Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut syö lähes päivittäin jauhelihaa???

Vierailija
30.08.2012 |

Työkaverilla on eväänä lähes päivittäin jauhelihaa erimuodossa. Kun tilataan pizzat töihin, niin ottaa jauhelihapizzan. Siis en vaan ymmärrä, koska ei se nyt niin hyvän makuista voi olla.. ja epäterveellistäkin tuollainen lihamäärän syönti on

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauheliha on maailman helpoin raaka-aine, siitä voi tehdä mitä vaan :)

Vierailija
2/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauheliha on maailman helpoin raaka-aine, siitä voi tehdä mitä vaan :)

kyllä minusta lihapullien teko on huomattavan työlästä jos vertaa broilersuikaleista tehtyyn ruokaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneks ei tarvii välittää muusta kuin mitä itse syön! huh!

Vierailija
4/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauheliha on helppo ja nopea. Broileria en mielelläni osta, koska niiden kasvatus on niin epäeettistä. Kalaa ei ole varaa ostaa kuin n. kerran viikossa (en laske mitään pakastepuristeita ja kalapaloja kalaksi).

Olen kyllä yrittänyt keksiä vaihtoehtoja, mutta hyvin usein päädyn kuitenkin jauhelihaan. Työpäivän jälkeen ruoka on saatava valmiiksi nopeasti, ei siinä auta mitään karjalanpaisteja käydä hauduttelemaan.

Jauhelihan hyvät puolet:

- kypsyy nopeasti

- käy monenlaisiin ruokiin: kastikkeena, keittona, pullina, pihveinä, täytteenä jne.

- kätevä pakastaa ja ottaa sieltä käyttöön. Itse ostan 700g pakkauksia, jotka pilkon neljään osaan ja pakastan. 175g yleensä riittää viiden hengen ruokaan.

Jos ajatellaan pitsatäytteitä, niin jauheliha on siinä mielessä ihan ok, että itse maustettuna se on yleensä vähemmän suolainen kuin esim. kinkku- ja salamisuikale.

Vierailija
5/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauheliha on helppo ja nopea. Broileria en mielelläni osta, koska niiden kasvatus on niin epäeettistä. Kalaa ei ole varaa ostaa kuin n. kerran viikossa (en laske mitään pakastepuristeita ja kalapaloja kalaksi).

Olen kyllä yrittänyt keksiä vaihtoehtoja, mutta hyvin usein päädyn kuitenkin jauhelihaan. Työpäivän jälkeen ruoka on saatava valmiiksi nopeasti, ei siinä auta mitään karjalanpaisteja käydä hauduttelemaan.

Jauhelihan hyvät puolet:

- kypsyy nopeasti

- käy monenlaisiin ruokiin: kastikkeena, keittona, pullina, pihveinä, täytteenä jne.

- kätevä pakastaa ja ottaa sieltä käyttöön. Itse ostan 700g pakkauksia, jotka pilkon neljään osaan ja pakastan. 175g yleensä riittää viiden hengen ruokaan.

Jos ajatellaan pitsatäytteitä, niin jauheliha on siinä mielessä ihan ok, että itse maustettuna se on yleensä vähemmän suolainen kuin esim. kinkku- ja salamisuikale.

on monikäyttöinen, mutta 175g ei meillä kyllä riitä 5:lle hengelle.

Teen jauhelihasta mm. kastiketta, keittoa, lihapullia, pihvejä, mureketta, lasagnea, laatikkoa.

Ostan luomunautaa tai peuraa ja sekoitan siihen vähän rasvaista possua. Tulee hyvä sekoitus.

Vierailija
6/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihan hyvät puolet:

- kypsyy nopeasti

Ensiksi ajattelin, että tiesitkö kaiken lihatalouden olevan erittäin epäeettistä, siis myös sika- ja nautakasvatuksen. Sitten ajattelin, että tiedätköhän, millainen syöpäriski usein toistuva punaisen lihan syöminen on. Mutta sitten kirjoitit, että saat 175g riittämään viidelle hengelle! Miten teet sen, jos vaikka lihapullia ajatellaan? Montako lihapullaa siitä tulee ja mitä laitat lihapullataikinan sekaan, montako pullaa teillä saa per lärvi?

Meillä menee helposti 300-400g jauhelihaa nelihenkisellä perheellä (lapset ovat 7 ja 12 eli syövät aika isoja määriä, etenkin 12-vuotias). 175g tuntuisi minusta melkeinpä vitsiltä, hienoa, että saat sen teillä riittämään! Omaksi puolustukseksi on sanottava, että meillä pidetään sitten kasvisruokapäiviä kerran tai kaksi viikossa.

Vierailija
7/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tarkoitetaan, että se ei ole pätkääkään sen epäterveellisempää kuin se liha, josta se jauhetaan. Sen sijaan siitä voi tehdä monenlaista erilaista ruokaa käsittelemällä ja mautamalla sitä. Tsässä suhteessa se todella on montaa muuta lihalaatua monipuolisempaa ja myös montaa terveellisempää: jauhelihahan jauhetaan tuoreesta lihasta. Sen sijaan kinkkusuikaleet ja vastaavat ovat prosessoitua alimmillaan 50% "lihaa". (ja juu, meilläkään ei syödä broileria tuotantotapojen takia)

Siinä olet oikeassa, että ihminen ei joka päivä ylipäätään tarvitse proteiinia ja että proteiinin ei tarvitsisi tulla niin suurelta osin punaiseta lihasta. Mutta toisaalta kalaakaan ei pitäisi syödä kuin 2 kertaa viikossa ympäristömyrkkyjen takia. Kasviproteiinilla saa toki tehtyä yhtä jos toista, mutta jos sitten sen haluaa pitää eettisenä, niin soija on aika epäilyttävää ja herneet ja kotimaiset pavut ovat aika kapea valikoima kovin monelle päivälle. Varsinakaan kun niitäkään ei bisfenolin takia saisi käyttää purkkiversioina, vaan on tärkeää että itse liottaa ja keittää ja niin edelleen.

Vierailija
8/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän viisihenkiselle perheellemme (kolme teini-ikäistä poikaa) saattaa hyvässä tapauksessa riittää kilo.

Muuten en tätä aloitusta ymmärrä - mitä se ap:lle kuuluu, jos joku pitää jauhelihasta.

Vierailija
9/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauduttaa voi edellisenä iltana tulevan päivä ruuat, on sitten valmiina kun kotiin pääset! Se jos joku on nopeaa..

Itse nyt kotona lapsien kanssa ja aamupäivät ollaan puistossa, lapset saa ruuan heti tultua kun mikrossa lämmitän lautasella ja jaan heille sopiviksi annoksiksi!

Ja perunaa voi laittaa valmiiksi keitinveteen odottamaan päälle napsasua odottamaan, taas yksi asia vähemmän tehtävää.

Jos tarttee lisätä nesteitä niin kuumaa vettä vedenkeittimestä niin ei ruoka jäähdy.. ;)

Vierailija
10/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on itse asiassa käännösvirhe. Punainen liha sinänsä ei ole mikään merkittävä syöpäriski, jos käytetään tuoretta lihaa ja varsinkin jos se keitetään tai haudutetaan uunissa (Paistaminen ja grillaaminen tapahtuvat kovemmassa lämpötilassa ja tuottavat karsinogeenejä). Se tutkimuksissa todettu syöpäriski liittyy PROSESSOITUUN lihaan, siis säilykelihaan, savustettuun lihaan, ja "lihajalosteisiin" (joissa yleensä on jotain lisäaineita). Ameriikassa suurin osa punaisesta lihasta syödään näissä muodoissa, mikä osin selittää sen, että siinä tiedotusvälineiden täällä lainaamassa artikkelintiivistelmässä on puhuttu sekaisin punaisesta ja prosessoidusta lihasta. Mutta jos sen artikkelin olisi lukenut kokonaan, siinä olisi ihan selvästi sanottu, että tulos koskee nimenomaan prosessoitua lihaa, ei niinkään tuoretta lihaa. Mutta eihän toimittajat koskaan lue koko artikkelia...

Vierailija
11/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on monikäyttöinen, mutta 175g ei meillä kyllä riitä 5:lle hengelle.

Koska sitä tulee käytettyä niin usein. Sekä ekologiset syyt että se, että punaista lihaa ei edes pitäisi syödä kovin paljon. Korvaan lihaa kasviksilla esim. keitoissa ja kastikkeissa.

Lihapulliin ja -pihveihin tuo määrä ei tietenkään riitä.

Meillä on lapset alle kouluikäisiä, sekin selittää tätä. Eivät syö aikuisten annoksia.

5

Vierailija
12/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ihme, että suomalaista ruokaa pidetään huonona

Joo, moni keitto ja pataruoka paranee pitkästä haudutusajasta, mutta mikrolämmitys kyllä tappaa kaiken maun kaikesta...

Vierailija
13/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakinn on ystävä jolle ainoa käytetty liha on jauhelihaa. Ei tiedä mitä kokonaiselle lihaköntille tekisi.

