Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärintarkastus koulussa - mennäkö mukaan??

Vierailija
26.08.2012 |

Nythän noihin lasten lääkärintarkastuksiin pyydetään vanhempia mukaan. Oletteko menneet?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ongelmia?

"Nuoreni keskiarvo on 9, ei polta, ei juo, ei juokse yökausia missään = meillä ei ole ongelmia, joista pitäisi keskustella."

Voihan lapsesi olla masentunut, ahdistunut, koulukiusattu tms. esim. juuri noiden edellämainittujen asioiden takia.

ja tuskin nuo mainitsemasi seikat tulevat ilmi siellä lääkärintarkastuksessa sen paremmin jos vanhempi on mukana, pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
42/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä terveystarkastukset, joihin vanhempi pyydetään mukaan ovat ihan lakisääteisiä ja tulleet tämän vuoden aikana käyttöön. Jostain syystä tässä pätee sama kuin vanhempainilloissakin. Ne vanhemmat tulevat, joiden lapsilla ei juuri ole ongelmia. Ja niiden ongelmalasten vanhemmat eivät tule.

Toisaalta ei niitä vanhempia ongelmien takia sinne kutsuta vaan kyse on ihan omasta lapsesta välittämisestä ja vastuusta. Eikä mukana olo tarkoita liikaa holhoamista vaan lapsen tukemista.

Itsellä on 15-vuotias diabeetikkopoika. Hänellä on polikäyntejä sairauden takia 3 kuukauden välein. Aina on mukana jompikumpi vanhemmista, vaikka poika pääsisi sinne ilman meitäkin. Odotamme sitten käytävällä sen aikaa kun poika juttelee lääkärin kanssa kahdestaan.

Minusta on tärkeää että poika kokee saavansa tukea sairauden hoidossaan vanhemmiltaan mutta silti annamme hänen itse ottaa vastuun hoidostaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuuluuko tosiaan 8. luokan terveystarkastukseen allergiatestit? Ja jos testit tehdään, niin vanhemmat ei saa tietää tuloksia, jos eivät ole tarkastuksessa mukana? Ei kyllä tunnu oikein pätevältä syyltä osallistua terveystarkastukseen.

Mutta siellä tulee usein esille se, että lapsi haluaa pieneläinhoitajaksi, mutta kukaan ei ole muistanut kertoa, että kissa on pieneläin ja lapsi allerginen kissoille. Totta, on yksinkertaisia WT-vanhempia, jotka eivät osaa tätä lapselle kertoa ja siksi terveydenhoitajan on se ääneen sanottava. Tai muistutettavan että fysioterapeutiksi on hankala päästä, jos on armoton läski.

Vierailija
44/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ajattelitteko, että ei se synnytys miehelle mitään kuulu? Nyt kun lapsi on 15v, ei tietenkään mennä kutsuttuna terveystarkastukseen, ei se lapsen terveys vanhempien asia ole.

koska ei halunnut tulla. Olisiko pitänyt pakottaa? Olen huomannut, että 15-16v:sta lähtien alkaa olla asioita, joita nuoren ohjataan tekemään itse. Koska meillä ei ole mitään ongelmia nuoren kanssa, en näe mitään syytä, etteikö hän voisi mennä terveystarkastukseen yksin.

joilla on nuori, ei ainoastaan nuorelle. Valitettavasti osalla kunnon nuorista on ongelmavanhemmat, jotka olettavat, että juuri heitä ei koske kutsu tulla mukaan terveystarkastukseen.

Sinun nuoresi joutuu yksin edustamaan koko perhettä, myös vanhempiaan, jotka eivät halua olla mukana. Harmillisen mono nuori joutuu kokemaan saman eli vanhemmat eivät enää ole kiinnostuneita lapsestaan, kun tämä täyttää 15 vuotta. Ehkä kannattaisi olla.

Vierailija
45/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä terveystarkastukset, joihin vanhempi pyydetään mukaan ovat ihan lakisääteisiä ja tulleet tämän vuoden aikana käyttöön. Jostain syystä tässä pätee sama kuin vanhempainilloissakin. Ne vanhemmat tulevat, joiden lapsilla ei juuri ole ongelmia. Ja niiden ongelmalasten vanhemmat eivät tule.

Toisaalta ei niitä vanhempia ongelmien takia sinne kutsuta vaan kyse on ihan omasta lapsesta välittämisestä ja vastuusta. Eikä mukana olo tarkoita liikaa holhoamista vaan lapsen tukemista.

Itsellä on 15-vuotias diabeetikkopoika. Hänellä on polikäyntejä sairauden takia 3 kuukauden välein. Aina on mukana jompikumpi vanhemmista, vaikka poika pääsisi sinne ilman meitäkin. Odotamme sitten käytävällä sen aikaa kun poika juttelee lääkärin kanssa kahdestaan.

Minusta on tärkeää että poika kokee saavansa tukea sairauden hoidossaan vanhemmiltaan mutta silti annamme hänen itse ottaa vastuun hoidostaan.

Silloin vanhempi välittää?

Vierailija
46/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrotaan, että kartoitetaan nuoren ammatinvalintaan liittyviä terveydellisiä asioita. Ei se nuori ole ainoastaan kroppa vaan myös mieli ja kokonainen tulevaisuus. Turhan usein ammattikoulun hakuvaiheessa huomataan, että nuori ei sovellu toivomalleen alalle. Kukaan ei ole huomannut, että värisokeus tai allergia saattaa olla esteenä. Ja kun hakutoiveet ovat kaikki samaan ammattiin, ei opiskelupaikkaa sillä kerralla saa ja tulee välivuosi. Sen olisi voinut ehkäistä, jos vanhemmat olisivat olleet mukana 8. luokan tarkastuksessa.

mikä sairaus tai vamma tai muu seikka estää lukion käymisen? Sehän on rakenteeltaan aika pitkälti samaa kuin peruskoulu. Ihmettelen myös, miten nämä allergiat, värisokeudet/ammatinvalinta eivät voisi tulla esiin ilman vanhempaakin.

Kai tiesit, että lukionkin jälkeen lapsen pitää vielä opiskella. Kiva haluta eläinlääkäriksi, jos on allerginen kissoille.

Ja entä jos se kissa-allergia selviää vasta eläinlääkäriopintojen jo alettua? Sinä syytät vanhempia, jotka ei menneet mukaan 8.luokan lääkärintarkastukseen? Kyllä ne allergiat on usein selvillä jo ennen lääkärin tarkastusta.

Jos olisivat päässeet niin tietäisit, että jo ennen lukion alkamista kannattaa tietää, mille alalle on aikomassa. Ihan vähän myöhäistä havahtua lukiossa siihen, että lääketiedettä lukeakseen olisi kannattanut valita lukiossa pitkä matematiikka, kemiaa ja fysiikkaa.

On monia, jotka tekevät kuten sinä eli eivät suunnittele mitään. Abivuonna on tylyä huomata, miten monta ovea on ihan itse sulkenut tekemättömillä valinnoilla.

Vierailija
47/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-luokkalaisten vanhempainillassa kerrottiin, että se on ihan samanlainen asia kuin lastenneuvolat aikanaan eli vanhempi on mukana, nuori on kuitenkin vasta lapsi. Terveydenhoitaja totesi, että nuori yksin on aika surullinen asia. Siksi vanhempien tulisi miettiä, miksi he eivät halua olla mukana keskustelemassa lapsestaan.

Meillä ei ole mitään salattavaa, joten ihan rauhassa saatoin jutella lapsen likinäköisyydestä, ruokavaliosta ja pitkästä koulumatkasta. Ei nolottanut minua eikä poikaa.

Vierailija
48/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ajattelitteko, että ei se synnytys miehelle mitään kuulu? Nyt kun lapsi on 15v, ei tietenkään mennä kutsuttuna terveystarkastukseen, ei se lapsen terveys vanhempien asia ole.

koska ei halunnut tulla. Olisiko pitänyt pakottaa? Olen huomannut, että 15-16v:sta lähtien alkaa olla asioita, joita nuoren ohjataan tekemään itse. Koska meillä ei ole mitään ongelmia nuoren kanssa, en näe mitään syytä, etteikö hän voisi mennä terveystarkastukseen yksin.

joilla on nuori, ei ainoastaan nuorelle. Valitettavasti osalla kunnon nuorista on ongelmavanhemmat, jotka olettavat, että juuri heitä ei koske kutsu tulla mukaan terveystarkastukseen.

Sinun nuoresi joutuu yksin edustamaan koko perhettä, myös vanhempiaan, jotka eivät halua olla mukana. Harmillisen mono nuori joutuu kokemaan saman eli vanhemmat eivät enää ole kiinnostuneita lapsestaan, kun tämä täyttää 15 vuotta. Ehkä kannattaisi olla.

"vanhemmat eivät enää ole kiinnostuneita lapsestaan, kun tämä täyttää 15 vuotta."

Nuoria hävettää, jos vanhemmat änkeää sinne mukaan. Onneksi suurin osa vanhemmista tajuaa tämän, eikä änkeä. Se ei tarkoita, etteikö olisi kiinnostunut nuoresta ja tämän asioista.

Minä olen jo aika vanha, mutta silti millaista oli olla 8.luokkalainen. Äitini olisi taatusti tunkenut mukaan tarkastukseen, jos kutsu olisi käynyt. Ja minä olisin tehnyt kaikkeni, ettei hän olisi tullut. Muistan tämän, enkä änkeä yhdenkään lapseni 8.luokan tarkastukseen (yhdellä on jo ollut, kahdella edessä).

Kyselen lasten kuulumiset päivittäin, enkä usko siellä tarkastuksessa selviävän mitään sellaista, mitä en jo tietäisi. Varmaan ne kertovat, jos selviää.

Vierailija
49/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

.

Sinun lapsesi eivät päässee lukioon?Jos olisivat päässeet niin tietäisit, että jo ennen lukion alkamista kannattaa tietää, mille alalle on aikomassa. Ihan vähän myöhäistä havahtua lukiossa siihen, että lääketiedettä lukeakseen olisi kannattanut valita lukiossa pitkä matematiikka, kemiaa ja fysiikkaa.

On monia, jotka tekevät kuten sinä eli eivät suunnittele mitään. Abivuonna on tylyä huomata, miten monta ovea on ihan itse sulkenut tekemättömillä valinnoilla.

Eiköhän nuo asiat käydä läpi opo-tunnilla.

Ja kyllä, vanhin lapseni on juuri aloittanut erikoislukiossa, joka on pohjakoulutus hänen tulevaan toiveammattiinsa. Lukiossakin on etenkin näin alussa paljon opo-tunteja, joissa ohjataan ainevalinnoissa. Ei siihen lääkäriä tarvita.

Vierailija
50/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossakin on etenkin näin alussa paljon opo-tunteja, joissa ohjataan ainevalinnoissa. Ei siihen lääkäriä tarvita.

Vierailija
51/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

.

Sinun lapsesi eivät päässee lukioon?Jos olisivat päässeet niin tietäisit, että jo ennen lukion alkamista kannattaa tietää, mille alalle on aikomassa. Ihan vähän myöhäistä havahtua lukiossa siihen, että lääketiedettä lukeakseen olisi kannattanut valita lukiossa pitkä matematiikka, kemiaa ja fysiikkaa. On monia, jotka tekevät kuten sinä eli eivät suunnittele mitään. Abivuonna on tylyä huomata, miten monta ovea on ihan itse sulkenut tekemättömillä valinnoilla.

Eiköhän nuo asiat käydä läpi opo-tunnilla. Ja kyllä, vanhin lapseni on juuri aloittanut erikoislukiossa, joka on pohjakoulutus hänen tulevaan toiveammattiinsa. Lukiossakin on etenkin näin alussa paljon opo-tunteja, joissa ohjataan ainevalinnoissa. Ei siihen lääkäriä tarvita.

Lukio on aina pohjakoulutus akateemiseen toiveammattiin, joten mitenkään erityinen lapsesi ei ole. Et halua mennä kanssaan lääkärintarkastukseen etkä ole sen vertaa selvillä asioista, että tietäisit kurssivalinnoista jo lukioon ilmoittauduttaessa eikä vasta lukiossa. Muut nuoret olivat jopa tunteja opon kanssa keskustelemassa ja tekemässä kurssivalintoja jo kesäkuussa. Harmi, lapsellasi oli hyvät mahdollisuudet moneen asiaan, mutta sinä et malttanut seurata mukana.

Vierailija
52/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla on nuori, ei ainoastaan nuorelle. Valitettavasti osalla kunnon nuorista on ongelmavanhemmat, jotka olettavat, että juuri heitä ei koske kutsu tulla mukaan terveystarkastukseen. Sinun nuoresi joutuu yksin edustamaan koko perhettä, myös vanhempiaan, jotka eivät halua olla mukana. Harmillisen mono nuori joutuu kokemaan saman eli vanhemmat eivät enää ole kiinnostuneita lapsestaan, kun tämä täyttää 15 vuotta. Ehkä kannattaisi olla.

"vanhemmat eivät enää ole kiinnostuneita lapsestaan, kun tämä täyttää 15 vuotta." Nuoria hävettää, jos vanhemmat änkeää sinne mukaan. Onneksi suurin osa vanhemmista tajuaa tämän, eikä änkeä. Se ei tarkoita, etteikö olisi kiinnostunut nuoresta ja tämän asioista. Minä olen jo aika vanha, mutta silti millaista oli olla 8.luokkalainen. Äitini olisi taatusti tunkenut mukaan tarkastukseen, jos kutsu olisi käynyt. Ja minä olisin tehnyt kaikkeni, ettei hän olisi tullut. Muistan tämän, enkä änkeä yhdenkään lapseni 8.luokan tarkastukseen (yhdellä on jo ollut, kahdella edessä). Kyselen lasten kuulumiset päivittäin, enkä usko siellä tarkastuksessa selviävän mitään sellaista, mitä en jo tietäisi. Varmaan ne kertovat, jos selviää.

ja miksi terveydenhuoltohenkilöstö pitää hyvin tärkeänä, että vanhempi tau vanhemmat sinne tulevat? Jos siis olet sitä mieltä, että sinne ei vanhempia kaivata.

Vierailija
53/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette sitten myös kutsuntoihin ja työterveyslääkärille myös? Kyllä lapsen pitää jossain vaiheessa saada itsenäistyä. Meillä nimenomaan pyydettiin että tulisi yksin, asioista puhuminen vaan on niin paljon helpompaa niin, ettei se hössö äiti ole vieressä.

Vierailija
54/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

.

Sinun lapsesi eivät päässee lukioon?Jos olisivat päässeet niin tietäisit, että jo ennen lukion alkamista kannattaa tietää, mille alalle on aikomassa. Ihan vähän myöhäistä havahtua lukiossa siihen, että lääketiedettä lukeakseen olisi kannattanut valita lukiossa pitkä matematiikka, kemiaa ja fysiikkaa. On monia, jotka tekevät kuten sinä eli eivät suunnittele mitään. Abivuonna on tylyä huomata, miten monta ovea on ihan itse sulkenut tekemättömillä valinnoilla.

Eiköhän nuo asiat käydä läpi opo-tunnilla. Ja kyllä, vanhin lapseni on juuri aloittanut erikoislukiossa, joka on pohjakoulutus hänen tulevaan toiveammattiinsa. Lukiossakin on etenkin näin alussa paljon opo-tunteja, joissa ohjataan ainevalinnoissa. Ei siihen lääkäriä tarvita.

