Työttömyyskorvaukset Kelasta, miksi verotetaan 20%?
Niin siis te jotka saatte, olette saaneet korvauksia Kelasta. Meneekö niistä pienistä rahoista noin paljon veroa?
Kommentit (16)
Kävin laskemassa verolaskurilla että mikä olisi oikea % ja sen mukaan olisi yli 20% mitä pitäisi maksaa noista korvauksista tässä kunnassa? Mä en siis tajuu mitään näistä jutuista kun en ole ennen korvauksia saanut... Ei kai mulle nyt tuu mätkyjä ensi vuonna maksettavaksi, apua...
ap
tosiasia on että sosiaalietuuksista menee enemmän veroa kuin vastaavan palkkaisessa duunissa, toki se lopullisessa verotuksessa voi muuttua jos aihetta on
Ja paljo oot maksanut veroja?
Paljoko saat sitä työttömyyskorvausta vielä tänä vuonna?
Eihän se nyt maalimanloppu oo jos tulee vähän mätkyjä, sehän tarkottaa vaan että oot saanu ylimäärästä rahaa käyttöös, vähän niinku ilmasta lainaa. Tieto mätkyistä tulee jo huhtikuussa ja pitää maksaa vasta joulukuussa, joten siinä on puolivuotta aikaa pikkuhiljaa kerätä ne rahat kasaan.
on 19% työpalkasta. Kesällä olin työttömänä ja silloin meni veroa 21%. Olen huomannut että äitiyspäivärahaa ja työttömyyspv-rahaa verotetaan tiukemmin kuin palkka työtä vaikka kuukauden bruttotulo oliskin selvästi pienempi. Verovirkailijan selitys oli että veroprosentti on suurempi koska ei ole työssäkäyntikuluja ja vähennyksiä. Tasaavat sitten lopullisessa verotuksessa.
Sen voi muuttaa jos toimittaa uuden verokortin tmv. kelaan.
20% otetaan siksi, että harva on ns. koko kalenterivuotta työttömänä (joko alku- tai loppuvuodesta on töissä) ja olisi ikävä yllätys jos saisi sen takia mätkyt että on saanut kelan tukea.
Jos vaikka ihminen jää näin elokuussa työttömäksi, on hän tienannut tammi-heinäkuun, ja aika useilla tuo n. 20% on se ns. normaali veroprosentti. Ei voi laskea tuloja vaan sen työttömyyskorvauksen mukaan, vaan KOKO kalenterivuodelta, eli tammikuusta 2012 alkaen. Jos ollut hyvät tulot, tuo kelan 20% ei välttämättä edes riitä.
11:lla myös oikeaa tietoa: jos saa palkkatuloa siitä tehdään vähennyksiä mitä ei tuista saa. Esim. matkakulut ja tulonhankkimisvähennys. jos saa korvauksia, ei noista tietenkään voi tehdä em. vähennyksiä.
Ja olisikin pitänyt olla vielä suurempi? Niin, olen saanut korvauksia vuoden alusta lähtien kun olen ollut työtön ja kuntoutuksissa yms. Olen siis saanut korvauksia tähän mennessä jotain 5400 euroa bruttona... Näillä näkymin päivärahojen saaminen jatkuu vuoden loppuun jos ei ihmettä tapahdu parantumisessa... Rahallisesti on ollut aivan älyttömän tiukkaa ja nyt jos mietin että oikeasti olisi pitänyt saada vähemmän rahaa käteen niin apua! Ehkä tässä on sitten pakko mennä sossuun kun lääkkeisiin yms. menee ihan kiitettävän paljon rahaa :( Nyt olen juuri ja juuri tullut toimeen kun olen ollut tosi tarkka mitä ostan ja mitä en. Täytyy vissiin kävästä verotoimistossa.
pönttöpää ap kiittää vastanneita
sinun pitää hankkia nimenomaan sosiaalietuuksia varten oleva verokortti. Se on eri kuin palkkaa varten oleva.
jos sattuu jäämään vaikka veronpalautusta niin vouti saa omansa edes joskus? oikea tasohan on noin 8-10 %
Enhän muuten pärjäisi mitenkään kun on lapsiakin. Niin, monet mainitsivat että pitäisi hakea toisenlainen kortti sos.etuuksia varten mutta jos verohallinnon laskuri näyttää yli 20% niin mitäpä siitä olisi sitten iloa? Mä tosiaan luulin että tuo 20 prossaa olisi paljon ja mahdollisesti liikaakin näin pienistä tuloista :(
ap
Löysin netistä ketjuja joissa ihmeteltiin sitä miten toiset vastaavassa tilanteessa ovat saaneet palautuksia ja toiset ovat joutuneet maksamaan mätkyjä?! Aika erikoiselta kuulostaa jos näin on? Miksi toisille riittää se 20% ja toisille ei? Ja samalla tavalla on oltu vuosi työttömänä ja maksettu veroa... Onko sinulla mitään kokemusta näistä asioista? No, huomenna soitan verotoimistoon ja saan tietää oman tilanteeni.
Sellanen vielä jäi mieleen niistä keskusteluista että palkkaa voit saada useita tuhansia enemmän ja siltikin vero% on paljon pienempi kuin korvauksia saavilla. Tosi törkeää touhua.
ap