Miksi lasten äidit eivät kiinnitä mitään huomiota
hiilijalanjälkiinsä, jotka perheineen aiheuttavat?
Lapsille ostetaan hulluna esim. vaatteita, vaikka vähemmälläkin tultaisiin toimeen.
Samoin vaunut pitää olla jokaisella viimeistä huutoa ja mieluiten vielä useamnat per lapsi.
Auto vaihdetaan isompaan ja tietenkään kukaan ei ole valmis edes harkitsemaan kohtuullista lapsilukua eli 1-2
Kommentit (21)
lentää välillä työmatkoja toiselle puolen planeettaa.
Vaunut on ollu kaikilla lapsilla samat. Voi kun ostaisikin uudet! Vaatteita en juurikaan osta vaikka meillä on 5 lasta.
jolla ois useammat vaunut samalla lapsella.
tyhmäähän se olisi, koska ne menevät nopeasti pieneksi. Meillä on yksi lapsi. Minulla ei ole aikomustakaan ajaa ajokorttia. Kierrätän, käyn kirppiksillä, mutta ennen kaikkea kulutan vähän. En silti saitana itseäni pidä, en vain tarvitse paljon. Lapsen jokaiseen mielitekoon ei ole automaattinen vastaus joo, ostetaan vaan.
Itse olen lapseton - ja nimenomaan sen takia, että en halua osaltani lisätä maapallon ihmistaakkaa.
Minäkin olen ihmetellyt lapsiperheiden hulvatonta tuhlaamisvimmaa - ja heillä kuitenkin on kotonaan kasvamassa lapsia, joille pitäisi säätää maapallon luonnonvaroja.
Ja kyllä äidit tähän tuhlaamiseen aivan liikuttavan hienosti osallistuvat. Jos miehistä olisi kyse, niin varmaan samat lastenvaunut + lastenvaatteet kelpaisivat lapselta toiselle.
Miehet taitavat syyllistyä enempi koneiden + laitteiden yltiöpäiseen hankintaan.
Tunkee itsensä suojatielle ja kaikki 30 autoa joutuu pysähtymään ja uudelleen lähtemään saastuttaa niin paljon enemmän kuin joku biopussi.
Kannattaa jokaisen valita oma tyyli asioissa,
Auto on sen kokoinen että turvaistuimet mahtuu hyvin. Ihan pienissä autoissa ei ole oikein tilaa noille. Kaikki kamat kierrätetään ja suurin osa myös tulee käytettynä. Luulen että ollaan aika tavallinen lapsiperhe näiden asioiden suhteen. En tiedä ketään joka laittaisi lastenvaatteet ja muut tarvikkeet roskiin sen jälkeen kun ei niitä enää tarvitse.
Väestönkasvuongelma ei mielestäni ole ratkaistavissa suomalaisten lapsilukurajoituksilla. Päin vastoin, täällä kun porukka vähenee, vähenee suomen antama kehitysapu jolla mm. vaikutetaan naisten koulutukseen, ehkäisyyn ja lapsikuolleisuuteen kehitysmaissa.
Ihan tätä palstaa lukemalla selviää miten paljon hankitaan käytettynä ja kierrätetään muutenkin. Kyllä se perhevapaiden ja lapsen kulujen myötä heikkenevä talous kummasti rajoittaa shoppailua.
Meillä on matkustelu ja monet muut ylellisyydet jääneet lasten myötä. Luomua yms. ostavat nimenomaan äidit, kuten minä.
Jos vertaan lapsettomia tuttavia, kyllä he kuluttavat vähintään yhtä paljon (ostavat bilevaatetta, shoppailevat, reissaavat monta kertaa vuodessa lentäen ulkomaille jne.)
Ekologinen elämäntapa ei suoraan liity lapsiin tai lapsettomuuteen. Ne kulutuksen kohteet vaihtelevat toki.
Itselläni ei ole koskaan ollut monia vaunuja/ lapsi tai muita hullutuksia. Ja vaatteitakin kierrätetään, tietenkin.
Ai niin, ja lapsia on kaksi, enkä haaveile isommasta perheestä laisinkaan.
Suurin osa tuttavapiiristä on samanlaisia.
Itse olen lapseton - ja nimenomaan sen takia, että en halua osaltani lisätä maapallon ihmistaakkaa.
Minäkin olen ihmetellyt lapsiperheiden hulvatonta tuhlaamisvimmaa - ja heillä kuitenkin on kotonaan kasvamassa lapsia, joille pitäisi säätää maapallon luonnonvaroja.
