Olen harjoittelijana leikkaussalissa ja isoäitini tulee
sinne leikkaukseen. Voinko olla hänen leikkauksessaan mukana (aivokasvain), vai eikö lähiomainen saa osallistua/seurata?
Ekaksi tuli mieleen kun asiasta kuulin, että kiva, saan olla mukana. Sitten tulin ajatelleeksi, että jos kuitenkin leikkauksessa jotain sattuisi niin olisiko se sitten hyvä olla siinä katsomassa...
Tuon takia juuri mietin sitäkin että onko yleinen sääntö, että sairaalan henkilöstä ei saa osallistua omaistensa leikkauksiin?
Kommentit (5)
ainut mikä tulee mieleen on, että lukisit isoäitisi papereista/sähköisestä kertomuksesta jotain mitä hän ei toivoisi sinun lukevan.
Voisi olla hienotunteisempaa ettet mene mukaan. Tilanne voi olla stressaava mummullesi ja kun sinä olet läsnä hän ei ehkä pysty ilmaisemaan tarpeitaan vapaasti vaan yrittää esittää reipasta.
kyllä kirurgit leikkaavatkin omaisiaan.
Mutta varsinkin jos olet vasta harjoittelija, niin suosittelen, ettet osallistu leikkaukseen. Käy vaikka moikkaamassa isoäitiäsi heräämössä ja voithan jossain vaiheessa kurkata salin ikkunasta. Koska et kuitenkaan ole vielä kovin tottunut leikkaussalirutiineihin, niin sinun läsnäolostasi salissa voi olla harmia (ei siis välttämättä ole, mutta jos jotain yllättävää tapahtuu, niin se voi olla ongelma). Kuten tiedät, niin leikkauksessa henkilökunnan huomion pitää olla potilaassa, ei omaisen rauhoittelussa tai paapomisessa ;-)
t. kirurgi
Minä en ainakaan antaisi sinun olla. Syitä on useita. Itse en menisi esim. lapseni tai mieheni umpparileikkaukseenkaan. En antaisi itselleni anteeksi, jos minun läsnäoloni aiheuttaisi häiriötä leikkaukselle ja potilaalle. Itseäni ainakin omaiset häiritsevät ihan pienissäkin toimenpiteissä ja ajan heidät ulos huoneesta useimmiten. Ja toisaalta leikkauksen aikana voi sattua kaikenlaista..
t. kirurgi
kaverilta leikattiin rintasyöpää ja toinen ystävä sai olla nukutuksen alkuun läsnä, mutta varsinaisesti työssä ei saanut silloin olla (eikä leikkaussalissa), vaikka onkin anestesiahoitaja. Oli sitten taas heti heräämössä pitämässä kädestä kiinni. :)
En tiedä mikä yleinen käytäntö. Varmaan selviää sulle sitten ohjaajilta. :) Kaikkea hyvää kuitenkin ja toivottavasti kaikki menee hyvin.
myös ohjaajiltani, mutta ajattelin kuitenkin näin illalla laittaa asian myös tänne av:lle josko jollakulla olisi kokemusta/tietoa :)