Tokaluokkalaisen luokanopettaja viikon saikulla flunssan vuoksi
ja tätä ennen on vaikka miten monta poissaoloa jo ollut...opella siis.
En tajua miten aikuinen edes kehtaa olla FLUNSSAN vuoksi VIIKON poissa töistä...
Kommentit (70)
Työstä ei tarvitse olla pois siksi ettei tartuta muita. Sillä ei ole merkitystä.
Viruksia erittyy jo ennen kuin itsellä on oireita joten sitten kun flunssa jo oireilee, olet
jo ehtinyt tartuttaa muita. Taudinaiheuttajia on kaupat ja muut julkiset tilat ym. täynnä. Jos yksi flunssainen työntekijä jää kotiin, sillä ei ole merkitystä.
tämä tieto on peräisin eräältä infektiolääkäriltä.
oli pätkissä puolen vuoden ajan lähes puolet ajasta poissa raskauden vuoksi. Törkeää. Oli todella katkonainen vuosi. Vasta syksyllä ilmoitti raskaudestaan ja sitten jo alkoikin poissaolorumba. Sitten alkoi sijaisrumba. Sijaisia on ollut lukemattomia. Rasittavaa.
Ihmislajiin kuuluvilla on tapana lisääntyä. Tosin opettajilta voisi kieltää nuo raskauspahoinvoinnit ja supistelut kokonaan. Opettajatkin voisi synnytykseen saakka olla hyvin töissä, niinhän me kaikki, eikös vaan?
nimittäin kunnallinen työ ja virkaehtosopimus (KVTES )ja myös liitto on meidän takana.
Meillä on oikeus olla kipeinä ja syyt ei kuulu huoltajille.
Että hoitakaa ne kultamussukat itse jos sijainen ei kelpaa.
Harmi kun olen itse sairaslomalla ja viikon pois,olisin voinut intrasta kopsata teille faktaa työehtosopimuksest. Muistakaa se että opettajat eivät ole jumalia vaan mekin ollaan vaan ihmisiä ja sairastetaan kuten muutkin.
T: Ope
Sillon harvoin kun sairastun funssaan oon vähintään viikon pois pelistä. Ei mitään toivoakaan että voisin mennä töihin jos päätä särkee niin että näköä haittaa tai jos kurkku on niin kipeä ettei puhuun pysty.
Ne menkööt töihin vaikka kuumeessa, jotka siihen kykenevät. Järkeähän siinä ei ole.
Kyllä näkee JÄLLEEN mnkä ikäisiä on suurin osa palstalaisista.
Ne on niitä, jotka LUULEVAT tietävänsä kaiken, reppanat.
Niitä joille vain oma näkemys on ainoa absoluuttinen totuus, reppanat.
Jostain syystä en edes hermostu noista typeryksistä vaan naurattaa joka topikissa samanlainen vastaus asiaan kuin asiaan. Liekö itselläni ikä tuonut laajakatseisuutta ;-))
Lääkäreiden ja opettajien työ on fyysisesti "hieman" eri sarjassa, kuin siivoojien ja muiden duunareiden.
Esim siivooja on koko päivän jalkojensa päällä ja tekee muutenkin raskasta työtä.
Samoin itse olen ammatissa, jossa jalat on koetuksella, samoin niska-hartiaseutu.
Ja se tutkimus, jossa kerrottiin eri ammattikuntien sairaspoissaoloista, oli pitkien sairaslomien määristä. Siinä ei oltu huomioita alle kolmen päivän sairaslomia. Joten duunarit JOUTUU olemaan enemmän pitkillä sairaslomilla juuri työn raskauden vuoksi. Ja pitkiin sairaslomiin täytyy olla aika hyvä peruste, ei lääkärit määrää niitä ihan huvin vuoksi.
muissakin ammattiryhmissä. Yleisesti kuitenkin opettajat oli muistaakseni kuntatyönantajilla toiseksi vähiten poissaoleva ammattiryhmä lääkäreiden jälkeen. Lääkärit oli keskinmäärin joku 4 päivää vuodessa saikulla, opettajat 7, siivoojat varmaan 20. Se tilasto todisti vaan sen, että mitä korkeampi koulutus ja vastuullisempi työ, sitä korkeampi kynnys on olla pois töistä. Koulutettu ihminen kokee työstään vastuuta ja ymmärtää poissaolonsa aiheuttamat ongelmat. Esimerkiksi juuri lääkärit tietää, mikä kaaos se on, kun ovat pois sieltä terkkarista ja hoitajat saa soitella asiakkaille, yritetään saada sijaista jne. Sen sijaan monet duunarit ei tajua mitään. Jakeluautonkuljettaja on ihmeissään, kun ajojärjestelijä on vihainen "motivaatiosaikusta" (mulle uusi termi).
Niin että parempi olisi tartuttaa koko luokka?
no minusta parempi näin, kuin syyllisyydentunnosta räkiä siellä koulussa ja tartuttaa lapsetkin. Jos sillä on vaikka poskiontelontulehdus tai keuhkokuume.
Vaikka sinä pystyt toki näppäilemään sitä tietokonettasi flunssassa niin ehkä opettaja ei pysty puhumaan ollenkaan tai ääni ei kulje. Hieno alku opiskeluvuodelle, jos pilaa äänihuulensa jo alkusyksystä.
Itse en ole opettaja, vaan juurikin noita "näyttöpäätetyöntekijöillä", joten kunnolla ei niin ole väliä.
Ihmettelen vain, miksi opettajan osalta on kerrottu sairausloman syystä. Mitä se oikeastaan oppilaille tai heidän vanhemmilleen kuuluu?
Jos on vaikka ääni mennyt, niin paha siinä on isoa luokkaa opettaa ja pitää kuria...
Tai sitten jos koulussa on esim. homeongelma, johon ei puututa, niin silloin minäkin tekisin juuri noin: olisin poissa niin paljon, kuin vain saan saikkua aina eri syyn perusteella.
Ja toisille flunssa tulee pahempana. Esim. miehelleni nousee aina flunssassa 40 asteen kuume ja makaa horkassa peiton alla sen viikon verran - niitä ei onneksi tule joka vuosi.
ja viikon flunssasaikku kuulostaa minusta lähinnä hupaisalta.
kollegalla on esim äänensä kanssa ongelmia. Jos flunssaisena on töissä niin pahimmillaan on ääni lähtenyt pariksi viikoksi.
Ja äänetön opettaja on kyllä ihan kelvoton. Kerran yritin olla puhekyvyttömänä itse töissä niin ei siitä kyllä varsinkaan juuri 1-2lk kanssa mitään tullut, kun ei pystynyt komentamaan.
(ja sille joka ihmetteli miten vanh tietää open poissaolon syyn. Itse tiedotan aina vanhemmille poissaoloista ja syistä Wilman kautta ja toivon ehkä naivisti että oma avoimuuteni palkitaan sitten toiseenkin suuntaan)
Nuo pienet kyselee helposti oman open erään. Ja oman open palatessa kysyvät helposti missä on ollut.
Flunssa on helppo vastata. Varsinkin jos taustalla olisikin jotain muuta vakavampaa.
Periaatteessa ei kuulu oppilaille, eikä vanhemmille miksi ope on poissa.
Jos opettaja on poissa viikon, tarkoittanee se sitä, että hänellä on TYÖTERVEYSLÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMÄÄ SAIKKUA, joten hän EI SAA tulla töihin, vaikka haluaisikin (määrätyllä saikulla ei ainakaan Helsingissä opettaja saa mennä töihin).
Ja mitä se opettaja itse sille voi, jos sairastelee paljon? Ymmärrät varmasti, että suljetuissa tiloissa, joissa liikkuu paljon ihmisä ja vielä pieniä lapsia, joihin on vähän pakkokin ottaa ihan fyysistä kontaktia usein, sairaudet leviävät vähän eri tavalla kuin vaikkapa pienessä sisätoimistossa, jossa aikuiset ihmiset työskentelevät seinien takana ja korkeintaan kättelevät silloin tällöin. - Ala-asteikäisillä lapsilla valuu räkä, he eivät osaa olla aivastamatta päin, heidän kätensä kantavat miljoonia bakteereita jne. On väistämätöntä, että myös koulun henkilökunta sairastaa aika paljon!
Niin, ja sitten on vielä se mahdollisuus, että lapsesi on yhdessä maamme "homekouluista". Tiedän kokemuksesta, että peruskorjaamattomassa 70/80-luvulla rakennetussa talossa useamman vuoden työskennelleet oireilevat rajustikin: on erilaisia keuhkoputken oireita ja ontelotulehduksia ihan kierteeseen asti.
Ikäväähän tuo toki lapsille on, mutta miten ihmeessä saat sen kuulostmaan opettajan omalta VALINNALTA. Minä en ainakaan tiennyt, että ihan tahdonvoimalla voi tulla kipeäksi.
jos lapsen oma opettaja on paljon ja jatkuvasti poissa, koko ajan sairastelee, koko ajan vaihtuvia sijaisia.
ja tätä ennen on vaikka miten monta poissaoloa jo ollut...opella siis.
En tajua miten aikuinen edes kehtaa olla FLUNSSAN vuoksi VIIKON poissa töistä...
Teidän piltit vaan on niin kamalia, että opella on burnout.
jos lapsen oma opettaja on paljon ja jatkuvasti poissa, koko ajan sairastelee, koko ajan vaihtuvia sijaisia.
Opettajakin voi sairastua.
salassapitovelvollisuutta? Vai mistä tiedät noin tarkkaan asian?
Tai sitten on joku perussairaus, jonka vuoksi pitää varmistaa parantuminen.
josta voisi noin vaan jäädä viikoksi pois.
Lääkäri ei määrää ketään sairauslomalle. Sairauslomatodistus on ehdotus. Jos menee töihin vaikka on kirjoitettu sairauslomaa ovat kaikki vakuutukset ym. voimassa ja työhön voi mennä jos terveydentilan puolesta onnistuu. Varsinkin tuki- ja liikuntaelinvaivoissa ja mielenterveyden häiriöissä työnteko tukee kuntoutumista ja on osa hoitoa.
Terveisin työterveyhoitaja.