Saako naista tuijottaa?
No, saako?
Rosa Meriläisen mukaan ei saa. Tässä tietenkin yksinkertaisena miesoliona oion mutkia suoriksi tuon Rosan kolumnin kanssa, mutta kyllä tuon kielteisen suhtautumisen himokkaaseen katseeseen voi tekstistä löytää.
Ovatko oikeasti liian viipyvät katseet ja satunnaiset kommentit ongelma naisille Suomessa? Onko väliä keneltä noita katseita ja kommentteja saa?
Itse en miehenä ole koskaan saanut osakseni himokkaita katseita saati sitten ulkonäköäni positiivisesti (tai negatiivisesti) arvostelevia sanoja, joten en osaa tässä tapauksessa asettua naisen asemaan. Voisin kuvitella että satunnaiset kehut voisivat alkuun hivellä itsetuntoa (riippumatta kommentoijan viehättävyydestä), mutta jossain voisi tulla vastaan kriittinen raja. En silti häpeile jos katseeni viipyy esim. kaupungilla kauniin naisen kasvoissa tai vartalossa. Ehkä joku kokee tuonkin ahdisteluna, mutta ennen kuin joku tulee minulle siitä varta vasten huomauttamaan, en osaa primitiivistä käytöstäni muuttaakaan.
Kommentit (510)
Mua ällöttää nää ahdistelija miehet... Hyi helvetti
Aion tänään kohta mennä Siwaan ja viereiseen R-kioskiin lataamaan pre-paidiäni ,eikä pätkääkään kiinnosta onko siellä naisia, vai ei.
Toivottavasti ei ketään sillä hetkellä ,että pääsisin nopeammin taas soittamaan asioitani puhelimella .
Siwasta vain margariini,mieluiten jonon keulille ja sitten vaan suoraan kotiin.
Näinkin ne asiat voivat hoitua ilman että aikaa kuluisi hukkaan kauppareissuilla jonninjoutavaan tuijotteluun ja tyhjänpäiväisiin pällistelyihin liikkeessä-sensijaan että keskittyisi siellä vain niihin ostoksiin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:18"]
[/quote]Ja mua pelkuri naiset, joille ahdistelua on valkoihoisen heteromiehen katse. Hoitoon kuulutte.
[/quote] No mistäs nekin nyt saatiin jo tähän ?
Alkaa olla jo vähän hätävarjelun liioittelun makua tuossa vedossa....
Menkää ahdistujat psykologille, arkielämässä pärjääminen on vaarassa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:28"]
[/quote]
Jos naisesta tuntuu, että häntä ahdistellaan, niin häntä ahdistellaan.
Naisten MUTU-säännöstön peruskivi!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:33"]
[/quote]
[/quote]
Hirvittävä ajatus, että yhteiskunta alkaisi pyöriä naisen ehdoilla.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:55"]
Sekä otsikko että aloitusviesti ovat sen verran provosoivia, että ei ole ihmekään jos osa reaktioista on sellaisia kuin on. Myös Rosa Meriläisen kolumnin tulkinta on jokseenkin kärjistetty, koska Meriläinenkin viittaa ymmärtääkseni enemmän siihen asenteeseen, joka näkyy myös siinä, miten jotkut miehet katsovat naista näkemättä ihmistä ja älyllistä olentoa.
Myöskään pitkä katse ja tuijotus eivät kyllä omasta mielestäni tarkoita ihan samaa. Ja edelleen se asenne siellä tuijotuksen/katseiden/hymyn/kommenttien takana ratkaisee, otetaanko ne kohteliaisuutena vai loukkauksena, ei se minkä näköinen ihminen niiden takana on. Toisen kasvoista ja silmistä pystyy usein lukemaan, onko se asenne aidosti vilpitön, ihaileva ja arvostava vai jotain ihan muuta. Ja toki silläkin on merkitystä, tokaisetko kaverillesi: "Olipas siinä upea nainen!" vai: "Kato mikä perse!" saati sitten: "Tuokin saattaisi näyttää hyvältä pitkissä hiuksissa.", jos nyt jotain pitää sitten ylipäätään kommentoida.
[/quote]
Miten? Saako tähän jossakin koulutusta?
Jotkut ovat joskus sanoneet, että minulla on pelottava katse. Tai että olen jatkuvasti vihaisen näköinen. Miten tämmöisillä korteilla sitten positiivisesti vilkaiset katseen kääntävää naista? Asenteeni on kyllä aina vilpittömän ihaileva, mutta ei sitä varmastikaan kovin helposti nonverbaalisesti tuoda esiin.
[/quote]
no älä ainakaan suu auki tuijota pelkästään tissejä niinkuin et olisi sellaisia koskaan nähnyt vaan katso myös silmiin ja yritä edes hymyillä ystävällisesti ilman mitään epämääräistä virnettä silmäkulmassa, jo tämä osoittaa, että näet toisessa muutakin kuin tissit tai perseen.
[/quote]
No, mä näen kyllä aina ensin kasvot, silmät ja mahdollisen hymyn. Toki kun en sokea ole, niin muutkin ruumiinosat saattavat katsekenttääni osua. Yritän esim. vastaantulijan kanssa usein hakea katsekontaktia, mutta lähes aina naiset kääntävät katseensa pois. Ehkä tekniikkani on väärä. Ehkä katseeni on liian pitkä. Ehkä ei pitäisi katsoa.
En osaa hymyillä, mutta olen tätäkin viime aikoina yrittänyt. Kaupan kassat ovat joskus hymyilleet takaisin. Tosin epäilen heidän vain nauraneen sisäisesti typerälle ilmeelleni.
[/quote]
Kaikki osaavat hymyillä, sinäkin! Ala harjoittelemaan normaalia kohteliasta jutustelua vaikka miespuolisten kassojen kanssa niin kyllä se siittä.
[/quote]
Et ole nähnyt hymyäni.
Juttelen kohteliaasti kaikille. Joskus jopa naiskassojen kanssa pidempäänkin (tyhjässä kaupassa), mutta tämä ketju sotkee ajatuksiani täydellisesti.
Epäilen, jos yhdistän"hymyni" peruskatseeseeni on tuloksena välitön soitto poliisille. En enää osaa sanoa missä menee pervoilun ja hienovaraisen naiskauneuden arvostamisen raja. Varsinkin näin kesän kynnyksellä olisi kiva jos joku voisi tuon rajan määritellä.
ap
[/quote]
Me naiset ei olla sen kummempia ihmisiä kuin miehetkään. Lakkaa ajattelemasta meitä vain naisina ja ala ajattelemaan naisia ennenkaikkea ihmisinä ja yksilöinä.
Meriläisen kirjoituksessa oli kyse niistä tyypeistä jotka eivät näe naista lainkaan ihmisenä vaan pelkkänä lihana, jota voi vapaasti arvostella ja tuijottaa. Kuinka monelle miehelle tekisit samalla tavalla ja miksi naiset pitäisivät siitä yhtään enempää?
Mamma tuo mies mua tuijottaa! Mamma:
[/quote] No siinä oli oikein kotimaisen käännösiskelmän nostalgiaa-piristi oikein mieltä! Kiitti linkittäjälle
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 04:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 02:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 01:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 00:55"]
Sekä otsikko että aloitusviesti ovat sen verran provosoivia, että ei ole ihmekään jos osa reaktioista on sellaisia kuin on. Myös Rosa Meriläisen kolumnin tulkinta on jokseenkin kärjistetty, koska Meriläinenkin viittaa ymmärtääkseni enemmän siihen asenteeseen, joka näkyy myös siinä, miten jotkut miehet katsovat naista näkemättä ihmistä ja älyllistä olentoa.
Myöskään pitkä katse ja tuijotus eivät kyllä omasta mielestäni tarkoita ihan samaa. Ja edelleen se asenne siellä tuijotuksen/katseiden/hymyn/kommenttien takana ratkaisee, otetaanko ne kohteliaisuutena vai loukkauksena, ei se minkä näköinen ihminen niiden takana on. Toisen kasvoista ja silmistä pystyy usein lukemaan, onko se asenne aidosti vilpitön, ihaileva ja arvostava vai jotain ihan muuta. Ja toki silläkin on merkitystä, tokaisetko kaverillesi: "Olipas siinä upea nainen!" vai: "Kato mikä perse!" saati sitten: "Tuokin saattaisi näyttää hyvältä pitkissä hiuksissa.", jos nyt jotain pitää sitten ylipäätään kommentoida.
[/quote]
Miten? Saako tähän jossakin koulutusta?
Jotkut ovat joskus sanoneet, että minulla on pelottava katse. Tai että olen jatkuvasti vihaisen näköinen. Miten tämmöisillä korteilla sitten positiivisesti vilkaiset katseen kääntävää naista? Asenteeni on kyllä aina vilpittömän ihaileva, mutta ei sitä varmastikaan kovin helposti nonverbaalisesti tuoda esiin.
[/quote]
no älä ainakaan suu auki tuijota pelkästään tissejä niinkuin et olisi sellaisia koskaan nähnyt vaan katso myös silmiin ja yritä edes hymyillä ystävällisesti ilman mitään epämääräistä virnettä silmäkulmassa, jo tämä osoittaa, että näet toisessa muutakin kuin tissit tai perseen.
[/quote]
No, mä näen kyllä aina ensin kasvot, silmät ja mahdollisen hymyn. Toki kun en sokea ole, niin muutkin ruumiinosat saattavat katsekenttääni osua. Yritän esim. vastaantulijan kanssa usein hakea katsekontaktia, mutta lähes aina naiset kääntävät katseensa pois. Ehkä tekniikkani on väärä. Ehkä katseeni on liian pitkä. Ehkä ei pitäisi katsoa.
En osaa hymyillä, mutta olen tätäkin viime aikoina yrittänyt. Kaupan kassat ovat joskus hymyilleet takaisin. Tosin epäilen heidän vain nauraneen sisäisesti typerälle ilmeelleni.
[/quote]
Kaikki osaavat hymyillä, sinäkin! Ala harjoittelemaan normaalia kohteliasta jutustelua vaikka miespuolisten kassojen kanssa niin kyllä se siittä.
[/quote]
Et ole nähnyt hymyäni.
Juttelen kohteliaasti kaikille. Joskus jopa naiskassojen kanssa pidempäänkin (tyhjässä kaupassa), mutta tämä ketju sotkee ajatuksiani täydellisesti.
Epäilen, jos yhdistän"hymyni" peruskatseeseeni on tuloksena välitön soitto poliisille. En enää osaa sanoa missä menee pervoilun ja hienovaraisen naiskauneuden arvostamisen raja. Varsinkin näin kesän kynnyksellä olisi kiva jos joku voisi tuon rajan määritellä.
ap
[/quote]
Me naiset ei olla sen kummempia ihmisiä kuin miehetkään. Lakkaa ajattelemasta meitä vain naisina ja ala ajattelemaan naisia ennenkaikkea ihmisinä ja yksilöinä.
Meriläisen kirjoituksessa oli kyse niistä tyypeistä jotka eivät näe naista lainkaan ihmisenä vaan pelkkänä lihana, jota voi vapaasti arvostella ja tuijottaa. Kuinka monelle miehelle tekisit samalla tavalla ja miksi naiset pitäisivät siitä yhtään enempää?
[/quote]
Kannattaa miettiä vielä uudelleen tuota "samaa ihmisyyttä". Antropologiaa voi oppia esimerkiksi yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:56"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 08:26"]
No tottakai saa ja pitääkin tijottaa ja kouria samalla munia ja hieman huohottaa ja murista. Eikö tämän pitäisi olla aivan selvä asia. En ole kuullut tapauksesta, jossa katsominen olisi rangaistavaa, paitsi muinaisessa egyptissä faaraon katseleminen. Naista saa mennä tuijottamaan vaikka metrin päästä jjos siltä tuntuu ja muna kovettuu.
[/quote]
Raavas homomies saa siis käyttäytyä julkisella paikalla samalla tavalla sinua kohtaan.
[/quote]
Miehen ja homon suhde on sama kuin miehen ja naisen suhde? Miksi naiset on näin tyhmiä, mä en ala :D
[/quote]
Kyllä, ihmisen ja ihmisen suhde on sama kuin ihmisen ja ihmisen suhde.
[/quote] ....ja kummassakin tuijotusesimerkkitapauksessa on kyse yleensä jostain aivan ventovieraasta ihmisestä ,johon henkilöllä joka tuijottaa ei ole minkäänlaista suhdetta.
[/quote]
Kyllä on kauheaa.
[/quote]
jos nyt vaan kohtelisit niitä tuntemattomia naispuolisia vastaantulijoita samalla tavalla kuin toivoisit omaa äitiäsi, sisartasi, tyttöystävääsi, vaimoasi ja/ tai tytärtäsi kohdeltavan. Jos sinusta olisi ok, että joku tuntematon tulee huohottaen muniaan kourien tuijottelemaan tytärtäsi metrin päästä, sinulla onneksi tuskin olisi koskaan ollut mahdollisuutta lapsia tehdäkään.
[/quote]
Heteromiehen heteronaisen tuijotus rinnastuu homomiehen heteromiehen tuijottamiseen ja munien kourimiseen? Ei voi olla totta.
[/quote]
Ei, vaan heteromiehen heteronaisen asiaton kohtelu rinnastuu tuossa siihen, että äitisi kanssa kaupassa käydessäsi joku runkkari tulee leipähyllyn luona huohottaen tuijottamaan äitiäsi metrin päästä. Ja sinä mammanpoikana et kuitenkaan uskalla sanoa tuolle ahdistelijalle mitään.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:44"]
No tottakai saa ja pitääkin tijottaa ja kouria samalla munia ja hieman huohottaa ja murista. Eikö tämän pitäisi olla aivan selvä asia. En ole kuullut tapauksesta, jossa katsominen olisi rangaistavaa, paitsi muinaisessa egyptissä faaraon katseleminen. Naista saa mennä tuijottamaan vaikka metrin päästä jjos siltä tuntuu ja muna kovettuu.
[/quote]
Raavas homomies saa siis käyttäytyä julkisella paikalla samalla tavalla sinua kohtaan.
[/quote]
Miehen ja homon suhde on sama kuin miehen ja naisen suhde? Miksi naiset on näin tyhmiä, mä en ala :D
[/quote]
[/quote] ....ja kummassakin tuijotusesimerkkitapauksessa on kyse yleensä jostain aivan ventovieraasta ihmisestä ,johon henkilöllä joka tuijottaa ei ole minkäänlaista suhdetta.
[/quote]
Kyllä on kauheaa.
[/quote]
jos nyt vaan kohtelisit niitä tuntemattomia naispuolisia vastaantulijoita samalla tavalla kuin toivoisit omaa äitiäsi, sisartasi, tyttöystävääsi, vaimoasi ja/ tai tytärtäsi kohdeltavan. Jos sinusta olisi ok, että joku tuntematon tulee huohottaen muniaan kourien tuijottelemaan tytärtäsi metrin päästä, sinulla onneksi tuskin olisi koskaan ollut mahdollisuutta lapsia tehdäkään.
[/quote]
Heteromiehen heteronaisen tuijotus rinnastuu homomiehen heteromiehen tuijottamiseen ja munien kourimiseen? Ei voi olla totta.
[/quote]
Ei, vaan heteromiehen heteronaisen asiaton kohtelu rinnastuu tuossa siihen, että äitisi kanssa kaupassa käydessäsi joku runkkari tulee leipähyllyn luona huohottaen tuijottamaan äitiäsi metrin päästä. Ja sinä mammanpoikana et kuitenkaan uskalla sanoa tuolle ahdistelijalle mitään.
[/quote]
Höpö höpö.
Käyn salilla keskisuuren kaupungin keskustassa ja jätän auton vähän matkan päähän parkkikselle, jonne kävelen siis pelkissä treenivaatteissa salin jälkeen. Välillä voin oikein tuntea, miten jotkut miehet suorastaan riisuvat mut katseella ja kääntyvät vielä katsomaan ohitettuaankin miltä näytän takaapäin. Se on inhottavaa. Tulee juuri sellainen aiemmassa viestissäkin mainittu tunne, että olen kävelevä lihapala.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä on kauheaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aitoja esimerkkejä, vai kuvitelmia. Totuutta tatamille!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:48"]
Käyn salilla keskisuuren kaupungin keskustassa ja jätän auton vähän matkan päähän parkkikselle, jonne kävelen siis pelkissä treenivaatteissa salin jälkeen. Välillä voin oikein tuntea, miten jotkut miehet suorastaan riisuvat mut katseella ja kääntyvät vielä katsomaan ohitettuaankin miltä näytän takaapäin. Se on inhottavaa. Tulee juuri sellainen aiemmassa viestissäkin mainittu tunne, että olen kävelevä lihapala.
[/quote]
Eikä asialla ole mitään tekemistä asusi kanssa. Miehet ruotuun!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 09:33"]
[/quote]
[/quote]
Hirvittävä ajatus, että yhteiskunta alkaisi pyöriä naisen ehdoilla.
[/quote]
Dystopiani on maailma, jossa naisten tunteet ja kokemukset säätävät lait ja yhteiskuntajärjestyksen.
Minua saa kuka vaan tuijottaa, tunnen itseni jollain tavalla voimakkaaksi silloin. Toki nautin eniten nuorten komeiden miesten katseista.
T. Nainen 25v
Jos nämä naiset saisivat päättää, miesten silmissä olisi anturit, jotka antaisivat sähköshokkeja miehelle, jos tämän katse osuisi väärään paikkaan ja liian pitkään :) Eikä munakaan saa hievahtaa kuin omalle naiselle.
Täällä kirjoittelee "vinksahtaneita" tyyppejä.