Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäristä tuli kaksi työtarjousta palkkatuettuun työhön?

Vierailija
29.08.2012 |

Mitä nämä hommat oikein on, onko ne ihan työsuhteita joista kertyy lomapäivät yms. vai mistä on kyse? Onko täydet tunnit, pitäskö kuulua liittoon jne? Vai onko kyse jostain ilmaisesta työvoimasta? Siis että saan korvaukset mutta en yhtään enempää kuukaudessa rahaa. Jos näin olisi niin miten ihmeessä sitten pärjäisin kun lapsi pitäisi viedä hoitoon, maksaa joku pieni summa hoidosta, meneehän mulla rahaa matkoihin jne. Nyt pärjään siinä ja siinä kun mietin tosi tarkkaan että mitä ostan ja mitä en. Yhtään vähemmällä en kyllä tule toimeen tai sitten pitää mennä sossuun :(

Mites on, löytyykö täältä kokemuksia taikka tietoa näistä jutuista? Mitäs jos en saa lapselle hoitopaikkaa mistään läheltä, mulla ei ole autoa ja julkiset kulkee aika kehnosti. Tuleekohan sitten karenssi? Noihin on kuitenkin ilmeisesti pakko hakea ja mahdollisesti voisin päästäkin? Niin ja ne paikat on: koulussa (koulunkäynninohjaaja) ja toinen päiväkodissa (päivähoitotyöntekijä).

Alan etsimään itsekin tietoa työkkärin sivuilta mutta täältä saa varmaankin enemmän sitten niitä kokemuksia...ja muuta tietoa... Kiitos jos vastaat!!!

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko palkkatukityösuhteen aikana liittyä ammattiliittoon?

Vierailija
2/56 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 19:54"]

Voiko palkkatukityösuhteen aikana liittyä ammattiliittoon?

[/quote]

Liittoon voi liittyä ja siitä voi erota milloin vaan, eikä asiasta tarvitse kertoa kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sieltä työpaikasta. Eiköhän tuo ole ihan hyvä asia. Jossain sai 80% normipalkasta ja työaika oli 6h päivässä. Hyvä diili oli. En tosin tiedä "nollaako" ansiosidonnaisen päiviä.

Vierailija
4/56 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 12:52"]

Entäpä jos irtisanoutuu ennen työsuhteen loppumista? Tuleeko jotain karenssiaikaa?

Saako tällasissa työpaikoissa esittää palkkatoivomusta?

[/quote]

Jos työ on määräaikainen, niin siitä ei pääsääntöisesti saa irtisanoutua. Toistaiseksi voimassaolevasta työstä voi irtisanoutua, ja siitä seuraa karenssi. Palkkatuki ei vaikuta asiaan.

Palkka on työntekijän ja työnantajan neuvoteltavissa. Palkkatuen edellytyksenä on vähintään TES:n mukainen palkka.

Vierailija
5/56 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.  

Vierailija
6/56 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.

Vierailija
7/56 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2012 klo 14:01"]

Palkkatuki työ on työtä. Siitä maksetaan vähintään tes:n mukaista palkkaa. Palkkatukea saa sun työnantaja sun palkkakustannuksien avuksi. Verokirjan hommaat tietysti sen palkkatulon mukaan, mikä vuoden tuloksi arvioidaan. Normaali työsuhde,josta kertyy normaalit lomat. Mene haastatteluun, ´johon sun on työkkärin puolesta pakkokin mennä. Haastattelussa et saa itse esittää mitään rajoituksia tai ehtoja työlle.Eli että tulen töihin,jos saan hoitopaikan,tai tulen töihin, jos terveys kestää tms. Mikäli esität mitään ehtoja työlle, tulee paluupostissa työkkäristä sulle sanktio. Koska olet ilmeisesti ollut jo pitkään työttömänä, kun olet saanut jo oikeuden palkkatukeenkin, ei sulle määrätä karenssia vaan suoraan 5kk rangaistustyössäoleohto. Eli korvaukset katkeaa epämääräiseksi ajaksi. Selän kestämisestä tai kestämättömyydstä sulla pitää olla sun hoitavan lääkäin lausunto, mikäli se rajoittaa sun työnhakua ja työn tekemistä. Muuten selkävaivoihin vetoamisesta tulee sanktio siitäkin. Lääkärinlausunnolla voi sen välttää. Palkkatukeen olet oikeutettu vuoden, eli ainakin vuodeksi töitä tiedossa.

Miksi muka ei saa esittää omia reunaehtojaan? On tullut muutamia työhönosoituksia palkkatukihommiin. Olen ihan rehellisesti sanonut haastattelussa, jos on ollut jotain ongelmia asioiden suhteen, esim. vammaisen lapsen hoitojärjestelyt ymv. Ei ole tullut karenssia.

Työkkäri laittaa ainakin 10-15 osoitusta eri henkilöille samaan paikkaan. Jos ihmisellä on validit syyt, miksi tosi ylivoimaista sitoutua johonkin hommaan työmatkojen , lasten hoidon ym. suhteen, ei ole kenenkään intressi pakottaa ihmistä sellaiseen työsuhteeseen, josta jo alkumetreiltä näkee, ettei homma tule käytännössä toimimaan.  Muistaakseni osoituslapuissakin lukee, että ilmoita heti työ- ja elinkeinotoimistoon, jos työ ei sovi sinulle.

Kunpa ne v*ttumaiset työvoimahenkilöt keskittyisivätkin olennaiseen, eikä siihen, että väen vängällä yritetään työntä tähtipalikkaa johonkin kolmioreikään.

Vierailija
8/56 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt omasta palkkatukityön kokemuksesta. Teen 40 tuntista työviikkoa, palkkaa jää käteen noin 1250 e, työssä paljon iltaa ja viikonlopputyötä. Työ ei sinällään ole raskasta, mutta työajat ovat. Hain itse paikkaa, koska ajattelin, että tekemällä tätä perustyötä voisin saada samasta paikasta paremman paikan, mutta se jäänee toiveeksi. Olen korkeakoulutettu, alalta, jonka työllisyys erittäin huono. En tule saamaan tämän palkkatukikauden jälkeen mitään parempaa paikkaa, vaan hommaan otetaan seuraava palkkatuettu varmaankin. Ne työtehtävät, jotka vastaisivat koulutustani, ovat jo työntekijöitä täynnä eikä hetkellisiin asiantuntijatason tehtäviin tai projekteihin otetta kuin halpoja alan opiskelijoita, jotka tekevät työn puoli-ilmaiseksi tai harjoittelijanpalkalla. Tämä on nyt sitten minulle tällainen lyhyt oppimäärä hyväksikäytöstä, turhista toiveista ja koulutuksen kannattamattomuudesta. Toivottavasti joku muu onnistuu paremmin palkkatukityössään. Minulle koittaa pian taas työttömän arki.

Vierailija
9/56 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos irtisanoutuu ennen työsuhteen loppumista? Tuleeko jotain karenssiaikaa?

Saako tällasissa työpaikoissa esittää palkkatoivomusta?

Vierailija
10/56 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, minulla näin: Olin pitkään työtön asuinalueestani riippuen ja huonoista kulkuyhteyksistä.

Työkkäristä (Työ -ja elinkeinoksekuksesta nyk.) tuli kirje. Työtä tarjolla ns. yhdistelmätuella koulussa koulunkäyntiohjaajana. 2½ vuotta kestävä aika.

Lisäksi luki että minulle maksetaan palkkaa. Jes!

Käsitin kuulopuheista että kuntani saa minusta jotain aloittaessani yhdistelmätuella ja kaiken kaikkiaan saisin normaalia palkkaa vastaavan summan kuukaudessa.

Aloitin työt. Liityin YTK-kassaan, jossa vuosimaksu on halvempi kuin liiiton kuukausittaiset maksut...

Tässä maalaiskoulussa ei oltu koskaan palkattu ketään koulunkäyntiavustajaksi tai henk. koht. avustajaksi. Oli aina käytetty työtön joka vaihtui sitten uuteen työttömään. Jotkut oppilaaat olisivat tarvinneet ammatin osaavaa, eikä vain ns. seinäkoristetta.

Tuntui että osa oppilaista oli "heitteillä" ilman asianmukaista ohjausta ja tukea. Opettajat eivät ehtineet paneutua heihin.

Ensimmäinen "palkka" tuli! Se oli vain saman verran kuin työllistetty saa!

Rehtori oli puolellani (minulla kuitenkin yliopiston kasvatustieteen opinnot jne.) ja soitti kuntaan sanoilla - Missä on ne Mirjalle kuuluvat rahat? Eli missä se "väliraha" jolla saadaan palkka normaalia vastaavaksi.

Vastaus oli vain ettei muuta makseta.

Kysin itse työkkäristä miksen saakaan yhdistelmätuen nimikkeen mukaista summaa. Saan pelkästään työllistetylle maksettavan, vaikka kirjeessä mainittiin "teille maksetaan palkkaa"

Sain virkailijalta vastauksen, että kuntani saa minusta maksun, mutta eivät voi pakottaa maksamaan minulle!

Kiva tuntea itsensä "huijatuksi" ja tehdä samalla tärkeää työtä. Opetin esim. viidesluokkalaisen lukemaan, koska hän ei vielä työt aloittaessani osanut. Olin opettajien sijaisena useinkin...halvalla.

Kesällä koulu oli kiinni. Ilmoittauduin työkkäriin viimeisenä koulupäivänä.

Sain päivärahaa YTK:sta.

Omassa suunnitelmassa oli alkaa taas kesän jälkeen "työllistettynä" samassa koulussa. Virkailija ei yhdistelmätuestani puhunut mitään...

Elokuussa aloitin työt. Ilmoitin työkkäriin tilanteeni...

Taas keväällä viimeisenä koulupäivänä ilmoittauduin työkkäriin saadakseni kesän ajalta päivärahaa.

Elokuussa oli tarkoitus taas jatkaa samassa koulussa. Koska 2½ vuotta ei ollut vielä työntekoa täynnä, olimme rehtorin kanssa luulossa että suunnilleen alkutalveen asti voin olla.

Soitin työkkäriin kuitenkin työn alkua edellisenä päivänä. Halusin varmistaa että kaikki on kunnossa, olin ilmoittanut muistaakseni jo aiemmin paluusta työhöni.

Virkailija sanoikin - Et saa mennä enää sinne koska olet saanut kesän ajalta päivärahaa. Olin ihmeissäni. Rehtorikin ihmetteli. Hänellä ei ollut mitään tietoa tällaisesta. 

Niin jäin työttömäksi. Päiväraha jatkui YTK:sta. Koulu menetti kuulema hyvän työntekijän.

Mitä jos en olisi soittanut työkkäriin ja kysynyt kaiken olevan OK? Missä vaiheessa olisi huomattu etten saakaan olla työssä? Olisiko jo edellisen kesän jälkeen kuulunut lopettaa, koska sainhan silloinkin päivärahaa. Kukaan virkailija ei koskaan kertonut kesän ajasta jne. 

Toivottavasti ap saa palkan mitä kuuluukin saada tehdessään työtä.

Vierailija
11/56 |
05.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkkärit on perseestä

Vierailija
12/56 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä V; a  niillä on vara valita työ, huipaamisestakin varmaan tarvitaan lekurin todistus?  mutta rotuun ja uskontoon katsomatta ,hän sit luutuu!

Vierailija
13/56 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä V; a  niillä on vara valita työ, huipaamisestakin varmaan tarvitaan lekurin todistus?  mutta rotuun ja uskontoon katsomatta ,hän sit luutuu! ja pomo ....

Vierailija
14/56 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 20:40"]

Siis mitä tarkoittaa, että  500 päivän jälkeen päiväraha loppuu? Itselläni lukee siinä Kelan lappusessa, että päiviä on yli 500, mutta osa tästä on noin 13 vuoden takaisia, nyt on yhtäjaksoisesti työttömyysaikaa noin 10 kk. Saan siis työmarkkinatukea, tai ainakin tähän asti olen saanut..

t. ei ap

[/quote]

Tarkoittaa ansiosidonnaista päivärahaa, jota maksetaan vain 500 päivää.

Onko joku löytänyt sellaisen pykälän, että tukityön pitäisi olla yhtäjaksoinen?

Vierailija
15/56 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 20:00"]

Jos työ on määräaikainen, niin siitä ei pääsääntöisesti saa irtisanoutua. Toistaiseksi voimassaolevasta työstä voi irtisanoutua, ja siitä seuraa karenssi. Palkkatuki ei vaikuta asiaan.

Palkka on työntekijän ja työnantajan neuvoteltavissa. Palkkatuen edellytyksenä on vähintään TES:n mukainen palkka.

[/quote]

Kyllä palkkatuki vaikuttaa asiaan, siellä tueton työ vapailla työmarkkinoillla on aina ensisijainen. Se on sitten eri juttu, jos jää työttömäksi, mutta aina voi irtisanoutua määräaikaisestakin kun siirtyy parempaan työhön.

Ei kukaan voi olla niin täydellinen idiootti, että jättäisi ottamatta vakityön, kun luulisi ettei pienipalkkaisesta, määräaikaisesta tukityöstä voi irtisanoutua.

Vierailija
16/56 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2012 klo 15:04"]

ainakin ap:n tapauksessa nuo tarjotut, varmasti saat tehdä työtä, saat työkokemusta ja työtehtäviä vastaavan palkan. Kunnalla ei ole mahdollisuutta noissa mitään vilunkia pelata, vaan ihan taulukoitten mukaan on palkka. Lapset toki joudut viemään hoitoon (kuten muutkin työssäkäyvät), mutta hoitomaksu on pieni tai sitä ei peritä, jos tulot ovat pienet.

[/quote]saat asumistukea, jotain täytyy tehdä kun tukea saa

Vierailija
17/56 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin viime vuonna palkkatuella kunnalla työllistettynä. Sopimus tehtiin määräajaksi, mutta kesken olisi voinut lopettaa jos olisin saanut töitä tai lähtenyt opiskelemaan tms. Palkka oli tes:n mukainen, työaika 85 %, lomat ja työssäoloehto kertyivät normaalisti. Huomattavasti enemmän rahaa tuli verrattuna työmarkkinatukeen.  

Vierailija
18/56 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 23:52"]

Tämä on nyt sitten minulle tällainen lyhyt oppimäärä hyväksikäytöstä, turhista toiveista ja koulutuksen kannattamattomuudesta. Toivottavasti joku muu onnistuu paremmin palkkatukityössään. Minulle koittaa pian taas työttömän arki.

[/quote]

Koulutus ei itsessään kannattamatonta. Olisit valinnut toisen alan. Mikset mene nyt ja kouluttaudu muulle alalle?

Vierailija
19/56 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreita kokemuksia?

Vierailija
20/56 |
19.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän