Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asutko miehen/pankin omistamassa asunnossa?

Vierailija
26.08.2012 |

Löytyykö täältä ketään jolla olisi sellanen tilanne että asunto jossa asuu ei ole omaa omaisuutta vaan toisen. Nyt on kyse parisuhteista, avioliitoista jotka ovat kestäneet pidempään kuin muutaman vuoden. Jos sinä et saisi esim. erossa yhtään mitään talostanne niin miltä se tuntuisi?

Entä teetkö kuitenkin kaikkia esim. kunnostamiseen liittyviä juttuja asunnossa ja tontilla vaikka et varsinainen omistaja olekaan? Entä kun tehdään jotain hankintoja taikka remontteja. Laitatko yhtään euroa kiinni niihin vai miten teillä toimitaan? Onko sinulla oma tili johon säästät rahaa tai jotain muuta omaisuutta? Kun eihän koskaan voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessansa...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miehen omistamassa asunnossa asun. Kyse on on as.oy:stä, eli osakkeesta. Osallistun vastikkeen maksuun ja sähkömaksuihin, mutta mies maksaa kaikki asunnosta aiheutuvat kulut muuten (lyhentää omaa lainaansa, jos pitää tehdä jotain korjauksia niin maksaa ne). Muuhun en suostuisi, ihan siitä syystä että jos maksan jotain "kiinteätä", pitäisi minun saada myös omistaa siivu tästä kämpästä.

Vierailija
2/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman mitään mutinoita. Niin että vain mies omistaisi asunnon ja miten se vaikuttaisi sinun tekemisiin ja olemiseen?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa talon kunnostukseen liittyvät menot. Huonekalut on pääosin puoliksi maksettu, niistä voidaan sit tapella jos tulee ero. Nurmikkoa ajelen ja lunta lapioin talvella, mies hoitaa muut hommat, kuten korjaukset. Erotilanteessa varmaan tarvii aluksi asua vuokralla, ei ole säästettynä rahaa omaan taloon. Näin on menty jo yli kymmenen vuotta, katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan...

Vierailija
4/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miehen omistamassa asunnossa asun. Kyse on on as.oy:stä, eli osakkeesta. Osallistun vastikkeen maksuun ja sähkömaksuihin, mutta mies maksaa kaikki asunnosta aiheutuvat kulut muuten (lyhentää omaa lainaansa, jos pitää tehdä jotain korjauksia niin maksaa ne). Muuhun en suostuisi, ihan siitä syystä että jos maksan jotain "kiinteätä", pitäisi minun saada myös omistaa siivu tästä kämpästä.

mielestäni sinun pitäisi maksaa pieni osa myös asunnon korjauksista, siis pintaremontista. Kaksi ihmistä kuluttaa asuntoa enemmän kuin yksi. Pienellä osalla tarkoitan esim. 20-25% pintaremonttikustannuksista. Isoista taloyhtiön remonteista ei tarvitse tietenkään maksaa.

Asun mieheni kanssa minun omistamassani asunnossa ja meillä mies maksaa 70% vastikkeesta (ikään kuin "vuokrana"). Sähkö, vakuutukset yms. maksetaan puoliksi ja pintaremonteista mies maksaa n. 25%. Minä hoidan isot korjauskulut. Kodinkonehankinnat maksetaan puoliksi, vaikka ne teoriassa jäävätkin minun omaisuudekseni jos ero/muutto tulee. Lainaa ei enää ole ja yhtiössämme on isot remontit tehty jo ennenkuin muutin mieheni kanssa yhteen, joten asumme todella halvalla.

Vierailija
5/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni sinun pitäisi maksaa pieni osa myös asunnon korjauksista, siis pintaremontista. Kaksi ihmistä kuluttaa asuntoa enemmän kuin yksi. Pienellä osalla tarkoitan esim. 20-25% pintaremonttikustannuksista. Isoista taloyhtiön remonteista ei tarvitse tietenkään maksaa.

Ei sinun mielipiteilläsi taida olla mitään merkitystä muiden asumisjärjestelyissä.

Vierailija
6/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun mielipiteilläsi taida olla mitään merkitystä muiden asumisjärjestelyissä.

En oletakaan näin olevan. kunhan halusin kertoa oman näkökulmani :) Jokainen tehköön kuten haluaa.

T: nro 5 (kai)

Vierailija
7/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan virallisesti vaikka mies on maksanut asuntolainan.

Olemme olleet yhdessä yli 20v. ja lapsia on kaksi.

Vierailija
8/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa hän vaati sitä. Kun menimme yhteen, hän kertoi minulle, ettei halua enää koskaan omistaa taloa tai huoneistoa tai ylipäätään juuri mitään. Jos haluan asua muuten kuin vuokralla, voin hoitaa asian itse. Niin juuri olen tehnytkin.

Miehelläni oli hieman ikävä kokemus ex-vaimostaan, joka omisti heidän kodistaan puolet, muttei ollut maksanut siitä mitään. Nainen halusi erota, mutta kieltäytyi myymästä taloa, jolloin pankki pani sen pakkohuutokauppaan ja lamavuosina se meni kaupaksi aivan pilkkahinnalla. Miehelleni jäi isot velat, mutta ei kotia.

Vierailija
9/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun miehen omistamassa rivariasunnossa, tai siis hän omistaa osakkeen. Mies maksaa lainat ja vakuutukset yms, minä yhtiövastikkeen. Mies on maksajana myös remonteissa, minä hoidan sillä aikaa lapsia.

Hyvin toimii näin. Avioehtoa ei meillä ole, että jos ero sattuisi en olisi ihan pulassa.

Vierailija
10/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääs naiset tai miksei miehetkin. Pari on yhdessä vaikka 20 vuotta ja tuleekin ero. Toinen voi pahimmassa tapauksessa jäädä ilman mitään, saada vain jotain huonekaluja tms. Ja toisella on maksettu asunto mihin jäädä taikka myydä se pois. Jos ei pidä puoliaan eikä tajua laittaa säästöön rahaa vuosien aikana niin ikävästihän siinä voipi käydä!

Itse en todellakaan laittaisi mihinkään remontteihin rahaa taikka mihinkään mikä jää miehelle jos ero tulee!!! Kokemus opettanut jotain :(

Vierailija
11/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän on ostanut sen vanhemmiltaan ennenkuin tapasimme. Minä en maksa asuntolainaa, en kiinteistöveroa tms. mutta muihin kuluihin osallistun kyllä. Avioehtoa meillä ei ole.

Vierailija
12/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-miehen talo

-maksan puolet kiinteistöverosta

-maksan osan juoksevista kuluista (sähkö, kaukolämpö, vesi, jätemaksu)

-tulevassa remontissa tulen maksamaan osan kahden huoneen tapetoinnista, sillä minun lapseni ja lemmikkini ovat sieltä tapettia repineet.

-edellisestä syystä maksan myös yhden huoneen ovenkarmit ja lattialistat.

-maksan puolet lattioiden hionnasta ja lakkauksesta.

-muuten mies maksaa talon kulut ja laitehankinnat

-omia rahojani olen säästänyt ja sijoittanut tulevaisuuttani varten, sillä erossa tai miehen kuollessa jään kodittomaksi.

Vierailija
13/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun miehen omistamalla maatilalla.

Olemme asuneet yhdessä n 25v vuotta(naimisissakin kohta 20v) Lapsia on useita. Tila(ja kaikki muu omaisuus) on suojattu avioehdolla miehelle.

Teen täällä jonkin verran tilan töitä ja pihan ja kodin hoidan täysin. Silloin kun minulla on rahaa niin kaikki menee lapsiin ja ruokaan.

Eipä tässä pahemmin erota vaikka miehellä on ollut toinen nainen yli puolitoista vuotta(nyt ei ilmeisesti enää ole)

Oma ura on mennyt tuulen mukana(osa syynä terveydelliset rajotukseni mitä ei ollut vielä opiskelu aikana)Toki kotona olo vuodet ja toisella alalla tehty työ ei paranna asemaani.

Vierailija
14/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua! Mitä tähän nyt voi enää sanoa? Miksi et turvaa omaa elämääsi millään tavoin? Eikö sinua yhtään häiritse ajatus että jos ero tulisikin niin joutuisit etsimään jonkun pienen vuokra-asunnon johon sulla ei olisi mitään mitä viedä mukana? Siinä sitten kiva alkaa rakentaa uutta elämää, aloittaa alusta? Kiva kun lapset vierailee sun luona pienessä yksiössä taikka kaksiossa? Miksi ihmeessä olet ajautunut tuollaiseen tilanteeseen?

Vierailija
15/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on todella ollut vaikeaa olla sinut sen kanssa. aina olen omistanut sekä myynyt voitolla kämppiä!!!! en tosin kyllä maksa kulujakaan, mutta kaikki ruuat ja kodinhankinnat. kyllähän se vähän kylmää :/

Vierailija
16/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kesämökki ja kolme sijoitusasuntoa, tähän taloon en laita euroakaan.

Vierailija
17/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ulosotto veisi kaiken entisen firman velkojen takia.

Muuten ei ole mitään hätää, koska jos avioero tulisi niin omaisuushan menee puoliksi, eli puolet kämpästä on minun joka tapauksessa, ja lasten kanssa varmaan tähän jäätäisiin asumaan, tai sit sekä mies että minä muutettaisiin muualle ja tää myytäisiin. Meillä on omat tilit joihin rahat tulee, ja josta maksetaan laskuja, loput rahat menee ruokaan, kummallakaan ei jää mitään säästöön, kun mies maksaa asuntoa ja minä muita velkoja. Eli periaatteessa yhteiset rahat, koska on yhteinen talous ja yhteiset lapset.

Systerillä oli samanlainen tilanne, mutta hänen miehensä halusi avioehdon, koska oli kämpän ostamisen vaiheessa maksanut omista säästöistään ison osan, säästöt olivat suurimmaksi osaksi ajalta ennen heidän suhdettaan. Mies pelkäsi että jos ero tulee, niin vieras mies asuu pian hänen säästöillään ostamassa kämpässä. No erohan tuli, ja mies sai pitää asuntonsa, systeri ja lapset muutti eri paikkakunnalle omistusasuntoon.

Vierailija
18/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä ja pankilla:)

Vierailija
19/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada osuutta kasvatettua. muuten ei minusta järkevää.

Vierailija
20/20 |
26.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli talo on minun. Kyllähän se selvästi vähän vaikuttaa niin, että mies ei taloa kohtele kuin omaansa... eli kamalaa intoa kunnossapitoon ei selvästi ole. Mutta hän ei myöskään halua lunastaa talosta mitään itselleen, kivahan se on ilmaiseksi asustella...