Kuinka voi kirjoittaa A:n äidinkielestä?!
Olin viikonloppuna sukulaispojan ylioppilasjuhlissa. Todistus oli lahjapöydällä nähtävillä. Oli mennä voileipäkakut väärään kurkkuun, kun näin, että todistuksessa komeili äidinkielessä Approbatur - Siis se heikoin mahdollinen arvosana?!
Miten on mahdollista, että kukaan kirjoittaa A:n äidinkielestä? Poika on siis ihan supisuomalainen, ei kaksikielinen tms.
Omista ylioppilaskirjoituksistani on jo aikaa, mutta silloin kaikki joilla se kynä joten kuten kädessä pysyi, kirjoittivat vähintään C:n ja monille juuri äikkä oli se aine, jolla yritettiin paikata huonommin menneitä aineita. Yleisesti sanottiin, että äikästä ei voi saada hylättyä tai huonoa arvosanaa, jollei sitten ymmärrä ihan väärin tehtävänantoa tms. Ovatko arvosteluperusteet muuttuneet vai mitä ihmettä?
Kommentit (40)
Lue lisää Vauvapalstaa niin kaikki kirkastuu. Netissä kirjoitetaan niin surkeaa suomea, ettei ole tosikaan. Syyksi sanotaan, ettei nettiin tarvitse kirjoittaa kunnolla. Ilmaisu on huonoa rakenteellisesti, kieliopillisesti, oikeinkirjoitus on mitä sattuu, sanavarasto köyhä ... Kaikesta tästä seuraa tietysti, että sisältö ja ajattelu on köyhää. Ellei ole kieltä millä ajatella, ei voi ajatella.
Lapset ja nuoret eivät enää lue, kieltä käytetään vain lyhyissä viesteissä ... Jos perheessä ei lueta, väitellä, keskustella ja käytetä kieltä, mistä se lapsiparka äidinkieltään oppisi?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:32"]Koska arvosanat jaetaan Gaussin käyrän mukaan, niin osa saa tietenkin A:n tai muun huonon arvosanan. Ei uskoisi, että ap on käynyt lukion kun ei näin selvää asiaa ymmärrä :D
[/quote]
Nimenomaan! Sama määrä saa joka vuosi A:n. Ja A:n voi saada, vaikka ei olisi yhtään kirjoitusvirhettä tai vikaa lauserakenteissa, iso vaikuttava tekijä on sisältö. Jos et keksi aiheesta mitään fiksua sanottavaa tai et osaa satuilla, niin huonosti menee.
[/quote]
Ei ole gaussin käyrä enää käytössä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:32"]Koska arvosanat jaetaan Gaussin käyrän mukaan, niin osa saa tietenkin A:n tai muun huonon arvosanan. Ei uskoisi, että ap on käynyt lukion kun ei näin selvää asiaa ymmärrä :D
[/quote]
Nimenomaan! Sama määrä saa joka vuosi A:n. Ja A:n voi saada, vaikka ei olisi yhtään kirjoitusvirhettä tai vikaa lauserakenteissa, iso vaikuttava tekijä on sisältö. Jos et keksi aiheesta mitään fiksua sanottavaa tai et osaa satuilla, niin huonosti menee.
[/quote]
Ei ole gaussin käyrä enää käytössä.
[/quote]
No onhan. Vaikeimmissa ja helpoimmissa aineissa vähän mukautettuna, mutta esim. äidinkielessä se on edelleen käytössä sellaisena kuin se on aina ollut.
Näyttää tänä keväänä olleen äidinikielessä (suomi) pojilla (eli "miehillä") 17,4 prosenttia A:ta ja 5,2 % I:tä eli ei tuo aloittajan kokema tapahtuma ihan mahdoton ollut.
Äidinkielen arvostelu on välillä vähän mielivaltaista: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011060413836329_uu.shtml
Itse kirjoitin tänä keväänä magnan. Olisi "pitänyt" tulla eximia, mutta pisteet tippui ytl:ässä. Olen kuitenkin tyytyväinen, koska yleensä ainekirjoitus on ollut minulle vähän vaikeaa, mutta nyt sain alustaviksi pisteiksi 50/60, eli omat opettajani ainakin pitivät ainetta ihan hyvänä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 18:44"]
Äidinkielen arvostelu on välillä vähän mielivaltaista: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011060413836329_uu.shtml
Itse kirjoitin tänä keväänä magnan. Olisi "pitänyt" tulla eximia, mutta pisteet tippui ytl:ässä. Olen kuitenkin tyytyväinen, koska yleensä ainekirjoitus on ollut minulle vähän vaikeaa, mutta nyt sain alustaviksi pisteiksi 50/60, eli omat opettajani ainakin pitivät ainetta ihan hyvänä.
