Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko kipeän 8-vuotiaan kanssa jäädä kotiin?

Vierailija
03.09.2012 |

8-vuotias taitaa olla kuumeessa,oli nukkumaan mennessä kipeän oloinen..Pitääkö häntä jäädä hoitamaan,vaikka on vain kuumeessa?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on siis sairas. On sitten perheen itse päätettävissä, tarviiko jäädä. Itse olen jäänyt, tosin lapset on sairastaneet todella vähän. Mutta siis lain mukaan SAA jäädä.

Vierailija
42/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni se 8-vuotias vielä on. Niin kauan kuin työnantaja sallii, niin jään kotiin sairaiden lasteni kanssa. Eikös se raja mene kymmenessä vuodessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että viime vuonnakin taisin tätä oikeuttani käyttää kokonaiset kaksi päivää ja minulla on kaksi lasta. Ei siis ole mitenkään ylivoimaista työnantajallekaan.

Sovittaisiinko vaikka niin, että kun kerran ollaan ne lapset tehty, niin pidetään niistä kanssa huoli. Vaikka se vähän rasittavaa joskus olisikin.

Vierailija
44/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on ollut 7-vuotiaanakin yksin sairaspäivinä eli jos ja kun nyt tokaluokkalaisena sairastaa saa varmasti sairastaa itsekseen.

Minun ei ole kovin helppo olla töistä pois.

Kun ei ole "kovin helppo" olla töistä pois, saa 7-vuotias pärjätä miten pärjää. Olet varmasti aivan korvaamaton työssäsi. Ei mieleen ole tullut, että lapsellesi olet korvaamaton, ainoa äiti. Työnantajalle vain työntekijä.

Ja miksei se isä voi jäädä lapsen kanssa kotiin? Ai niin, mutta se vasta korvaamaton onkin ja miehen työ niiiiin tärkeää!

Ollaan molemmat vaativissa asiantuntijatehtävissä, ja lasten sairastuessa katsotaan, kummalla on parempi tilanne jäädä kotiin. Osan töistä voi tehdä kotoa käsinkin. Katsoa sähköposteja, välittää kiireisimmät kollegoille, soittaa tärkeimmät työpuhelut ja jättää loput odottamaan töihin paluuta. Onneksi työnatajatkin ymmärtävät tämän, ovathan itsekin vanhempia.

Jos työ on sen luonteista, ettei pysty hoitamaan kotoa käsin tai jättää odottamaan töihinpaluuta, siihen palkataan luultavasti sijainen. Esim. sairaanhoitajat, myyjät, opettajat jne.

Kyllä lasten hyvinvoinnin pitäisi mennä vanhempien ajatuksissa edelle. Mutta senhän huomaa viime päivien otsikoistakin, että näin ei valitettavasti ole. Laskun maksavat pienet, viattomat lapset ja loppupeleissä me veronmaksajat sitten terapioina, syrjäytymisenä jne.

Vierailija
45/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele sitä turvattomuuden tunnetta, oletpa julma, lakisääteisesti voit pitää vaikka joka kuukausi lapsen vuoksi vapaata.

Sitten vielä ihmetellään että miksi naiset eivät etene urallaan ja palkat on pienet. Tuollaisesta pitäisi saada potkut. Sinulle maksetaan palkkaa työnteosta eikä kotona olemisesta. Jää sinne kotiin sitten ja anna niitteen ihmisten tehdä työt joita työntekeminen kiinnostaa. 8-vuotias ei tarvitse mitään hoitajaa. Tässä paistaa läpi selvästi vanhemmman laiskuus ja saamattomuus. Millä tahansa syyllä kun vaan pääsee töistä pois niin hyvä.

tai sitten sinulla ei ole lapsia.

Vanhemmalla on oikeus hoitaa sairasta lasta kotona sen lakisääteisen ajan. Ei tästä ole ollut koskaan mitään ongelmaa, työelämässä olen ollut kohta 20 vuotta. Ei ole vielä potkuja näkynyt

Vierailija
46/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani oli tänä syksynä eka kertaa yksin toipilaana. Ei ollut enää kuumetta. Tosi kipeää lasta enä jättäisi vielä yksin, mutta lievä nuha on ok - etenkin kun lapsi jäi mielellään ja kokemusta yksin kotona olemisesta oli muutenkin. Jos lapsi olisi selvästi paniikissa yksin jäämisestä tai sairaus olisi ollut pahempi olisin jäänyt kotiin.

Olen luokanopettaja - kotiin jääminen on tosi hankalaa sillä siitä seuraa itselleni tuplatyöt: ensin tuntien suunnittelu sijaiselle ja sitten vielä jälkien paikkailu. Ja väistämättä tulee aukkoja silti teidän kullannuppustenne oppimiseen ja luokan ryhmähenkeen jos joudun olemaan paljon pois. Siispä yritän välttää sellaisia poissaoloja joita on suinkin mahdollista välttää.

Vierailija
47/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että viime vuonnakin taisin tätä oikeuttani käyttää kokonaiset kaksi päivää ja minulla on kaksi lasta. Ei siis ole mitenkään ylivoimaista työnantajallekaan.

Sovittaisiinko vaikka niin, että kun kerran ollaan ne lapset tehty, niin pidetään niistä kanssa huoli. Vaikka se vähän rasittavaa joskus olisikin.

Mutta miksi työnantajan siitä pitäisi maksaa? Sitä paitsi tuollaisista lapsista tulee takertujia ja he eivät opi vastuuta. Juuri tuollaisista lapsista tulee niitä jotka 18 vuotiainakin tarvitsevat äidin apua.

Vierailija
48/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele sitä turvattomuuden tunnetta, oletpa julma, lakisääteisesti voit pitää vaikka joka kuukausi lapsen vuoksi vapaata.

Sitten vielä ihmetellään että miksi naiset eivät etene urallaan ja palkat on pienet. Tuollaisesta pitäisi saada potkut. Sinulle maksetaan palkkaa työnteosta eikä kotona olemisesta. Jää sinne kotiin sitten ja anna niitteen ihmisten tehdä työt joita työntekeminen kiinnostaa. 8-vuotias ei tarvitse mitään hoitajaa. Tässä paistaa läpi selvästi vanhemmman laiskuus ja saamattomuus. Millä tahansa syyllä kun vaan pääsee töistä pois niin hyvä.

tai sitten sinulla ei ole lapsia.

Vanhemmalla on oikeus hoitaa sairasta lasta kotona sen lakisääteisen ajan. Ei tästä ole ollut koskaan mitään ongelmaa, työelämässä olen ollut kohta 20 vuotta. Ei ole vielä potkuja näkynyt

Koska laki kieltää antamasta potkuja. Mutta onneksi tuleva lama muuttaa asenteita ja lakeja. Suomella ei ole varaa siihen että ihmisille maksetaan palkkaa ja he ovat kotona. Ei niin tehdä muuallakaan. Tuon ikäinen voi hyvin olla yksin kotona. Miksi luulet että työnantajat eivät palkaa äitejä? Tai naisia (huom. julkinen "työ" ei ole työtä). Juuri tuosta syystä. Siksi olisikin hyvä että kaikki tytö mahdollisuuksien mukaan siirtyy joko urakka palkkaan tai provisioon. Pitää pääosin luopua kuukausi palkasta. Kun sitä käytetään hyväksi. Vain työntekemisestä pitää maksaa rahaa

Vierailija
49/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on ollut 7-vuotiaanakin yksin sairaspäivinä eli jos ja kun nyt tokaluokkalaisena sairastaa saa varmasti sairastaa itsekseen.

Minun ei ole kovin helppo olla töistä pois.

Kun ei ole "kovin helppo" olla töistä pois, saa 7-vuotias pärjätä miten pärjää. Olet varmasti aivan korvaamaton työssäsi. Ei mieleen ole tullut, että lapsellesi olet korvaamaton, ainoa äiti. Työnantajalle vain työntekijä.

Ja miksei se isä voi jäädä lapsen kanssa kotiin? Ai niin, mutta se vasta korvaamaton onkin ja miehen työ niiiiin tärkeää!

Ollaan molemmat vaativissa asiantuntijatehtävissä, ja lasten sairastuessa katsotaan, kummalla on parempi tilanne jäädä kotiin. Osan töistä voi tehdä kotoa käsinkin. Katsoa sähköposteja, välittää kiireisimmät kollegoille, soittaa tärkeimmät työpuhelut ja jättää loput odottamaan töihin paluuta. Onneksi työnatajatkin ymmärtävät tämän, ovathan itsekin vanhempia.

Jos työ on sen luonteista, ettei pysty hoitamaan kotoa käsin tai jättää odottamaan töihinpaluuta, siihen palkataan luultavasti sijainen. Esim. sairaanhoitajat, myyjät, opettajat jne.

Kyllä lasten hyvinvoinnin pitäisi mennä vanhempien ajatuksissa edelle. Mutta senhän huomaa viime päivien otsikoistakin, että näin ei valitettavasti ole. Laskun maksavat pienet, viattomat lapset ja loppupeleissä me veronmaksajat sitten terapioina, syrjäytymisenä jne.

Ei tuon ikäinen ole enää pieni. Osahan hän matkustaa yksin useilla julkisen liikenteen välineillä, kävellä kilometrien matkan ja siivota omat jälkensä. Ei tuon ikäisiä enää pidä hoivata kun pikku lapsia. Juuri tuosta naisten lellimisestä kasvaa ihmisiä jotka eivät osaa tejdä mitään ja pienimmästäkin ongelmasta ollaan masentuneita. Sinä varmaan teet 15 vuotiaallekkin ruoat ja siivoat huoneen.

Vierailija
50/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään jättää lasta yksin kotiin sairastamaan. 10-vuotias on varmaan pakko jättää, kun ei enää ole lakisääteistä oikeutta jäädä kotiin hoitamaan, mutta ihan varmasti sittenkin yritän järjestää palkatonta vapaata.

Vierailija
51/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska laki kieltää antamasta potkuja. Mutta onneksi tuleva lama muuttaa asenteita ja lakeja. Suomella ei ole varaa siihen että ihmisille maksetaan palkkaa ja he ovat kotona. Ei niin tehdä muuallakaan. Tuon ikäinen voi hyvin olla yksin kotona. Miksi luulet että työnantajat eivät palkaa äitejä? Tai naisia (huom. julkinen "työ" ei ole työtä). Juuri tuosta syystä. Siksi olisikin hyvä että kaikki tytö mahdollisuuksien mukaan siirtyy joko urakka palkkaan tai provisioon. Pitää pääosin luopua kuukausi palkasta. Kun sitä käytetään hyväksi. Vain työntekemisestä pitää maksaa rahaa

Miten niin työnantajat eivät palkkaa äitejä ja naisia? Mistä ihmeestä minä sitten työni olen saanut ;) Tänäänkin olen kotona lapsen kanssa, kerää sinä siitä raivoa lisää! Teen etenä töitä niin paljon kun ehdin.

Vierailija
52/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiistaina ja keskiviikkona. Torstai aamuna ei ollut aamulla kuumetta, mutta oli väsynyt. Päätin vielä jäädä kotiin, vaikka mietin jo lastebnhoitajan tilaamista kotiin (työpaikkani maksaa sen). No lapsi meni nukkumaan ja herätessään kuume oli korkealla ja nopeasti hengitys muuttui tosi raskaaksi. Annoin kuumetta alentavaa lääkettä ja sain lapselle ajan parin tunnin päähän läheiselle lääkäriasemmalle. Lääkäri lähetti lapsen röntgenkuvaan, ja verikokeisiin. Selvisi että lapsella oli keuhkokuume. Lapsi oli kipeänä sit sen ja seuraavan viikon. En olsi kuitenkaan yksin jättänyt, mutta hyvä etten tilannut vierasta hoitajaa.

Vierailija
53/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä tarvitsee aikuisen seuraksi.

Vierailija
54/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että viime vuonnakin taisin tätä oikeuttani käyttää kokonaiset kaksi päivää ja minulla on kaksi lasta. Ei siis ole mitenkään ylivoimaista työnantajallekaan. Sovittaisiinko vaikka niin, että kun kerran ollaan ne lapset tehty, niin pidetään niistä kanssa huoli. Vaikka se vähän rasittavaa joskus olisikin.

Mutta miksi työnantajan siitä pitäisi maksaa? Sitä paitsi tuollaisista lapsista tulee takertujia ja he eivät opi vastuuta. Juuri tuollaisista lapsista tulee niitä jotka 18 vuotiainakin tarvitsevat äidin apua.

Tämä on siis virkaehtosopimuksen mukainen juttu. Ei minun keksintöäni. Siitä ovat yhdessä sopineet työnantaja- ja työntekijäosapuoli. Molemmat ovat nähneet sen olevan kaikkien yhteinen etu. Siksi.

Ja tiedätkös, minä ajattelen, että kun pidän lapsistani huolta niin kauan kuin he sitä tarvitsevat, niin he oppivat pitämään myös huolta itsestään ja muista ihmisistä. Minun lapsistani ei kasva kouluampujia tai heikompiaan rääkkääviä sadisteja, vaan vahvoja ihmisiä, jotka tietävät että heistä välitetään.

8-vuotias on vielä lapsi. Tosi surullista, miten moni vanhempi ei sitä tunnu tajuavan.

Vierailija
55/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan olen töissä minäkin ja äiti-ihminen olen. Olinpa vielä seitsemännellä kuulla raskaana, kun sain tämän nykyisen työni. Isosta mahastani huolimatta työnantaja halusi juuri minut. Voitko käsittää? Työnantajani oli valmis ottamaan äitiydestäni aiheutuvat riskit, koska uskoi minun olevan juuri oikea ihminen tehtävääni ja pysyvän tässä työssä niin kauan, että siihen suhteutettuna äitiyslomani olisi kuin se kuuluisa p**ru Saharassa.

Saanko kysyä, miksi julkinen työ ei mielestäsi ole työtä? Mikäs sitten on? Vain alat, joissa on pakko paiskia ruumiillista työtä niska limassa? Vain ne alat, joihin ei tarvita vuosikausien opiskelua? Vaiko vain esimerkiksi pörssiyhtiöissä tehty työ, "tuottava työ" kelpaa? Kerro nyt ihmeessä, sullahan näitä mielipiteitä tuntuu olevan.

Luojan kiitos olet radikalismissasi varsin yksin.

Vierailija
56/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen jäänyt kotiin alle 10-vuotiasta hoitamaan. Useimmiten teen silloin työt etänä jos pystyy. Tuntuu tosi kurjalta ajatukselta jättää 8-v yksin sairastamaan koko päiväksi :( Eikä varmasti lapsesta tule takertujaa ja vastuutonta vain siitä syystä, että saa sairaana ollessaan hoitoa.

Vierailija
57/68 |
04.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en jättäisi vaan hoitaisin sairasta lasta kaikin tavoin. Kotiäidille se on itsestäänselvyys ja työssäkäyvällekin on lupa siihen. Valintoja siis ja mallin näyttämistä!

Vierailija
58/68 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia...vielä  mutta sen verran tiedän ja olen sitä mieltä että jos laps on 8v ja flunssainen niin toisen vanhemman PITÄISI olla hoitamassa lasta jos isällä on töitä ja ei voi hoitaa silloin. Minusta sairaan lapsen jättäminen yksin kotiin on heitteille jättöä ja antaa minusta huonon äidin kuvan jos joku äiti tekee niin. Miten työ voi olla tärkeämpi kuin oma lapsi. miksi sitten pariskunnat hankkivat lapsia jos kerran jättävät he yksin sairastamaan. täytyy jotain järkeä olla. jossain määrin ymmärrän isän työt jos isällä on kulttuurimainen työ esimerkiksi tekee laulukeikkkoja tai esiintyvä persoona. ja  joitain töitä voi tehdä kotonakin kuin että joutuu lähtemään muualle. Minä ainakin hoitaisin lasta jos laps sairaana. Olen lukenut että alle 10v lapsen sairastaminen vaatii toisen vanhemman läsnäoloa mutta sitä vanhemman lapsen ei.

CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it

Vierailija
59/68 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jäänyt. 8-v on vielä aika pieni kuitenkin.

Vierailija
60/68 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on toki kompromisseja ja vanhemmuus epätäydellistä. Mitä lapsi ajattelee? Onko ollut terveenä yksin kokonaisen päivän? Miksi et voi olla hoitamassa tai järjestää hoitajaa? Voisitko tehdä edes lyhyemmän päivän? Onko lapsella puhelin ja mahdollisuus soittaa sinulle ja/ tai vaikka isälle, mummolle tms.?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi