Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

missä te, joilla ei ole mummolaa (=aikuisten lapsuudenkotia) olette joulun?

Vierailija
28.08.2012 |

ja sorry tosiaan että vähän turhan aikaiseen ajankohtaan tämä aloitus mutta alkoi kiinnostamaan, eilen jo joku jouluketju oli.

Eli meillä ei olla kumpienkaan vanhempien kanssa tekemisissä, en nyt tarkemmin ruodi asiaa mutta sanon yleistasolla että omien vanhempieni luona ei ole turvallista käydä, ei edes pikavisiitillä, ja puolison vanhemmat haluavat pysyä erillään lapsenlapsista omasta halustaan.

Eli meillä ei ole siis mummolaa, tätilää tms "sukulaispaikkaa" jossa joulua voisi viettää. Olemme olleet kotosalla aina joulun, mutta tänä vuonna haluaisin jotain muuta. En siis mitään hotellijoulua enkä laivalle, mutta johonkin, no, "ostomummolaan" tai "sukulaistyyppiseen" paikkaan. Eli joku maatilamatkailu tai muu vastaava.

Missä te muut vanhemmattomat (lasten näkökulmasta isovanhemmattomat) perheet olette joulun? Aina kotona? Oletteko käyneet jossain hotellissa, laivalla tai muualla?

Itseäni siis kiinnostaisi tämä siksi että olisi lapsille toisenlaisia elämyksiä kuin kotijoulu (joka on aika samanlainen normiviikonloppuun nähden, toki pukki käy jne). Ja itselleni olisi ihana päästä valmiiseen pöytään niin että joku muu huolehtii tiskit ja muut.

Jos minulla olisi esim. anoppi joka kutsuisi joulupöytään niin menisin ilosta kiljuen, mutta tällaista ei kyllä koskaan ole tapahtunut eikä tapahdu (ja meille on kutsuttu joka vuosi, eivät tule). Eli omalla porukalla mennään, onhan sekin kivaa, mutta siihen kaipaisin vaihteluideoita nyt!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat on elossa, mutta haluamme viettää joulua aina vain oman perheen kesken ja tehdä oman joulun. Sukuloimaan lähdemme vasta joulupäivinä.

Vierailija
22/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joihin olisimme tervetulleita viettäämään joulua, mutta ei haluta. Ollaan mieluiten perheen kesken ja joulun aika on kyllä todella kaukana ihan normiviikonlopusta. Meidän jouluperinteet ovat oman perheen kesken luodut ja niissä on osia kummankin laspuudenkodeista.

Joku maatilajoulu voisi olla teille tosi kiva. Niitä on vaikka kuinka vähän joka puolella Suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulu eroaa kyllä viikonlopusta. On juhlallisempaa jne.

Ihanaa, kun ei tartte pakata perhettä autoon ja raahautua jonnekin muualle.

Vierailija
24/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten omalla mökillä, mutta voihan mökin vuokratakin.

Vierailija
25/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin vaikka on mummolakin. Koko porukka oltiin siellä. Oli kyllä taianomainen miljöö ja pystyi harrastamaan myös kaikenlaista aktiviteettia. Lisäksi mökki oli tosi upea ja tunnelmallinen. Mökissä tietty hyvin varusteltu keittiö niin voi laittaa itse ruuat jos haluaa tai ostaa valmiinakin. :)

Vierailija
26/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hetki vuodessa jolloin saa todella rauhoittua ja nauttia hyvästä ruuasta ja kodin rauhallisuudesta sekä joulukuusesta :)sekä mukavista Jouluohjelmista.

Vierailija
27/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei halua olla meidän kanssa tekemisissä ja isäni ei vietä sen kummemmin joulua niinkuin emme mekään. Lähdemme tänä vuonna isäni kanssa etelän lämpöön. Ja luulempa että siitä tulee tapa ja meidän perinne.

Vierailija
28/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä jouluhössötystä, sillä minä rakastan ihan oman perheen joulua, jota ei paljon koskaan saa viettä, kun muu suku hössöttää ja haluaa aina meille jouluna.

t.mummeli

Vierailija
29/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietin itse lapsuuteni joulut kotona. Ehkä siksi en ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka lentävät aattoillan pitkin teitä paikasta toiseen. Kerran minäkin olen ollut aattoiltana liikenteessä, silloin matkalla "anoppilasta" omaan kotiin.

Mitä vikaa kotijoulussa on? Olen suorastaan säälinyt niitä lapsiparkoja, joiden kotona ei ole koskaan käynyt joulupukki, ja joilla ei ole mitään omia jouluperinteitä.

tuo minun suvulleni suureen ääneen.

t.mummeli

Vierailija
30/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA päätimme haluta tehdä joulusta oman näköisemme ja oloisemme juhla, ilman stressiä ja pakkoa. Nyt meillä, aikuisilla ja lapsilla hyvä mieli jouluisin, kun olemme kotona ja omalla aikataulullamme.

Vierailija
31/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan omat perinteet esim kuusen haku, koristelu, joulukirkko, joulupkki yms. Joulukinkin paistan aina mutta muuten saa kaupan tiski auttaa jos ei kauheasti huvita väkertää itse. Pelataan lautapelejä ja katsotaan elokuvia. Joulusaunassakin käydään mutta usein keretään sinne vasta joulupäivänä:)

Vierailija
32/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset ja lapsenlapset älyäisivät viettää joulua omissa kodeissaan. Monella isoäidillä on joku perinteinen velvoite pyytää lapset perheineen jouluksi kylään, vaikka ovat nääntyä ruokien laittoon, leivontaan ja muuhun passaamiseen.

Jouluna on ihanaa rauhoittua omiin olihin ts. vetäytyä muusta maailmasta.

Vierailija
33/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä päätös tuli jo aikaan, jolloin oli vielä niitä mummoloita.

Onhan tuo anoppi vielä elossa, mutta siellä en ole joulua koskaan viettänyt, enkä aio.

Aikanaan oli aina kinaa siitä milloin olimme kotona ja milloin mummolassa joulun.

Ja kyllästyimme siihen pakkaamiseen ja ramppaamiseen.

Olemme nyt viettäneet jouluja omassa kodissamme melkein 15 joulua.

Meille ovat muut tervetulleita.

Itse en ole jouluja muualla viettänyt, siis hotelleissa jne.

Nautin joulusta ja sen valmisteluista.

t. Jouluhullu

Vierailija
34/34 |
28.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen takia että minusta on kiva ite laittaa joulua. On kutsuttusukulaisia tai kavereita syömään, sellaisia jotka syystä tai toisesta on jääneet kaupunkiin jouluksi.

Onko teillä jommalla kummalla sisaruksia, serkkuja tms joiden kanssa järjestää yhteistä joulua, eihän sitä sukujoulua oo pakko järjestää mummolassa, eikä mummojen oo siihen pakko osallistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan