ylityöt ilman korvausta
Onko oikein, että monet työnantajat nykyään edellyttävät työntekijöiden tekevän korvauksetta tuntikaupalla ylitöitä viikottain? Tätä ei suoraan sanota, mutta jos ei mene jakeluun, niin kenkää tulee.
Asian voisi vielä jotenkin käsittää, jos kysymyksessä olisi hyväpalkkainen asiantuntija ja poikkeustilanne. Pienipalkkaisten - luokkaa parituhatta euroa kokopäivätyöstä - kohdalla tällainen kohtelu on mielestäni riistoa. Usein on kysymyksessä työnantaja, jolla olisi resursseja palkata lisää väkeä, mutta mieluummin tuotto otetaan olemassaolevien työntekijöiden selkänahasta.
Samat työnantajat käyttävät surutta hyväkseen kaikki yhteiskunnan tarjoamat palvelut ja kierrättävät yrityksessään jatkuvasti ilmaisia tai puoli-ilmaisia harjoittelijoita.
Sitten vielä ihmetellään, miksi työelämä on lyhyessä ajassa niin kovasti huonontunut.
Kommentit (7)
Ylityö on ylityötä vain ja ainoastaan jos esimies siihen pyytää ja työntekijä suostuu. Ylityötä ei ole se, että pidentää päivää kun ei ehdi suoriutua tehtävistä työajan puitteissa eikä se, että muuten vaan omaa innokkuuttaan/tunnollisuuttaan venyttää päivää.
Jos annetuista tehtävistä ei suoriudu normaalissa ajassa, ei ratkaisu ole palkaton ylityö. Joko töitä on oikeasti liikaa tai sitten henkilö ei ole pätevä kyseiseen tehtävään. Ratkaisu ei kummassakaan tapauksessa ole se ylityö. Jos töitä on liikaa, työnantaja käytännössä riistää työntekijää. Jos taas työntekijän kyvyt eivät riitä töiden tekoon normaalissa ajassa, ja hän kompensoi sen tekemällä jatkuvaa ylityötä, palaa hän pian loppuun.
Meillä on iso firma ja mota erilaista osastoa. Nyt yhden oasaton työntekijä valitteli, että on niin paljon töitä, että aina menee ylitöiksi. Sii kuulemma siellä on vuosikausia tehty ylitöitä ilman korvausta, kukan ei niitä merkkaa. Minusta ihan outoa, sillä olen ollut kolmella muulla osastolla samassa talossa, ja kaikissa on ylityöt merkattu. Se miten niit tehdään, vaihtelee. Yhdellä osastolla esimies ehdotti, mutta oma-aloitteisesti ei niitä tehty. Toisella sai tehdä kun tarve vaati kysymättä keltään, ja ylityöt maksettiin mukisematta. Nyt yleensä keskustellaan pomon kanssa, tai pomo pyytää. Toki jos on joku ongelmatilanne tai tekninen ongelma, ylitöitä voi tehdä ilman lupakin, ja niistä maksetaan.
Onko oikein, että monet työnantajat nykyään edellyttävät työntekijöiden tekevän korvauksetta tuntikaupalla ylitöitä viikottain? Tätä ei suoraan sanota, mutta jos ei mene jakeluun, niin kenkää tulee.
Vain isoimmilla johtajilla on ns. kokonaispalkka, jossa on huomioitu se, että ylitöitä tehdään ilman erillistä korvausta.
Normaalin työntekijän ei tule suostua palkattomiin ylitöihin. Yhteys liittoon tällaisessa tilanteessa. Jos saat kenkää sen takia, että et ole suostunut palkattomiin ylitöihin, saat muhkeat korvaukset laittomasta irtisanomisesta.
minkä 8 tunnissa ehtii tehdä. Jos sinulla on liukuva työaika, katsot, että olet työpaikallasi tasan 8 tuntia. Jos pomo odottaa, että teet sen päälle jotain, näytät TES:in oppaasta sen sivun, jossa on määritelty ylityöstä maksettava palkka.
Eri asia on, jos työsi on ns. urakkatyötä, siis olet sitoutunut tekemään jonkun työn tietyssä ajassa. Silloin sinun on se tehtävä, riitti siihen virallinen työaika tai ei.
minkä 8 tunnissa ehtii tehdä. Jos sinulla on liukuva työaika, katsot, että olet työpaikallasi tasan 8 tuntia. Jos pomo odottaa, että teet sen päälle jotain, näytät TES:in oppaasta sen sivun, jossa on määritelty ylityöstä maksettava palkka.
Ylityö on ylityötä vain ja ainoastaan jos esimies siihen pyytää ja työntekijä suostuu. Ylityötä ei ole se, että pidentää päivää kun ei ehdi suoriutua tehtävistä työajan puitteissa eikä se, että muuten vaan omaa innokkuuttaan/tunnollisuuttaan venyttää päivää.
Muistaakseni myöskin "kokonaispalkka" on käsitteenä vähintäänkin kyseenalainen, ainoastaan toimitusjohtajia ja sen tason ihmisiä ei koske työaikalaki ja muille ylitöistä noin lain hengen mukaan pitäisi maksaa. Käytäntö työpaikoilla on sitten ihan eri asia.
tv: Yksi, joka paiskii noin 50h työviikkoa 37,5h palkalla mutta tietää ettei voi syyttää asiasta kuin itseään. Periaatteessa joustot voi pitää vapaana, käytännössä mahdotonta.
Itse olen aina kieltäytynyt palkattomista ylitöistä.
Voin kertoa että olen ollut tässä nykyisessä työpaikassani 12 vuotta. Pyysin muutama vuosi sitten hyvin perusteltua palkankorotusta, olin mm. saanut uusia asiakkaita, tehnyt huomattavat ja hyväkatteiset myynnit, mutta korotusta ei tullut. Kun ei kuulemma just nyt ole varaa maksaa lisää.
Pomo sitten seuraavalla viikolla normaaliin tapaan pyysi jäämään ylitöihin (joita ei olisi korvattu vaan olisi pitänyt pistää saldoihin). Kerroin asiallisesti kieltäytyväni kaikista ylitöistä jatkossa, ja tekisin vain omat työtehtäväni enkä olisi enää vapaaehtoinen mihinkään ylimääräiseen.
Pomo katsoi suu auki ja alkoi nillittää että "sittenhän meidän firma menee konkkaan vielä". Minä siihen: "Niin, en ihmettele kun ei ole palkkaakaan varaa nostaa".
Eli minä lopetin kaiken ylimääräisen, piste.