Lukio on aina pohjakoulutus akateemiseen toiveammattiin, joten mitenkään erityinen lapsesi ei ole. Et halua mennä kanssaan lääkärintarkastukseen etkä ole sen vertaa selvillä asioista, että tietäisit kurssivalinnoista jo lukioon ilmoittauduttaessa eikä vasta lukiossa. Muut nuoret olivat jopa tunteja opon kanssa keskustelemassa ja tekemässä kurssivalintoja jo kesäkuussa. Harmi, lapsellasi oli hyvät mahdollisuudet moneen asiaan, mutta sinä et malttanut seurata mukana.

B) vanhemmat eivät yleensä osallistu OPO-tunneille

C) lapseni ei välttämättä suuntaudu akateemisiin opintoihin vaan tietylle alalle. Jatkokoulutusmahdollisuuksia lukion jälkeen on useita

D)edelleenkään lääkärintarkastuksessa ei tehdä lukion kurssivalintoja

E)nuori on tehnyt tietyt kurssivalinnat etukäteen mutta lukion opon ohjeiden mukaan loput 1.vuoden valinnat tehdään 5.9.

F)olen osallistunut joka ainoaan peruskoulun vanhempainiltaan ja infoon sekä nyt lukion ensimmäiseen vanhempaininfoon.Sieltä olen saanut infoa jatko-opinnoista ja kurssivalinnoista.

Vierailija
55/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

.

.

ja miksi terveydenhuoltohenkilöstö pitää hyvin tärkeänä, että vanhempi tau vanhemmat sinne tulevat? Jos siis olet sitä mieltä, että sinne ei vanhempia kaivata.

"on mahdollisuus osallistua"

Siis ei "on pakko osallistua".

Eikä ole ole ollut mainintaa, että osallistuminen olisi tärkeää.

Vierailija
56/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokan tarkastusta ei tehdä ilman vanhempia/vanhempaa.

Vierailija
57/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"on mahdollisuus osallistua" Siis ei "on pakko osallistua". Eikä ole ole ollut mainintaa, että osallistuminen olisi tärkeää.

Meille tuli kutsu, jossa kerrottiin myös se, miksi tarjotaan tämä mahdollisuus ja miksi vanhemman paikallaolo on tärkeää.

Vierailija
58/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[C) lapseni ei välttämättä suuntaudu akateemisiin opintoihin vaan tietylle alalle. Jatkokoulutusmahdollisuuksia lukion jälkeen on useita

Yleensä opot suosittelevat näille oppilaille ammattikoulua, josta saa hyvän pohjan tehtäviin, joissa tieteellinen pätevyys on sivuseikka. AMK-opintoihin ja erilaisille erityisaloille otetaan ammattikoulun käyneitä, ei siihen tarvita lukiota.

Vierailija
59/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[C) lapseni ei välttämättä suuntaudu akateemisiin opintoihin vaan tietylle alalle. Jatkokoulutusmahdollisuuksia lukion jälkeen on useita

Yleensä opot suosittelevat näille oppilaille ammattikoulua, josta saa hyvän pohjan tehtäviin, joissa tieteellinen pätevyys on sivuseikka. AMK-opintoihin ja erilaisille erityisaloille otetaan ammattikoulun käyneitä, ei siihen tarvita lukiota.

Ala on tiedossa, mutta ei se, onko se akateeminen vai ei. Ymmärrätkö? Itsekin olen käynyt lukion, mutten ole akateeminen. Minulla oli lukioon mennessä tietty akateeminen ammatti mielessä, mutta mieli muuttui lukion lopussa.

Ja tälle nuorelle opo oli pitänyt ko. erikoislukiota hyvänä valintana. Ja nuori nimenomaan halusi sinne.

Vierailija
60/66 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala on tiedossa, mutta ei se, onko se akateeminen vai ei. Ymmärrätkö? Itsekin olen käynyt lukion, mutten ole akateeminen. Minulla oli lukioon mennessä tietty akateeminen ammatti mielessä, mutta mieli muuttui lukion lopussa.

Ja tälle nuorelle opo oli pitänyt ko. erikoislukiota hyvänä valintana. Ja nuori nimenomaan halusi sinne.

Et sitten ymmärtänyt mennä 8. luokan lääkärintarkastukseen ja varmistaa, onko ala taatusti oikea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi