Miten jaksatte lasten harrastuskuskauksia?
Nyt on neljänä arkipäivänä jollain harrastus ja vielä viikonloppunakin. Itse ei voi koskaan mitään sopia, kun lasten harrastukset vie kaiken ajan.
Kommentit (10)
Olemme itsekkäitä vanhempia. Lapsillamme on harrastus, joka on kaksi kertaa viikossa samoina päivinä. Mies harrastaa kolmena päivänä viikossa, eri päivinä kuin lapset. Itse harrastan päivisin, sillä teen töitä kotona ja pystyn harrastamaan päivisinkin.
Saamme siis olla kaksi iltaa viikossa koko perhe yhdessä ja se on ehdoton minimi, että voimme kaikki hyvin! Miksi hankkia perhe, jos ei olla yhdessä kuin satunnaisesti sen jälkeen, kun lapset aloittavat koulun??
pienillä voi olla korkeintaan 1-2 harrastusta viikossa ja vanhemmat voivat kai kulkea itse.
teilläpäin ole julkista liikennettä? Entä pyöräily?
Meillä käy kaikki koululaiset ihan omin neuvoin.
Mutta ei sitä voi oikein 8-vuotiasta yksin päästää iiison lätkäkassin ja mailan kanssa iltapimeällä bussipysäkille.
Paitsi muuttaminen lähemmäksi hallia, ja se taas ei ole vaihtoehto. Julisten varaan ei pysty näillä kulmilla laskemaan.
Teen matkoista sitten harrastuksen, kuuntelen äänikjrjoja ja kielikursseja, kun tulen viemästä lasta ja hakiessani. Ja, kun taas lapsi on kyydissä , on se sitten hänen kanssaan keskusteluille, hyvä hetki.
Meilläkin lapsen harrastus on 4-6 päivänä viikossa.
Kieltämättä sosiaalinen elämä vähän kärsii, mutta onneksi on niin ymmärtäväisiä ihmisiä, että kukaan ei ole tästä hermostunut.
Puoli vuotta kuljin bussilla muksun kanssa, että oppi kulkemaan. Sen jälkeen hän on kulkenut harrastuksissaan itse bussilla. Mitä ihmeen lisäarvoa se vieressä istuva vanhempi niille matkoille antaa? Miksi hitossa odottelisin viikossa tuntikausia kun lapsi harrastaa? Ei mitään järkeä. Voi kulkea itsekin turvallisesti ja osaa ihan hyvin. Puhelin on mukana jos tulee ongelmia.
Meillä aikuisilla ei ole harrastuksia, eikä vielä kuopuksellakaan. Maanantaisin harrastuskuskauksen hoitaa mies, minä hoidan keskiviikkoisin ja torstaisin, sunnuntain kuskausta ei vielä ole ollut mutta eiköhän se hoidu vuorotellen.
Pahemmaksi tilanne menee, kun kuopus alkaa harrastaa ensi vuonna. Täytyy toivoa, että harrastukset olisivat samoina iltoina, niin jäisi edelleen muutama ilta ihan vapaaksi perheen oleskeluksi.
Meillä harrastukset ovat yleensä sen verran aikaisin, että illat ovat kyllä yhteistä aikaa, kun lapset menevät nukkumaan klo 21.
tarkoitin yhteisiä iltoja KOKO perheen kanssa. Meille on tärkeää, vaikka lapset ovat "jo" koululaisia, että voimme olla yhdessä pari tuntia illassa koko perhe: pelata, puuhata, kokata jne. yhdessä.
Toki miehen kanssa voimme puuhata kahdestaan lasten mentyä nukkumaan :D
Meillä aikuisilla ei ole harrastuksia, eikä vielä kuopuksellakaan. Maanantaisin harrastuskuskauksen hoitaa mies, minä hoidan keskiviikkoisin ja torstaisin, sunnuntain kuskausta ei vielä ole ollut mutta eiköhän se hoidu vuorotellen.
Pahemmaksi tilanne menee, kun kuopus alkaa harrastaa ensi vuonna. Täytyy toivoa, että harrastukset olisivat samoina iltoina, niin jäisi edelleen muutama ilta ihan vapaaksi perheen oleskeluksi.
Meillä harrastukset ovat yleensä sen verran aikaisin, että illat ovat kyllä yhteistä aikaa, kun lapset menevät nukkumaan klo 21.
Kuskataan mielellämme lapsia urheiluharrastuksiin. Vanhimmalla on treenit 4krt viikossa tai 3krt treenit ja pelit viikonloppuna. Keskimmäisellä treenit kolme kertaa viikossa, joista kahteen joudutaan kuskaamaan. Kuopuksella ollut toistaiseksi treenit kerran viikossa.
Vanhinta on pakko kuskata, kun on iso pelikassi eikä tällä kylällä edes pääse julkisilla. Keskimmäisen kahdet treenit on niin kaukana, ettei voi pimeina syysiltoina ja talvella fillaroida yksin. Kuopus on niin pieni, että on pakko olla paikalla treenien ajan.
Isompien treenit kestävät pari tuntia ja matkaan ei mene pitkää aikaa autolla, niin ehtii hyvin tehdä muutakin sinä aikana. Viikonloppuisin on ihan kiva seurata lapsen pelejä. Kyllähän nuo harrastukset tietysti rajoittavat muuta elämää, mutta toisaalta kuskataan miehen kanssa molemmat, niin ei ole kohtuutonta toiselle. Mies tosin on välillä työmatkoilla eli silloin hoidan kaiken yksin, mutta tämä on nyt tätä jonkin vuoden vielä :)
Mutta eipä tätä enää ole kuin korkeintaan 13 v ja sittenkin loppuvuosina varmasti helpottaa kun ei tarvitse kuskata kuin nuorinta. (18 vuotiaina ajakoon itse.)