..:´:..KISSANKULMAN SYKSY..:`:..
Kommentit (94)
Eilen kävin siellä äippä polilla, kun laittovat kontrollin, sillon kun supistusten takia käytiin. Paikat edelleen vaan sormelle auki, kaula edelleen täysi mittainen mutta on ruvennut pehmenemään. Vauvalle tuli nyt painoarviota 2500g, eli keskosraja ylitetty, vaikka lähtis syntymään. Vuodelevosta lääkäri ei maininnut enää mitään, mutta en usko et saan vielkän kauheesti reuhtoo, kun tosiaan parempi et pysyy sen 2vk viel yksiössä, niin olis täysiaikainen jo.
Myrtti & rinsessa rv35+2
Ihan mielenkiinnosta kun kurkkasin että mikä ihmeen Kissankulma - olisikohan tämä sitten minullekin sopivaa seuraa, kun neljättä kannan alkumetreillä?
Ikää löytyy 32v. ja lapset ovat 8, 6 ja 3.
Kolmannen jälkeen meinasin kadottaa itseni kokonaan valvomisineen ja vaikeuksineen, joista osa sitten selvisi johtuvan moniallergisuudesta. Vannoin, että lapset olivat siinä - mutta näin vain tässä tilanteessa taas ;) Tätä nelosta saimmekin sitten yrittää ennen onnistumista kuukausitolkulla.
Laskettu aika olisi 6.6. Eli viikkoja tänään kasassa tasan viisi. Olen aivan uskomattoman iloinen tästä pikku salaisuudesta :) parille kaverille on ollut pakko kertoa, mutta muu maailma saakoon vielä odottaa. Tiedän, että edessä on taas pahoinvointia vailla vertaa, kolkyt kiloa painoa lisää - itsepähän tätä halusin.
Jotenkin suunnattoman vanhaksi tunnen itseni. Liekö syy siinä, ettei ikä enää ala kakkosella kuten muiden lastemme odotusaikana.
Voi Eikkuli: paljon onnea ja tervetuloa kulmille! Me odotettiin meidän kolmevuotiaita samaan aikaan, jos oikein muistan.
Watulle: kiva kuulla, että keskola jäi noin nopeasti taakse ja olette saaneet pikkuisen kotiin. Nyt pääsette nauttimaan siitä oikeasta vauva-arjesta. Onnea vielä kerran!
Nanille: tsemppiä viimeisiin raskaisiin päiviin (ettet ole jo synnyttänyt). Ei kestä enää kauaa, että teilläkin on pikkuinen sylissä!
Myrtillä ja Kinuskillakin on hienosti viikkoja kasassa. Voi että kun aika kuluu nopeasti...
Meillä Siru konttaa täysillä ja ikääkin on kohta 8kk. En ole edelläänkään tehnyt päätöksiä ehkäisyn suhteen. Ehkä kuitenkin kallistun hormonikierukan suuntaan, mutta en ole tenhyt mitään asian eteen. Varmaa on kuitenkin, ettei meille enempää lapsia tule (jos tällaisesta voi koskaan olla varma), vaikka aivan ihania nuo pienet ja vähän isommat ovatkin. Pienenpienet vaatteet ovat lahjoitettu keskolaan ja Sirun vähän isommat vaatteet on jaettu ystäville. Poikien vaatteet lähtivät siskon pikkuiselle ja muut vauvatavarat olisi tarkoitus pistää myyntiin. Nyt vaan kasvatetaan nuo pienet isoiksi ja aletaan odottelemaan lapsenlapsia :) Tosin siihenkin saattaa mennä aikaa kun esikko on vasta 11.
Ihanaa syksyä kaikille!
Aotearoa
Onkohan Nani jo synnyttämässä, kun ei ole kuulunu mitään... :) Jännää!
Paljon tervetuloa mukaan Eikkuli! Mä löysin Kissankulman kans ihan vahingossa :) Hirmuisesti tarrasukkia ja tsemppiä alkuraskauteen!
Hienoa, että Myrtin vauva on ohittanu jo keskosrajan, mutta toivotaan, että malttaisi vielä hetken.
