Tihutteluvuotoa kesken kierron. mitä teille on sanottu?
Minulla on ollut noin viikkoa ennen kuukautisia yhtenä päivänä tihutteluvuotoa. Nyt sit on ollut ehkä viitenä päivänä, mut muuten siis tosiaan vain yhtenä päivänä.
Kävin gynekologilla ja se tuumas, että tämmöistä tihuttelua ei saisi pitää. En ole ollut siitä itse moksiskaan, mutta gyne sanoi, että tilanne voi pahentua, aiheuttaa tulehduksia ja lisäksi voi seurata syöpää. Olen ihan ymmyrkäisenä. Minulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy. Gyne suositteli minulle hormonikierukkaa. Pelottaa sekin ihan kauheasti! Kohdun poisto olisi kai toinen vaihtoehto.
Mitä teille muille gynet ovat sanoneet tiputteluvuodosta? Ikää minulla on nyt 40.
Onko kokemuksia hormonikierukasta tai kohdunpoistosta?
Kommentit (6)
Mulla on kuparikierukka ja joka kierrossa melkeinpä tiputtelua ovulaation aikaan tai sitten n. viikkoa ennen kuukautisia. Lääkärit on sanoneet että ei haittaa. En nyt oikein tiedä mitä tuon hormonikierukan laiton pitäisi auttaa, sehän nimenomaan voi aiheuttaa sitä tiputteluvuotoa.
Minä ajattelin hyvin samalla tavalla kuin sinä eli ajattelin, että nämä on normaalia ilmiöä. Gynekologiaan ja syöpätauteihin erikoistunut lääkäri antoikin ymmärtää nyt sitten, että tuolla pienellä tihutteluvuoto pitäisi hoitaa eikä sitä saisi jättää hoitamatta, jolloin se voi aiheuttaa jotain pahanlaatuista.
vaan merkitsee jotain.
minulta löytyi syövän esiasteet noilla oireilla. hoidettu on.
onko papa otettu? mulla ei ekassa papassa näkynyt mut toisessa kyllä. eka oli otettu muutosalueen vierestä..
Minkä ikäinen sinä olet? Minä ajattelin hyvin samalla tavalla kuin sinä eli ajattelin, että nämä on normaalia ilmiöä. Gynekologiaan ja syöpätauteihin erikoistunut lääkäri antoikin ymmärtää nyt sitten, että tuolla pienellä tihutteluvuoto pitäisi hoitaa eikä sitä saisi jättää hoitamatta, jolloin se voi aiheuttaa jotain pahanlaatuista.
43 v. Minä en usko tuommoisiin että aiheuttaa mitään pahanlaatuista. Mulla on tapana tehdä päätökset oman kroppani suhteen omien tuntemusten, ei ns. asiantuntijoiden mukaan, siksi en lääkärille tästä asiasta menekään.
Käsittääkseni yleinen käsitys kyllä on että ei sellainen vuoto mitään pahanlaatuista aiheuta, mutta joskus voi olla merkki sellaisesta eli esim. hormonihäiriöiden lisäksi joku kasvain voi aiheuttaa tiputteluvuotoa. Mutta sellaiseen toisaalta ei hormonikierukka auta mitään joten sitä tuskin sinulla epäillään.
Joillain lääkäreillä tuntuu vaan olevan ihme tarve saada naiset syömään hormoneja koko ikänsä, ensin pitäisi olla hormonipilleriä tai -kierukkaa ja sitten vaihdevuosiin hormonikorvaushoitoa...
Minulla on ollut tiputteluvuotoa jo kymmenen vuotta ja tiputtelu alkaa yleensä n. viikkoa ennen kuukautisia. Tämä "vika" alkoi 2.lapsen syntymän jälkeen kun olin 32v.
Syyksi on epäilty hormoonivajetta tai myoomia (3 pientä).
Mitään tulehduksia ei ole ollut ja papa oli ainakin viimeksi ok niin tuskin on syöpääkään.
Kohdunpoistoa tuskin tehdään pelkän lievän tiputteluvuodon takia.
Minulle ei myöskään sovi hormoonihoidot koska minulla on veritulppariski.
Jos muuta vikaa ei tule ja vuodot ei pahene niin en aio tehdä asialle mitään.
Kai ne vaihdevuodet korjaa asian...
Ei se yleensä aiheuta yleisoireita niin kuin suun kautta otettavat hormoniehkäisyt, ja voi hyvinkin auttaa vuotohäiriöihin. Ja sen saa pois jos tuntuu ettei sovi tai auta.
Mulla on vanhemmiten myös alkanut tulla niin että jo viikkoa ennen menkkoja alkaa ruskehtavaa verensekaista vuotaa mutta en ole sen takia gynelle mennyt enkä aio mennäkään. Oletan että vaihdevuosien esioireita tämä on että alkaa hormonitoiminta vähän heitellä. Äidilläni oli samaa jotain 5 vuotta ennen kuin sitten menkat loppuivat.