Ja kyllä äidit tähän tuhlaamiseen aivan liikuttavan hienosti osallistuvat. Jos miehistä olisi kyse, niin varmaan samat lastenvaunut + lastenvaatteet kelpaisivat lapselta toiselle.
Miehet taitavat syyllistyä enempi koneiden + laitteiden yltiöpäiseen hankintaan.
Voitte itkeä teoriaanne kiinalaisille ja intialaisille.
Veljen perheessä 4 tyttöä. Niillä on jokaisella oma vaatehuone makkarinsa yhteydessä. Kerran laskin huvikseni, että 9-vuotiaalla oli 92 t-paitaa. Varmaan kaikki tosi tarpeellisia ja usein käytössä :)
lähes kaikki vauvatarvikkeet neljälle lapselle.
Nyt lähdetään koko katraan kanssa etelään viikoksi, se siitä luonnon säästöstä. Haa
kaatopaikalle 90 000 000 kg vaatteita kaatopaikalle. (Lähde: ylen uutidet just äsken)
Kukahan nekin vaatteet on yleensä ostanut
Tunkee itsensä suojatielle ja kaikki 30 autoa joutuu pysähtymään ja uudelleen lähtemään saastuttaa niin paljon enemmän kuin joku biopussi. Kannattaa jokaisen valita oma tyyli asioissa,
että autoilu on ekologisempi tapa liikkua kuin käveleminen tai pyöräily :D
Me ainakin vaihdettiin heti pienempään autoon kun päästin vaunuista ja turvapenkeistä eroon.
Vaatteissa panostetaan enemmän laatuun kuin määrään ja pieneksi jääneet myydään tai lahjoitetaan. Samoin toimitaan urheiluvälineiden ja lelujen kanssa.
Lähes kaikki vaatteet ja tavarat ostetaan kuitenkin uutena, sillä meillä ei ole aikaa kierrellä kirppareilla. Joskus kuitenkin käy tuuri ja kirppariltakin löytää jotakin.
Sanopa leikki-ikäiselle pojalle, että yksi pari housuja riittää ulkohousuiksi ja että niitä ei saa sitten liata kamalasti saati rikkoa...
Äidit muuten myös myyvät niitä vaatteita ahkerasti + antavat lahjoituksina eteenpäin.
Mites nuo miesten kilpavarustelut, kuinka moni lahjoittaa autonsa eteenpäin kun pitää ostaa uusi? :)
kaatopaikalle 90 000 000 kg vaatteita kaatopaikalle. (Lähde: ylen uutidet just äsken)
Pakko ne vaatteet joskus on hävittää. Tuota ennen ne on pidetty parilla omalla lapsella, myyty pari kertaa kirpparilla, lahjoitettu lopuksi kun ei enää mene kaupaksi ja kyllä, jossain vaiheessa niistä on pakko luopua.
lapsia lisää.. kun ne on niin ihania ja ne ovatkin, mutta tajuaako ja välittääkö kukaan millaiseen maailman niitä tekee? Miettikää millainen maailma 30v tai 60v kuluttua on? Jos sanoo turha ajatella niin pitkälle, niin ei ole.. omat lapsemme elävät silloin, mutta millaisessa maailmassa? Nyt maailma on jo muuttunut samassa ajassa valtavasti huonompaan suuntaan. Vähintä mitä voi tehdä on miettiä edes omaa toimintaansa maapallon hyväksi. On itsekästä tehdä liuta lapsia maailmaan mitä tuhotan kovaa vauhtia.
lapsia lisää.. kun ne on niin ihania ja ne ovatkin, mutta tajuaako ja välittääkö kukaan millaiseen maailman niitä tekee? Miettikää millainen maailma 30v tai 60v kuluttua on? Jos sanoo turha ajatella niin pitkälle, niin ei ole.. omat lapsemme elävät silloin, mutta millaisessa maailmassa? Nyt maailma on jo muuttunut samassa ajassa valtavasti huonompaan suuntaan. Vähintä mitä voi tehdä on miettiä edes omaa toimintaansa maapallon hyväksi. On itsekästä tehdä liuta lapsia maailmaan mitä tuhotan kovaa vauhtia.
Mistä sitä tietää vaikka se olisi jonkun av-mamman lapsi joka keksii miten maailma pelastuu. Minusta maailma on sitä paitsi nyt parempi kuin ennen.
Tuossa uutisessahan nimenomaan kerrottiin että perheenäidit ovat ahkerampia kierrättäjiä. Sähän luet uutisiakin kuin piru raamattua.
ruokkivat lapsiaan päivittäin, pesevät lämpimällä vedellä ja toisinaan jopa matkustavat heidän kanssaan. Törkeää.