Aotearoa: Nuo ehkäisyasiat on niin kinkkisiä! Itsellä imetys on toiminu täysin ehkäisynä vuoden verran, mutta nyt kun lapsiluku tulee täyteen, niin eihän siihen uskalla luottaa. Imettäessä taas ehkäisyvaihtoehdot ei ole kovin kummoiset, joten hankalaa!
Täällä on kuopuksen 2-vuotisia juhlittu koko viikonloppu ja kyllä oli pikku herra tohkeissaan. Kynttilöiden puhaltaminen oli ihan ykkösjuttu ja aina kun joku vieraista oli lähdössä, sankari alkoi huudella, että EI EI! Selvästi nautti keskipisteenä olosta :)
Flunssa ei meinaa hellittää :( Mulle tulee aina flunssassa poskiontelontulehdus. Joskus saan sen kotikonstein eli nenäkannulla pois, joskus en. Yritän kovasti taistella vastaan. Jomotus ja särky on vaan niin inhottavaa. Ja punkteeraus ei houkuttelis yhtään (12 kertaa olen kokenut sen "ihanuuden").
Synnytys käy mielessä päivittäin :) Sänky ja vauvanvaatteet on valmiina. Sairaalakassia en aio vielä pakata. Jostain syystä pitkitän aina sitä loppumetreille :)
Tsemppiä syyssateisiin!
kinuski ja herra Neliapila 33+3
Onhan täällä tosiaan ainakin pari tuttua nikkiä :)
Mikähän siinä on, että tämä(kin) odotus tuntuu niin uudelta. Neuvolankin systeemit ovat osittain ehtineet muuttua tässä välillä... TIedän, että tämä tulee olemaan järkytys varsinkin appivanhemmille. Mahdollisesti jollekin muullekin. Saa nyt sitten nähdä, kauanko asia pysyy salassa, voi olla että töissä huomaavat aika herkästi. Minulla on yleensä ollut niin järkyttävä raskauspahoinvointi, ettei ole jäänyt paljon epäilyksen varaa ja maha on nytkin niin turvonnut, että aivan hyvin voisi vaihtaa jo äippähousuihin :o
Onko teillä muilla muuten raskauspahoinvointi alkanut ennemmin/myöhemmin kun raskauksia on tullut lisää? En kuollaksenikaan muista, koska viimeksi alkoi ja nyt olen jo suunnilleen huolissani siitä, etten ole vielä oksentanut... Ensi viikolle varailen alkuraskauden ultraa 7+0 itseäni rauhoitellakseni, ihan sen vuoksi että satun olemaan sinä päivänä lomalla ettei tarvitse sumplia aikataulujen kanssa...
eikkuli 5+5
Mullakin flunssa menee herkästi poskionteloihin ja turvotus on valtavaa, varsinkin raskausaikana kun limakalvot ovat muutenkin turvoksissa! En tiedä onko sulle sanottu, mutta ainakin apteekin nasolinia tms. saa käyttää tilapäisesti. Mulle on korvalääkäri sanonut, että mietoa kortisonisuihkettakin saisin käyttää ihan läpi raskauden, tällä hetkellä tosin olen juuri kesän aikana päässyt siitä eroon.
Siis joo en oo synnytämässä vielä vaikka vaivat on sitä luokkaa että voisin kyllä mennä..
Mulla on niin pahana ranneakanavat että kivut ovat aivat megaluokkaa enkä oikein pysty koneella kirjoittamaan...
Tänään klo12 äippäpolille, tuun sitte sen jälkeen kertomaan miten meni..
nani ja pienisuurimies 38+2
Juu ja synnyttämään ei olla sitte IHAN heti menossa...
Sydämellisesti tervetuloa Eikkuli kulmille mukaan!! Jokaisen kanssa on pahoinvoinnin kanssa menty erilailla. Tän kans oksensin heti plussasta alkaen 24/7 12vkoa vaikka mulla oli rannekkeet. Esikon kans oksensin jostain rv7 aina rv18 asti, nuo kolme keskimmäistä olivat vähän helpompia tapauksia.
Watun pikkumies alkaa olla jo aikas iso...Miten teillä arki sujuu?
Kinuski: ai ku ihana synttärisankari!
Mulla tuo flunssa kesti yli 2vkoa ja tuntu ettei se lopu koskaan! Aivan järkkyä yskimistä koko ajan ja tietty öisin! Eli kovasti jaksuja sulle, jospa se ois jo poispäin menossa!
Aotearoa: samaa mietin täälläki eli ehkäisyasiat pitäis laittaa kondikseen sillä tää on meillä kans viimenen vauveli! Sterilisaatiotahan mietin pitkään mutta se juttu on nyt haudattu ainaki joksiki aikaa...katotaan nyt kokeilisko taas kuparikierukkaa..en tiiä..
Myrtti kerkiää synnärille varmaan ennen mua tällä menolla..Onneksi saitte tekin viikkoja noin hienosti jo täyteen! Ja onneksi paikat ovat pysyneet suht muuttumattomana ed. käynnistä!
Äippäpolilta siis palattu ja rouvalta taitaa nousta savut korvista...
Kohdunsuulla KAIKKI ennallaan eli tilanne sama kuin rv29 ja rv36 eli pehmeä, ulkosuu sormelle auki ja kanavaa 3cm jäljellä (tosin viimes oli 2cm) eli tilanne epäkypsä ku vaan uudelleen synnyttäjällä vain voi olla...no ei ainakaan yläpäässä...Siis yhdenkään aikasemman lapsen kanssa ei alapään tilanne ole ollut näin epäkypsä näin myöhään ja isoin lapsi tulossa.
Viikon päästä uudelleen ja katotaan sitte voidaanko alkaa käynnistelemään ku lapsi tosiaan on ISO (arvio 3,8kg)! Ja mielellään ei päästetä yliaikaseksi. Ja ilmeisesti ei ole ihan heti itekseenkään tulossa..
Käsistä kysyin kätilöltä ja lääkäriltä enkä MITÄÄN apua saanu (sisko asuu Norjassa ja siellä heti annetaan apua esim. akupunktiota ku vastaavaa vaivaa tulee). Lääkäri "lohdutteli" että kivut yleensä laantuu pari vkoa synnytyksestä...sanonko mitä..Nää kivut on jotain ihan hirveitä, koskaan en oo vastaavaa kokenu ja oisin mielelläni jättäny tämänkin kokematta...Yöt menee itkiessä ku mikään ei auta, ei särkylääkkeet (hermokipuja), ei liikkuminen, ei kylmä eikä nää tuet..
ja juu täällä ei siis todellakaan tartte vielä jännitellä millon synnytys alkaa..menee kohta kaikki aikataulu suunnitelmat koko perheen osalta uusiksi...voih...
Esikkohan meillä seukkaa jo vakavasti, morsmaikku on tulossa pe-iltana tänne (asuu 500km päässä) syyslomaansa viettämään ja tietty kovasti oottaa että pikkuinen syntyis niin että näkis sen, sitte esikolla on syysloma seur.vkolla ja sehän ei sitte tuon tyttökaverinsa luokse pääse jos vauva ei ole syntyny ku tartten hänet täällä vaikka poika onki. Ukkokulta on lähössä ukkoporukan kanssa Puolaan golffaamaan vko43 loppuviikosta ku oltiin niiiiin varmoja että sinne voi sillon mennä...joten juups vähän tiukille taitaa mennä...
Meillä on ollu paha siivo aina sieltä plussasta alkaen! Mää oon ollu rätti koko ajan ja yrittäny tehä vaan ne pakolliset pyykkäämiset ja ruuan laitot vaikken ois aina jaksannukkaan. Nyt kuitenkin sisuuntuneena tuosta kohdunsuun tilanteesta kuurasin tuon meidän ahtaan suihkukaapin johon juuri ja juuri mahdun sisään. Lisäksi pesin tuon pikkupakastimen jossa on ollu "pikkuvahinko" jo puoli vuotta mutta olen pitäny sitä päällä ku en oo jaksanu ja saattanu sitä desinfioida aiemmin. Hirvittää tosin tuo ens yö ku noin paljon käsiä rasitin ku selvästi on ollu aina huonompi yö ku jotain oon käsilläni tehny.
Huomenna ois pakko mennä yhteen ohjelmistokoulutukseen ja en kyllä tiiä miten jaksan, kykenen yms. Nää kädet ku ei oo oikein tietsikkakunnossa ja en oikein jaksa istua 10min kauempaa paikoillaan ku paikat puutuu ja kipeytyy..
Voikaahan hyvin!
nani ja tosissaan pienisuurimies 38+2
Ehkäpä minäkin voisin pinoutua tänne, vaikka tuolla kesäkuisissakin kirjoittelen. Odotamme suureksi iloksemme nimittäin pikkunelosta ja olisi kiva vaihtaa kuulumisia sellaisten kanssa, jotka jo enemmän lapsia siellä kotona kaitsevat.
Eikkuli, meillä on lasketutajat tosi lähekkäin, minulla 9.6. Tokikaan en odota, että tämä on enää kesäkuussa mahassa, hyvä jos on toukokuussakaan. Edelliset kaksi lasta on sektioitu etisen istukan takia. Keskimmäinen lapsi rv36 ja kuopus jo rv34, vesien menon takia. Niinpä pidän hyvänä saldona ja positiivisena asiana jos raskaus menisi edes rv36 saakka... =). Mikäänhän ei tietenkään estä menemästä yliajalle asti jos kaikki meneekin eri tavalla kuin pari viime kertaa.
Kotona siis 04, 07 ja 08 syntyneet lapset. Tämä raskaus saatiin aikaan clomifen+pregnyl-koktaililla, toinen hoitokierto toi plussan. Mulla ei nuo munasarjat oikein futaa ja jos kasvaa munasolu, se ei itsekseen irtoa. Siinä syy hoidoille.
Minulla on uusi mies, ja tälle miehelleni tämä lapsi olisi ensimmäinen biologinen. Mies on onnesta soikea ja ihastuksissaan, on aina halunnut vauvaa vaikka onkin saanut hoitaa ihan täysipainoisesti näitä jo olemassa olevaa kolmeakin. Ikää minulla 35v ja miehellä 31v.
Tsemppiä jo synnytystä liki oleville. Toivottavasti täällä riittää kirjoittelijoita, on kiva jakaa tuntoja suurperheellisten kanssa. Mietityttää oma jaksaminen näin odotusaikana, on näet aika vahvasti ottanut tämä oireiSto jo mut haltuun. Mullahan irtosi kaksi munasolua todistetusti (22mmja 19mm) joten on selvä mahdollisuus kaksosiin olemassa. We´ll see, 19.10. on alkuraskauden ultra.
Näihin tunnelmiin,
Roxymama pesueineen rv5+4
Nania tulin lohduttamaan, tai ainakin yrittään.. Se voi kuule olla sun pienisuuri mies jo ensviikolla sylissä, ikinä tiä mikä yö kylkee kääntäes menee vedet tai supistukset alkaa ja se on rytinällä menoa sitte, juu lohdutti toi jälkimmäinen veikkaus varmaan suuresti ;)
Kurjaa kyllä kun sun vointi on niin kamala :(
Pidän kaikki varpaat ja sormet pystyssä, että mun povaus pitää paikkansa!
Meidän pikkuinen tosiaan tulee ensviikolla JO 1KK! Kivasti on vauvan kanssa mennyt, on niin ihana ja tyytyväinen poika ettei tosikaa.
Nyt mulla vaan tihkasee nää tissihommat, mä en imetä vaan lypsän ja oon luovuttanu maitoo myös. Nyt vaan maito jumis, mut eikö se tästä mut ei tosiaan mun juttu ollenkaa, yritän kuitenki et ekat 3-4kk vauva ny mun maitooni näin sais, saapi nähä kuin käy.
wattu
Hei kaikki,
onnea uusille ja tervetuloa!
Miten Nani jaksaa, onko olo helpompi? Pianhan Sinulla se laskettu aikakin on, mutta odottajan aika on tunnetusti piiiitkä.
Watulla siis menee hyvin, kiva kuulla!
Olen aika huono ollut viime aikoina kirjoittamaan tänne mitään, pahoittelut! Ja nytkin tulee melkein pelkkää omaa napaa ja muistinvaraista kommentointia muiden kuulumisiin - anteeksi!
Kävin alkukuusta toisessa ultrassa, kaikki hyvin ja poika tulossa. Minulla on ennestään kaksi tyttöä ja yksi poika, joten tasoihin nyt mennään. Tämä neljäs jää kyllä meidän viimeiseksemme, joten tyttöjen mekot jne. lähtevät nyt pysyvästi kiertoon kavereille ja sukulaisille.
Vauva liikkuu jo reippaasti ja äidin etenemisvauhti jo vähän hidastuu. Ja lisää haasteita vaan edessä!
Mukavaa odotusta/vauva-aikaa kaikille, yritän ensi kerralla olla sosiaalisempi ja kommentoida enemmän muidenkin viestejä!
Cedarfalls & piani
Oi joi, on se aina niin jännittävää. Tänään aamulla oli siis varhaisultra yksityisellä ja syke näkyi hienosti. Siis yksi syke, eli yksi pienokainen tulossa. Muutenkin näytti kuulemma just siltä kun pitääkin, ruskuaispussi ja keltarauhanen sekä todella paksu limakalvo kertovat siitä, että kaikki on mallillaan.
Pikkuinen oli 3-4mm pitkä ja pari päivää jäljessä viikoista mutta la siis vahvistettiin 9.6.
Mulle tämä oli viides varhaisultra ikinä mutta miehelle ensimmäinen. Hän oli aika vaikuttunut. Kuvia saatiin mukaan ja nyt on paljon todellisempi olo.
Kyllä toki muutenkin alkaa olla, huono olo vaivaa iltaisin ja tänään oli eka aamu, että oli aamustakin ällö olo. Nälkä on kokoajan. Turvotusta ei pahasti ole mutta tissit ovat kasvaneet. Mielialat heittelee, joten ihan peruskauraa täällä =).
Eka neuvola onkin sit 2.11. ja np-ultra 23.11.
Huomenna selviää ekoille ihmisille mun odotus koska edessä on eräät isot kemut, joissa on alkoholitarjoilu. En ole koskaan sylkenyt kuppiin, joten asia valkenee, en näet aio valehdelle mitään lääkekuureja tai muita syyksi. En myöskään jaksa valvoa kun ennen kymppiä jo sammun istualleni, joten mulla on edessä vähän vähemmän railakkaat juhlat.
Nyt kun asia on jotenkin konkreettisempi, aloin heti miettiä, että miten ja koska kerron lapsille? Onko vinkkejä antaa? Vielä en halua kertoa mutta jossain kohtaahan se on pakko. Huomaan, että se mietityttää kovasti ja jännittääkin.
Ihanaa viikonloppua kaikille! Jospa nani pian saisi pienokaisensa...?
RM ja Aarre rv6+5
Meille syntyi eilen pieni suuri mies! Raukan elämänalku oli tosi rankka mutta nyt voi ihan hyvin.
Kokoa ei niin pikkuisella on 4590g ja 52,5cm mutta eihän se omiin silmiin niin suurelta tunnu. Aivan ihana ja niin rakas lapsi!
Synnytys oli vaikein viidestä ehdottomasti ja siitä laitan sitte lisää ku kotiudutaan.
Nani ja herra "J" 20h
Poikkesin kurkistamaan joko täällä olisi Nanilta vauvauutisia ja voi ihanaa, olihan niitä!!!!!
Valtavan Paljon Onnea Nani sinulle ja koko teidän perheelle!!!!!!
pönttis
Tuhannesti onnea Nanille ja koko perheelle :) Tulihan se synnytys sieltä ja jospa nyt kaikki odotusvaivat kaikkoavat. Ihania tutustumishetkiä pienen kanssa ja mielenkiinnolla odotan synnytyskertomustasi.
Kiva oli kuulla Watun ja vauvan kuulumisia :)
Roxymamalle paljon tervetuloa ja hienoa, että ultrasta kuului hyvää :)
Ja Cedarfallsilla oli myös hienoja ultrakuulumisia, onnea :)
Eikkuli: Mulla alkoi tästä raskaudesta pahoinvointi ja oksentaminen heti plussan jälkeen, mutta saattaa johtua siitä, että mulla alkoi tämä raskaus heti keskenmenon jälkeen. Isommille lapsille oli pakko kertoa jo viikolla 6. Ja flunssaan (joka vieläkään ei ole hellittäny) oon joutunu käyttämään apteekin nenäsuihketta aina satunnaisesti, varsinkin iltaisin, että saisin nukuttua. Nenäkannun oon myös ylistäny taivaaseen :)
Tänään oli neuvola ja Neliapila ei todellakaan ollut pää alaspäin. Istui aluksi ja kääntyi sitten poikittain. Poikittain tuntuu olevan muutenkin lähes koko ajan, kun maha on niin alhaalla. Sain 30.pv ajan ultraan, jossa katsotaan tilanne ja samalla tehdään pyytämäni painoarvio. Sitä siis odotellessa. Rupeisi kyllä olemaan korkea aika pienen kääntyä!
Niin ja tänään alkoi virallisesti äippäloma :) Eipä sitä kyllä näin äippälomalla huomaa... paitsi tilissä :)
Mukavaa viikonloppua :)
kinuski ja herra Nelipila 34+6
Onnea Nanille ja koko perheelle pienen pojan johdosta!
-Aotearoa
Mun povaukseni siis osui oikeaan :D
Oikein paljon onnea nani hyvänkokoisesta pienestä pojasta!!!
Toivottavasti myös itse voit nyt hyvin, malttamattomana odottelen lisäkuulumisianne, kerrohan kun ehdit ja jaksat!
wattu ja pikkuinen 1kk!
Suurenmoiset onnittelut nani ja perhe pojasta!
Myöskin "likaisia" yksityiskohtia odottava Omppu :)
Ihanaa, vauvoja... Minäkin odotan synnärikertomusta, ne on tässä palstassa yksi parhaista jutuista =D!
T. RM rv7+3
Hienoa Wattu, että elämä alkaa taas voittaa :) Paras toipumiskeino on tainnut olla ihana tuhiseva käärö!
Onnittelut Mamille hyvistä ultrakuulumisista :)
Ja Nanille tsempitykset piikityksiin. Suppareista päätellen jospa jäävät piikitykset lyhytaikaisiksi ja olet pian jo synnyttämässä :) Tosi oudolta kuulosti kyllä nuo sairaalan käytännöt...
Myrtinkin perheessä eletään jo jänniä aikoja. Ei taideta teilläkään viikolle 40 päästä. Toivottavasti vielä pari viikkoa malttaisi pieni kasvaa!
Tänään neuvolassa oli kaikki ok. Neliapila oli pää alaspäin, kun kuunneltiin sydänäänet, mutta kääntyi samantien pää ylöspäin. Eli tilaa näyttää edelleen olevan temmeltää. Sf-mittahan on mulla huidellu reippaasti yli keskikäyrän, mut nyt oli täysin keskikäyrällä. Jospa tämä kaveri ei olis niin suuri kuin tuo kolmonen (4300g). Mulla oli aikamoinen työ saada tuon kokoinen kaveri synnytettyä ja kätilö sanoi, että paljon suurempaan ei tämä kroppa pysty. Niinpä toivon, ettei Neliapila kasvaisi noin suureksi ja menisi yliaikaiseksi. Mun oma paino on tällä hetkellä n. 5kg vähemmän kuin kolmosta odottaessa tässä vaiheessa. Jospa se tietäis hyvää :)
Kovasti ihmiset kyselee, että joko haluaisin päästä mahasta eroon. Toisaalta olis jo niin ihanaa saada nyytti kainaloon, mutta toisaalta, kun viimeinen raskaus on kyseessä (ellei vahinkoja tapahdu), niin haluan vielä nauttia masusta :)
Mukavaa viikkoa kaikille ja toivottavasti säästytte syysflunssalta! Mulle se iski viikonloppuna ja vie aika kivasti voimat. Kuopuksen 2v-synttärit pitäis jaksaa järjestää viikonlopuksi, joten voi kumpa hellittäisi!
kinuski ja herra Neliapila 32+3