8-vuotias kuvanut itseään
Tytöllämme on oma kännykkä, yksinkertainen näppäinpuhelin missä on kamera\videokamera. Katselin hänen puhelimesta mitä kuvia ja videoita on ottanut ja järkytyin yhdestä videosta suunnattomasti. Tyttö oli joskus alkukesästä kuvanut itseään vessassa ja kosketteli tisujaan kuin joku aikuinen nainen aikuisten leffoissa. Hänen on ollut pakko jossain nähdä vastaavaa, ei ole tuon ikäinen voinut itse keksiä.
Nyt en tiedä mitä pitäisi tehdä. Puhunko asiasta tytön kanssa ja miten otan puheeksi. Miehelleni en jotenkin pystynyt kertomaan, ainakaan vielä, ettei suutu tytölle tai "nolaa" häntä. Mitä mieltä olette asiasta, missä vaiheessa tytöt kiinnostuu rinnoistaan? Kyseessä esikoinen enkä ole ajatellut että jo tuon ikäisenä olisi. Niin ahdistunut olo kun ei tiedä mitä ajatella.
Kommentit (22)
varman on nähnyt jotain tv:ssä tms. niin siitä saanut "idean". Mutta osa jo tuon ikäisistä on "seksuaalisesti latautuneita". jotkut jo itsetyydyttää tms. vaikkeivat edes tietty ihan tarkkaan tiedä mitä se on. Enkä ole mikään pervo namusetä vaan vähän alta 40v nainen, jolla itsellä suurin piirtein samanikäinen tyttö. Ja itse muistan jo alle kouluikäisenä, että oli jotain itseen kohdistuvaa "hiplailua" minullakin. Jotenkin varmaan kahden kesken tarttuisin aiheeseen ja kertoisin, että vaikka oma keho kiinnostaakin ja on jotain tuollaista "leikkiä" niin ei saa kuvata itseään. Ja sellaistakin sanoisin, että tuollaiset jutut kuuluu sitten vähän vanhempana asiaan... ja jotain itsetuntoasioita varmaan myös puhuisin. Siis että tytön ei tod. tarvitse tehdä mitään tuollaista, että on nätti muutenkin ja että hänestä pidetään. Ei tarvitse tuolla tavalla huomiota hakea. Mutta joo älä kerro miehellesi... vaikka en häntä tunnekkaan :) ainakaan ennen kun olet jutellut tytön kanssa.
Mä puhuisin asiasta mutta ei missään nimessä sais alkaa torumaan tossa tilanteessa, voi vinkata että ei kannata kuvata itseään ainakaan puhelimeen missä vaikka joku luokkakaveri voi mennä ja tutkia niitä kansioita ja löytää tän videon. On ok että jo ton ikäinen on kiinnostunut rinnoistaan yms ja saa tottakai omassa rauhassa tutustua kehoonsa jos siltä tuntuu.
tuli itse keskustelamaan ja otettiin semmoinen äiti-tytär pötkötyssessio.
sen jälkeen on tullut myös jotain kyselemään ja välillä itsekin kysäsen, että mietityttääkö joku.. Suht avoimesti meillä tytär on puhunut, jopa isältään kysellyt rintojen kehittymisestä nyt 9 vuotiaana.
sinuna ottaisin reippaasti puheeksi noista kuvista.. Ja vaivihkaa myös kyselisin, ettei vaan kukaan ole pyytänyt moisia kuvia ottamaan. Ja ettei ole niitä nettiin laittanut tai esim kavereilleen.
varmaan on ihan viatonta kokeilua, jos on jonkun lehden tms nähnyt. Ei tähän maailma kaadu, että rauhassa ja luottavaisin mielin keskusteluun.
Mulla alkoi kuukautiset esimerkiksi 10-vuotiaana. Joten varmasti jotain murrosiän merkkejä on ollut jo aikaisemminkin sitten, en vaan muista mistä lähtien. Voisko olla tuolleen pikkuhiljaa just 8v lähteny se kehittyminen? Ja itsetyydyttänyt ainakin olen jo 8-vuotiaana hinkkaamalla alapäätäni, sen muistan ja tunnistin sen kyllä seksuaaliseksi haluksi.
Mutta kuitenkin ei tuo oo mitään vaarallista. Häntä vaan saattaa alkaa kiinostaa oma kroppansa jo ja halusi sitten kuvata itseään ja nähdä miltä hänen kroppansa näyttää niinkun silleen kameran kautta sitten.
Mitä sä ylipäätään siellä tytön kännykällä teet? Se on hänen yksityisyysomaisuutta.
Ja todellakin pidät suus kiinni tuollasesta asiasta. Arka ja häpeä asia varmasti jos äiti tulee sanomaan et näin sun alastonvideon sun omasta kännykästä. Ja pahan päiväsemmin se vielä suuttuu siitä että mitä sä oot mun kännykällä tehny ilman lupaa, kun ei mullakaan oo lupaa mennä sun kännykälle kysymättä.
Ja tähän on myöskään turha selitellä taas sitä samaa soopaa että " no kun mä oon aikuinen ja tää on lapsi. " vaikka sä oot aikuinen ja se on lapsi, niin se sana lapsi ei silti tarkoita sitä että se on sun heittopussi, lapsella on oikeus myös yksityisyyteen ja nyt sitä on rikottu.
että et muka koskaan missään tilanteessa katso lapsesi kännykkää, että mitä on viestitellyt tai kenelle soittanut? Kyllä se minun mielestäni on ihan ok joissain tilanteissa ellei jopa suotavaa. varsinkin jos lapsi vasta 8v. Eikös niistä lapsista pitäisi pitää _huolta_. Mielestäni jonkin asteinen "seuraaminen" on aivan normaalia huolenpitoa ja välittämistä, ettei joudu ongelmiin. Vai?
Joo olen totta tosissani tuota mieltä, mitä tuossa itse aikaisemmin kirjoitin.
Ja se mistä olen sinun kanssa samaa mieltä niin siitä, että lapsista kuuluu tietysti pitää huolta.
Mutta sitten ne huolehtimisen rajat ja keinot. Jossain mennään liian yli ja jossain taas liian ali ja pitäis löytää se keskitie.
Mun mielestä yli mennään siinä että mennään lapsen kännykästä lukemaan esimerkiksi juuri että kelle on vaikkapas viestitellyt ja mitä. Niissä puhelintiedoissa ei nyt nimittäin kovin suurta virhettä käy, koska jos siellä näkyy se Emman numero niin sitten se vaan siellä näkyy, mutta sä et tiedä mistä sun lapsi ja Emma ovat sen puhelinkeskustelun aikana jutelleet.
Viesteistä voit kuitenkin lukea selviä tyttöjen omia juttuja ja salaisuuksia. Vaikka 8v salaisuudet eivät välttämättä olisi vielä kovin ihmeellisiä niin siihen on ihan turha vedota, näin ei ole silti oikein tehdä.
Kun lapselle pystytään jo muuta kautta asettamaan siihen puhelimeen tietyt rajoitteet eli paljon sillä pystyy laittamaan viestejä ja soittamaan kuukaudessa (saldoraja), sitten rajoitukset esimerkiksi että mihinkään maikkarilla pyöriviin chatteihin tai muihinkaan maksullisiin peleihin pysty osallistumaan niin se riittää.
Meidän tuon ikäiset lapset eivät koneella edes niin hanakasti pyöri, että olisivat jossain kuvasivustolla kun hyvin tietävät että kuvia ei anneta nettiin lisätä ennen ylä-aste ikää ainakaan tai muutenkaan millään yleisellä sivustolla pyöri missä olisi muita keskustelijoita, ainut mikä on käytössä niin mese ja mesestä löytyy sitten ne kaverit omalta luokalta kenen kanssa viestitellään tai samasta koulusta kuitenkin. Meille vanhemmille ihan tuttuja tyyppejä siis ja perheitä. Ja tiedämme myös että meseen ei pysty sillä tavalla kukaan ulkopuolinen toista edes lisäämään ellei tiedä sähköposti osoitetta ja ollaan neuvottu että jos joku outo kutsu tulee niin sitten painaa että ei hyväksy.
Eli pikkuisen luottamusta niihin omiin lapsiin!
Nyt minä lähden nukkumaan. Heihei.
JA SEHÄN ON ERITTÄIN VÄÄRIN!
Lapsella on oikeus vapaasti purkaa jonnekin omia tuntemuksiaan ja ajatuksiaan vanhempien olottumiin, oli se sitten vaikka se päiväkirja.
Meidän täytyy yksinkertaisesti luottaa vaan siihen kun luomme avoimen ja rakastavaisen suhteen lapsiimme, heille kaikin muillakin tavoin hyvän kodin ja toitotamme tarpeeksi sitä että meille voi kertoa sitten kuin asiasta ja asiasta ja olemme varmasti tukena. Niin luottaa sitten siihen että se lapsi varmasti osaa tarvittaessa sitä tukea ja apua hakea jos jokin sellainen asia on kun kaikki tiet ovat varsinaisesti kotona auki sille ja on helppo kertoa niistä huolistaan. Yli näissä asioissa ei kuitenkaan tule ampua, eli mennä urkkimaan vaikka tarkoitus olisikin hyvä. Joku rauha lapsillekin :) .
minun 8v antaa katsoa kännykkäänsä. Ei osaa sillä vielä edes viestejä kirjoittaa. Ei näe siinä mitään väärää eikä erikoista, että äiti katsoo kuka on soittanut tai laittanut viestin, kun ei itse osaa vielä täysin puhelintaan käyttää. Sinulla onkin siellä jotain superlapsia kun jo 8v "mesettävät" ja latailevat nettiin kuvia. Olen tyytyväinen kun tuo minun on vielä lapsi. Tulevaisuuden varalta vaan asiaa mietin että voi kuule olla joskus myöhemminkin aiheellista hieman "seurata" lapsen toimintaa. Vaikka sitten sinun mielestäsi rikkoisinkin lakia tms. niin uskoisin, että joskus voi siihen olla tarve. En kai nyt tyhmä ole... ymmärrän kyllä että lapsella pitää olla sitä yksityisyyttäkin... ainakin sitten vähän vanhempana. Palatakseni alkuperäiseen viestiin, niin on ihan ok, että tämä äiti on katsonut tyttönsä videoinnit.
tällaisia ketjuja tänne, muutamat vastauksistakin on ihan selvästi ap:n kirjoittamia. Viime aikoina on ollut paljon samantyylisiä ketjuja.
Mutta joo älä kerro miehellesi... vaikka en häntä tunnekkaan :) ainakaan ennen kun olet jutellut tytön kanssa.
Tottakai mä juttelen lapsen isän kanssa kaikista lasta koskevista asioista ja varsinkin jos olen huolissani jostain. Miten ihmeessä ajateltuna lapsen isälle ei saisi kertoa?
Täysin samaa mieltä tuon keskustelijan kanssa!!
voin sanoa, että olen ihan tämä sama vähän alle 40v nainen tuo 3 viesti ja sitten kesksutellut tässä toisen ihmisen kanssa että saako sitä lasten puhelinta katsoa vai ei. Että en usko että on mikään provo. Kaikkiko täällä on muka "provoa", jos puhuu muustakin kuin päivänn säästä???
Lainaus:
Mutta joo älä kerro miehellesi... vaikka en häntä tunnekkaan :) ainakaan ennen kun olet jutellut tytön kanssa.
kirjoitin tuon...
siis ensin keskustelisin itse sen tytön kanssa... kun itse olen tyttö. Ei miehet välttämättä osaa jutella tuollaisista... niinkuin ap epäilikin omasta miehestään. TOTTAkai miehet erilaisia, mutta on niitäkin jotka voi juuri ajattelemattaan jotenkin "huutaa" tai "torua"... sanoa "väärät asiat" tms. Niin että on noloa lapselle. Kyllä varmasti sitten jälkeenpäin kertoisin miehelleni. Juu ja on mies jos joku sitä epäilee :)
Lainaus:
Mutta joo älä kerro miehellesi... vaikka en häntä tunnekkaan :) ainakaan ennen kun olet jutellut tytön kanssa.kirjoitin tuon...
siis ensin keskustelisin itse sen tytön kanssa... kun itse olen tyttö. Ei miehet välttämättä osaa jutella tuollaisista... niinkuin ap epäilikin omasta miehestään. TOTTAkai miehet erilaisia, mutta on niitäkin jotka voi juuri ajattelemattaan jotenkin "huutaa" tai "torua"... sanoa "väärät asiat" tms. Niin että on noloa lapselle. Kyllä varmasti sitten jälkeenpäin kertoisin miehelleni. Juu ja on mies jos joku sitä epäilee :)
Mutta me ollaan kyllä molemmat ihan täysijärkisiä aikuisia ja osataan kasvattaa lapsiamme niiden sukupuolesta riippumatta. Olisitko sinä tyytyväinen jos miehesi salailisi sinulta jotain tärkeää poikaanne liittyvää asiaa ja selittäisi sen sillä, ettei sulle voi kertoa kun olet joku hysteerikko ja voit alkaa vaikka huutaa lapselle? Eikö vanhempien pidä luottaa toisiinsa lapsenkasvatuksessa ja sopia siitä yhdessä?
Mitenniin mulla superlapsia on jos ne 8-vuotiaina ovat osanneet käyttää puhelintaan, soittaa sillä ja tekstata, tai ovat osanneet kirjoittaa mesessä viestejä ja siitä kuvien laittamisesta nettiin mähän sanoin että saavat vasta luvan ylä-asteella, en halua että mun lapsi latailee pärstäkertoimiaan internettiin, teininä sitten, kunhan kuvat pysyy asiallisina ja ei mun lapsilla edes olisi haluja nytkään laittaa kuviaan jonnekkin irc-galleria sivustolle esimerkiksi koska ei kelläkään kaverillakaan siellä ole.
Mutta musta ei ole mikään superlapsi jos 6-vuotiaana esikoulussa on oppinut kirjoittamaan jo oman nimensä, äidin ja isän nimen, sisaruksen nimen ja muutamia muita pieniä sanoja kuten koira, kissa jne. ja jotain pieniä laskujakin oppinut laskemaan.
7v oppinut kirjoittamaan sitten sujuvasti monipuolista tekstiä, laskemaankin useempia laskuja ja kun osaa kirjoittamisen taidon ja aakkoset, niin mitenkä olisi niin vaikeaa räpeltää kännykällä sitten vaikka joku viesti? Meidän lapsille se on ainakin kuin vettä vaan! Heti kun saivat tuolloin ekat puhelimensa niin opettelivat viikkoon käyttämään niitä kunnolla, koska intoo opetteluun riitti. Sit ei oo ollu mitään ongelmaa. Mut emmä lapsiani mikskään superlapsiks nimittäin, vaan ihan normaaleiks lapsiks.
ja selvität mistä on tuon idean tuohon kuvaamiseen saanut. Selväähän se on ettei ole tota itse keksinyt vaan jossain nähnyt ja ottanut mallia. Ei kai 8-vuotiaalla edes ole mitään rintoja vielä?
Vaikka se lapsi olisikin jotenkin varhaiskehittynyt niin miten sillä on tullut mieleen kuvata itseään koskettelemassa rintojaan?
Puhu tytön kanssa ihan rauhallisesti ja ystävällisesti. Kysy vaikka että mistä hänelle tuli mieleen tehdä tällaista kuvaa? Onko nähnyt jossain samanlaista? Jne.
Ja kyllä kai sä voit hoitaa tämän keskustelun tyttösi kanssa ilman miestä, tai ilman että kerrot ensin miehelle. Voit sitten myöhemmin puhua miehesi kanssa jos tarvetta ilmenee, eli riippuen siit mitä saat tietää tytön kanssa puhuessasi.
ideoita saa! Lähes alastomat muijat heiluttaa persettään ja hinkkaa itseään.
Kertoa ettei tuollainen ole soveliasta.