Järkytys perheuinnissa!!!
Olimme lapseni kanssa perheuinnissa, jossa on n 14 lapsen vanhemmat. Yhtä äitiä lukuunottamatta KAIKKI muut äidit olivat järkyttävän ylipainoisia. Kaikilla roikkui vatsan kohdalla iso pussi ja selluliittia hyllyi niin käsivarsissa kuin jaloissakin.
Miten suomalaiset ovat päästäneet itsensä tähän kuntoon? Ihan kuin ylipaino olisi nykyajan normi. BMI alle 25 katsotaan laihaksi ja 25 - 30 normaaliksi? Miksi ei ajatella sydän- ja verisuonitauteja ja II-tyypinn diabetesta? Joo, kyllä kaikki nuoret läskit mammat hehkuttavat kuinka terveitä ovat, mutta entä 20 vuoden kuluttua?
Mua kuvottaa, että nykyään on normaalimpaa olla reilusti läski kuin normaalipainoinen.
T. 165cm ja 54kg eli NORMAALIpainoinen äiti, ei laiha
Kommentit (57)
Koska jotain ihka uutta oli tuossa uimahallireissussa, kun ap meni siitä niin tolaltaan. Oliko ap ekaa kertaa uimahallissa? Vai näkikö ekaa kertaa alastomia naisia, joiden kroppa ei ole tiptop? Vai näkikö synnyttäineitä naisia ekaa kertaa?
Sanoisin ap, että älä murehdi. On rankkaa, jos elämänpiiri on ollut tosi pieni, eikä ole tuntenut ketään muita kuin tietynlaisia ihmisiä, ja sitten yhtäkkiä pitääkin sitä tynnyrinreikää vähän laajentaa. Shokkihan siitä tulee. Mut ei mitään hätää. Tästä se lähtee. Nyt vaan rohkeasti uit siellä ja yrität olla tuijottamatta. Pian se silmä tottuu ja sun herkän mielen saamat traumat paranee.
Monellahan nykyään on se, että jo ennen lasten saantia on vähän ylimääräistä ja sitten raskausaikana lihotaan vielä lisää, eikä kiloista päästäkään eroon. Sitten kun niin moni ympärillä on pulska, niin tottahan toki sitä pidetään normaalina ja vähänkin hoikemmat ovat sitten laiheliineja.
Huomaa hyvin, että tähän ketjuun vastailevat ovat pääsääntöisesti ylipainoisia. Läski on ällöä, niin se vaan on. Aina löytyy sata ja tuhat selitystä läskin takaa.
Kyllä sun nyt varmaan täytyy jäädä pois sieltä uinneista. Tai vaihtoehtoisesti vaatia kaikkia muita jäämään pois.
On se niin kamalaa, että niiden muiden läskit aiheuttaa sulle kaikenmaailman tauteja. Kyllä niiden pitäis vähän ajatella.
AP ei haukkunut eikä sinänsä moittinut, vaan ajatteli ihmisten terveyttä kommentillaan.
t. 167/57
Mistä näitä uimahallikyttääjiä oikein sikiää!?
Sen sijaan, että olisivat tyytyväisiä siitä, että ne kammoksumansa "läskit" yrittävät liikkua ja tehdä asialle jotain, niin täällä mouhoamisellaan aiheuttavat sen ettei kukaan kohta kehtaa käydä uimahallissa! Niinpä kohta ei kukaan vie lapsiakaan enää uimaan ja seuraava sukupolvikaan ei liiku = kansakunnan lihoaminen sen kuin jatkuu.
Hei naiset - ilon ja kannustuksen kautta muutetaan maailmaa, ei lannistamisen!
mutta olen kyllä salaa tyytyväinen, että ite palauduin nopsaan ja olin aika pian entisessä painossani. Kiitän geenejä ja elintapoja.
minua ei sinne läskeineni saa haukuttavaksi.. ja kuten joku toinen totesi imetykseen ja laihdutukseen liittyen niin itsekin koen tärkeämpänä imettämisen ja kun se loppuu alkaa laihdutus ja musta tulee sellanen hottismammma että teidän miehetkin kääntää päänsä ;)
Olen joskus kiinnittänyt samaan huomiota, mutta olen myös keksinyt syitä. Olen itse alipainoinen ja jos lihoisin 10 kg olisin edelleen normaalipainoinen. En osaa arvioida kiloja ja mikä on normaalipainoisen näköistä.
Kolmannen lapsen jälkeen mahaa tuppaa jäämään kaikille. Itsellä repesi maha toisessa raskaudessa ja on ruman näköinen vaikka siinä ei ole läskiä. Sori vaan, mutta käytän silti bikineitä, kärsikää esteetikot.
Äidit ovat myös yleensä yli 30 vuotiaita (minä myös) ja ikä tekee tehtävänsä.
maharöllöstä vaan lihavuudesta. Suomalaiset ovat keskimäärin todella lihavia. Olen itsekin joskus kesällä vesipuistossa katsellut kanssaihmisiäni ja järkyttyneenä huomannut, että suurin osa pienten lasten vanhemmista on lihavia, itse asiassa vaikeasti lihavia, ei mitään "vähän pulskia". Lääkärinä en niinkään ajattele tätä ulkonäköseikkana vaan terveydellisenä haittana. Syödään liikaa ja epäterveellisesti suhteutettuna liikunnan määrään. Huolestuttavaa on myös nykyinen muodikas voin ja eläinrasvan käyttö, joka on johtanutkin kolesterolitasojen kasvuun väestötasolla. Minkä mallin me annamme lapsillemme?
terveisin maharöllöjä ja reisiläskejä vastaan taisteleva lääkäriäiti
Raskauden aikana tulee syödä normaalisti ja terveellisesti, eikä "kahden edestä". Raskausaikana tulee myös liikkua sekä oman hyvinvoinnin että lapsen hyvinvoinnin takia. Kävelylenkit ovat tosi tärkeitä raskaana ollessa.
Imettäessä ei saa laihduttaa, mutta ylläri, ei edes tarvitse. Edelleen kun syö normaalisti ja terveellisesti, ei "kahden edestä", paino putoaa hiljalleen itsestään.
t. kolmen lapsen äiti, normaalipainoinen
Mutta silti ymmärrän ettei kaikkien tarvitse edes syödä kahden edestä kun paino vain nousee :) Kait sinäkin sen ymmärrät ;)
Raskauden aikana tulee syödä normaalisti ja terveellisesti, eikä "kahden edestä". Raskausaikana tulee myös liikkua sekä oman hyvinvoinnin että lapsen hyvinvoinnin takia. Kävelylenkit ovat tosi tärkeitä raskaana ollessa. Imettäessä ei saa laihduttaa, mutta ylläri, ei edes tarvitse. Edelleen kun syö normaalisti ja terveellisesti, ei "kahden edestä", paino putoaa hiljalleen itsestään. t. kolmen lapsen äiti, normaalipainoinen
Mutta silti ymmärrän ettei kaikkien tarvitse edes syödä kahden edestä kun paino vain nousee :) Kait sinäkin sen ymmärrät ;)
Ei se paino nouse ylipainolukemiin, jos ei saa jostain liikaa energiaa. Ilma tai vesi eivät vielä ole ketään lihottaneet. Nesteturvotusta toki saattaa kertyä, mutta se lähtee nopeasti synnytyksen jälkeen pois. Eli jos ei syö liikaa, ei myöskään liho.
Hmmm. siis VASTAsynnyttäneillä naisilla on maharöllöä...
Hui, kamalaa! Olisiko mahdollista, että palaudut itse nopeasti raskaudesta ja toiset hitaammin. Itselläni kesti yli 6 kk, joten todellakin olin se röllykkä heiluen siellä vauvauinnissa. Pidin itseäni sankarina, että kykenin siirtämään syrjään omat ulkonäköpaineeni yhteisen kivan vuoksi. Vauvan takiahan siellä ollaan eikä siksi, että joku voisi miettiä, miksi tuo ei ole laihempi.
En sitäpaitsi saanut edes kovasti painoa raskauden aikana (9 kg), mutta vaikka se lähti nopsaan pois, niin lantio oli leveämpi enkä mahtunut samaan kokooon tosiaan yli puoleen vuoteen.
Meillä ainakin perheuintiin on ikäraja 1 vuotta. Suurin osa lapsista on 2-4-vuotiaita.
Kannattaa teidän keskittyä siihen toimintaan siellä uimahallissa eikä muiden tuijotteluun. BMI on 26. Ja vaikka laihduttaisin kuinka (esikoisen syntymän jälkeen BMI oli 22) niin mulla on silti tuommoinen vatsanahka tuossa roikkumassa. Ensimmäisessä raskaudessa vatsa kasvoi niin isoksi, että nahka ei ole palautunut enää ennalleen eikä palaudukaan ilman kirurgin veistä (näin sanoi minulle lääkärikin).
Myönnän kyllä, että nyt on läskiäkin päässyt kertymään, mutta siellä uimassa käymisellä yritän juuri sitä painoa tiputtaa.
Tekee välillä mieli kirjoittaa otsaani että lapseni kuoli 2 vuotta sitten, miltä itse näyttäisit jos näin tapahtuisit sinulle?
Tunnen katseet ja on joskus jokkut kaupassa mutisseet kun ei ole äidillä päällä fiksut vaatteet ja vatsanahka roikkuu mekon alla.
Anteeksi. Mutta minulle se on jo jotain että tekee jotain normaalia kuten ui perheensä kanssa, ilmeisesti niin ei auttasi tehdä?
Ei kuitenkaan ole koskaan ollut lihava.
En oikeasti usko, että lapsesi kuolemalla ja sinun lihavuudellasi on yhteyttä. Ellei lapsesi siis kuollut lihavuuteen.
painoindeksi on jotain 25:n ja 30:n välillä enkä pidä itseäni normaalipainoisena vaan lievästi lihavana, missä en näe mitään kehuskeltavaa. Silti käyn kesällä uimarannalla kuten moni muukin lihava. Enemmän säälittää ne lihavat, jotka istuu kotona verhojen takana syömässä sipsejä, ei ne, jotka ovat liikkumassa. Toisaalta kun tiedän oman painoni ja peilikuvani, niin sanoisin, että ne TOSI lihavat (joita on aika paljon!) ovat painoindeksiltään yli 30!
nykynaiset on usein liian lihavia jo ihan nuorena. Mun nuoruudessani lihavia oli korkeintaan yksi luokassa, nyt taitaa olla niin, että normaalipainoisia on enää se yksi tai kaksi koululuokkaa kohden.
Siis mitä väliä muiden selluliiteillä tai hyllyvillä läskeillä? Mitä väliä?
BMI 25-30 (lievä ylipaino) ei aiheuta tutkimsuten mukaan vielä käytännössä mitään terveysriskejä, joten turha sitä on kauhistella. Kuolleisuus itse asiassa on kaikkein alhaisin tuossa painoindeksiryhmässä nuorilla ja keski-ikäisillä aikuisilla.
eikä mitään hyväksynnän kokemuksia, päinvastoin. ollut paljon surua ja laihduttamisen kanssa vaikeuksia.
mutta: enpä paljoa uimarannoilla käy ap:n kaltaisten takia.