Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teidän lapset (kouluikäiset) syö aamupalaksi?

Vierailija
31.08.2012 |

Olenko huono äiti, kun en varmista joka aamu että 11v juo/syö maitotuotteita aamulla? Tätä mieltä on ainakin lapseni opettaja.

Päivän mittaan kyllä joka päivä maitotuotteita syö suositusten verran vaikka aamulla ei maistuisikaan.

Eikä ole koskaan ollut nälkä ennen kouluruokailua, että ei ole siitäkään kiinni.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja ja äiti, eikä lapseni juo eikä syö koskaan mitään maitotuotteita aamupalalla. Enkö olekin huono kummassakin lajissa?

Kysymykseesi: syö yleensä sämpylän ja jotain leikettä. JOS juo jotain, niin vettä.

Vierailija
2/41 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä jogurttejakaan syödä, mutta juustoja kyllä. Aamuisin niin lapset kuin aikuiset syö hedelmän ja pähkinöitä, ei mitään maitotuotteita.

En ole koskaan uskonut tuohon suomalaisten maidonlatkinnan terveellisyyteen, kun muuallakin pärjätään ilman maidonjuontia ja vieläpä osteoporoosia on vähemmän kuin täällä, vaikka pitäisi olal ihan toisinpäin kun ei saa kalsiumia yhtä paljon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylminä talviaamuina lapset syövät maitoon keitettyä puuroa + esim. marjoja puuron päällä (alkavat pyytää sitä puuroa jossain vaiheessa loppuvuotta) ja keväällä leipää + leikkeleitä, maitoa tai esim. kaakaota.

lapset 9,11 ja 13 vee

Vierailija
4/41 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä leivän ja tuoremehua,jugurttia, joskus vanukasta ;) tai pullaa ja mehua.

Mutta kunhan edes jotain syövät niin olen tyytyväinen koska itse en ole aikaisin aamulla nälkäinen enkä ole lapsenakaan syönyt aamiaista.

Olen siis iltasyöppö!

Ainoastaan hotellissa syön aamiaisen kun se ei ole niin aikaisin ja valikoima on niin mahtava.

Hotellissa nämä meidän laiheliini lapset syövät muroja ja myös leivän ja poika jopa pekonia...täytyy varmaan muuttaa hotelliin :)

Vierailija
5/41 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein jonkun hedelmän.

Vierailija
6/41 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 1dl tuoremehua, 1dl vettä, 2 palaa täysjyväleipää flooralla ja kurkkua tai tomaattia

Vierailija
7/41 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotias ei syö mitään aamupalaksi.

Vierailija
8/41 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset syö aamupalalla samaa kuin aikuisetkin eli esimerkiksi:

- luonnonjogurttia, mysliä ja tuoremehu

- puuroa marjoilla, kaakao

- ruis- tai paahtoleipä, kalkkunalla/lohella/kinkulla/juustolla, tomaattia, kurkkua, maitoa/kaakaota/tuoremehua

- kesällä monesti vain marjoja maidolla tai hedelmää esim. vesimelonia

Vierailija
9/41 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen syö muroja maidon kanssa

toinen ei mitään.. saan aina houkutella syömään jotain, tänään esim söi herkkumonsteri(minimini)rahkan. ei muuta...

Vierailija
10/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö syö joka aamu samaa: ruisleivän johon yksi viipale juustoa ja kinkkua sekä pari viipaletta kurkkuu, paprikaa ja salaattia. Juomana hänellä on mehua, jos jää tuosta leivästä nälkä niin sitten ottaa lisäksi jugurttia. 

Tyttömme on 10v

Vierailija
11/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9v syö samanlaisen aterian:)

Vierailija
12/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9v syö samanlaisen aterian:)

Vierailija
13/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7- ja 9-vuotiaat tytöt syövät yleensä muroja maidolla, risifrutin, leivän + mehua tai jukurttia.

Vierailija
14/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelevaa aamupalaa. Joskus keitetään neljänviljanpuuroa (maitoa + voisilmä tai mehukeittoa), joskus syödään jogurttia ja mysliä, joskus muroja & maitoa. Usein myös hedelmää ja tuoremehua. Mun lapsi on tuskallisen hidas syömään aamuisin, joten aikaa pitää erikseen aina varata, mutta aina syö jotain ennen kouluun menoa. 

Vierailija
15/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä leipää, jonka päällä vain margariinia ja juomaksi maitoa. Jos ei ole kiire, niin lisäksi hedelmä tai jogurttia tai muroja.

Toisinaan leivän tilalla karjalanpiirakka.

7v ja 10v

Vierailija
16/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna poika söi leivän, tuoremehua ja alpen-välipalapatukan.

Tyttö joi teetä ja söi pullaviipaleen.

Vierailija
17/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2012 klo 15:29"]Yleensä leivän ja tuoremehua,jugurttia, joskus vanukasta ;) tai pullaa ja mehua.

Mutta kunhan edes jotain syövät niin olen tyytyväinen koska itse en ole aikaisin aamulla nälkäinen enkä ole lapsenakaan syönyt aamiaista.

[/quote]

Ok. Mutta ei kai omia huonoja ruokatottumuksia kannata suoraan siirtää lapsille. Kouluaamut ovat takkuisia pienelle jos ei mitään syö.

Vierailija
18/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden vanhempien, joiden lapset eivät edes pikkukoululaisina syö aamuisin juuri mitään, olisi hyvä pakata evästä lapsille ainakin yläkoulun puolelle. On todella turhauttavaa pitää oppituntia, kun valitetaan nälästä, huonosta olosta, rampataan terveydenhoitajalla ja pyörtyillään, kun ei osata syödä aamuisin ja vanhemmat vain levittelevät käsiään, että ei se ikinä ole syönyt aamupalaa. Opettakaa syömään! Se on terveellista ja antaa riittävästi energiaa ja jaksamista lounaaseen saakka. Se pitää verensokerin tasaisena ja näin saadaan parhaat edellytykset oppimisielle ja opiskelulle.

Tiedän, että kaikille ei maistu heti aamusta, mutta sitten on ratkaisuna ne eväät, joita voi syödä välitunnilla tai se pakotettu tuoremehu, hedelmä tai pähkinäpussi. Eivätkö vanhemmat osaa kertoa lapsilleen, miten vireystaso laskee, kun ruokailuvälit ovat liian pitkät? Eikö itsekään ymmärretä, miksi pieniä välipaloja suositellaan syömään eikä aterioiden väli saa karata liian suureksi? Lapset voivat kuvitella jaksavansa ilman välipaloja ja osa jaksaakin ehkä murrosiän kynnykselle saakka mutta vakuutan, että viimeistään yläkoulussa näkee jo kauas, kuka on syönyt aamupalan ja kuka ei.

Miksi ette opeta lapsillenne terveellistä ateriarytmiä?

Vierailija
19/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3. 5. ja 7. luokkalaiset lapset, eivätkä he koskaan ole syöneet mitään aamupalaa kouluun lähtiessään, ainoastaan juovat mukillisen kaakaota.  Minua on soimattu tästä paljon, mutta annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.  Lapseni ovat kuin minäkin, eli täytyy olla hereillä 2 tuntia, ennen kuin ruoka maistuu.  Minulle on jopa ehdotettu, että herättäisin lapseni 2 tuntia ennen kouluun lähtöä.  Just joo!

Vierailija
20/41 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:12"]

Miksi ette opeta lapsillenne terveellistä ateriarytmiä?

[/quote]

Meidän lapsilla (sekä meillä aikuisilla) on ollut aina tämä terveellinen ateriarytmi, mutta on todella vaikea saada lapset syömään aamuisin enempää kuin leipä ja lasillinen maitoa. Tämä silloin, kun koulu alkaa jo klo 8. Heräävät sillon seitsemältä eikä heille vaan maistu tuon enempää silloin. Todella usein olen miettinyt, että miten saisin heidät syömään enemmän, kun en ala mitään herkkuaamupaloja antamaan. Herkkuja (pullaa yms.) kyllä söisivät.