatta ensimmäinen työpaikkani oli ruotsalaisten omistama firma, jossa puhuin myös ruotsia. Myöhemmässä työpaikassani valtiolla virkamiesruotsi on hallittava, joten eipä ole mennyt ruotsin opiskelu hukkaan.

Lisäksi vielä kaksi sukulaista on valinnut ruotsalaisen puolison, ja mukavaa se on heitäkin ymmärtää. Olisi naurettavaa puhua englantia heidän kanssaan, kun kerran ruotisakin on koulussa opetettu.

Ja muuten, olen mm. Tammisaaressa törmännyt vanhempiin ihmisiin, jotka eivät osaa lainkaan suomea...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asun itärajalla... Ruotsi on helppo kieli, eikä vaadi kovin paljon panostusta, että sitä oppii edes kohtalaisesti. Asuinpaikastani huolimatta ensimmäinen työpaikkani oli ruotsalaisten omistama firma, jossa puhuin myös ruotsia. Myöhemmässä työpaikassani valtiolla virkamiesruotsi on hallittava, joten eipä ole mennyt ruotsin opiskelu hukkaan.

Lisäksi vielä kaksi sukulaista on valinnut ruotsalaisen puolison, ja mukavaa se on heitäkin ymmärtää. Olisi naurettavaa puhua englantia heidän kanssaan, kun kerran ruotisakin on koulussa opetettu.

Ja muuten, olen mm. Tammisaaressa törmännyt vanhempiin ihmisiin, jotka eivät osaa lainkaan suomea...

Vierailija
4/9 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät osaa suomea, 95% enemmistö kieltä

hur är det möjligt? eikö heillä ole pakkosuomea?

ja jos joku nyt menee ruotsiin tai norjaan asumaan tms, niin englanti is the language.

Vierailija
5/9 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut ruotsista hurjasti enemmän hyötyä kuin vaikkapa jostain derivoinnista. En pane pahakseni sitä että lapseni opiskelee ruotsia. Venäjää olen itse lukenut koulussa kolme vuotta, kirjoitin siitä ällän enkä osaa nykyään enää edes kirjaimia saati sitten ymmärrä kuin korkeintaan yksittäisen sanan sieltä täältä. Venäjä on hemmetin vaikea kieli!

Vierailija
6/9 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät osaa suomea, 95% enemmistö kieltä

hur är det möjligt? eikö heillä ole pakkosuomea?

ja jos joku nyt menee ruotsiin tai norjaan asumaan tms, niin englanti is the language.

Mutta noin se ei vaan toimi. Aina tulee tilanteita joissa on pakko osata maan kieltä, edes vähän. Ihan jokapäiväisessä elämässä ei vaan pärjää jos ei osaa tai opettele edes vähän maan valtakieltä. Tosin jos eteen tulee se tilanne, että Ruotsiin tai Norjaan tulee muutto, kielen kyllä oppii siellä.

Vierailija
7/9 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään näistä argumenteista ei päde siihen että jokaisen on pakko jotain ruotsia opetella. jos et halua derivoida niin kiva. minulle olisi ranska tai saksa paljon hyödyllisempiä kuin ruotsi. mutta joo näinhän se pikku wallineilla järki menee.

Vierailija
8/9 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään näistä argumenteista ei päde siihen että jokaisen on pakko jotain ruotsia opetella. jos et halua derivoida niin kiva. minulle olisi ranska tai saksa paljon hyödyllisempiä kuin ruotsi. mutta joo näinhän se pikku wallineilla järki menee.

Tyttäreni on yhdeksännellä ja puhuu kuutta(!) kieltä (on kyllä kaksikielinen, toinen kotikieli on saksa, muut ovat ra/en/ru/es).

Itse puhun suomen lisäksi neljää vierasta kieltä (en/ru/sa/ra).

Miksi sinä et puhu?

Vierailija
9/9 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kielellä voi palvella palveluammateissa myös ihan niitä riikinruotsalaisia naapurimaan kansalaisia, jotka täällä sattuvat käymään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi