Miten isän tupakointi voi vaikuttaa vauvaan?
Mies siis tupakoi, mutta ei koskaan lapsen vieressä ulkona saatikka sisällä. Käy parvekkeella. Raskausaikana sai lopetettua puolivälin jälkeen eikä polttanut lähelläni, mutta sortui aloittamaan taas vauvan ollessa pieni.. mitä haittoja tästä voi olla lapselle? Hän haluaisi lopettaa polttamisen, mutta se on vaikeaa. Itse en polta. Voiko parvekkelta pöllähtävä tupakan löyhkä aiheuttaa lapselle jotain vaurioita, kuten hengitysoireita tai hedelmättömyyttä? Entä kun raskausaikana haistoin tätä hajua? savua siis ei tule sisälle, hajua vain. Mies pesee kätensä polttamisen jälkeen. Kysyn koska alkoi ahdistamaan. . Sori sekava teksti, kirjoitan kännykällä.
Kommentit (42)
Lapsen korvatulehdukset loppui kuin seinään,kun erottiin ja lapsi ei enää ollut tupakoivan isän lähellä.
Mitäköhän se haju mahtaa olla, jos ei savua/tupakan kemikaaleja? Selitäppä mulle.
Vanhemman tupakointi altistaa lapsen astmalle, allergioille ja korvatulehduksille. Eikä tosiaan vaadi sitä että vieressä poltetaan vaan vaatteissa, hiuksissa ja hengityksessä sitä tupakansavua on. Vaikutus välittyy ainakin osittain sen kautta että tupakoivan nenässä ja nielussa asustaa haitallisempia bakteereja ja lapsi saa niistä osansa normaalissa kanssakäymisessä, nämä bakteerit sitten iheuttavat esim niitä korvatulehduksia.
Ja yksi merkittävä haitta on myös se että tupakoivan vanhemman lapsilla on merkittävä riski ryhtyä itsekin tupakoimaan.
Astma on ainakin todistettu, eli jos vanhemmat tupakoi vaikka parvekkeellakin niin riski astmaan kasvaa.
No ei yhtään mitenkään. Nauti vauvasta ja keskity miehen hyviin puoliin!
Mun äiti tupakoi koko raskausajan.. Siihen aikaan oli varsin yleistä, 70-luvulla. Ja toki tupakoi koko lapsuusaikani, sisällä.
Mitään sairauksia tms ei mulle tullut. Toki voi olla jtn.vaikutusta jota tiedetä tai voi yhdistää..
Missään nimessä äidin tupakointi ei ole hyväksyttävää ainakaan raskausaikana, mutta tuskin isän tupakointi juurikaan vaikuttaa vauvaan. Haisee vaan karseelta.
Mun mielestä suurin haitta on se, että lapselle on hankala opettaa että tupakointi on tyhmää ja vaarallista jos omassa perheessä poltetaan.
Kannattaa varoa kun mies haisee vanhalle viinalle, ettei vauva saa alkoholimyrkytystä. Piereminen samassa huoneessa saattaa myös vahingoittaa vauvan limakalvoja.
On tietysti hyvä, että miehesi ei polta vauvan lähettyvillä. Passiivista tupakointia vauva voi kuitenkin saada, tupakansavua voi siirtyä parvekkeelta sisätiloihin. Passiivinen tupakointi taas voi aiheuttaa lapselle hengitystievaikeuksia ja jo mainittuja korvatulehduksia. Niin ja tupakansavuhan voi lisätä lapsen alttiutta tulehduksille ja savu ärsyttää silmiä ja hengitysteitä.
Ja niinkun jo sanottu, tupakoiva vanhempi voi olla lapselle esimerkki. Tsemppiä, toivottavasti miehesi lopetus onnistuisi :)
Me asutaan ok-talossa, joten tupakointi tapahtuu kaukana talon ovista ja ikkunoista. Ei tule siis savua sisälle.
Voisiko miehesi odottaa tovin ennenkuin tulee sisälle? Se savu nimittäin leijaa siinä vielä vaikka rööki onkin jo tumpattu.
Olin lapsena järkyttävässä korvatulehduskierteessä koko ajan. Muista vielä kouluikäisenäki ravanneeni sairaalassa. Isäni poltti sisällä. Se oli 70-80- lukua
Anoppini kertoi aikanaan, että hän poltti tupakkaa samaan aikaan kun imetti. Silloin kyllä elettiin vuosia 1934, 1936 ja 1944. Lapset olivat terveitä.
Minun isoäitini taas oli hyvin tarkka, eikä sisällä saanut tupakoida. Se oli 1950-luvulla monelle outo juttu.
On ihan tutkittua tietoa, että tupakoijan iholta ja vaatteista siirtyy ympäristöön ja toisiin ihmisiin myrkyllisiä hiukkasia, jotka lisäävät sairauksien riskiä siinä missä suoraan savulle altistuminen.
Puhumattakaan siitä, miten tupakka vaikuttaa siittiöihin.
Vahinko on jo tapahtunut pysyvällä tavalla, jos on polttanut jo kauan ja nuoresta pitäen.
Up