Tosiasia on ettei Suomessa saa eri ruhonosia kunnolla - vain paisteja, filettä tai jauhelihaa... ohuvittavaa kun muissa euroopplalaisissa llampaissa, jäniksissä, hirvissä, peuroissa, lehmissä ja sioissa on paljon enemmän syötäviä ruhonosia;D

Itse kaipaisin ns patalihoja eli niitä ruhonosia jotka olisi halpoja (lapa, kylki, niska, poski, häntä jne) ja josta saisi ihania patoja.

Vierailija
14/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pastakastikkeen 5 hengelle jos laittaa runsaasti kasviksia ja tomaattimurskaa sekaan .... laskennallinen annoskoko kun 1 HENKEÄ kohti on 100-150g lihaa.

Meillä 3 hengelle menee 400g 2 pvän soosiin ja 1kg 2 pvän lihapulliin jos on 4 syömässä. Ja kaikki ollaan normaalipainoisia.

Vierailija
15/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakinn on ystävä jolle ainoa käytetty liha on jauhelihaa. Ei tiedä mitä kokonaiselle lihaköntille tekisi.

Tosiasia on ettei Suomessa saa eri ruhonosia kunnolla - vain paisteja, filettä tai jauhelihaa... ohuvittavaa kun muissa euroopplalaisissa llampaissa, jäniksissä, hirvissä, peuroissa, lehmissä ja sioissa on paljon enemmän syötäviä ruhonosia;D

Itse kaipaisin ns patalihoja eli niitä ruhonosia jotka olisi halpoja (lapa, kylki, niska, poski, häntä jne) ja josta saisi ihania patoja.

niin älä luule, että me muut jauhelihan syöjät olemme samanlaisia.

Just ostin naudanlihalajitelman, jossa oli puolet jauhelihaa ja toinen puoli paisteja yms. lihaa. Sieltä saa nuijittua pihvit, keittolihaa ja hyvät uunipalat. Enpä sitten tiedä missä käyt ostoksilla kun olet noin kapeakatseinen.

Vierailija
16/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pastakastikkeen 5 hengelle jos laittaa runsaasti kasviksia ja tomaattimurskaa sekaan .... laskennallinen annoskoko kun 1 HENKEÄ kohti on 100-150g lihaa.

Yleensä siis arkipäivinä tulee laitettua jotain nopeaa jauhelihasta. Ehkä neljänä päivänä viikosta on jotain jauhelihasta.

Ja nimenomaan niin, että korvaan jauhelihaa kasviksilla. Lasten annokset ovat aika pieniä ja itsekin olen todennut, etten tarvitse santsiannoksia. Olen siis opetellut tekemään ruokaa sekä vähemmästä määrästä jauhelihaa ja ylipäätään pienempiä määriä - ennen jäi aina yksi vajaa annos jääkaappiin tai pakastimeen pyörimään. Kukaan ei ole valittanut jäävänsä nälkäiseksi. Saatan myös tehdä muille pastakastikkeen jauhelihasta ja itselleni kasviksista.

Viikonloppuisin tehdään ruokaa pidemmän kaavan mukaan kalasta, lihaköntsistä yms. Tai sitten nopeasti vaan pitsaa, ranskiksia tai kalapuikkoja ;)

5

Vierailija
17/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos pitää tehdä isommalle porukalle vaikka lihapullia niin ostan sen 400g paketin ja lisään sitten sitä soijarouhetta turvotettuna sekaan.

Ja joo, soijastakin ollaan miljoonaa mieltä, mutta mielestäni se on hyvä lisä ruokiin.

Ja proteiinia muuten tarvitsee päivittäin.

"Proteiinia suositellaan saatavaksi 10 - 20 % päivän energiasta. Painokiloa kohti proteiinien tarve on 0,8 g, esimerkiksi 40-kiloinen poika tarvitsee 32 g proteiinia päivittäin."

Ja etenkin kasvava lapsi tarvitsee proteiinipitoista energiaa päivittäin.

Ja onhan se proteiini nyt parempi vaihtoehto kuin liiallinen huonojen hiilareiden syönti.

Vierailija
18/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori en tajua...ja munkin mielestä jauheliha on tosi hyvää. Kaikesta sitä ihmine saakin pohdittavaa aikaseks :D

Vierailija
19/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli kyllä tän aamun paras se joka ei käytä broileria kun sen kasvatus on epäeettistä. Sikojen ja lehmien kohtelu se onkin sitten huippuluokkaa :O

No mutta olen kyllä sitä mieltä että täytyy vaivata todella paha mielikuvituksen puute jos ei muuta osaa käyttää ruuanlaitossaan. Jää ravintoaineiden saantikin aika vähiin.

Vierailija
20/38 |
30.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihaa ostan kerralla 700g pakkauksen. Siitä riittää 1-2 aterialle, riippuu mitä ruokaa teen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän