Miten paljon odotat sitä aikaa kun teinisi muuttavat pois kotoa?
Kommentit (8)
Kaksi lasta on opiskelemassa toisilla paikkakunnilla ja nuorin on vaihtarina, palaa ensi kesänä. Kovin on hiljaista, kun kotona ei pyöri nuoria kavereineen. Käymme töissä ja mökillä ja elokuvissa ja lenkillä koiran kanssa ja elämme kuten ennenkin. Suunnittelen parin uuden jutun aloittamista mutta kun on työssäkäyvä ihminen ja työreissuja, se ei onnistu ihan heti.
miettii että montakohan vuotta pitää vielä jaksaa tätä kinastelua...
Ainakin omia harrastuksia ajattelin ottaa lisää sitten joskus.
toiveita on että muuttaisi parin vuoden sisällä tai sitten jatkaa asumista mun tai isänsä luona :) en pakota muuttamaan.
mutta olen alunalkaen asennoitunut siten, että lapset ovat minulla yhden lapsuuden verran lainassa ja sitten lentävät omaan elämäänsä.
Vanhin muutti kesällä toiselle paikkakunnalle omaan kotiin, 19-vuotiaana, tavataan ja tekstaillaan ja soitellaan niinkuin aikuiset ihmiset ja ystävät. Toiseksi vanhin käy lukion toista luokkaa, eiköhän sen jälkeen muuta opiskelupaikkakunnalle. Neljä nuorempaa jää vielä kasvamaan ja varttumaan.
että lapset on vain lainassa. Se on just sitä seitkylukulaista paskaa, mitä hurskasteltiin ja jauhettiin siihen aikaan.
Lapset ei ole lainassa, eikä muuta. Ne on aina mun lapsia, siihen asti kun kuolen. Mutta lapsilla on lapsuus ja nuoruus ja sitten ne lähtee elään omaa elämää. Mutta ei ne nyt mitään lainassa ole. Naapurilta voin lainata suolaa ja vaikka palauttaa sen. Mutta kenelle te palautatte ne lapset jos ne on teillä vain lainassa.
Kyllä minä olen edelleen viiskymppisenäkin vanhempieni lapsi. Ei mua ole palautettu minnekään.
Mulle tulee noista lainalapsista aina mieleen uusioperheet.
Ja odotan kyllä, että teinit muuttaa. Ihan sen takia, että niin pitääkin odottaa. Se ei ole mikään pelottava ajatus vaan ihan normaali juttu.
Ja miksi pitää aikuisia lapsia elättää? On olemassa opintoraha ja opintolaina. Hassua ajatella, että pitäisi kaikki liikenevä raha upottaa aikuisiin, opiskeleviin lapsiin. Toki autetaan, mutta kyllä nuoret aikuiset saa opetella myös pitämään itse asioistaan huolta.
vaikka vanhin onkin jo muuttanut muualle.
Ei elämäni muutu mitenkään, vaikka lapset muuttavat pois kotoa. Samaa aamulla töihin, töistä kotiin, illalla harrastuksia -elämää se tulee olemaan edelleenkin. Paitsi että käyttörahaa on paljon vähemmän, jos pitää opiskelevia lapsia elättää.