Sen sijaan, että pauhaat, tarjoa kriisisijoituspaikka lapselle!
Täällä moni kiehuu ja kuohuu, ymmärrettävästi. Miksi tuo kyseinen tyttö ei päässyt ennen kuolemaansa turvaan? Koska laitossijoituksessa ei ilmeisesti ollut tilaa. Miksi ei löytynyt kriisisijoituspaikkaa perheestä? Koska niitä ei ole. Suomessa perhesijoitusten määrä on muihin pohjoismaihin verrattuna todella alhainen, sijaisperheitä ei vaan ole.
Jos tämä lapsen kuolema järkyttää, mieti, voisiko sinun perheesi antaa hetken turvaa jollekin samanlaiselle kriisilapselle? Etenkin te, jotka olette työelämän ulkopuolella omia lapsia hoitamassa, työttömänä tms.; kriisilasta kun ei voi jättää kotiin tai heittää vieraaseen päiväkotiin vaan hänen kanssaan on jonkun oltava.
Voisiko tämä järkytys poikia jotain muutakin kuin vain tunteiden tuuletusta, ehkä jotain konkreettista? Rahakeräys tms. kriisisijoitusperheiden palkkaamiseksi? Lisää sijoitusperheitä? Lisää laitospaikkoja? Eerika-rahasto pystyyn?
Kommentit (28)
tai tilanne ei nyt riitä sijaisvanhemmuuteen, miettikääpä kaikki tukiperheeksi ryhtymistä. Tukiperheitä on ihan liian vähän! Kuitenkin se vaatii vain sitä, että teillä on tavallinen perhe ja halu ottaa lapsi teille yhdeksi viikonlopuksi kuukaudessa.
Eteenpäin asiassa pääsee esim. katselemalla Pelastakaa Lapset -järjestön nettisivut tai soittamalla oman kunnan sosiaalitoimeen.
Oma äo tutkitusti Mensa tasoa. Koulutus korkeampi kuin lähihoitajalla.
Minkälaista älykkyyttä itse ajattelet kun tuolla tavoin kommentoit? Älyllisyyttähän on monenlaista.
Sen siitä saa kun lähtee fiksumpiensa kanssa kisaamaan.
palstalla on oikeasti järkevä ehdotus. nyt kaikki (fiksut ja kunnolliset) mammat sijaisäideiksi!
Kännyllä kun näppäilee niin typoja tulee herkästi.
Kerro kuitenkin mitä tarkoitat. Odotan mielenkiinnolla!
Tarkoitin sellaista älykkyyttä, josta sinä voit vain haaveilla.
Minulla on perhekoti-menneisyys vanhempieni alkoholinkäytön vuoksi ja siksi en kelpaa edes väliaikaiseksi sijaiskodiksi. Se on sääli, sillä mielelläni auttaisin heikommassa asemassa olevia ja oman perhekoti-kokemukseni myötä tietäisin ainakin, mitä virheitä välttää...minä kun olin lähinnä vaan rahastuskeino eräälle kirkkonummelaiselle perheelle.
kyllä varmaan 5:nenkin on ollut järkyttynyt sossun toiminnasta. Samaan aikaan voi olla myös järkyttynyt vanhempien toiminnasta - lapsella aivan karmaisevat vanhemmat, kaikki kolme.
Silti olen itsekin vähän kypsynyt tähän karmaisevilla yksityiskohdilla mässäilyyn. Lähinnä tuntuu että täällä av-mammat pönkittävät omaa itsetuntoaan äitinä tyyliin "olen tosi hyvä äiti kun mun lapsi ei ole joutunut kokemaan tollaista".
Kuitenkin on faktaa, että tälläkin hetkellä tapahtuu hirveästi vastaavaa - kaikki lapset vaan eivät kuole. Kyseisen lapsen kohtalokin paljastui vasta kun vanhemmilla lipsahti niin pitkälle, että lapsi kuoli. Jos lapsi olisi säilynyt hengissä, hänestä ei edelleenkään tiedettäisi eikä tilannetta kauhisteltaisi. Mun mielestä tämä on kaikkein karmaisevinta.
Eikä tällä palstalla käsitellä av-mammojen omaa henkistä pahoinpitelyä, lasten vähättelyä, kiusaamista, yliruokintaa, ylisuojelua, velttoutta, turvattomuutta, alkoholinkäyttöä ym ym. Av-mammat eivät voi katsoa omaa käytöstään kriittisesti, koska eivät tunnista itsessään mitään heikkouksia saati sitten vikoja. Kaikki paha ulkoistetaan, esim. demonisoidaan niitä, jotka vie lapsensa päivähoitoon (joka on kaiken pahan alku ja juuri). Tai naapureita. Tai sossuja. Tai exiä. Tai äitipuolia. Tai anoppia. Peiliin ei pystytä katsomaan. Ja siksi tänäänkin moni lapsi pelkää mennä omaan kotiinsa, kun tietää mitä helvettiä viikonloppu tuo mukanaan. Kännäämistä, riitelemistä, nälkää, ehkä pahoinpitelyäkin.
Mutta mitä väliä?? Kun voi aina katsoa olevansa hyvä vanhempi verrattuna tollaisiin ääritapauksiin...
Tosi hienoa, että joku alkaa vähän herätellä muutakin kuin päivittelyä! Mä toivoisin että jokainen vanhempi katsoisi peiliin ja lupaisi itselleen ja lapsilleen tehdä parhaansa. Mä ainakin halaan mun lapsia tänään ja lupaan, että kasvatan heidät eri tavalla kuin mun vanhempani kasvattivat mut ja sisarukseni.