[/quote]
Olisikohan mahdollista, että se mielivalta olisi ollut opettajasi puolella?
Itekki kirjotin nyt keväällä A:n äikästä vaikka pyrin M. Ei sille voi mitää et paniikissa kirjottaan aivan paskaa tekstiä ja vielä ku aiheet oli niin huonot.
Huvittavaa, miten tässäkin ketjussa taivastellaan vain sitä, että miten joku ei osaa KIRJOITTAA. Tiedoksi vaan kaikille oman elämänsä juhani ahoille, että äidinkielen kokeessa on kaksi osaa: lukutaidon koe ja kirjoitustaidon koe. On aivan mahdotonta analysoida lukemansa tekstin retorisia keinoja tai vertailla runon lyyrisiä muotoja, jos ei tiedä mitä ne tarkoittaa. Vaikka olisit kuinka hyvä kirjoittaja, mutta lukutaidon kokeessa ei löydy osaamista, niin vaikea sitä äidinkielen arvosanaa on enää kovin hyväksi leipoa. On kuulkaa aika kaukana ne ajat, jolloin vielä yo-kokeessakin kirjoitettiin kaksi ainetta, joista valittiin arvosteluun parempi. Ei teidän arvosanat ole olleet enää vuosikausiin vertailukelpoisia nykyajan arvosanojen kanssa, joten turha jeesustella siellä, että miten joku voi saada huonon arvosanan. Niin, ja fossiileille tiedoksi: nykyään magnan ja laudaturin välissä on sellainenkin arvosana kuin eximia.
Että sellainen zoomeri diginatiivi sieltä taas valmistui suoraan kortistoon.
Kirjoitin B:n ja ammattikorkeakoulussa viestinnän arvosana oli 5/5. Eli asiaa osaan kirjoittaa, mutta äikän aineita en. Olin vaihto-oppilaana myös maassa, jossa kerrottiin miten aineet kirjoitetaan ja sain sielläkin ko. maan äikän aineesta 5/5.
Itse olen supisuomalainen, ylioppilas 2001.
Pitkä ruotsi E
Pitkä englanti E
Äidinkieli A
Tuntui että tuohon aikaan sait äidinkielestä hyvän arvosanan jos osasit kirjoittaa hassusti. Eli about näin:
"Siellä hän seisoi. Mies, niin valppaana mutta samaan aikaan pelokkaana. Uhmakkaana. Kuin odottaen jotain saapuvaksi, kaivaten, uskoen, luottaen. Kuinka palavasti hän halusikaan tarttua tuohon pitkään ja kiiltävään metalliseen kahvaan, joka toimi hänelle porttina taivaaseen. Samaan aikaan taivas, huomenna helvetti. Polttava, korventava kiirastuli joka sai syvimmissä tunteistaan vain yhden kysymyksen: Miksi?"
Itse olin enemmän suoran toiminnan miehiä ja kirjoitin:
"Mies meni Alkoon, veti kännit ja sai krapulan".
aquafina500 kirjoitti:
Itekki kirjotin nyt keväällä A:n äikästä vaikka pyrin M. Ei sille voi mitää et paniikissa kirjottaan aivan paskaa tekstiä ja vielä ku aiheet oli niin huonot.
Tämän tekstinäytteen perusteella magna on ollut todella utopistinen tavoite.
Aika moni palstalainen olisi varmaan kirjoittanut äidinkielestä A:n, mikäli olisi lukioon päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos kielentaju on lähes nolla, niin kyllä se on mahdollista. Oikeakielisyys ei ole hallussa, ja tekstin rakenne hajanainen. Sisältö on lähes olematon tai aiheen vierestä. Kyllä äidinkielen taidot ovat yläkouluissakin vaarallisen monella lähes olemattomat. En tiedä, miten jatkossa luku-ja kirjoitustaidon käy, kun siirrytään digitaalisiin oppimisympäristöihin. Ei ne kasvata kielen tajua automaattisesti mitenkään enemmän.t. Äikän ope
Kuvaamasi kaltaista tekstiä saa lukea iltalehdestä joka päivä🙄
Vilkaiseppa sitä uutta äidinkielen koetta. Saatat hämmästyä hieman. Itse kirjoitin 1989 L:n äidinkielestä, ja voin sanoa, että tuskin saisin C.tä enää nykypäivänä. Ihan käsittämättömän vaikea koe.
No kun katsoo joidenkin ihan suomalaisten kirjoitustaitoa täällä, niin ei kai se mikään ihme ole. Jos ei hallitse edes peruskouluäikkää, niin miten voisi pärjätä kirjoituksissa. Nuorillakin on tainnut lasketella äidinkielen osaaminen reippaasti alamäkeä, kun keskittymiskyky ja kommunikointi on nykyään mitä on. Tai emt.
Täytyy kyllä vielä mainita, että kirjoitin itse aikanaan ruotsista a:n, vaikka olin kasin oppilas. En lukenut tai harjoitellut yhtään, eli pelkkä opiskelupohja ei riittänyt kohdallani (joo, elin jotain kriisivaihetta, ja on kaduttanut myöhemmin, etten panostanut, ja kuvittelin lukematta pärjääväni).
No joku kuuluu aina siihen porukkaan, jotka saa sen A:n kun arvosanojen pisterajat määrittyy sen mukaan, mitä pisteitä muut kokelaat ovat saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä voin hyvin ymmärtää sen. Äidinkielen yo-koehan mittaa monenlaisia asioita.
Tekstitaidon kokeessa tutkitaan ennen muuta kokelaan lukutaitoa ja kykyä eritellä tekstejä. Esseekokeessa tutkitaan ennen muuta kokelaan yleissivistystä, ajattelun kypsyyttä, kielellistä ilmaisukykyä ja kokonaisuuksien hallintaa. Molemmat kokeet ovat kuuden tunnin mittaisia.
Jos ei harrasta kirjallisuutta, vaan on tottunut tekstittelemään vain esim somessa, voi olla todella haastavaa kirjoittaa annetuista aiheista kieliopillisesti kohtalaisen virheetöntä tekstiä.
Syksystä 2018 lähtien kokeiden nimet ovat olleet lukutaidon koe ja kirjoitustaidon koe. Niissä on omat määräyksensä, ja vaatimukset ovat kasvaneet tästä edellisestä kokeesta. Jotkut tässä ryhmässä puhuvat vielä aineista, mikä paljastaa heidän luulevan, että koe on edelleen samanlainen kuin heidän nuoruudessaan joskus 1990 - 2000-luvuilla. Tämä lainaamani koemuoto otettiin käyttöön v. 2007 ja nykyinen v. 2018. Vanha ainekirjoitus on siis haudattu jo 16 v sitten.
Selvittäkää vähän asioita, ennen kuin alatte päteä.
Terveisin lukion äidinkielenopettaja
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 17:45"]
Äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskoe on muuttunut paljon niistä ajoista, jolloin pääsi läpi, jos osasi kirjoittaa aineen. Nyt on osattava analysoida tekstejä ja on tunnettava eri tekstilajien konventiot ja huomattava kielen keinot jne. On hallittava kielen ja kirjallisuuden käsitteitä ym. Tietty osa reputtaa, tietty osa saa A:n ja niin edelleen. Äidinkielen ja kirjallisuuden yo-koe edellyttää monenlaisia taitoja, ja esimerkiksi lukihäiriö vaikeuttaa suoritusta paljon.
[/quote]lukihäiriö tuntuu olevan joka toiselle selityksen
, kun koulussa ei menesty! Opiskelu vaatii sitä, että panee perseen penkkiin ja opiskelee sitä asiaa! Kertaa oikeakielisyyssäännöt, lukee paljon novelleja ja muuta kirjallisuutta, seuraa mediaa ja ajankohtaisia aineita ja ennen kaikkea:pitää olla pääkopassa sanottavaa! Jos tyhjä pää humisee, niin siitä on paha nyhjäistä. Yleissivistys on tavattoman ohutta nykyään vielä lukiolaisillakin. Tyhmyys lisääntyy, se on fakta!