Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Farmaseutteja paikalla?

Vierailija
26.02.2023 |

Onko täällä linjoilla farmaseutteja? Haluaisin kuulla millaista oli opiskella farmaseutiksi ja millaista itse työ on? Sijoittuvatko farmaseutit apteekkeihin, lääkefirmoihin, minne? Ammatin plussat, miinukset? Palkkaus?

Harkitsen alanvaihtoa, siksi kiinnostus.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäät asiakaspalvelusta, niin suosittelen alaa. Sairaalaan on vaikeampi työllistyä, koska suurin osa tähtää sairaalafarmaseuteiksi, joten kilpailu työpaikoista on siellä kovaa. Apteekeissa on nyt työvoimapulaa ja sinne on paras työllistyminen. Palkka keskimäärin 3000 euroa kuussa.

Vierailija
2/15 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks siirtyi ilmeisesti päiväkodista apteekkiin. Sellanen lapsellinen naureskelija, tyhmän oloinen. Sopii varmaan apteekkiin. Jos omaat samoja piirteitä sinne vaan. Myös jos olet wanna be professori eli tykkäät tohkeissasi selittää ilman kysymistäkin, että Burana ja Ibumax on samaa lääkeainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lisää kommentteja? Kaikki aiheeseen liittyvä kiinnostaa.

Tuo keskipalkka kyllä vähän arveluttaa..

Vierailija
4/15 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan 4500e-5000e/kk

Teen edustajan töitä

t.farmaseutti 

Vierailija
5/15 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks siirtyi ilmeisesti päiväkodista apteekkiin. Sellanen lapsellinen naureskelija, tyhmän oloinen. Sopii varmaan apteekkiin. Jos omaat samoja piirteitä sinne vaan. Myös jos olet wanna be professori eli tykkäät tohkeissasi selittää ilman kysymistäkin, että Burana ja Ibumax on samaa lääkeainetta.

Farmaseuteilla on paljon tietotaitoa, myös sellaista jota voisi hyödyntää enemmän. Sen takia heitä onkin palkattu hyvinvointialueille töihin viime aikoina. 

Vierailija
6/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin että farmaseutit ovat noin 3-vuoden opiskelut käyneitä, kandeja? Eivätkö kaikki farmasiaa lukevat jatka maisteriopintoihin. Siis onko se ihan yleistä että käydään yliopistoa 3 vuotta ja siinä se? 

Vierailija
7/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin että farmaseutit ovat noin 3-vuoden opiskelut käyneitä, kandeja? Eivätkö kaikki farmasiaa lukevat jatka maisteriopintoihin. Siis onko se ihan yleistä että käydään yliopistoa 3 vuotta ja siinä se? 

Proviisori on maisteritason tutkintö. Vaaditaan apteekkareilta.

Vierailija
8/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä että Suomessa farmaseuteilla on jotenkin kädet sidottu. Itse pitkään ulkomailla asuneena olen saanut käsityksen että monissa muissa maissa farmaseutit saavat vaihtaa lääkkeitä lennosta, Suomessa tarvitaan aina lääkärin lupa. MOnessa muussa maassa kun menee apteekkiin, saa oikeasti neuvoja ja apua. Suomessa farmaseutit tuntuvat olevan hirmu varovaisia siinä mitä sanovat. 

Vierailija
9/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu siltä että Suomessa farmaseuteilla on jotenkin kädet sidottu. Itse pitkään ulkomailla asuneena olen saanut käsityksen että monissa muissa maissa farmaseutit saavat vaihtaa lääkkeitä lennosta, Suomessa tarvitaan aina lääkärin lupa. MOnessa muussa maassa kun menee apteekkiin, saa oikeasti neuvoja ja apua. Suomessa farmaseutit tuntuvat olevan hirmu varovaisia siinä mitä sanovat. 

Suomessa lääkäri määrää lääkkeet, ei apteekki. Apteekin velvollisuus on tarjota halvempaa vaihtoehtoa lääkkeelle, jos se on vastaava. Asiakas kuitenkin päättää, ottaako alkuperäisen, reseptin mukaisen vai halvemman vaihtoehdon.

Vierailija
10/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lääkäri määrää lääkkeet, ei apteekki. Apteekin velvollisuus on tarjota halvempaa vaihtoehtoa lääkkeelle, jos se on vastaava. Asiakas kuitenkin päättää, ottaako alkuperäisen, reseptin mukaisen vai halvemman vaihtoehdon.

Apteekissa aina kysytään, onko ko. lääkkeen käyttö tuttua. Jos ei ole, saa neuvoja. Muutenkin voi kysellä lääkkeestä enemmänkin, mm sivuvaikutuksista.

Kannattaa tosiaan huomata, että farmaseutit eivät ole lääkäreitä. Käsikauppalääkkeitä he kyllä voivat suositella ja esitellä.

Vierailija
11/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin noin, farmaseutiksi valmistuu 3v opinnoista ja on kandi, alempi korkeakoulututkinto. Jos haluaa jatkaa niin sitten 2v lisää ja on proviisori, ylempi korkeakoulututkinto.

Mulla on nyt 2 farmaseuttia/farmaseutiksi opiskelevaa lähipiirissä. Toinen vielä 1.vuoden opiskelija ja toinen valmistui juuri farmaseutiksi 3v tultua mittariin, on apteekissa töissä eikä tiedä onko intoa jatkaa proviisoriksi, keskittyy nyt palkkatöihin.

Vierailija
13/15 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on yllättävän vaativaa verrattuna toiseen kanditutkintooni, jonka tein. Saa ihan täysiä viikkotunteja tehdä opintojen eteen. Lisäksi on pakolliset työntäyteiset labrakurssit, tilanneharjoitukset, ryhmätyöt, apteekkiharjoittelut ym. Kursseilla vaaditaan paljon asioita muistettavaksi, mutta toisaalta kaikki kurssit pohjautuvat lähes aina edellisiin ja rakentuu ikään kuin pikku hiljaa vahva tietotaito. Esimerkiksi yhtenä keväänä oli rankka tautiopin, farmakokinetiikan ja systemaattisen farmakologian kokonaisuus, jossa käytännössä käytiin läpi ja opeteltiin yleisimmät sairaudet, niihin liittyvä lääkehoito, lääkkeiden vaikutusmekanismit elimistössä, haittavaikutukset, yhteisvaikutukset muiden lääkkeiden kanssa ym. Ja nämä tiedot ovat oikeasti sellaisia, joita työelämässä tarvitaan. 

Itse aion suuntautua teollisuusfarmasiaan eli lääketuotantoon/-kehitykseen. Lisäksi farmaseutteja on sairaaloissa, virastoissa, eri yrityksillä teollisuudessa jne. Tavallisissa apteekeissa heistä taitaa olla suurin pula ja parasta on se, että jokaisesta kylästä löytyy apteekki, johon tarvitaan työntekijöitä. Eli töitä voi löytyä mistä päin Suomea tahansa, ei ole sidottu ns. suuriin kaupunkeihin. Lisäksi 3 vuoden opiskelun jälkeen olet jo farmaseutti, joten melko lyhyt koulutus loppujen lopuksi. 

Vierailija
14/15 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommentteja jo tullutkin, olisiko vielä lisää?

Kiinnostaisi myös opiskelijoiden7farmaseuttien sukupuolijakauma?

Vierailija
15/15 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lesbojen ala? Sain tosi ikävää palvelua farmaseutilta ja epäilen lesboksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi