Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ärsyttää salaa toisten lastenhoitotavoissa?

Vierailija
29.08.2012 |

Siis mitä et itse todellakaan tekisi, mutta et myöskään arvostele näin tekeviä tuttaviasi (paitsi korkeintaan salaa ja niin, ettei tuttava saa tietää).

Minun listaltani löytyy mm.

- maitopullo sänkyyn (ihan missä iässä tahansa)

- perhepeti jatkuvassa käytössä

- limpparia kaksivuotiaalle

- lapset mussuttavat koko ajan karkkia

- energiajuomia lapsille

- potalla käynnin harjoittelu vasta yli vuoden ikäisenä tai jopa vasta kaksivuotiaana

- syötetään lasta samasta jäätelöstä/leivästä/lasista tms. josta itse on syönyt/juonut

- lapsen opettaminen pienestä pitäen television tuijotukseen (esim. 3-vuotias toljottaa 2 tuntia putkeen piirrettyjä)

No tässä oli muutama ensi alkuun.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka "salaa" arvostelevat muita. Esimerkiksi tuo potattaminen alle yksivuotiaana on aivan turhaa ja saattaa olla jopa vahingollista lapselle, jos vaaditaan siistiksi oppimista liian aikaisin.

Siinä olen samaa mieltä, ettei energiajuomia pitäisi antaa lapsille, eikä en ole aikuisillekaan tarpeellisia.

Tuntuu että AP:n kaltaiset elävät ja hengittävät omasta paremmuuden tunteestaan... toivottavasti elämässäsi on muutkin asiat hyvin, ettet jää tyhjän päälle kun olet täydellisesti suorittanut tuon vanhemmuutesi.

Vierailija
2/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellään ja raivotaan kun lapsi ei anna mun nukkua. Niin, olisko pitänyt ymmärtää se aiemmin?

Lapsessa on koko ajan kiinni... no mihin kaappiin ajattelit välillä tunkea?

Miksi lapseni räplää tv:n nappuloita, varmasti vaan ärsyttääkseen sinua?!? Vai olisko kyse ihan luontaisesta uteliaisuudesta?

Miksi lapseni kiukkuaa? Mue joku opas lapsista niin tiedät että niillä on uhmaa...

Miksi lapsi kyseenalaistaa kaiken ja on ärsyttävä? Siksi kun se kuuluu kehityisvaiheeseen ja itsenäistymiseen.

Siis,ENITEN ärsyttää ihmiset joille kaikki asiat tulee jotenkin yllätyksinä. Ihmetellään onko lapsessa joku vika vaikka lapsi käy lapsuutensa aikana hurjan määrän erilaisia kehitysvaiheita läpi. On herkkyyskausia, eroahdistuskausia ja uhmakausia, näistä kannattaa otta selvää niin ymmärtää että lapsi ei niitä asioita tee sinun kiusaksesi vaan ne kuuluvat lapsuuteen.

Ja sinun vanhempana vaan kuuluu sietää ne ja opastaa lapsikin selviytymään niistä.

Ja ap ärsyttää minua, juuri samaisesta syystä ettei oteta asioista selvää vaan tuputetaan pottaa alle vuoden ikäiselle. Älä ole tyhmä vaan ota asioista selvää!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä et itse todellakaan tekisi, mutta et myöskään arvostele näin tekeviä tuttaviasi (paitsi korkeintaan salaa ja niin, ettei tuttava saa tietää). Minun listaltani löytyy mm. - maitopullo sänkyyn (ihan missä iässä tahansa) - perhepeti jatkuvassa käytössä - limpparia kaksivuotiaalle - lapset mussuttavat koko ajan karkkia - energiajuomia lapsille - potalla käynnin harjoittelu vasta yli vuoden ikäisenä tai jopa vasta kaksivuotiaana - syötetään lasta samasta jäätelöstä/leivästä/lasista tms. josta itse on syönyt/juonut - lapsen opettaminen pienestä pitäen television tuijotukseen (esim. 3-vuotias toljottaa 2 tuntia putkeen piirrettyjä) No tässä oli muutama ensi alkuun.

Limukoita ja energiajuomia lapsille -huono tapa

Samasta ruuasta syöttäminen -huono tapa

Piirrettyjen jatkuva tuijottelu - huono tapa

Ei potatusta alle vuoden ikäiselle -Oikein!

Mutta perhepeti, maitopullo sänkyyn, ovat perhekohtaisia ja eivät kamalan vahingollisia.

Sen sijaan mielestäni huono tapa hoitaa lasta on kieltää kaikki herkut. Niitäkin on, ja en ikinä ole sitä ymmärtänyt. Meillekin on tullut kylään perheitä, joissa pöytään pitäisi laittaa kaikkia muuta kuin herkkuja. Mitä laitan? Varmaan näkkäriä.

Tai lapsilta pitää piilottaa kakut ja pullat ja vasta kun aikuiset tulevat pöytään ne nostetaan esille. Joo, tuollaisen jälkeen en kyllä pysty nauttimaan itse mistään. Tämä on minun esimerkki 1. ja toinen on ettei lasten hampaita harjata päivittäin.

Vierailija
4/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä et itse todellakaan tekisi, mutta et myöskään arvostele näin tekeviä tuttaviasi (paitsi korkeintaan salaa ja niin, ettei tuttava saa tietää). Minun listaltani löytyy mm. - maitopullo sänkyyn (ihan missä iässä tahansa) - perhepeti jatkuvassa käytössä - limpparia kaksivuotiaalle - lapset mussuttavat koko ajan karkkia - energiajuomia lapsille - potalla käynnin harjoittelu vasta yli vuoden ikäisenä tai jopa vasta kaksivuotiaana - syötetään lasta samasta jäätelöstä/leivästä/lasista tms. josta itse on syönyt/juonut - lapsen opettaminen pienestä pitäen television tuijotukseen (esim. 3-vuotias toljottaa 2 tuntia putkeen piirrettyjä) No tässä oli muutama ensi alkuun.

Limukoita ja energiajuomia lapsille -huono tapa

Samasta ruuasta syöttäminen -huono tapa

Piirrettyjen jatkuva tuijottelu - huono tapa

Ei potatusta alle vuoden ikäiselle -Oikein!

Mutta perhepeti, maitopullo sänkyyn, ovat perhekohtaisia ja eivät kamalan vahingollisia.

Sen sijaan mielestäni huono tapa hoitaa lasta on kieltää kaikki herkut. Niitäkin on, ja en ikinä ole sitä ymmärtänyt. Meillekin on tullut kylään perheitä, joissa pöytään pitäisi laittaa kaikkia muuta kuin herkkuja. Mitä laitan? Varmaan näkkäriä.

Tai lapsilta pitää piilottaa kakut ja pullat ja vasta kun aikuiset tulevat pöytään ne nostetaan esille. Joo, tuollaisen jälkeen en kyllä pysty nauttimaan itse mistään. Tämä on minun esimerkki 1. ja toinen on ettei lasten hampaita harjata päivittäin.

Vierailija
5/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja harrastamisella leuhkiminen. Tuntuu että se on monille tärkeämpää kuin lapsen koulunkäynti, henkinen hyvinvointi tai terveys. Ja se että kaikki lapsen urheilusaavutukset on kuulutettava facebookissa.

Vierailija
6/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellään ja raivotaan kun lapsi ei anna mun nukkua. Niin, olisko pitänyt ymmärtää se aiemmin? Lapsessa on koko ajan kiinni... no mihin kaappiin ajattelit välillä tunkea? Miksi lapseni räplää tv:n nappuloita, varmasti vaan ärsyttääkseen sinua?!? Vai olisko kyse ihan luontaisesta uteliaisuudesta? Miksi lapseni kiukkuaa? Mue joku opas lapsista niin tiedät että niillä on uhmaa... Miksi lapsi kyseenalaistaa kaiken ja on ärsyttävä? Siksi kun se kuuluu kehityisvaiheeseen ja itsenäistymiseen. Siis,ENITEN ärsyttää ihmiset joille kaikki asiat tulee jotenkin yllätyksinä. Ihmetellään onko lapsessa joku vika vaikka lapsi käy lapsuutensa aikana hurjan määrän erilaisia kehitysvaiheita läpi. On herkkyyskausia, eroahdistuskausia ja uhmakausia, näistä kannattaa otta selvää niin ymmärtää että lapsi ei niitä asioita tee sinun kiusaksesi vaan ne kuuluvat lapsuuteen. Ja sinun vanhempana vaan kuuluu sietää ne ja opastaa lapsikin selviytymään niistä. Ja ap ärsyttää minua, juuri samaisesta syystä ettei oteta asioista selvää vaan tuputetaan pottaa alle vuoden ikäiselle. Älä ole tyhmä vaan ota asioista selvää!!

Just se että komennetaan kokoajan ja isoon ääneen arvostellaan ja voivotellaan lapsen kuullen. Ei kestetä mitään poikkeustilannetta lapsen kanssa.

Vierailija
7/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää salaa (en siis arvostele näistä enkä muistakaan tavoista ketään niitä noudattavia) sormiruokailu, lapsen tekeminen kasvisruokailijaksi jos on itse kasvissyöjä ja tietty se, ettei lapsille laiteta rajoja ("kyl meidän tyttö saa ottaa miljoona pehmolelua hoitoon, jos se haluaa" vaikka rajoitus on yksi lelu tms.)

Vierailija
8/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen vanhemmat, jotka antavat lapsen päättää vaikkapa kuinka kauan ollaan ulkona. Eli kun 1,5v haluaa haahuilla vielä ulkona, vaikka ollaan jo pari ertaa sanottu että pitää mennä sisälle syömään, niin ollaan sitten vielä ulkona.

Tai se että suurinpiirtain samanikäinen lapsi saa päättää minne mennään, missä ollaan ulkona. Sitten äiti seuraa mukana, minne ikinä lapsi keksiikin taapertaa.

Ehkä olen sitten tiukkis, tietysti ihana että jotkut on niin kärsivällisiä, mutta itse kahden lapsen kanssa en voi antaa lasteni mennä minne vaan. Heidän on toteltava ja pysyttävä minun luona, enkä mä voi juosta kahden perään.

Toinen mikä ärsyttää, on lepsuilu kiellon noudattamisen kanssa. Jos pieni heittää hiekkaa toisten päälle, ja ymmärtää ko ettei niin saa tehdä, niin hänet on otettava pois hiekasta jos ei tottele. Jos oma lapseni ei ekasta kiellosta tottele, me lähdemme kokonaan puistosta tai ulkoa pois. Kiellot tehoaa, kun tottemattomuudesta seuraa ikävä rangaistus.

Ja kyllä, olen tiukkuudesta huolimatta rakastava ja hellä äiti.

Vierailija
9/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit, jotka valittavat jatkuvasti kuinka on rankkaa ja mieskään ei ymmärrä. Silti sitä lasta ei voi antaa edes yhdeksi illaksi hoitoon täysipäiselle mummolle, joka haluais antaa pariskunnalle kahdenkeskistä aikaa. Mutta ei äiti voi sitä 3v ja 5v lapsiaan antaa yhdeksi yöksi hoitoon, kun sittenhän hän ei olisi enää hyvä äiti. Ja mies on tuskastuneena vieressä ja yrittää puhua naista ympäri.

Mulla tuttavapiirissä tällainen "superäiti" ja empä enää yllättyis vaikka erokin heille tulis. En sano sitä että se yksi ilta pelastaisi parisuhteen, mutta se että mies on muutenkin täysin ulkopuolinen tässä perheessä ja täysin ilman sananvaltaa ja vaimo on pelkkä äiti lapsilleen, niin ei hyvään pääty.

Tämä äidin "urheus" ärsyttää salaa, mutta ei kehtaa sanoa että ne lapsetkin kaipaavat joskus tosta hermoraunio äidistä lomaa.

Vierailija
10/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, että joku oikeasti kauhistelee, että meillä kyllä voidaan jakaa eväsleipä tai juoda koko perhe samasta juomapullosta. Hui kamalaa, pilaan sis tietoisesti lasteni tuleaisuuden! Kunka vastuntunnotonta! Itse teet, miten haluat, mutta mitä se on sulta pois, jos mä teen eri lailla? Oletko kateellinen, että muut osaavat ottaa rennommin?

