Miksi mustikka ei ole SINIKKA?
Sehän ei ole musta, vaan sininen.
Ja siinä sinisessäkin on punaisen sävyjä. Eli sinpukka?
Tällaista tänä aamuna. En tiedä miksi.
Kommentit (12)
Mustikassa on myös punaista väriä sisällä ja violettia pinnassa, kuori sininen. Jos mustikka olisi sini ja mansikka puna, olisiko vadelma ruby.
Punainen ja sininen eli punikki?
Ja kun lähdetään tälle linjalle, niin löytyyhän mustikastakin valkoinen versio!
" Mustikan valkoinen väri on perinnöllinen vika, joka toistuu vuodesta toiseen, kertoo Karri Jutila." (Yle, 3.9.2017)
Vierailija kirjoitti:
Mustikassa on myös punaista väriä sisällä ja violettia pinnassa, kuori sininen. Jos mustikka olisi sini ja mansikka puna, olisiko vadelma ruby.
Jumalauta, englantia et tähän sotke!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta, englantia et tähän sotke!
Älä ota niin tosissaan! Hengitä syvään ja toista 10 kertaa. Sanotaan sitten pitkä sana: rubiini.
Minä aina välillä mietin, mitä ruotsalaiset ovat ajatelleet nimessään mansikan jordgubbeksi.
Suomessa ei tunnettu sinistä väriä ennen keskiaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä aina välillä mietin, mitä ruotsalaiset ovat ajatelleet nimessään mansikan jordgubbeksi.
Ruottalaiset nyt on niirä outoja...
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/jannan-aarella-sinista-varia-ei-ennen-…
Muinaisissa kielissä kuten kreikassa, kiinassa, japanissa ja hepreassa ei ole aiemmin edes ollut sinistä merkitsevää sanaa. Itse asiassa ihmiset eivät välttämättä ole edes havainneet koko sinistä väriä.
Vierailija kirjoitti:
englanti: blueberry
ruotsi: blåbär
viro: mustikas
Johtopäätös: joku suomalaisugrilaisten kotkotus.
Blueberry = pensasmustikka
bilberry = metsämustikka, eli se mitä Suomen metsissä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
ja puolukka punakka.
Mansikka siemenineen on kirjavakka...
englanti: blueberry
ruotsi: blåbär
viro: mustikas
Johtopäätös: joku suomalaisugrilaisten kotkotus.