Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon myyminen itse; nyt on sitten tulossa perhe katsomaan asuntoa.

Vierailija
30.08.2012 |

Puhelimessa puhuttiin pitkään asunnosta, ja kuulosti tosi sopivalta tämä asunto niille mahdollisille ostajille, nyt mua jännittää ihan hirveesti. Asunto on ollut kuukauden myynnissä, ja nyt on vasta ensimmäiset tosimielellä olevat katsojat.

Ostajat ovat ensiasunnonostajia, ja mietin että miten kerron kaikista taloyhtiön asioista että eivät pelästy, mutta että eivät jälkeenpäin ajattele että on jätetty kertomatta. Rehellisenä ihmisenä minä arvostan aina rehellisyyttä, ja olen ajatellut sillä mennä, että kerron kaiken mitä itsekin haluaisin tietää.

Kaikki viat kerron, mutta myös mahdollisuudet mitä voisi pienellä remontilla tehdä, mitä olen esim. itse suunnitellut joskus tekeväni.

Ja ajattelin kertoa myös jonkinverran naapureista. Ongelma on se, että epäilen että isännöitsijä on ketku, mutta uskallanko kertoa siitä? Tilanne ei ole paha, isännöitsijä on ollut vasta hetken miedän talossa isännöitsijänä, mutta luulen että lähiaikoina isännöitsijä pitää taas vaihtaa, saattaa mennä jopa konkurssiin tämä nykyinen. Se kuulostaa vähän pahalta, sanoa ostajalle että isännöitsijä on talousvaikeuksissa oleva juoppo.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan niinkuin sosiaalityöntekijöissäkin tai vaikka opettajissa. Kannattais ottaa tarjosta ja haastatella vähän muitakin välittäjiä. Kyllä siellä niitä oikeesti ammattilaisiakin on joukossa ja paljon.

Itse en henkilökohtaisesti ostaisi ikinä asuntoa suoraan myyjältä.

Vierailija
42/59 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välityspalkkiot on joskus tosi isoja, joten eikö olisi kivampi säästää se summa yhdessä myyjän kanssa?

Ei esittelijällä juurikaan ole oikeasti virkaa. Asunto on niin iso ostos, ettei sitä osteta kuin karkkipussia torilta, kun "myyjä niin hyvin puhui". Faktat puhuu puolestaan ja valitettavasti välittäjä voi tehdä kovin vähän.

ihan niinkuin sosiaalityöntekijöissäkin tai vaikka opettajissa. Kannattais ottaa tarjosta ja haastatella vähän muitakin välittäjiä. Kyllä siellä niitä oikeesti ammattilaisiakin on joukossa ja paljon.

Itse en henkilökohtaisesti ostaisi ikinä asuntoa suoraan myyjältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
31.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... vastikkeiden maksutilanne oli laitettu maaliskuulta, eli siitä ajankohdasta kun isännöinti siirtyi hänelle, kiva, nyt näyttää aika epäillyttävältä tuo, ja muitakin virheitä siinä oli. Kysyin tutulta kokeneelta isännöitsijältä, ja hän vahvisti sen, että isännöitsijäntodistus pitää olla alle 3 kk vanha juuri siksi, että siitä näkee että ei ole vastikkeita maksamatta tai muuta häikkää.

Tämä isännöitsijä sanoi myös että välittäjät hakevat yleensä todistuksen siinä vaiheessa kun ollaan menossa jo pankkiin tekemään papereita, ja todistuksesta katsotaan sitten pitääkö sopia jotain maksamattomista vastikkeista tai onko talossa lunastuslauseketta käytössä.

Itse olen käynyt ainakin 20:ssä näytössä, enkä ole nähtäväksi saanut kuin tämän asunnon todistuksen, joka ostettiin, olen sitä joskus kysynytkin, esitteen ne aina vaan antaa.

Muut näytöt joissa olen käynyt on olleetkin sitten omakotitaloja, ja sellaisen aiomme nyt ostaa.

Hyvä neuvo on se, että ei kierrä mukana, kuten oikeat välittäjätkin tekevät, että ovat taka-alalla. Pitää oikein nyt miettiä miten teen. Olen kyllä katsonut paljon telkkarista ulkomaisia ohjelmia missä opetetaan myymään oma asunto, ja olen toki katsonut myös kotimaista Kaisaa..

Mutta kuten sanottu, ensimmäistä kertaa tätä teen, ja ilman koulutusta, joten jos saan kämpän myytyä, olen erittäin tyytyväinen itseeni.

Tuppaan olemaan joskus liian tuttavallinen ihmisille, yritän hillitä nyt itseni, vaikka toisaalta, tämä ihminen joka on tulossa, sanoi että hänelle tuli kotoinen olo kun puhui mun kanssa puhelimessa. Tiedä sitten onko hyvä vai huono, mutta vaikutti hyvin innostuneelta.

ap

Vierailija
44/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat koko perhe + appiukko, ja yli tunnin viipyivät, katselivat tarkkaan kaikki huoneet, käytiin pihalla kiertämässä, katsottiin yhteiset tilat ja pihalla vielä juteltiin pitkä tovi. Hintaa vähän moittivat korkeaksi, mutta sehän kuuluu asiaan.

Perhe oli tavallisia ihmisiä, ei mitään hienostelijoita. Isännöitsijäntodistusta eivät kysyneet, enkä sitä myöskään sitten antanut, aion kyllä pyytää isännöitsijältä uuden kunnollisen että sen kehtaisi jollekin edes antaa.

Miehen kanssa tuossa juteltiin, että jos tykkäävät tarpeeksi niin ostavat sillä hinnalla kuin me myydään, jos ei, niin ei sitten.

Kuitenkin tulivat katsomaan vaikka hinnan tiesivät mitä pyydetään, jos ei rahkeet riitä, niin mitä tulisivat edes katsomaan.

Katsojat sanoivat että pitävät kotona palaveria asiasta. Tuli kuitenkin sellainen olo, että kiinnostusta oli, kun viimeiseksi vielä hinnasta kyselivät. Remonttijuttujakin miettivät.

Kyllä tässä pahin jännitys on ohi, mutta kyllä sitä varmasti lähipäivät vähän puhelua odottelee, vaikka ei nyt ihmeitä odota kun niin vähän aikaa vasta ollut myynnissä.

On se vähän outoa omaa kotia esitellä ja myydä..

ap

Vierailija
45/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon myyjä soittaa perään. Kun ostaja yritti tinkiä, kuinka paljon lupasit pudottaa hintaa?

Vierailija
46/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat kysyneet pks:ää ja taloyhtiön tilinpäätöstä ja energiatodistusta.

Vierailija
47/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää olla pieni tinkivara. Ilmaiseksi ei tarvi kämppää antaa, mutta et kyllä voita jäykkyydelläkään mitään.

Olen itse havainnut tällaisen ilmiön ja välittäjät on vahvistaneet sen pitävän paikkaansa:

Myyjällä on epärelistinen käsitys asuntonsa arvosta, sitten tulee tarjous ja sitä ei hyväksytä, koska se ei vastaa toiveita. Myynti jatkuu, pyynti laskee ja lopulta olisivat onnellisia siitä, jos joku tarjoisi sen saman kuin silloin alussa. Usein se ensimmäinen tarjous on paras, vaikka se ei ihan vastaisi toiveita. Niin monesti olen välittäjiltä kuullut tyyliin: "silloin alussa tästä tuli tarjous 170 000 Euroa, eivät olleet valmiita myymään silloin sillä hintaa..."

Kaveri tarjosi 320 000 Euroa pyynnin talosta 275 000 Euroa. Myyjä suuttui ja ei suostunut tekemään vastatarjousta. Meni puolisen vuotta, talo oli tyhjillään ja välittäjä soitti kaverille, haluaisiko tehdä uusiksi saman tarjouksen. Kaveri kertoi ostaneensa jo toisen talon. Meni vielä puoli vuotta lisää ja talon pyynti oli enää 265 000 Euroa... En tiedä, mihin summaan meni kaupaksi lopulta.

Vierailija
48/59 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme tonnia on vielä "varaa" pudottaa.

Tässä taloyhtiössä on kaikki asunnot täysin samanlaisia, ja tänä kesänä on kaksi asuntoa myyty, ja lähivuosina useita. Tiedän kaikkien kauppojen toteutuneet kauppahinnat, joten tiedän aika hyvin mitä tästä voi saada.

Olen ollut tämän taloyhtiön hallituksessa vuosia ja 3 vuotta pj:näkin, joten tunnen talon aika perinpohjaisesti. Kerroin talosta kyllä todella kattavasti, myös tulevista remonteista ja yhtiön taloudellisesta tilanteesta.

Kysyin katsojilta että onko jotain kysyttävää vielä, ja he vastasivat että kaikki asiat on tullut ilmi, ei mitään kysyttävää tässä vaiheessa. Ei heitä joku energiatodistus kiinnostanut, sen voin kyllä laittaa heille sähköpostiin jos alkavat kysellä, siinä on niin paljon sivuja että en viitsinyt alkaa turhaa tulostaa.

Nämä katsojat tuntevat tämän alueen ja jopa naapureista ne jotka ovat kauan asuneet.

Meillä ei ole mikään pakko myydä, voidaan ihan hyvin asua vielä muutama vuosi tässä ihan rauhassa, sattumalta näin talon jonka haluttaisiin ostaa, mutta jos ei saada tätä myytyä hyvään hintaan, niin sitten ei muuteta.

ap

Vierailija
49/59 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se perhe joka alunperin kävi kämppää katsomassa, ei tehnyt tarjousta. Meni kuukausia että kukaan ei ottanut yhteyttä, sitten viime viikolla soitti yhtäkkiä samana päivänä kaksi ihmistä, sovin näytön heidän kanssaan, he tulivat samaan aikaan.

Toisille tämä asunto oli se ykkösvaihtoehto, ja tekivät tarjouksen heti seuraavana aamuna.

Sain tästä asunnosta paremman hinnan kuin mitä ammattilainen, ja säästettiin vielä se neljä tonnia mitä välittäjä olisi ottanut, ja myyntiaikakin oli alle puoli vuotta.

Ostajat eivät kyselleet isännöitsijätodistuksen perään, ei myöskään energiatodistusta, itse näytin sitten paperin jossa oli kaikki tehdyt remontit taloyhtiössä ja viisivuotissuunnitelman.

Olemme tässä välissä taas käyneet muutamaa taloa katsomassa. Yhdessäkään talossa ei ole kenellekään isännöitsijätodistuksia annettu, viimeksi ei välittäjällä ollut edes esitteitä antaa, yksi oma kappale oli mukana. Kaikki olivat netistä katsoneet tiedot, ja kävivät vain kiertämässä talon, ja jos oli jotain epäilyttävää kysyivät välittäjältä. Huomenna taas mennään katsomaan yhtä, nyt kun soitin välittäjälle, hän lähetti minulle sähköpostiin esitteen jossa oli enemmän tietoja kuin netissä.

ap

Vierailija
50/59 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

amatööriostaja liikenteessä. Amatöörimyyjän lisäksi. Jos ei kerran tajunnut todistuksia katsella. Mutta meneehän se noinkin.

Me möimme amatööreinä viime vuonna asuntomme ja todellakin oli näytöillä antaa kaikille kiinnostuneille taloyhtiön paperit. Ajattelin sen olevan aivan asunnonmyynnin alkeita. Mutta kaippa monet ostaa ihan fiilispohjalta.

Vierailija
51/59 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ollaan käyty katsomassa itselle sekä taloja että kerrostaloasuntoja, tuossa kirjoitin ajatuksissani vähän epäselvästi.