Vanhemmuus on valintoja. Jatkuvasti joutuu pohtimaan ja arvioimaan omia tapoja ja mitä niistä seuraa. Itse olen sotä mieltä, että meidän perheelle sopii hieman rennompi ja mutkattomampi lähestymistapa moniin asioihin. Se lisää kokonaisvaltaisesti kaikkien hyvinvointia. Pelkään tietenkin paljonkin asioita, mutta karies ei ole yksi niistä. Osaan huolehtia omasta ja lasteni hammashygieniasta ihan tarpeeksi hyvin ja uskon heidän selviävänsä elämässä hyvin, vaikka ovatkin lapsena saanet syödä äidin/sisrusten kanssa samalla lusikalla. Ja onko yksi satunnainen reikä hampaassa sitten maaimanloppu? Ja niinkö ei voi käydä, jos on eristänyt koko perheen tiukasti kaikilta pöpöiltä? Uskotko oikeasti, että pystyt välttämään tartuntaa? Eikö koskaan mene vahingossa lasit sekaisin? Edes oman kodin ulkopuolella? En usko. Minusta tämä ei ole niin iso asia, että jaksaisin siitä stressata, miksi sinä ahdistut minun puolesta?

Minua ärsyttää lähinnä sellaiset vanhemat, jotka tekevät lastenhoidosta niin mahdottoman hankalaa ja monimutkaista, eivätkä koskaan pysty joustamaan missään tianteissa. Ja sitten kokevat lapset tosi "haastavina" ja uuvuttavat omalla toiminnallaan itsensä ihan loppuun.

Vierailija
11/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vauva omaan huoneeseen nukkumaan

- 10 vee nukkuu perhepedissä

- pelkkiä kertakäyttövaippoja käyttävät

- tutti pari vuotiaalla

- suuret harrastus määrät

Varmaan paljon muitakin, äänen en näitä juttele, enkä tee aloituksia av:lle

Vierailija
12/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lasten anneta juosta, koska pelätään että ne kaatuu. Ei anneta hyppiä lätäköissä, koska vaatteet kastuu. Ja ylipäätään että rajotetaan lasten luonnollista liikkumisen tarvetta.

Ja teen omien lasteni kanssa melkein kaikkia ap:n ärsytyslistalla olevia asioita. Paitsi energiajuomia meillä ei juo kukaan. Esikoista aloin potattamaan alle 1-vuotiaana, mutta kuopus on jo 2,5 eikä suostu potalle edes menemään.

Limpparia ja karkkia saa, mutta ei jatkuvasti. Ja tv:tä saa katsoa mutta ei kahta tuntia putkeen. Paitsi kipeänä.

Vierailija
13/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuvat olevan täysin uhmaikäisensä tai hieman vanhemmankin armoilla ja pompoteltavina. "Tehtäiskö nyt näin ja noin" ja "voisitko millään". Toki itsekin JOSKUS ja joissakin asioissa kysyn lapsen mielipidettä, mutta nämä tuntuvat tekevän sitä koko ajan. Ei osata ilmoittaa lapselle, että nyt tehdään näin kun äiti/isä käskee ja piste.

Vierailija
14/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää lapsille lässyttäminen. Miksi kolmevuotiaalle ei voi puhua ihan tavallisella äänellä ja äänenpainolla? Vuoden-kahden ikäiselle vielä ymmärrän.

Vierailija
15/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja löysäpipo toisessa asiassa, joten varmaan jokaisen perheestä löytyisi toiselle kauhisteltavaa ap:n ah niin viisaaseen tyyliin.

Toisessa perheessä täysimetettiin ja oltaisiin täysimetetty vaikka äidin terveyden uhalla, mutta samassa perheessä ei aseteta mitään rajoja vielä kolmivuotiaallekaan. He varmaan arvostelevat minua siitä, että kaikki lapseni ovat saaneet synnärillä maitoa pullosta ja sen jälkeen kotonakin 3-5 krt ekan puolen vuoden aikana. Minä en pidä siitä, että heidän lapsensa saa tehdä mitä vaan.

Toisessa perheessä ollaan aivan fanaattisia mikrottomuuden, ruuan lisäaineettomuuden ja erilaisten vaihtoehtoruokien ja luonnon parantavien aineiden suhteen, kun on kyse lämpimästä/oikeasta ruuasta, mutta toisaalta vastapainoksi herkutellaan karkeilla ja pillimehuilla hirmuisen usein. Minä taas pyrin kyllä terveelliseen ruokavalioon, mutta maailma ei kaadu yhteen valmisperunamuusiin. Toisaalta olen paljon tiukempi ylimääräisten herkkujen suhteen.

Kolmannessa perheessä vauvaa hoidetaan älyttömän varovasti ja huolellisesti. Koko kylä toimii vauvan itkujen ja vaatimusten tahtiin ja vauvaa varjellaan kaikelta mahdolliselta (lasten kavereiden pöpöt, ihmisten ilmoilla liikkuminen, kertisvaippojen kemikaalit jne.) Mutta heti kun tulee 1v mittariin, niin ruoka kannetaan pitserioista ja mäkkäriltä ja viimeistään 2v saa juosta ulkona itsekseen. Mä olen heille kauhistus rennolla vauvanhoidollani, heidän tapansa taas 1v jälkeen ovat minulle outoja.

Eli ap:n lista kertoo vain siitä, mitkä hänelle on niitä fanaattisia asioita ja sitten jää huomaamatta se, mikä taas muille on tärkeää.

Toisaalta mä olen ollut aina sitä mieltä, että fanaattisuus missä tahansa on aina vähän yksinkertaisten hommaa. Ja onneksi meitä kasvattajia on moneen lähtöön, toiset huomaa toiset asiat ja toiset huomaa toiset. Sitten kun on useampi lapsi ja vähän kasvanut järkeä päähän, ymmärtää, ettei kaikkien tarvitse toimia samalla tavalla kuin on omat ratkaisunsa tehnyt, silti hyviä vanhempia ja hyviä perheitä tulee suurimmasta osasta.

Vierailija
16/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän olikin todella hedelmällistä. Hyvä testi siitä, miten palsta toimii (oli ensimmäinen aloitukseni ikinä!) ja monet av-keskustelun klassikot on jo saatu näkyviin!

Parasta näissä lastenhoitojutuissa on, että "oikeasti" ei voi näistä asioista kiistellä, kukin tekee parhaaksi katsomallaan tavallaan, toiset sitten ihmettelevät, että miks noi tekee noin, kun ei me tehdä tai miettii, että apua, teenkö jotain väärin, kun joku kuitenkin arvostelee. Ja ihan varmasti jokaista jollain tavalla ihmetyttää joku juttu, minkä toiset vanhemmat tekevät eri tavalla kuin itse. Suurimmasta osasta lapsia kasvaa ihan normaaleja huolimatta siitä, minkä ikäisenä oppivat potalle tai katsovatko telkkaria.

Kiitos kaikille osallistuneille ja osallistuville vastauksista!

Vierailija
17/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että AP:n kaltaiset elävät ja hengittävät omasta paremmuuden tunteestaan... toivottavasti elämässäsi on muutkin asiat hyvin, ettet jää tyhjän päälle kun olet täydellisesti suorittanut tuon vanhemmuutesi.

Tää palsta rupeaa ihan tosissaan kyllästyttämään nyt. Ja ei, meilläkään ei nukuta perhepedissä ja mitä niitä vääriä tekoja nyt olikaan. En vaan kestä tätä kyttäämistä.

Vierailija
18/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 10:n vastaukseen toinen ääripää, eli se, että tehdään lapsia, ja sitten ei haluta olla niiden kanssa (vaikka voitaisiin).

Eli lapset dumpataan aina vapaa-ajoiksi mummoloihin ja ties minne (ääriesimerkki on se, että lapset ovat PK:ssa, kun vanhemmat lomalla), eikä itse haluta niiden kanssa olla. Tällaista on nähty omassa lähipiirissä, mutta ei siis tietenkään kukaan mitään ääneen oo ikinä sanonut. Ihmettelin vain itsekseni.

Vierailija
19/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 10:n vastaukseen toinen ääripää, eli se, että tehdään lapsia, ja sitten ei haluta olla niiden kanssa (vaikka voitaisiin).

Eli lapset dumpataan aina vapaa-ajoiksi mummoloihin ja ties minne (ääriesimerkki on se, että lapset ovat PK:ssa, kun vanhemmat lomalla), eikä itse haluta niiden kanssa olla. Tällaista on nähty omassa lähipiirissä, mutta ei siis tietenkään kukaan mitään ääneen oo ikinä sanonut. Ihmettelin vain itsekseni.

T: nro.10, jonka viestistä niin ärsyynnyit! :)

Vierailija
20/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lapsettomana kuulostaa hurjalta; eikö jotkut pese lasten hampaita päivittäin??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan