Minkälainen on amkopettajan palkka?
Paljonko on amkissa sairaanhoidon opettajan palkka?
Kommentit (38)
60 op pedagogiset opinnot tekee vuodessa.
Amkeissa on haasteelliset ajat, talous tiukoilla ja monissa yt:t parhaillaan tai käytynä/tulossa. Mutta, sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan työntekijöitä ja myös opettajia näille tuleville ammattilaisille. Riittävän pitkä työkokemus yhdistettynä ajantasalla olevaan tutkintoon ja opekoulutukseen on oivallinen lähtökohta amk-opettajalle. Jatkotutkinto tai sen suunnittelu/tekeminen plussaa.
Miten kauan nuo opettajan pedagogiset opinnot vievät?
Osaisiko joku vastata tähän?
Hoitotyön opettajana on pakko kommentoida tähän. Sosiaali- ja terveysalan opettajan pätevyysvaatimukset niin toisella asteella kuin korkeakoulussa ovat oman alan AMK-tutkinto ja sen jälkeen muutaman vuoden työkokemus alalta. Koulutuksena tulee lisäksi olla TtM-tutkinto ja opettajan pedagogiset opinnot. Kouluttajana aikuiskoulutuskeskuksissa voi toimia myös ilman maisterin tutkintoa. Joten kyllä koulutus on pitkä suhteessa palkkaukseen. Itse olen lh, sh, klö, th ja TtM sekä nuo pedagogiset opinnot suorittanut. Aikaa noihin on mennyt reilusti yli 10 vuotta.
Palkkaus vaihtelee 3500 - 4500 € riippuen työpaikasta ja työkokemuksesta.
Toisaalta.. aikaa opeopinnot ehkä vie, mutta työnohessahan nuo voi suoritella(:
Ammatilliseen opettajakoulutukseen on ihan älyttömän vaikea päästä. Pitää käytännössä olla pohjilla jo useamman vuoden opetuskokemusta tai valmiiksi jo toimia epäpätevänä amk-opettajana. Ketään ei varmasti enää tänä päivänä oteta epäpätevänä edes sijaiseksi, koska päteviäkin on tarjolla. Palkka amk:ssa on kyllä todella hyvä. Parempi kuin yliopistossa.
Hei,
Onko mahdollista toimia hoitotyön opettajana ammattikorkeakoulussa, jos koulutuksena on sairaanhoitaja ylempi amk + alan työkokemus 8v + pedagogiset opinnot? Vaaditaanko amk-opettajalta siis aina TtM-tutkinto? Jos molemmilla koulutuksilla voi opettaa, onko paikan saamisessa tai palkkauksessa eroja oletko TtM vai ylemmän amk:n käynyt?
Entäpä onko hoitotyön opettajan palkoissa kuinka suuri ero toisen asteen koulun ja korkeakoulun välillä?
Hei! Opiskelen parhaillaan maisteriksi ja olin opetusharjoittelussa Laureassa. Ainakin siellä hoitotyön opet olivat maistereita ja tuntui, että sitä arvostettiin enemmän kuin pelkkiä pedagogisia opintoja opettajakorkeakoulussa. Paperillahan TtM ja YAMK ovat rinnastettavia, mutta ei käytännössä. Vertaa TtM 300op ja YAMK 60-90op, mun mielestä iso ero.
Vanha viesti, mutta vastaan silti. TtM 300 p on alusta saakka, vaikka lukion jälkeen. Mutta YAMK 90 op on lisä edelliseen. Eli saman verran, kun siihen lasketaan amk:n (3 vuotta) 210 op + (2 vuotta) 90 op. Ei YAMK -tutkintoon haeta suoraan vaan se on amk-tutkinnon jatko. Kuten kandi + maisteri =300 op.. Että ei ihan pitänyt tuo paikkaansa :) ja yliopistotutkinto perustuu ns. kirjatietoon, amk/yamk työelämässä hankittuun pohjaan ja tutkintoon. Arvostan esim. hoitotyössä todella paljon ammattisoaamista. Ei sillä pelkällä maisterin paperilla vielä osaa yhtään mitään käytännön työelämässä.
Kandi 120op(vaikka osa hyväksiluetaankin), jäljelle jää silti 180op maisteri.. vs. YAMK 90op.
Yx Ope kirjoitti:
Hoitotyön opettajana on pakko kommentoida tähän. Sosiaali- ja terveysalan opettajan pätevyysvaatimukset niin toisella asteella kuin korkeakoulussa ovat oman alan AMK-tutkinto ja sen jälkeen muutaman vuoden työkokemus alalta. Koulutuksena tulee lisäksi olla TtM-tutkinto ja opettajan pedagogiset opinnot. Kouluttajana aikuiskoulutuskeskuksissa voi toimia myös ilman maisterin tutkintoa. Joten kyllä koulutus on pitkä suhteessa palkkaukseen. Itse olen lh, sh, klö, th ja TtM sekä nuo pedagogiset opinnot suorittanut. Aikaa noihin on mennyt reilusti yli 10 vuotta.
Palkkaus vaihtelee 3500 - 4500 € riippuen työpaikasta ja työkokemuksesta.
Aivan järkyttävää ylikouluttautumista palkkaan ja opettajan työhön nähden. Entiset keskiasteen tutkinnot on pitänyt väkisin vääntää korkeakoulututkinnoiksi ammatillisen käytännön työn näkökulmasta. Tutkimustyö kuuluu yliopistoihin ja amkit eivät ole yliopistoja. Tämä koulutususkovaisuua ja ihmisten istuttaminen vuosikausia koulunpenkillä on tullut kunnille ja valtiolle todella kalliiksi! Tarve on käytännön ammattilaisista ja siinä ei tutkimuspapereiden pyörittämisestä ole hyötyä.
Amkit ovat osakeyhtiöitä ja toimivat liiketaloudellisin perustein. Entinen valtion hulvaton rahanjako monikertaiseen korkeakoukusysteemiin on onneksi päättynyt ja nyt toivottavasti koulutetaan oikeaan tarpeeseen eikä joka kylälle medianomeja. Tämän vuoksi opettajien palkkaamisessa käytetään harkintaa. Säästöt on ollut monin paikoin kovat.
Vierailija kirjoitti:
Yx Ope kirjoitti:
Palkkaus vaihtelee 3500 - 4500 € riippuen työpaikasta ja työkokemuksesta.Aivan järkyttävää ylikouluttautumista palkkaan ja opettajan työhön nähden. Entiset keskiasteen tutkinnot on pitänyt väkisin vääntää korkeakoulututkinnoiksi ammatillisen käytännön työn näkökulmasta. Tutkimustyö kuuluu yliopistoihin ja amkit eivät ole yliopistoja. Tämä koulutususkovaisuua ja ihmisten istuttaminen vuosikausia koulunpenkillä on tullut kunnille ja valtiolle todella kalliiksi! Tarve on käytännön ammattilaisista ja siinä ei tutkimuspapereiden pyörittämisestä ole hyötyä.
Minä olen liiketalouden amk-ope. Meidän alalle ei saa ammattilaisia ilman ok-palkkaa. Meille halutaan palkata markkinointipäälliköitä, henkilöstöpäälliköitä, juristeja, diplomi-insinöörejä....ja mieluiten vielä tohtoreita.... ja kaikkien palkka tippuu koulumaailmassa tonneilla. Emme saa edes kesälomarahoja. Moni potee alan vaihtoa takaisin, koska ”ylitöitä voi tehdä paremmallakin palkalla”.
Tietysti voi kyseenalaistaa, onko kaikkien pakko olla niin ”menestyneitä” työelämässä, kun hyvä opettajuus ei korreloi tittelin kanssa, mutta tämä on koulun kilpailustrategia.
Mikä on työllisyystilanne nykyään?
Osaisko joku vastata kysymykseen tämän hetken työllisyystilanteesta?
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku vastata kysymykseen tämän hetken työllisyystilanteesta?
Vastaan myöhässä, mutta ehkä joku muu on kiinnostunut. Hyvin työllistyy, sain itse välittömästi valmistumisen jälkeen työn. Suuret ikäryhmät alkavat eläköityä.
Vierailija kirjoitti:
Amkit ovat osakeyhtiöitä ja toimivat liiketaloudellisin perustein. Entinen valtion hulvaton rahanjako monikertaiseen korkeakoukusysteemiin on onneksi päättynyt ja nyt toivottavasti koulutetaan oikeaan tarpeeseen eikä joka kylälle medianomeja. Tämän vuoksi opettajien palkkaamisessa käytetään harkintaa. Säästöt on ollut monin paikoin kovat.
Demarit ja kepu keksi AMK-systeemiin ja se levitettiin 1990-luvun rahavuosina ympäri Suomea. Hulvaton meno jatkui ja ylikouluttaminen monelle alalle mutta toivottavasti järki on otettu käteen! Papereiden ja muka tieteellisten tutkimusten väsääminen käytännön ammatteihin toivottiin luovan muka tieteellistä pohjaa. Pula on kunnollisista ammattiosaajista, ei papereiden pyörittäjistä.
Noniin! kirjoitti:
Vanha viesti, mutta vastaan silti. TtM 300 p on alusta saakka, vaikka lukion jälkeen. Mutta YAMK 90 op on lisä edelliseen. Eli saman verran, kun siihen lasketaan amk:n (3 vuotta) 210 op + (2 vuotta) 90 op. Ei YAMK -tutkintoon haeta suoraan vaan se on amk-tutkinnon jatko. Kuten kandi + maisteri =300 op.. Että ei ihan pitänyt tuo paikkaansa :) ja yliopistotutkinto perustuu ns. kirjatietoon, amk/yamk työelämässä hankittuun pohjaan ja tutkintoon. Arvostan esim. hoitotyössä todella paljon ammattisoaamista. Ei sillä pelkällä maisterin paperilla vielä osaa yhtään mitään käytännön työelämässä.
Hoitotyön opettajalta vaaditaan aina se amk koulutus ja valviran laillistus
Up! Kertokaapa kokemuksia ko alasta.