Mokkapalojen kuorrute
Miten teette mokkapalojen kuorrutteen? Itse olen kokeillut yhden ohjeen mukaan kattilassa kuumennusta, toisen mukaan kuumaan kahviin ja voihin sekoitetaan sokeri, mutta aina täyte on ihan litkua ja valuu sitten pohjan päältä reunoille lammikoiksi pellin reunaan.
Mikä menee pieleen? Eri ohjeiden mukaan olen aineiden määrät laittanut.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:33"]
What? Mulla on ollut AINA se ongelma, että jähmettyy liian nopeasti, enkä mitenkään saa levitettyä sitä. Olen nostanut voin ja kahvin määrää, muttei auta.
[/quote]
Vähennä tomusokerin määrää. Ja onko pohja ja kuorrute lämpimiä?
Ja yksi juttu on vielä, että jos sitä kuorrutetta keittelee siinä kattilassa kauan, niin siitä haihtuu koko ajan nestettä. Ja sitten se kuorrute on liian jähmeää ja myös jähmettyy nopeasti, jos nestettä on haihtunut liikaa. Minä teen kuorrutteen kattilassa, mutta en keittele sitä, vaan vain sulatan voin ja sitten pidän kattilaa lämpimällä levyllä, jotta kuorrute pysyy notkeana. Tarvittaessa laitan levyn vähäksi aikaa ykköselle, kun tomusokeria lisättäessä se sokeri jäähdyttää seoksen.
Niin ku tässä on aika monta näitä vaihtoehtoja, eli paljonko sitä voita nyt pitää keittää? 50g vai 100g vai 75g vai?? ja mitäköhän voita?
Ma laitan aina lisana reseptiin oikea suklaata. Laitan siis kourallisen suklaan palasia mikroon voin kanssa sulamaan, sitten lisailen hyvin sekoittaen kuumaa kahvia ja tomusokeria vuorotellen kunnes saan oikeanlaisen koostumuksen. Sekoite levitetaan jonkun verran jaahtyneen mutta viela vahan lampiman kakun paalle ja kakku laitetaan sitten jaakaappiin viilentymaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:42"]
Ma laitan aina lisana reseptiin oikea suklaata. Laitan siis kourallisen suklaan palasia mikroon voin kanssa sulamaan, sitten lisailen hyvin sekoittaen kuumaa kahvia ja tomusokeria vuorotellen kunnes saan oikeanlaisen koostumuksen. Sekoite levitetaan jonkun verran jaahtyneen mutta viela vahan lampiman kakun paalle ja kakku laitetaan sitten jaakaappiin viilentymaan.
[/quote]Jaa, kaakaojauhe taisi unohtua, sen voi lisata vaikka heti kun seos otetaan mikrosta, hyvin sekoittaen etta ei tule kokkareista.
Ohjeissa on yleensä liian vähän tomusokeria, laita vain vapaalla kädellä että taikinasta tulee tasaista.
What? Mulla on ollut AINA se ongelma, että jähmettyy liian nopeasti, enkä mitenkään saa levitettyä sitä. Olen nostanut voin ja kahvin määrää, muttei auta.