jos ei ole käynyt kakkosvaihetta niin onko laitonta ajaa autoa?
siis tilanne meni silleen, että kävin autokoulua suomessa ja sain väliaikaisen ajokortin.
sitten piti mennä kakkosvaihe mutta muutinkin yhtäkkiä ulkomaille työn perässä. sain uuden asuinmaani ajokortin kun menin sanomaan, että ajokortti on menossa vanhaksi. eu-maa myöskin.
ja tuo uusi kortti on pysyvä kortti eli ei mikään väliaikainen.
no niin saanko minä nyt käyttää tuota korttia vai ei? en aio palata varmaan suomeen asumaan mutta kun käyn suomessa niin saanko ajaa siellä tuolla kortilla?
sitä kakkosvaihetta en ole mennyt ikinä.
voiko poliisi nähdä sen jostain?
voiko minulle tulla ongelmia, jos ajan tuolla kortilla?
minulla ei ole vielä autoa joten en ole käyttänytkään korttia.
Kommentit (8)
ymmärtäisin tän niin että koska sulla on toisessa EU-maassa myönnetty ajokortti niin se kelpaa myös täällä.
Esim olisit ajanut kortin vaikkapa Ranskassa tai Saksassa niin se kelpaa myös täällä. En usko että sillä on mitään merkitysta että olen ajanut 1. kortin täällä.
Tuon asian voi tarkistaa joko poliisilta tai vaikkapa autokoulusta....
korttiin, jos asutte pitempään Suomessa. Muistaakseni raja oli 2 v, mutta siitä en ole varma. Vaihtaessa tarvitsee lääkärintodistuksen ja valokuvan.
käynnyt kakkosvaihetta ajoissa niin olt ajokortiton ja joudut käymään autokoulun uudestaan jos suomalaisen ajokortin haluat.
käynnyt kakkosvaihetta ajoissa niin olt ajokortiton ja joudut käymään autokoulun uudestaan jos suomalaisen ajokortin haluat.
Jos on ajanut kortin jossain muussa maassa JOSSA EI ole käytössä 2. vaihetta niin silloin sitä ei vaadita.
Ja jos on saanut toisessa maassa suomalaista ajokortia vastaan sen maan kortin niin edelleenkään tuota 2. vaihetta ei vaadita.
Jos vaikka joku ranskalainen tai saksalainen tai vaikka jenkki asuu Suomessa yli 2v ja hakee suomalaista ajokorttia niin tuota toista vaihdetta ei todellakaan vaadita.
ja voit vaihtaa sen suomalaiseen täällä.
Itse tein juuri näin ja kakkosvaihetta ei kukaan koskaan kysellyt missään. Tästä tosin aikaa joku 11 vuotta kun vaihdoin sen korttini suomalaiseen.
korttiin, jos asutte pitempään Suomessa. Muistaakseni raja oli 2 v, mutta siitä en ole varma. Vaihtaessa tarvitsee lääkärintodistuksen ja valokuvan.
t. nimimerkki jo 11 vuotta täällä ajellut toisen EU-maan kortilla eikä mitään ongelmia vaikka joskus on ajokortti ja rekisteriote tien päällä ratsiassa tarkastettukin.
hyvä ihminen selvä siitä jostain muualta kuin täältä, epäilen pahoin että olet ajokortiton.