Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ärsyttää salaa toisten lastenhoitotavoissa?

Vierailija
29.08.2012 |

Siis mitä et itse todellakaan tekisi, mutta et myöskään arvostele näin tekeviä tuttaviasi (paitsi korkeintaan salaa ja niin, ettei tuttava saa tietää).

Minun listaltani löytyy mm.

- maitopullo sänkyyn (ihan missä iässä tahansa)

- perhepeti jatkuvassa käytössä

- limpparia kaksivuotiaalle

- lapset mussuttavat koko ajan karkkia

- energiajuomia lapsille

- potalla käynnin harjoittelu vasta yli vuoden ikäisenä tai jopa vasta kaksivuotiaana

- syötetään lasta samasta jäätelöstä/leivästä/lasista tms. josta itse on syönyt/juonut

- lapsen opettaminen pienestä pitäen television tuijotukseen (esim. 3-vuotias toljottaa 2 tuntia putkeen piirrettyjä)

No tässä oli muutama ensi alkuun.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi epäterveellisiä juttuja, kuten karkin syöttämistä ja sit lapsen hyvinvoinnille tosi positiivinen perhepeti-homma on samassa listassa. Ja tuo neuroottinen kehityksellisesti liian aikainen potattaminen joka aiheuttaa ihan tutkitusti haittaa jos sen aloittaa 1-vuotiaana. Tulee mieleen että äiti on aika nuori tai vähän koulutettu.

Mua itteä ärsyttää (tai ei ärsytä mutta säälittää lapsen puolesta)

- Omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen jo vauvana pakottaminen -> Sit uniongelmia (Yllätys yllätys!) ja raakoja unikouluja

- Lapsen hoidattaminen jatkuvasti muilla, esim. jo alle 1-vuotias laitetaan viikonlopuksi mummolaan että saadaan joku kiva reissu miehen kanssa

- Että pikkuvauvoja raahataan mukaan joka paikkaan, jossa ne sitten itkevät. Kun äiti ei voi hetkeksikään luopua "omasta elämästään" ja menoistaan.

- Kaiken kaikkiaan se vouhotus, että elämän pitäisi jatkua ennallaan lapsen tultua ja lapsi ei saisi mitenkään rajoittaa aikuisen vapaata elämää.

Vierailija
22/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄhinnä hyviin tapoihin kasvattamattomuus on kamalaa.

Mutta jos nyt hoidosta puhutaan, niin huono hoito on ainoa asia, jota kävisin arvostelemaan. Esim. että lapsen annetaan olla pitkään kakat housussa, tai aivan vääränlaisissa vaatteissa.

Yksi esikoisen saanut kaverini syötti vauvaansa tuttipullolla, ja aina kun vauva oli saanut syömisrytmin päälle, nykäisi tältä pullon suusta, mistä vauva tietysti alkoi huutaa kuin syötävä. Sitten taas hetken päästä antoi pullon, ja kun vauva siinä haki tyytyväisenä katsekontaktin äitiinsä, alkoi saada evästä -PLOP- pullo pois... En ole ikinä nähnyt mitään yhtä typerää.

Itse hän vaan totesi, että pitää tuollaisia taukoja syöttäessään, ei tiedä onko se tarpeen vai ei...Jotenkin hämmensi vaan se, että ei ollenkaan "nähnyt" sitä vauvan tilannetta, niitä reaktioita, sitä kontaktin hakua jne.

Ja joo, sanoin kyllä että ei varmaankaan tarvitse pitää taukoja, että antaisi vaan syödä rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi epäterveellisiä juttuja, kuten karkin syöttämistä ja sit lapsen hyvinvoinnille tosi positiivinen perhepeti-homma on samassa listassa. Ja tuo neuroottinen kehityksellisesti liian aikainen potattaminen joka aiheuttaa ihan tutkitusti haittaa jos sen aloittaa 1-vuotiaana. Tulee mieleen että äiti on aika nuori tai vähän koulutettu.

- Omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen jo vauvana pakottaminen -> Sit uniongelmia (Yllätys yllätys!) ja raakoja unikouluja

- Lapsen hoidattaminen jatkuvasti muilla, esim. jo alle 1-vuotias laitetaan viikonlopuksi mummolaan että saadaan joku kiva reissu miehen kanssa

- Että pikkuvauvoja raahataan mukaan joka paikkaan, jossa ne sitten itkevät. Kun äiti ei voi hetkeksikään luopua "omasta elämästään" ja menoistaan.

- Kaiken kaikkiaan se vouhotus, että elämän pitäisi jatkua ennallaan lapsen tultua ja lapsi ei saisi mitenkään rajoittaa aikuisen vapaata elämää.

jossa on todettu varhaisen potattamisen olevan haitallista.

En ole itse viitsinyt hommaan ryhtyä, mutta en kyllä hetkeäkään usko, että siitä olisi mitään haittaa.

Kyllä nää 3-vuotiaat vaipoissa kulkevat lapset on enemmän vahingoitettuja kuin luonnollisesti varhain potatetut.

Jos mietitään ihmistä ihan vaan nisäkkäänä, niin eiköhän se ole aika luonnollista, että varsin pienenä lapsi oppii tietyt ulostamiseen liittyvät rutiinit ja siisteysasiat. Tuskin luonnonkansojen edustajat kulkevat yltä päältä vauvojen kusessa ja paskassa vuosikausia, kun ei ne piltit voi millään oppia pidättämään/viestimään hädästään.

Vierailija
24/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lapsettomana kuulostaa hurjalta; eikö jotkut pese lasten hampaita päivittäin??

Niin, ajatella, kuinka normaali toimenpide hampaidenpesu onkaan. Joillekin se on vierasta.

Vierailija
25/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse viitsinyt hommaan ryhtyä, mutta en kyllä hetkeäkään usko, että siitä olisi mitään haittaa.

Kyllä nää 3-vuotiaat vaipoissa kulkevat lapset on enemmän vahingoitettuja kuin luonnollisesti varhain potatetut.

Jos mietitään ihmistä ihan vaan nisäkkäänä, niin eiköhän se ole aika luonnollista, että varsin pienenä lapsi oppii tietyt ulostamiseen liittyvät rutiinit ja siisteysasiat. Tuskin luonnonkansojen edustajat kulkevat yltä päältä vauvojen kusessa ja paskassa vuosikausia, kun ei ne piltit voi millään oppia pidättämään/viestimään hädästään.

En nyt ehdi selaamaan netistä tutkimuksia, mutta oon lukenut useammasta lähteestä että herkkyysikä potattamisella on siinä 2-vuoden paikkeilla. Muistaakseni vauva(tai kaksplus)-lehdessä joku lapsen kehityspsykologian asiantuntija kertoi liian aikaisen potattamisen haitoista psyykelle. Samansuuntaista luin vau.fi:n artikkeleista.

Meillä on kyllä leikkimielisesti harjoiteltu 1-vuotiaasta lähtien ja sit enemmän tosissaan lähempänä 2-ikävuotta. En tietysti pitäis 3-vuotiaita vaipoissa, mut aika heikkoa argumentaatiota taas vetää joku ääripää esille...

Vierailija
26/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaa muutoin ihan fiksusti, mutta käyttää sanoja paska ja kusi.. Oikein Ehanaa.

Mutta niin. Kuivaksi opettelu onnistuu helpoiten 2-4 vuotiaana. Nykyään potalle opettamista suositellaan aloitettavaksi vasta 1,5-vuotiaana, ei aiemmin. Se että kuivaksi opettelu tapahtuu lapsen ehdoilla on äärimäisen tärkeää. Jotkut lapset tarvitsevat enemmän rohkaisua ja opastusta ja jotkut ilmoittavat vain suoraan että haluavat potalle.

Kuitenkin kuivaksi oppiminen vaatii herkkyyskautensa sekä paljon motorista kehitystä ja jokaikinen lapsi on tässä asiassa oma tapauksensa. Etenkin pojat vieroksuvat vessaa ja pottaa ja oppivat kuivaksi myöhemmin kuin tytöt.

Vierailija
27/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erilaiset ärsytyksen aiheet. Mua ärsyttää sukulaisperheen äiti, joka

- elää elämäänsä täysin lasten kautta

- jonka lapset (17 ja 15) eivät ole koskaan olleet yötä yksin kotona (no, tuon 15-vuotiaan toki ymmärrän, mutta tuo 17 vee täyttää kohta 18), koska äiti ei halua lähteä mihinkään koskaan milloinkaan ilman lapsia

- on passannut lapsensa piloille ja ihmettelee, miksi kesälomalla koti on sotkussa, kun hän tulee töistä

- määrää lastensa elämästä, esimerkiksi päätti, ettei 17-vuotias mene tänä kesänä kesätöihin, koska oli viime kesänä töissä kuukauden

Tuttavaperheessä mua ärsyttää se, että vanhemmat ostavat lapsilleen siideriä ja olutta, vaikka lapset ovat alaikäisiä

Vierailija
28/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surettaa kun lähes joka aamu naapurin äiti raivoaa lapsilleen. "Nyt turpa kiinni!"

Vierailija
29/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ei tuollaiset ap:n jutut ärsytä juurikaan. Mua ärsyttää välinpitämättömyys. Se että ei kuunnella lapsen asiaa, vaan keskitytään koko ajan omaan ja lapselle äyskitään.

Sama näkyy just sitten siinä, että lapsi työnnetään koko ajan sivuun. Päivät hoidossa, illat kavereilla, harrastuksissa, mummolassa, telkkaria katsomassa. Sitten lapset kipuilevat ja vanhemmat huutaa.

Jos edes joskus pysähtyisi ja miettisi.

Vierailija
30/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat, jotka haukkuvat lapsiaan tyhmiksi tai hulluiksi.

Silti on vaikeaa sanoa, että mitäs sä tyyppi luulet lapsellesi sanovan! Kasvattaa todella paljon itsetuontoa lapsella tuollainen.

Vierailija
31/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omiin virheisiinikin yritän asennoitua armollisesti. Aina ei jaksa, ehdi olla täydellinen,rakentava vanhempi. Pääasia, että yrittää.

Riittää kun yritän pääsääntöisesti toimia lasteni parhaaksi, tarjoilla terveellistä ruokaa, säännöllistä ja virikkeellistä arkea riittävällä levolla. Ei kiinnosta yhtään mitä muut kotiseiniensä sisällä tekevät.

Vierailija
32/32 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/vintti/yle.fi/akuutti/arkisto2002/240902_b.html

Kaikkien nykyään lapsensa saaneiden tiedossa, jos eivät ihan tynnyrissä kasva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän