Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voin käyttö ja karppaus > kolesterolitasojen nousu

Vierailija
31.08.2012 |

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tiedote?id=30737

Tänään julkaistu ensimmäiset Finriski-tutkimuksen tulokset

Jokohan nyt olisi syytä siirtyä käyttämään kasvirasvoja voin sijaan?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan nyt olisi syytä siirtyä käyttämään kasvirasvoja voin sijaan?

Miksi?

Vierailija
2/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätkää rasvoja ruokavalioonne kuukaudeksi ja mittauttakaa veriarvonne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään ainoastaan voita ja oivariinia, ei koskaan juoda rasvatonta maitoa, ei käytetä kasvirasvavalmisteiden nimellä myytäviä tuotteita.

Ja mun kolesteroliarvot olivat paljon ikäryhmäni keskiarvoa alemmat. Ruokailutottumuksissani olin lomakkeessa ihan rehellinen.

Vierailija
4/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niin miten ihmeessä voi ja eläinrasvat löydetään näinä vähärasvaisuuden aikoina syylliseksi valtaväestön kolesteroliongelmiin?? :D Osaatko ap sanoa "nollatutkimus"?

Vierailija
5/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aihe kiinnostaa, testatkaa itsellänne. Lisätkää rasvoja ruokavalioonne kuukaudeksi ja mittauttakaa veriarvonne.

On tullut karpattua vuodesta 2004, eikä ole näkynyt kolesterolin nousua, joten ei tälläkään huuhaatutkimuksella ole vaikutusta elämääni tai ruokailuihin.

Vierailija
6/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rasvoja, samoin kaikkia ruokia. Makaronia ja riisiä en, sillä en pidä niistä. Pullaa ja karkkiakin pari kertaa viikossa. Kuulun suvun perinnön vuoksi verisuonitautien riskiryhmään. Kolesteroliarvoni ovat olleet erittäin hyvät.

Vierailija
7/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään ainoastaan voita ja oivariinia, ei koskaan juoda rasvatonta maitoa, ei käytetä kasvirasvavalmisteiden nimellä myytäviä tuotteita.

Ja mun kolesteroliarvot olivat paljon ikäryhmäni keskiarvoa alemmat. Ruokailutottumuksissani olin lomakkeessa ihan rehellinen.

Sulle on varmaan sattunut hyvät geenit, ole onnellinen niistä. Västötasolla karppausta ja kovan rasvan käyttöä kuitenkaan ei voi suositella kun suurin osa väestöstä ei ole näin onnellisessa asemassa. Nyt jo pieni voin kulutuksen kasvu näkyy koko väestön kolesteroliarvoissa ja se on huolestuttavaa (ja jos ei muuta niin kallista!)

Vierailija
8/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli niin todettaisiin, että karppaus on haitaksi ja terveysongelmat lisääntyvät, on siltikin vastuu jokaisella itsellään. Kukaan ei väkisin syö yhtään mitään ja erilaisia guruja putkahtelee ajoittain. Media kyllä tekee osansa markkinoidessaan eri dieettejä, mutta aikuinen ihminen on vastuussa omista ruokailuistaan.

Vierailija
9/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tutkimuksessa naisilla on kaikissa ikäryhmissä noussut kolesterolit yhtä paljon.

Kuinkahan paljon mahtaa olla 65+ karppaajia?

Vierailija
10/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osalla ihmisiä, jotka ovat perinnöllisesti onnekkaita, kolesteroli ei nouse vaikka söisi mitä. Vaikka siis eläisi pelkillä hampurilaispaikkojen ja pizzerioiden antimilla ja voilla ja täysmaidolla. Suurin osa on niitä, joilla ravinto vaikuttaa kolesteroliin jonkin verran. Sitten on niitäkin epäonnisia joilla ravinto vaikuttaa hyvin vahvasti kolesteroliin, ja nämä on niitä joiden täytyy vältellä jopa kananmunia ja voita ettei huonot kolesterolit nouse.

Vierailija
11/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on varmaan sattunut hyvät geenit, ole onnellinen niistä. Västötasolla karppausta ja kovan rasvan käyttöä kuitenkaan ei voi suositella kun suurin osa väestöstä ei ole näin onnellisessa asemassa.

Ei, vaan minä en käytä kovetettuja kasvirasvoja. Sen mitä syön kovia rasvoja, ne ovat luonnollisia rasvoja.

Suurimmassa osassa tutkimuksia kovetetut ja luonnon kovat rasvat niputetaan samaan. Sitten vain eläinrasvat saavat syyn niskoillensa.

Vierailija
12/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppifoorumia lukemalla tämä tulee selvääkin selvemmäksi.

Vierailija
13/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmassa osassa tutkimuksia kovetetut ja luonnon kovat rasvat niputetaan samaan. Sitten vain eläinrasvat saavat syyn niskoillensa.

ei kyllä ylenesä todellakaan niputeta samaan...

Vierailija
14/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää jotain muuta sisältöä elämäänne.

Vierailija
15/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti se menee näin.

Sokerin, tärkkelyssiirappien, karkkien ja limsojen kulutus ovat kasvaneet ihan älyttömästi viimeisen 10 vuoden aikana ja tulokset alkavat näkyä. Hiilarit aiheuttavat tulehduksia verisuoniin ja sitä kautta sv-sairauksia.

Vierailija
16/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti se menee näin.

Sokerin, tärkkelyssiirappien, karkkien ja limsojen kulutus ovat kasvaneet ihan älyttömästi viimeisen 10 vuoden aikana ja tulokset alkavat näkyä. Hiilarit aiheuttavat tulehduksia verisuoniin ja sitä kautta sv-sairauksia.

Kaikki suositukset kyllä kannustavat syömään täysjyvä viljaa mahdollisimman vähän puhdistettuja tyhjiä hiilihydraatteja. Ei siis tarvitse alkaa karppaamaan vaan syödä kohtuudella sitä sokeria ja ranskanleipää ja valkoista makaronia!

Vierailija
17/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväkarppauksen ja voihin paluun jälkee.

MUTTA enemmän nousi se hyvä, eli nykyään kun katsotaan keskiarvo eikä vain pahaa lukua niin mulla on parantunut arvot:D

En luovu voista enkä pysty enää syömään höttöhiilareita.

Vierailija
18/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä löytynyt ennen, ainakaan erikseen.

Vierailija
19/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on varmaan sattunut hyvät geenit, ole onnellinen niistä. Västötasolla karppausta ja kovan rasvan käyttöä kuitenkaan ei voi suositella kun suurin osa väestöstä ei ole näin onnellisessa asemassa.

Ei, vaan minä en käytä kovetettuja kasvirasvoja. Sen mitä syön kovia rasvoja, ne ovat luonnollisia rasvoja.

Siis mikä siinä luonnollisessa on niin HITON hyvää. Onhan alkoholi, nikotiini, natriumglutamaatti, moneet huumeiksi luokiteltavat ainesosat jne. luonnontuotteita! Ei luonnolliosuus tee välttämättä elintarvikkeesta sen terveellisempää! Liittyykö luonnollisuusluulo siihen, että aikanaan margariinien rasvoja hydrattiin (=rasvahappoketjuun lisättiin vetyä), jolloin syntyi transrasvoja, näiden käyttö kiellettiin kuitenkin jo muutama vuosikymmen sitten kun huomattiin että ne ovat haitallisia. Margariinit ovat kuitenkin kasviöljyä, eikö se ole luonnolista eivätkä siis nykyisin sisällä transrasvoja sen enmpää kuin LUONNONTUOTTEETKAAN (kaikissa elintarvikkeissa niitä esiintyy hieman)?

Vierailija
20/46 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä ajatella ja katsoa tulevaa.

http://blogi.thl.fi/web/guest/