Pakkoajatuksista kärsivät, kysymys...
Luin pakkoajatuksista ja jäin miettimään, että miten nuo ajatukset tulee päähän. Terveyskirjastossa mainittiin obsessiona sellainen, että ihminen voi pelätä satuttaneensa toista ihmistä ajaessaan autoa, vaikka näin ei ole tapahtunut vaan kyseessä on pakkoajatus. Mutta, jos on pakkoajatuksia niin miten se ajatuskulku menee päässä. Tunkeeko ajatukset päähän väkisin vai ajatteleeko niitä itse tietoisesti koko ajan pakolla?
Kommentit (26)
Mulla oli kans eka noita lapsen satuttamiseen liittyviä pelkoja ja ajatuksia, mutta kun joka paikassa rauhoiteltiin, että ovat ihan normaaleja, rupesin pelkäämään sekoamista. Että jos sekoan ja SITTEN teen lapsille jotain tai ne otetaan huostaan. :( Ennen lapsia on ollu myös jaksottaista tarkistelua iltaisin ennen nukkumaanmenoa..Kaikki nää pakkoajatukset juontuu pakonomaisesta epäilystä itseäni kohtaan, ja voin kyl sanoo, et nää pakonomaiset epäilyt omia aistihavaintoja kohtaan sekoamisen pelosta johtuen on kyl kaikkista raastavimmat ja ahdistavimmat.
23 vastaa: Rauhoittelen itseäni, että tämä on taas tällainen kamala ajatus, mutta se menee kohta ohi. Kun teen ruokaa, käsittelen veistä ihan normaalisti, mutta tykkään laittaa sen heti tiskikoneeseen. En pidä veitsiä näkyvillä, se helpottaa. Lohduttaudun myös ajatuksella, että tämä johtuu kyvyttömyydestäni käsitellä vihan tunteita, sillä lapsuudessa niille ei ollut tilaa. Osa menee äitiyshöyryjen piikkiin. Olen joskus miettinyt auttaisiko terapia. kukaan ei tiedä että kärsin näin ahdistavista ajatuksista...
23 vastaa: Rauhoittelen itseäni, että tämä on taas tällainen kamala ajatus, mutta se menee kohta ohi. Kun teen ruokaa, käsittelen veistä ihan normaalisti, mutta tykkään laittaa sen heti tiskikoneeseen. En pidä veitsiä näkyvillä, se helpottaa. Lohduttaudun myös ajatuksella, että tämä johtuu kyvyttömyydestäni käsitellä vihan tunteita, sillä lapsuudessa niille ei ollut tilaa. Osa menee äitiyshöyryjen piikkiin. Olen joskus miettinyt auttaisiko terapia. kukaan ei tiedä että kärsin näin ahdistavista ajatuksista...
Pakko ajatukset vaan tulee.. päähän ja niiden aiheuttajia on monta syytä varmaan.. joskus häirittee joskus ei...
Minä kärsin läheisteni tai itseni satuttamisen pelosta. Pakkoajatukset tulevat esimerkiksi teräaseiden näkemisestä tai käsittelemisestä. Ajatukset ovat äärimmäisen ahdistavia, sillä pelkään, että mitä jos puukotan lastani. Tai joskus se iskee sillan yli kävellessä tai parvekkeelle mentäessä, että mitä jos yhtäkkiä heittäisin lapseni sieltä.
Välillä ajatukset ovat olleet taka-alalla, mutta ovat tulleet vahvoiksi vauva-aikana. Terapiassa en ole käynyt, mutta masennuksen olen joskus sairastanut ja siitä toipunut.
Ilmeisesti nämä läheisen satuttamisen pakkoajatukset liittyvät liialliseen kiltteyteen. Eli ihmisellä, joka ei uskalla näyttää vihan tunteita ja hänellä on vahva tarve miellyttää toisia omalla kustannuksella, kärsivät helpommin tällaisista ajatuksista. Tiedän, etten ole väkivaltainen enkä voisi koskaan satuttaa lapsiani. Siksi tämä onkin niin ahdistavaa!