Saattaa olla että täälläpäin on sitten vähän amatöörimaisempaa tämä touhu, täällä ei kai ihmiset vaan ole tottuneet siihen että isännöitsijän todistusta katsottaisiin ennenkuin ollaan tosissaan kauppoja hieromassa. Siitä ei kuitenkaan näe mitään sellaista merkittävää asiaa joka vaikutttaisi siinä katseluvaiheessa, ja energiatodistus tuntuu kiinnostavan tosi harvaa, ja harva tuntuu tietävän sitä että 5 vuotissuunnitelma on nykyään pakollinen.

Luulen että ihmiset menee aika paljon fiilispohjalta kun etsivät kotia. Ja ns. sijoittajat pitävät itseään kaikkitietävinä ammattilaisina jotka tietävät muutenkin talon asiat :) Heille hinta on tärkein kriteeri.

Vierailija
52/59 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku muistaa jonkun mitäänsanomattoman aloituksensa kuukausien takaa.

Mikä tän ketjun pointti oli? "Osaa itte" vai?

Tuli jotenkin outo fiilis aloittajasta.

Onnea asunnon myynnistä, voisiko tämän ketjun nyt päästää kuolemaan?

Vierailija
53/59 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten näillä mennään. Huomenna nähdään miten käy.

ap

Vierailija
54/59 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijän todistu pitää olla aina ja kun kauppakirjat tehdään kannattaa siinä olla maininta että ostaja on perehtynyt isännöitsijän todistukseen. Pankki vaatii sen tietysti kun lainoja myöntää.

Ostajat olivat tyhmiä jos eivät kyselleet (koska sinullahan voi olla esim. yhtiölainaa tuhansia euroja mitä et ole kertonut yms.) mutta itse kyllä kerjäät ongelmia kun et tee asioita kunnolla.

Vierailija
55/59 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksaa välittäjälle tuhansia?

Vierailija
56/59 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten kävi?

Vierailija
57/59 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset sen isännöitsijäntodistuksen. Sinun kuuluu kertoa kaikista vioista, menneistä korjauksista, vesivahingoista. Jos on tiedossa tulevia/suunnitteilla olevia remontteja ja perusparannuksia, ne on kerrottava.

Vierailija
58/59 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välityspalkkiot on joskus tosi isoja, joten eikö olisi kivampi säästää se summa yhdessä myyjän kanssa? Ei esittelijällä juurikaan ole oikeasti virkaa. Asunto on niin iso ostos, ettei sitä osteta kuin karkkipussia torilta, kun "myyjä niin hyvin puhui". Faktat puhuu puolestaan ja valitettavasti välittäjä voi tehdä kovin vähän.

ihan niinkuin sosiaalityöntekijöissäkin tai vaikka opettajissa. Kannattais ottaa tarjosta ja haastatella vähän muitakin välittäjiä. Kyllä siellä niitä oikeesti ammattilaisiakin on joukossa ja paljon. Itse en henkilökohtaisesti ostaisi ikinä asuntoa suoraan myyjältä.

Myyjä sen välityspalkkion maksaa. Tuskin tulee tilannetta, että pääsee sanomaan hei tää on hyvä diili, selvästi hinnasta puuttuu puolet mahdollisesta vp:sta...just joo..

Vierailija
59/59 |
02.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattivälittäjät eivät aloita myntiä enne kuin saavat isännöitsijäntodistuksen. Jos myyntiaika pitenee, välittäjä tilaa uuden todistuksen, koska se ei saa olla 3 kk vanhempi. Ihan turha isännöitsijän mutista, hän saa maksun sen tekemisestä.

Kun myyt itse, sinun tehtäviisi ei kuulu puhua isänööitsijästä mitään. Hallitus päättää, vaihdetaanko hänet.

Naapureistakaan sinun ei tarvitse sanoa mitään edes kysyttäessä, koska ne voivat vaihtua milloin tahansa. Menin kerran kysymään myynnissä olevan asunnon esittelyssä naapureista (kiinnosti, oliko lapsiperheitä kuten me), niin välittäjä tokaisi kipakasti, että hän ei myy naapureita, vain asuntoa. No, eipä ostettu siltä välittäjältä mitään, mutta se on eri juttu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän